Уақыт талабынан туған бастама
Мұндай жағдайда жаңа тәуелсіз мемлекеттердің алдында өз ұлттық болмысына негізделген мемлекеттілігін орнату, саяси және қоғамдық-экономикалық даму моделін таңдау секілді маңызды міндеттер тұрды. Сондай-ақ мемлекеттік тәуелсіздік және егемендіктікпен қоса, аумақтық тұтастық пен ұлттық мүдделерді қорғау, аймақтық қауіпсіздікті қамтамасыз ету мақсатында қолайлы жағдайды қалыптастыру және әрі қарай халықаралық қоғамдастыққа интеграциялану сияқты өзекті мәселелерді шешу қажет болатын.
Халықаралық координаттар жүйесінің түбегейлі өзгеруі мемлекеттерді жаңа екіжақты және көпжақты форматтарда өзара ықпалдастық пен ынтымақтастықтың жаңа жолдарын іздеуге мәжбүр етті. Аймақтық деңгейде өзара ықпалдастықтың және қауіпсіздікті қамтамасыз етудің тиісті тетіктерін қалыптастырмай қарқынды жаһандану жағдайында елдің тұрақты ішкі дамуына қол жеткізу оңайға соқпаушы еді.
Мұндай аласапыран жағдайда Қазақстанның Тұңғыш Президенті – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев сыртқы саясатта көпвекторлы және көпжақты дипломатия қағидаттарын ілгерілетуге батыл бағыт алып, аймақтық және ғаламдық деңгейде бейбітшілік пен қауіпсіздікті қолдауға бағытталған бірқатар халықаралық бастама көтерді. Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі кеңесін (Азия Кеңесі) құру туралы ұсыныс соның бірі еді.
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев халықаралық қоғамдастыққа Азияда өңірлік қауіпсіздікті қамтамасыз ететін тиімді әрі әмбебап құрылымының негізін қалау туралы ұсынысты алғаш рет 1992 жылғы БҰҰ Бас Ассамблеясының 47-ші сессиясының мінберінде жариялады. Қазақстанның Тұңғыш Президенті аталған бастаманың мақсаты Азияда бұрынғы сәтсіз әрекеттерді ескере отырып және басқа континенттермен салыстырғанда бұрын-соңды болмаған ұжымдық қауіпсіздікті қамтамасыз етудің бірыңғай тетігін құру екендігін атап өтті.
Қазақстандық ғалым Кәрімжан Шәкіровтің айтуынша, «Қазақстанның бұл бастамасының негізгі мақсаты – Азияда ықтимал әскери қауіптер деңгейін нақты төмендетуге бағытталған, сондай-ақ әрбір қатысушысы қорғалатын, ал оның қауіпсіздігіне халықаралық-құқықтық шаралар кешені кепілдік беретін қауіпсіздік жүйесін құру».
90-жылдары Сыртқы істер министрі Қасым-Жомарт Тоқаев бастаған қазақстандық дипломаттар Тұңғыш Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың бастамасын жүзеге асыру жолында орасан зор еңбек атқарған болатын. 1999 жылғы 14 қыркүйекте Алматы қаласында өткен Азия Кеңесі Сыртқы істер министрлерінің бірінші кездесуі барысында қабылданған Азия Кеңесінің мүше мемлекеттері арасындағы қарым-қатынастарды реттейтін Қағидаттар декларациясы процестің келешектегі дамуының негізін қалаған алғашқы ресми құжатқа айналды.
Аталған декларацияда форумның мүше мемлекеттері БҰҰ Жарғысының мақсаттары мен қағидаттарына өз бейінділігін растады. Сондай-ақ онда халықаралық құқықтың жалпыға бірдей танылған қағидаттары көрініс тапты. Кеңеске мүше барлық мемлекеттердің егемендігі мен құқықтарын құрметтеу, аумақтық тұтастықты сақтау және бір-бірінің ішкі істеріне араласпау ескерілді. Дауларды бейбіт жолмен реттеу, күш қолданудан бас тарту, қарусыздану және қарулануды бақылау мәселесі де көрсетілді. Сауда-экономикалық, әлеуметтік, мәдени және гуманитарлық салалардағы ынтымақтастық, БҰҰ және халықаралық құқық қағидаттарына сәйкес адамның негізгі құқықтарын құрметтеу міндеттелді.
Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі кеңес құрылғанынан бастап жиырма жылдан астам уақыт ішінде басқа өңірлік ұйымдармен қатар жалпыазиялық қауіпсіздік архитектурасында лайықты орын алғаны дау тудырмайды. Азия Кеңесі сенім мен ынтымақтастықты нығайту арқылы Азиядағы бейбітшілік, қауіпсіздік пен тұрақтылықты қамтамасыз етуге бағытталған тиімді халықаралық форум ретінде танылды.
Нұрсұлтан Назарбаевтың Кеңесті құру жөніндегі бастамасын Азия елдерінің көпшілігі, сондай-ақ БҰҰ және басқа беделді халықаралық ұйымдар бірден қолдаған болатын. Бүгінгі таңда Форум Тынық мұхитынан Жерорта теңізіне дейін, Оралдан Үнді мұхитына дейін 27 мемлекетті біріктіреді. Бұдан бөлек, 9 мемлекет пен БҰҰ, ЕҚЫҰ, Араб мемлекеттерінің лигасы, сондай-ақ бірқатар халықаралық ұйым бақылаушы мәртебесіне ие. Шанхай ынтымақтастық ұйымымен (ШЫҰ), ШЫҰ Аймақтық терроризмге қарсы құрылымымен (ШЫҰ АТҚҚ), Экономикалық ынтымақтастық ұйымымен (ЭЫҰ), БҰҰ Есірткі және қылмыс бойынша басқармасымен және Қазақстан халқы Ассамблеясымен әріптестік келісімдер жасалды.
Азия Кеңесінің негізін қалаушы маңызды құжат – Алматы актісі 2002 жылы Азия Кеңесінің Бірінші саммиті барысында мемлекеттер және үкіметтер басшылары тарапынан қабылданды. Құжат бүгінде Кеңестің Жарғысы саналады. Бұл тарихи құжатта мүше мемлекеттер Азияда ортақ және мызғымас қауіпсіздік кеңістігін құру туралы шешімін жариялады. Барлық мемлекет бейбіт қатар өмір сүреді және олардың халықтары бейбітшілік, қауіпсіздік пен даму бірін-бірі толықтырып, нығайтады деген ойға кәміл сенімін білдірді.
Азиялық көпжақты дипломатия тарихындағы бірегей құжат – «Азия Кеңесінің сенім шаралары каталогында» мүше мемлекеттердің өзара іс-қимылы үшін тиісті өлшемдер бекітілді.
Азия кеңесінің басты артықшылығы – қауіпсіздік мәселелерін жан-жақты қамту. Бұл бес ауқымды бағытты қамтиды: әскери-саяси, жаңа қауіп-қатерлермен күрес, экономикалық, қоршаған ортаны қорғау, гуманитарлық қауіпсіздікті қамтамасыз етуден тұрады. Форум мүше мемлекеттерінің арасындағы өзара іс-қимыл салаларының саны дәйекті түрде ұлғайып келеді. Оларға экология, туризм, білім беру, жастар саясаты, шағын және орта бизнес, ауыл шаруашылығы, жаңа қауіп-қатерлерге қарсы іс-шаралар, соның ішінде кибер қылмыстар мен жаңа вирустардың таралуы және терроризм мен заңсыз есірткі айналымына қарсы күрес сынды мәселелер кіреді.
Сенім шараларының іс жүзінде іске асырылуын бақылайтын үйлестіруші және тең үйлестіруші мемлекеттер анықталды. Мүше мемлекеттер сенім шараларын ерікті және кезең-кезеңмен іске асыруға уағдаласты. Барлық шешім Кеңес шеңберінде инклюзивтік және кемсітпеушілік қағидаттарын қамтамасыз ететін консенсус негізінде қабылданады.
Азия Кеңесінің құрылғаннан бері бес Саммиті және алты Сыртқы істер министрлерінің кездесуі өтті. Бұл мүше мемлекеттердің саяси тұрғыдан Форум процесіне белсенді қолдауының көрінісі. Азия Кеңесі төрағалығы лауазымын Қазақстан (2002-2010 жылдары), Түркия (2010-2014 жылдары), Қытай (2014-2018 жылдары) және Тәжікстан (2018-2020 жылдары) кезең-кезеңмен алған болатын. Форумның ұйымдық құрылымы қалыптастырылды және оның шеңберінде қауіпсіздік саласындағы кең ауқымды мәселелерді қамтитын саяси консультациялары тұрақты түрде өткізіледі. Азия Кеңесінің институттары Жастар кеңесі мен Іскерлік кеңес тиімді жұмыс істейді және Бизнес форум мен Үкіметтік емес ұйымдар форумының отырыстары жүйелі түрде ұйымдыстарылады. Азия Кеңесінің тұрақты хатшылығы Нұр-Сұлтан қаласындағы заманауи ЭКСПО кешенінің ғимаратында орналасқан.
Табысты төрағалық
2020 жылы Қазақстан Азия Кеңесі төрағалығына екінші мәрте тағайындалып, жиынның келешектегі дамуына қатысты көзқарасымен бөлісті. Осылайша, биылғы 12 қазанда Нұр-Сұлтан қаласында өткен Азия Кеңесінің Сыртқы істер министрлерінің 6-шы кездесуіне қатысқан делегация басшыларымен өткен кездесуі барысында Президент Қасым-Жомарт Тоқаев бірқатар нақты басымдықтарды атап өтті.
Біріншіден, Азия Кеңесінің келешектегі институционалды дамуы. Азия Кеңесін өңірлік қауіпсіздік жөніндегі толыққанды халықаралық ұйымға айналдыру туралы ұсынысты бұған дейін Қазақстанның Тұңғыш Президенті 2012 жылы бастаманың 20 жылдығына орайластырылған Азия Кеңесі Сыртқы істер министрлерінің 4-ші мерейтойлық кездесуі барысында ұсынған болатын.
Төрағалық аталған ұсынысты әртүрлі деңгейде жүйелі түрде Кеңес шеңберінде талқылауды ұйымдастырады. Хатшылық, өз тарапынан, төрағалыққа қолғабыс көрсете отырып, қажетті талдау-сараптамалық жұмыс жүргізіп келеді.
Қазақстанның төрағалығы барысында өткен соңғы Азия Кеңесінің Сыртқы істер министрлері 6-шы кездесуінің нәтижесінде маңызды құжаттар қабылданды: Азия Кеңесінің Сенім шараларының жаңа нұсқасы, Азия кеңесінің жаңадан құрылған кеңесші орган – Алқамандар алқасы ережесі және Талдау орталықтары форумының ережесі.
Азия қауіпсіздігінің кепілі
Кейінгі жылдары өткізілген Саммиттер мен Сыртқы істер министрлерінің кездесулері барысында Азия Кеңесіне мүше мемлекеттер кең ауқымды мәселелерін талқылау диалогына белсенді қатыса отырып, халықаралық қоғамдастықтың іс-әрекеттері мен реттеуін талап ететін жаңа қауіп-қатерлер мен сын-тегеуріндерге, аймақтық мәселелерге ерекше назар аударып келеді.
Азия Кеңесі процесінің негізін салушы ел ретінде Қазақстан жиынды біртіндеп, алайда дәйекті түрде халықаралық ұйымға айналдыруды ұсынады. Бұл өз кезегінде құрлықтық және жаһандық қауіпсіздік мәселелеріндегі Кеңестің рөлін одан әрі нығайтуға, сенім шараларын іске асырудың тиімділігін арттыруға және Азия Кеңесі құралдарын жаңа міндеттерді шешуге бейімдеуге әкеледі.
Танымал қазақстандық сарапшы Мұрат Лаумулиннің пікірінше, «бүгінгі таңда Азия Кеңесінің алдында ынтымақтастықтың жаңа деңгейі – превентивті дипломатия мен қақтығыстардың алдын алу мәселесі тұр».
Президент Қасым-Жомарт Тоқаев таяу арада Азия Кеңесінің аясында халықаралық медиацияны іске асыра алатын толыққанды қауіпсіздік жүйесін құру перспективасын атап өтті. Бұл ретте, Қазақстан дипломатиясында мұндай медиация тәжірибесі бар болғандықтан, оны Кеңес аясында кеңейту қажет.
Азия XXI ғасырдың әлемдік дамудың басты серпіліс беретін күштерінің біріне жатады, ал оның рөлі мен мәні әлі де ұлғаятыны сөзсіз. Мәдени және этностық саналуандылығымен, қарқынды экономикалық дамуымен және өзара байланыстың артуымен таңғалдыратын планетаның халық көп қоныстанған аймағы өзінің жаһандық масштабтағы жаңа рөлін жауапкершілікпен қабылдауға тиіс.
Өкінішке қарай, Азияда әлі де ұзаққа созылған қақтығыстар жалғасуда, өзара сенімсіздік те жоқ емес. Халықаралық терроризм мен экстремизм, заңсыз есірткі саудасы мен көші-қон, діни және этностық төзімсіздік, экологиялық апаттар сияқты қазіргі заманның жаһандық мәселелері өршіп тұр. Бұл қауіп-қатерлерді Азия мемлекеттері тек ортақ ұстаным қалыптастыру арқылы ғана шеше алады.
Азия Кеңесін құру туралы үндеуінен бастап оны жүзеге асыруға дейін Кеңес елеулі жолынан өтіп, қазіргі уақытта кең ауқымды қауіпсіздік мәселелері бойынша Азия мемлекеттері арасындағы өзара әрекеттестіктің сұранысына ие платформа болып қалыптасты. Азия Кеңесіне мүше елдер Азия халықтарының өз болашағын айқындайтын және ғаламдық саясатта маңызы артып келе жатқан құрлықтың халықаралық қауіпсіздік пен ынтымақтастықты нығайтудың ең тиімді жолдарын таңдайтын уақыты келді деген пікірмен келіседі.
Елбасы осыдан отыз жылдай бұрын бастамашылық жасаған Азия Кеңесі алаңында мүше мемлекеттердің қарқынды өзара ықпалдастығы әлемдік қарым-қатынастардағы Азияның жаңа рөлін түсінуге ықпал еткені сөзсіз. 2019 жылғы 15 маусымда Душанбеде өткен Бесінші саммит декларациясында Азия Кеңесі мемлекеттері мен үкіметтерінің басшылары Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың жиынның негізін қалаушы ретіндегі жеке рөлін жоғары бағалай отырып, Кеңестің дамуына қосқан елеулі үлесі үшін ризашылығын білдіріп және оның келешектегі Азия Кеңесінің әлеуетін арттыруға және Азиядағы бейбітшілік, қауіпсіздік пен өзара ықпалдастықты қамтамасыз етуге белсенді қатысуын құптады.
Биылғы 12 қазанда өткен Азия Кеңесі Сыртқы істер министрлерінің 6-шы кездесуінде жаңадан құрылған кеңес органы Ақылмандар алқасының басшысы лауазымына Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың кандидатурасы ұсынылған болатын. Азия Кеңесі мүше мемлекеттері Елбасының кандидатурасын бірауыздан мақұлдады. Осының бәрі Қазақстанның Тұңғыш Президентінің Азия құрлығында бейбітшілік пен тұрақтылық ісіне сіңіріп келе жатқан еңбегі мен үлесінің айғағы болса, ал Азия Кеңесінің қазіргі әлеуеті бейбітшілік пен қауіпсіздік жолында жасалған ұмтылыс пен жұмсалған ерік-жігердің жүзеге асырылуының айқын көрінісі.
Қайрат САРЫБАЙ,
Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі кеңестің Атқарушы директоры