– Бауыржан Есқожаұлы, М.Әуезов атындағы драма театрдың белді актері ретінде сахнадан түспей келе жатқаныңызға қырық жылдан асып барады. Соңғы жылдары кинодан да жиі байқап жүрміз. Актерлік кәсібіңізге ерекше ықпал еткен театр тұлғасы ретінде кімдерді атар едіңіз?
– Біз, актерлер, кей шақта «анау менің ұстазым», «мынау менің мұғалімім» деп өз-өзімізден бөлініп шыға келеміз. Сөйтіп қазақ өнерінің көгіндегі жұлдыздардың жарығымен бойымызды жылытып, өз қабілет-қарымымызға қалқан еткіміз келеді. Хадиша Бөкеева, Шолпан Жандарбекова, Нұрмұхан Жантөрин, Рабиға Мұқаеваның шәкіртіміз дегенде, бір жағы, сол кісілердің таланты мен тәлімін өз бойымызға өлшегіміз келгені ме екен? Ал сол тәлімгерлеріміз өмір сүрген кезеңде «театр-романтизм», «театр-реализм» деген болды. Бөлінудің қажеті жоқ, осы корифейлердің бәрі де бір театр жүйесінен ілім жинап, бір мектептің тағылымымен қалыптасқан өнер қайраткерлері. Әрқайсысы бір-бір Алатау, ал осы алыптардың бәрінің басында, әрине, Асқар Тоқпанов ағамыз тұр. Асқар аға менің де ұстазым.
– Ғасырлық мерейтойына қадам басып келе жатқан театрдың ауқымды тарихының куәгерісіз, бүгінгі театр қандай бағытта дамып келеді деп ойлайсыз?
– «Мықты актерлер бүгінде көп шығып жатыр», «бұрынғы әртістің бәрі пафос, жасанды ойнайтын еді», деп кешегінің бәрін тәрк етіп, өнердің тарихын өзінен бастағысы келетін әңгімені ара-тұра құлағымыз шалып қалады. Театрдың мәселесі – ауқымды мәселе. Бүгін жарияланған жаңалық ертеңге жетпей ескіріп, буырқанған алмағайып уақытта өнердің де бағытын белгілеуі оңай емес. Театр бір қарағанда «тұрмыстық реализм» бағытында жұмыс істеп жатқан сияқты әсер береді. Бірақ театрымыздың сахнасында ұлттық драматургия, батыс классикасы, комедия, трагедия, барлық жанр, алуан тақырып тұтас қамтылады. «Реализм болуы керек, бәрі де өмірдегідей шынайы болуы керек» деп сіз екеуміз сөйлесіп отырғандай әңгімелесетін болсақ, онда театр театр болудан қалады. Театрдың өз заңы бар. Рас, бүгінгі театр тез ойлап, тез шешім қабылдап, тез әрекет жасауды қажет етеді. Баяғыдай етек-жеңі жайылған кең заман келмеске кетті, көз ілеспес жылдамдықпен өзгеріп жатқан өмірдің ағынына театр да шапанын жаңалап киіп, ілесіп отыруы керек.
Өнер, театр төңірегіндегі кемшілік пен келеңсіздікті уытты тілімен өткір сын садағына алудан шаршамай өткен орыстың атақты актері Валентин Гафттың: «Ажал түк те қорқынышты емес. Қорқыныштысы сол, сен өлгеннен кейін фильм түсіріп, сенің образыңда Безруковтың ойнайтыны!» деп ащы мысқылмен айтатыны бар. Ойландыратын сөз. Бір ғана актер батырдың да, ақынның да, ханның да, қараның да рөлінде оңды-солды талғаусыз ойнай беретініне күйінгені ғой. Талант таныла бастаған алғашқы жылдары бұл ізденіс деп аталып, көрерменнің құрметін оятуы мүмкін, бірақ танымалдылықтың жөні осы деп жанкештілікке салынып, талғамсыздыққа ұрынар болса, кейін көрерменді мезі етіп, ақыры өзінен жирендіріп те жібереді.
Ал мұның тағы бір қыры бар. Бүгінгі театр актері 1970-1980 жылдарда атағы аспандап, даңқы дүркіреген әртістер секілді ойнаса, халық қабылдамауы мүмкін. Түсінбей қалады. Пандемия алдында Жапонияға гастрольдік сапармен барғанымызда, таза кәсіби қызығушылықпен Токио театрының спектаклін тамашаладық. Олардың спектаклі біздегідей емес, бес-алты сағат жүреді екен. Арасында 30-40 минуттан бірнеше антракт бар. «Сахна тілі» деген түсінік актерге ғана емес, күллі көрерменге арналып айтылғанына сонда бір куә болдым. Сахнада ойнап жүрген актер мен актрисаның айтқанын түсінбесек те, дауыс мақамы, қозғалысы мен қимылына қарап отырып, аздан соң спектакльдің мазмұнын түсініп алдық. Ал ойын үлгісі бізше айтқанда, пафос. Актерлер қалыптасқан жапон театры мектебінің үлгісімен ойнап жүр. Тіпті кей тұсында сахнадағы екеудің ойын өрнегі атақты Станиславскийдің жүйесіне де ұқсап кететін сияқты таңырқатып қояды. Бірақ еліктіріп әкетіп барады. Не керек, алты сағат тапжылмай отырып тамашаладық. Міне, әр театрда осындай ерекшелік болуы керек.
– Белгілі театр реформаторы Болат Атабаев бақиға кетер алдында сүйікті театрына келіп, «Пері қатын» спектаклін тамашалап, сіз ойнаған Дінбасы рөлі туралы жылы пікірін білдірді. Дінбасының екіжүзділігін, сатқындығын жасандылыққа ұрындырмай сенімді әрі өте қарапайым ойнадыңыз. Осы спектакльдегі рөліңіз үшін «Қарашаңырақ» фестивалінде «Үздік ер адам бейнесі» жүлдесін иелендіңіз-ау деймін...
– Болат Атабаевтың басқа режиссерлерден ең үлкен айырмашылығы һәм артықшылығы, актердің мақсатын айқын және дәл белгілейтін. Актер сахнада толықтай еркіндік сезінеді. Мінезі шөлде өсетін сексеуілдің бұтағы сияқты иір-қиыр еді. Мәймөңкені білмейді, халық әртісі ме, қатардағы әртіс пе, бет-жүзіне қарамайды, отырған орнынан тұра алмастай осып-осып айтып салады. Көп әңгімеге бармайтын, «ал бастайық» деп репетициясын бірден бастай жөнеледі. Талапшыл болғанымен, ол кісімен жұмыс істеу қиын емес еді. Театрдың діңгегі – режиссер. Спектакльдің тағдыры режиссердің қолында. Режиссер актерден әлденеше есе сұңғыла болуы керек. Болат ағамыз бөліп-жаруды білмейтін бірегей режиссер еді, соңынан Фархад Молдағали, Елік Нұрсұлтан, Жұлдызбек Жұманбай сияқты жастардың Атабаев бастап кеткен өзгеше соқпаққа түсіп, бүгінгі сахна әлемін өзінше өрнектеп жүргеніне қуанамын.
– Өзге әріптестеріңізден даралайтын басты ерекшелігіңіз дауысыңыз дер едік. Бүгінгі жас актерлер сіздің гүрілдеген дауысыңыз сияқты қуатты дауысқа ие емес. Кейінгі актер түр-тұлға жағынан қалай майдаланса, дауысы да солай жіңішкеріп барады. Бүгінгі театр өнері үшін дабыл қағатын жағдайға жеткенімізді шынымен ешкім естігісі, елегісі келмей ме?
– Актердің дауысы ерте бастан қойылуы керек. Бұл мәселенің бүкіл түп-тамыры өнерге баулитын оқу орындарының педагогикасында жатыр. Сахнада артистизммен бірге көп мәселені дауыс шешеді. Мысалы, менің дауысыммен Майра ұстазым көп жұмыс істеді. Ол кісінің кереметі, жіңішке дауысты жуан, жуан дауысты жіңішке жасап беретін. Менің кеңірдектің бергі жағынан шығатын жуан дауысымды жүз қайтара сынақтан өткізіп, «сындырғаны» сонша, ақыры мен шаңқылдап сөйлейтін болдым. Бұл дауыс ұнамайтын болған соң қайта жұмыс істеуге тура келді. Дауысты ретке келтіру үшін ән салдырды, өлең оқытты, ақыры ұзақ уақыт бойы әуре-сарсаңды бастан кеше жүріп, әрең дегенде діттеген деңгейге жеткізді. Бүгінгі актерлердің арасында 4-5 балада ғана театрдың дауысы бар сияқты сезіледі. Бәзбіреу маған «алдымен өзіңді жөндеп ал» деуі де мүмкін. Мен өзімді өмір бойы жөндеуден жалыққан емеспін. Нұрмұхан Жантөрин мен Ыдырыс Ноғайбаевтың таудан тастың құлағанындай, арғы жақтан арқырап-сарқырап келетін дауысындай күшті дауыс бүгінгі театрға керек емес деп кім айтты? Әбден керек. Бірақ қайда? Қазір бірқатар театр сахнасына салбыратып микрофондар іліп тастаған. Түбіне барып сөйлесең, гүр-р ете түсесің, тыныштықты тіліп түскен дауысың былай шыға бере, жым болады. Сол себепті актердің дауысы бірінші күннен бастап дұрыс қойылуы керек. Әр әрпі таза шығатын дұрыс дауыспен сахнада сауатты ойын үлгісін көрсетсе, залдың қай бұрышында отырса да, ол дауысты көрермен де естиді. Мұны «посыл» дейді. Бұл «посыл» дегенің бұрынғы актердің ұраны еді. Ал қазір кей актерге «дауысыңды жеткіз» десе, айғайға басып кетеді.
– Кинорежиссерлердің көпшілігі «театрал ойнаудың керегі жоқ» деп түсірілім алаңында театр әртістерін барынша шектеп, олардың кәсібилігіне көрінеу көзге қиянат жасайтынын несін жасырайық. «Театрдағыдай ойнама!». Бірақ фильмнің салмағын көшеден шақырған, ешкім танымайтын кездейсоқ актер емес, сахнада жүріп ысылған театр актері көтеріп тұратынын мойындау керек, сіз қалай ойлайсыз?
– Осының бәрі тағы да актердің сөз саптауы мен сөйлеу мәнерінен туындап жатқан әңгіме. Қалай айтсақ та, актерге дауыс керек. Ал қазір ше? Театрдың өзін шоуға айналдырып жібердік. Ал шоу мен театр екеуі екі бөлек дүние. Көңіл күйіңді көтеріп, жаныңды сергітетін шоу деген жақсы, алайда театрдың атам заманнан келе жатқан басты мақсаты ойға жетелеу, ойландыру еді ғой? Бүгінгі жастардың ауызекі сөзі, жастардың өзара әңгімелесуі арасындағы сөз мәнері театрдың түбіне жете ме деп қорқамын. «Барсай», «келсей», «отырық», «баратырық» деген сөздерді қазір сахнадан да естиміз. Осының бәрін театрға кім әкелді? Мұның бәрін сатиралық театрлар әкелді. Кейбір сатиралық театрлардың кейіптеуіндегі кейіпкерлерге көз салайықшы: кемпірі – жынды, шалы – нақұрыс, келіні – кісәпір, ұлы – ынжық. Қоғам болған соң мұндай жекелеген отбасылардың бар екенін жоққа шығара алмаймыз, бірақ баласын – байлық, отбасын – алтын қазығы санаған жалпы қазаққа жат қылықты таңып, үлгі етудің керегі бар ма? Бір көрсет, екі көрсет, бірақ көрерменді арсыз күлкіге үйретіп, ұлды намыссыздыққа, қызды әдепсіздікке тәрбиелейтін жағымсыз міскін мінезді көрсетіп, насихаттап келе жатқанымызға ширек ғасырдан асты ғой, осы туралы ойланатын бір саналы адамның табылмағаны ма сол төңіректе? Белден басқан, қатеге тұнған бейшара сөз бен рухсыз, нәрсіз, ұрда-жық мінезді тізеге салып тұрып сіңіріп жатқан тілбұзарлар мен санасы тайыздарды «әй, қойсаңшы» деп тізгіндейтін бір адам не министрліктерден не телеарналардан табылмай тұр, өкінішке қарай.
– Жеке студияларда түсіріліп, жарыққа шығып жатқан фильмдердегі бетімен кеткен бейәдеп сөзге тыйымның болмағанына қарнымыз ашып, қажып жүргенімізде, мұндай албаты айтылатын анайылықты кейінгі жылдары театр сахнасынан да естіп қалатын болдық. Театрдан мәдениет көргісі, сахнадан сұлулық сезінгісі келетін көрерменнің құлағын тіліп түсетін дөрекілеу сөзді актердің аузымен айтылуы өте-мөте тіксіндіреді.
– Рас, жеке студиялардан шығып жатқан фильмдер күннен-күнге сорақы болып барады. Аңдамай жүріп біреуіне абайсызда мен де түсіп қалдым. Соны ойлап, кейде іштей қысылып қаламын. Бірақ режиссер талабы солай болды. Қазір мектеп, жоғары оқу орны, жалпы жастар көп шоғырланған жердің бәрінде осы келеңсіздік байқалады. Ал театрдың киелі сахнасы былғанбауы керек. Актер эмоцияға беріліп кеткенде, мәтінді ұмытып қалғанда байқамай айтып қалмаса, сахнада рұқсат етілмеген лексикаға жол берілмеуі керек.
– Рөл берілмей, сахнадан сырт қалып, торыққан кезіңіз болды ма?
– Ұжымдағы өзіммен қарайлас жігіттерді бұл қатарға қоспағанда, біз театрға 17-18 жігіт бірге келіп едік. Бойы 190 см, қолында домбырасы бар, сыр-сымбаты келісті жарқ-жұрқ еткен сол жігіттерден театрда бүгінде екі-ақ актер жүрміз. Түрлі себеппен бәрі кетті. Неге кетті? Біздің жасымыз да, міне, 70-ке таяды. Маған жиырма жыл рөл берілмеді. Театрда жүріп сахнаға шыға алмағанның, рөл ойнамаудың қасіретін актер ғана біледі. Әсіресе жасындай жарқылдаған жас күніңнің образ аңсап, құсамен өткені қиын-ақ. Жаныңда сыздауық жара пайда болып, іштен жылап, іштен тынып, ауырғанын жан баласына білдірмей өз жараңды өзің жалап, торығып, түңілумен күн кешудің қиындығын тірі жанның басына бермесін. Не өлі емессің, не тірі емессің. Жолақыға қалтамда қара бақыр да жоқ, сонау «Татаркадағы» үйімнен театрға жаяу келген күндерім көп болды. Сол қиын кезеңдегі Әзірбайжан Мәмбетовтің қолдауын ешқашан ұмытпаймын. Менің жайымды жақсы түсініп, өзі директор болып барған Астанадағы драма театрға жұмысқа шақырды. Бауыр басқан Алматыны қиып кету оңай емес, бара алмадым.
– Сіз «Анна Каренинада» бас кейіпкердің ері Алексей Каренинді ойнадыңыз. Каренинді өзінің, әйелінің, жалпы өмірдің алдында немқұрайлы, салғырт, бойкүйез адам ретінде кейіптедіңіз. Әйелінің көңілі Вронскийге ауып, сатқындық жасағанын біле тұра Карениннің соншалықты салқынқандылық танытуы неліктен?
– Анна мен Вронскийдің махаббаты бір күнде бастала салған жоқ. Каренин әйелінің көңіліне қараулық кіргенін, Вронскийді сүйетінін ертерек байқады. Бірақ ол Аннаның басқан ізін аңдып жүретін қызғаншақ күйеу емес. Онда Каренин күйіктен өліп кетуі мүмкін еді. Каренин – қайшылығы мол күрделі образ. Әйелі көзіне шөп салып, намысын аяққа таптап жатса да, жұмысы басынан асқан, қоғамда өз орны бар, мансабын жоғары қойған шенеунік Аннамен айырылыспайды. Оған мұндай әйелдің керегі жоқ, бірақ мансабы үшін керек. Каренин «маған жамандығын көрсетпесе, болды» деп отырған кәрі адам, бір қарағанда, аяушылық та тудырады. Аннасыз да оның өмірге құрған жоспары жетерлік. Бірақ шын мәнінде ол Аннаны сүйеді. Үлде мен бүлдеге оранып, байлықты биік қойған Анна күйеуінен де, нақсүйерінен де айрылып, ақыры далада қалды. Әйел затының бақытсыздығы деген осы. Аннаны да, Каренинді де мың сан түрлі етіп құбылтып ойнауға болады.
Адамға қазір не қызық? Сөзден гөрі ой қызық. А.Тоқпанов: «айтылған сөз – күміс, айтылмаған сөз – алтын» дегенді жиі айтатын. Дауыл секілді ұйытқыған ішкі қайшылықты, көңіл күйдің түрлі реңкін оймен жеткізу өте қиын. Сахнаға шыққан актер кейіпкерін өзінше ойнап шығады, ал көрермен оны өзінше түсініп отырады. Бастысы – сахнада ахуал қалыптастыру, көрерменге адамгершілікке негізделген рухани, ізгілікті ой бере алса, театр деген, міне, сол.
– Жақында жарық көрген «Мұқағали» фильмінде әсерлі бір кадр бар. Мұқағалидың баласы Айбар Мағжанның өлеңдерін ескерткіштерге жапсырып жүрген жерінен ұсталғаннан кейін баласын босатып алуға көмектесуін сұрап Мұқағали Нұрғиса досын ертіп, Б.Момышұлына келеді. Кадрда қазақтың үш алыбы – Бауыржан, Мұқағали және Нұрғиса отыр. Батырдың бейнесімен үйлесімді көріну үшін қандай шығармашылық ізденістен өттіңіз?
– Бауыржан Момышұлы туралы студент кезімізден ұстазымыз Асқар Тоқпановтан аңызға бергісіз әңгімелер тыңдайтын едік. Себебі Асқар ағамыз да батыр мінезді адам, екеуі жақсы тіл табысып араласатын. «Мұқағали» фильмінде ақынның бұрын-соңды айтылмай келген өмірінің ең қасіретті оқиғасы баяндалды. «Белгілі адамдардың балалары» деген тақырып – қоғамда әлі беті ашылмаған, сырын ішіне бүгіп, жұмбақ күйі жабық жатқан тақырып. Ақынның баласы сол кепке тәрбиесінің төмендігінен ұрынған жоқ, керісінше, әкесі әкелген кітаптарды оқып, рухани дамып, санасы биіктегеннен кейін сол қадамға барып отыр. «Өлең деген тумайды жайшылықта, Өлең деген тулайды қайшылықта» деп өзі жырлағандай, Мұқағалидың мықты ақын болып қалыптасуында оның теперіші көп тағдыры үлкен рөл ойнады. Алдымен осыны түсінген дұрыс. Өткен жылдардың бір оқиғасы елес беріп отыр. 1983 жылдары Нарынқол жаққа гастрольге барып, ауылдағы көп үйдің біріне түстік. Сөйтсек сол ауылда мал дәрігері болып жұмыс істейтін Мұқағалидың кластасы екен. «Біз ақымақ болған екенбіз» деген еді сонда ағамыз, – Мұқағали Алматыдан келіпті дегенді естігенде, есігімізді іліп алып тығылып отыратын едік. Жарайды, құрметтерміз, сыйлармыз, бірақ ақынның үсті-үстіне өлең оқығысы келіп тұратын мінезін мүлде түсінбеген екенбіз. Қазір ойлап қарасақ, оның өлең оқығысы келетіні – іштегі шерін, мұңын, қайғысын айтып, бөліскісі келетіні екен ғой. Біз оны қайдан білейік?» деп еді.
Көп режиссерлер әлем-жәлем сыртқы пішінге көбірек назар аударады, ал «Мұқағали» адам жанының астарын ашуға, ішіне түсіп, қалтарыс-бұлтарысын тануды діттеген, психологизмге құрылған дүние. Театрдағы сияқты емес, кинода мүмкіндік шектеулі. Құлашыңды кең сермеп, емін-еркін көсіле алмайсың, дегенмен өзіңе сырт көзбен, сын көзбен қараудың таптырмас мүмкіндігі.
Кино – жас өнер. Онымен салыстырғанда театр мыңдаған жылдық тарихы бар ескі, мәңгілік өнер. Мәңгілік мұратты қаузай тұра, ол мына біз өмір сүріп отырған осы күннің шындығын айта алатындығымен құндылығын ешқашан жоғалтпақ емес.
– Әңгімеңізге рахмет.