Қоғам • 28 Желтоқсан, 2021

Хат тасушының қадірін кетірмейік

291 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Өткенді аңсағандық емес, көргеннің көңілге қонатынын айтқанның ағаттығы болмауы керек. Қанша жерден күл шашып, күңкілдесек те кеңес дәуірінде адамға деген бір жылы қамқорлық бар болатын. Біреуге айтқан сөзің өтетін. Барсаң мәселең шешілетін. Білім ісі – елдік делінген. Бүгінгідей ақылы деген атымен жоқ еді...

Хат тасушының қадірін кетірмейік

Иә, бір кезде сауатты ел едік. Не­сін жасырамыз, осы күндері жас ұрпақтың арасында сауат­сыз­дық баршылық. Мектеп табал­ды­рығын аттамағандарды да естіп қаламыз. Мына заманда сауатсыздық жуан жұдырықты шығармай қоймайды. Оның да елесі жоқ емес. Сауаты бар, оқы­ған­ның аты оқыған, тегі тек­сіз бол­маса, әділетсіздік, әлеу­меттік тең­сіздік ес таптырмай жі­бер­ме­се, бұзықтыққа, жолсыз­дық­қа, көрнеу алдап-арбауға бармайды.

Жалпы, ретсіз де жүйесі кем, кей басшылар өзін көрсетіп қалу үшін, қаржы қарпу жолындағы реформалар білім ісі мен денсау­лық саласын деміктіріп кетті. Енді сол берекесіз тірлікті жою жұмыстары жүргізіліп жатыр. Алда сауатсыздық туралы айттық. Ақи­қатты бүгін бүгіп қалмай айт­сақ, ертеңіміз шаң-тозаңсыз, ұр­пақ алдындағы міндет мінсіз бол­мақ.

Сауатсыздық де­ген­нен шығады, жұрт газет-журнал оқудан қалып барады. Қала­ның кез келген жерінде тұра­тын дүң­гір­шектердің жұқа­насы ғана қалды. Аудан орталықтарында бірлі-жарым. Бары жеке­нің қо­лын­да, өзі өндірмесе де, алып са­тып тұрса да, оқып қалған оқыр­манның қалтасын қағып, білген бағасын қояды. Сайттан оқымай ма дейтіндер табылар. Дұрыс. Бірақ оған адамдар толық дайын ба еді? Әлеуметке делінетін әлеуметтік желіде бәрі бар, әрі мен нәрі келіскендері де, ала қаш­ты, жұла қашты да, бұнысы несі дегізетін қоқыс та, өсек-аяң да, оны әр қырынан келіп, бас қоса қал­са әңгімелейтін адамдар да аз емес.

Өркениетті деп өзеуреп жүр­ген елдерге барғанда таңғы ора­заң­ды таңғы ас емес, табал­ды­рық­тан «сығалап» жататын басылымдармен ашасың. Біреу емес, бір­не­шеуі­мен. Біздердегідей са­наулы бет емес, елу, жүз беттен асатыны бар. Ақтарсаң бәрін табасың.

Жалпақ әлемді таңғалдырып келе жат­қан Жапонияның бас газеті он бес мил­лионға таяу таралыммен жарық көреді. Кешкі басылымдары да баршылық. Соған қарағанда газет керек бол­ғаны ғой. Шетелге бір сапарымызда көлемді басы­лым­дарды қолға алғанда, ескі ой-санамен, қағазға обал ғой, деп тіл безегеніміз бар. Біз үшін соны, олар үшін сү­рең­сіз пікірімізді асық­пай тыңдап ал­ған тазалыққа жауапты аза­мат, «сіздің қажетіңізді өтеген соң қайта өң­деуге жіберіледі, таза қағазға айналады.Осы үр­діс жал­ғаса береді» деп еді. Сол сәт­те біз­де қалай еді деген сұрақ кө­кей­ге кептелген.

Тіл байлығын жетілдіруде де, тіл таза­лығын оңалтуда да, сауатты сөй­леуде де, сауат­ты жазуда да кіт­ап­тың, мерзімді ба­сы­­­лым­­­дар­дың алар орны өлшеусіз. Оны арамтер болып дәлелдеудің қа­жеті шама­лы. Ағыл-тегіл тех­но­ло­гияға телінген ақ­па­рат құрал­да­­рындағы оғаштықтар, тәйт де­меу­­дің кесірінен, онда қызмет етіп жүр­ген кейбір жас толқын малға айтатын атау­ды адамға, адамға айтатын сөзді малға теліп, төбе шашыңды тік тұрғызатын болып жүр.

Тілі мүкістердің, намыстан айы­рылған, қанаты қайы­рыл­­ған­дар­дың жат тірлігі жиір­кен­ту­мен келе­ді. Оларға ұлттық ұғымнан гөрі жат ағым жақын. Тіліміздің отыз жылдан бері оңалмай, басынан шарбы бұлттың сейілмей келе жатқаны содан болу керек. Осындай кезде тасқа қашалып, бүгінге жеткен тарихымыз таңба­лан­ған басылымдардан қол үзіп, оны жұрттан алыстату абырой әпермесі анық. Заман деп сол заман ағымының жетегінде желік­кен­дердің соңы сорға айналмай қой­майды.

Ендеше технологияның дәуірі деп, небір өзгерістерді қабыл­да­ғанмен, ескі де болса жаңа, әрбір тыныс белгісінен бастап, сөй­лем мен сөз бір емес, бірнеше сүзгіден өтетін газет-журнал ма­те­риалдары тасқа басылған та­рих десе болар. Сонымен бірге, ұлт тілінің тасқа басылған бай­лы­ғы, келе­шекке қалар асыл мұ­расы да. Көгілдір эк­ран тіл бай­лығынан гөрі қызық қуған жар­намаға бейім тұрады. Бұл керек, бірақ ұлт тілінің құнын тү­сірмей, әрін кетірмей, әр тір­кестің түпкі мағынасына бойлап, қазақтың жауһар сөзін бас­тау суын­дай мөлдіретіп айтса, бай деген тіліміздің бағы жарық жұл­дыздай жанар еді.

Иә, бүкіл тарихымыз тастағы жазумен жетіп отыр. Содан да шығар, жұрты­ның көсегесін көгертсем деген Ахмет Байтұрсынұлы: «Бірінші: газет – ха­лық­тың көзі, құлағы, тілі. Екінші: газет – жұртқа қыз­мет ететін құ­рал. Үшінші: газет – ха­лық­қа бі­лім таратушы. Төр­тін­ші: газет – ха­лықтың жоқ­тау­шы­сы» дейді.

Осы төрт қағида әлі күйіп күн тәр­тібінде тұр. Ендеше газетке деген көзқарас қылиланбай, түзел­гені жөн секілді. Жұрт айтумен емес, өзі жұмылса деген тілек бар. Әсіресе елдегі зиялы саналатын ұстаз­дар, өзге де аза­маттар ұйытқы болса, қане! Бұлай деуімізге бір себеп, мұға­лімдер­ге қажет делінетін бұрын­ғы басылым­дар жоққа тән. Бары­ның сапасы көп жағ­дайда көңіл көншіте бермейді. Іргелі басы­лым­дарды алып отырса, пән оқы­ту­шысының елдегі өзге­ріс­терді білумен қатар, әр та­қы­рып­ты то­лықтыруға мүм­кін­дік туады. Қа­уыммен жүзде­сіп, ой бөліс­кен­де де жүйелі сөйлеуге жол ашы­лары анық.

Шыққан газетті тарату жағы қай жерде де олқы соғып жат­қаны ақиқат. Бұл да ойға қал­ды­рады. Өзіміз үлгі тұтқан жұрт­тар соңғы уақытта телефон тел­мірт­кен ақпа­раттан жалықты ма, әлде сан­сыз сәуле жанарды жеп бара жатқан соң ба, кітап пен газет-жур­нал­дар­ға қайта бет бұра бастады. Қы­зығынан шыжығы аз болмай тұрған әсіре қызылдан біз де келе-келе бой тартармыз.

Мұғалімдер газет бетінде әдіс­тем­е, сабақ беру тәсілінен пікір алысуға да құқысы бар. Бұл – бұ­рыннан бар үрдіс. Бұрынғыдай емес, ұстаздардың айлығы жыл санап өсіп жатыр. Мұндай кезде білім жаршысы рухани құн­ды­лыққа да жете мән беріп, қа­­тар алып жүрсе, ұрпақ­тың да үйренері көп болары сөзсіз. Ала-құла әлеуметтік желімен бірге, ақ қағаз бетіндегі маржандай тізіл­ген таңбалардан асыл сөзді саралап оқу да көңілдің көк­жиегін кеңейтері анық.

Қазір қалтасынан қаржы шы­ға­рып жазыл­ған басылымдарды халық дер кезінде ала алмай жүрген жайы бар. Себе­бі тасушы тұрақтамайды. Ол үшін олар­ды кінәлаудың орны жоқ. Айлығы шай­лы­ғына жетпесе, жағдайы көңіл көншіт­песе қайтеді? Те­ле­фон шалудан шар­шаған кей­бір оқырман амалы таусыл­ған соң, елорданың орталығындағы «Қазпошта» ғи­ма­ратына барады. Солардың қа­тарында біз де бармыз.

Енді астананың өзінде аптасына бір рет келетін газет-журналға жа­зы­лудың қажеті бар ма дегендер де табылып жатыр. Ал қияндағы ауыл тұрғындары басылымдардан алыс қалғалы қашан. Бірлі-жарым көне көздер сұрапыл жылдарда да ат үстіндегі пошташыны көруші едік дейді көзін көлегейлеп. Тіпті сергектері композитор Қ.Му­син­нің «Почтальон» ( сөзі С.Хан­гел­диндікі) әнін еске түсіріп, «Қуа­ныш сөмкем толы арқалаған, Сәлемхат әр ауылдан, әр қаладан. Ал­ғы­сым жұрттан алған хаттан да көп, Сондықтан осы міндет артық ма­ған» деп келетін әуенімен астастырады.

Егер бәрін жаңа заманға те­ліп, нарық деп арқаны кеңге салып жүре берсек, біраз басылым­нан көз жазып қалуымыз мүмкін. Бардан айырылғанымыз да жоқ емес. Соның аяғын құшқалы тұрғандар да бар секілді. Сондық­тан жұрт болып жұмылып, жағ­дай­ға қарай басылымдарға жа­зыл­сақ, ұлт ұтылмас еді, тіл ті­регі беки түсер еді. Бұл іске жү­­йе­лілік керек. Көп істің түбіне осы жүйесіздік, өзімбілемдік, бас-басына билік құру жетіп жүр. Елдік іске үлес қосайын, га­зет-журналға жазылайын десе, қысқа жіп байлауға келгенмен күрмеуге келмейді деп, қаржыдан қиналғандарға ауқаттылар, жаңа терминмен сөз сабақтасақ бай-бағландар қол ұшын созса, нұр үстіне нұр болып, қазақ басылымдары серпілер еді.

Халық талабын қанағат­тан­ды­рып, қазір қадірі кетіп тұрған хат тасушының беделін көтеру үшін ертең емес, оқырманды бү­гін бәрекелді дегізерлік шара жүзеге асса, сал­ғырт­тықтан құтылып, сер­­піліс туар еді. Жа­зыл­ған газет-журналдарын ха­лық уақ­ты­лы алып, селқостық жойылар еді. Ана ға­сыр­дың басында, «Ақ жол» газеті­нің үш жыл­дығында ұлтым, жұртым деген М.Дулат­ұлы: «Ерік те, ерлік те, не ті­лек­­тің бәрі де мә­де­ниетті өркендету ар­қы­­лы ғана табы­ла­ды деп, иман келтіру керек» деп, «бас­­па­­сөзіміз не күйде?» деген сұрақ­ты төте­сі­­нен қойып, оған: «Құдай өзі кеші­рер» де­ген бір намаздың үмітіндей, «Көш жүре тү­­зе­леді» деген мақалға сүйене беру­дің ке­­регі жоқ, көштің түзелетін кезі болды. Көшті түзеу керек, көшті оңға бастау керек» депті.

Рас сөз. Рас сөзді діттеген мә­ре­­ге мүл­тік­сіз жеткізу үшін Алаш арысының амана­тын орын­дасақ, бітпейтін іс, атқарыл­май­тын жұ­мыс, қадірі кеткен беделдің қайт­пай­тыны бар ма?

 

Сүлеймен МӘМЕТ