Сұхбат • 12 Қаңтар, 2022

Жол ғылымының жағдайы қалай?

591 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев былтыр автожол­дар­дың ахуалына қатысты сын айтып, «Үкімет пен облыс әкімдіктері ­2025 жылға дейін жергілікті жерлердегі жолдардың 95 пайызын жөндеп, ретке келтіруге тиіс» деп тапсырма берген болатын. Жол жыры жыл сайынғы Жолдаулардан да тыс қалып жатқан жоқ. Президент ескертпесі салаға деген көзқарасты қырағыландырған тәрізді. Белгілі ғалым Бағдат Телтаев Мемлекет басшысының сынынан кейін «Жол сапасын көтеру үшін ғылым керек» деген талап алға шыққанын айтады. Осы орайда Қазақстан жол ғылыми-зерттеу институтына 15 жылдан бері жетек­шілік етіп келе жатқан Ұлттық ғылым академиясының корреспондент-мүшесі, Қазақстан және ТМД елдерінің құрметті жолшысына жол ғылымының бүгінгі өрісі туралы бірер сұрақ қойған едік.

Жол ғылымының жағдайы қалай?

– Бағдат Бұрханбайұлы, жол ха­лық арасындағы күнделікті қолда­ныс­қа ие бірден-бір маңызды сала бол­­ғандықтан оған қатысты сын ­ай­тыл­­май тұрмайды. Осы сала­ның қа­­за­нында қайнап, шарығында шың­­­­далған маман ретінде не айта­сыз?

– Кезінде КСРО құрамындағы бар­лық 15 республикада дерлік жол ғылымын зерттейтін мекемелер болды. Соның ішінде Ресей, Беларусь және Қазақстанда ғана ғылыми-зерт­теу институттары сақталып қалды. Мұның өзі жол ғылымына біздің оң көзқарасымызды танытса керек. Алайда оны өрістету, дамыту, тәжі­рибемен ұштастыру өз алдына бө­лек әңгіме. Өткен жылдың басында салынып жат­қан жолдардың сапасына қатысты ел Президенті сын айтқан болатын. Меніңше, бұл сын орынды. Расында да жолға көп көңіл бөлу керек. Бөлінген қаражатты дұрыс игеру, жол сапасын қамтамасыз ету аса маңызды. Мемлекет басшысының жол сапасын алғашқы мәселелер қатарына қосып отырғаны қуантады. Себебі бұл – сапаның биік сатыға көтерілуіне ықпал етеді. Осыдан кейін бізге деген көзқарас та өзгерген секілді.

2009 жылы ТМД елдеріндегі ең үл­кен күре жол «Нұр-Сұлтан – Бурабай­ды» салып бітіп, қолданысқа бердік. Қазір қарап отырсақ, сол уақыттан бері 12 жыл өтіпті. Алты жолақты жол күні-түні сапалы қызмет етуде. Бізде осындай керемет жол бар деп біреу мақтана айтып жатыр ма? Жол саласы бойынша комитеттің тұңғыш төрағасы болған Тимур Чердабаев ағамыздың бір кітабы бар. Ол әлемдік деңгейде жол тарихын жазып шыққан адам. Сол кісі кітабының алғы сөзінде былай дейді: «Бізді, жолшыларды жамандайды да жатады. Егер, бізді халық сынамай қал­са – соның өзі жолдың жақсы екенін білдіреді» дейді. Яғни жолшыларға мақ­тау айтыла қоймай­ды. Мысалы, «Батыс Қытай – Батыс Еуропа» жолын алып қарайтын бол­сақ, әрине оның да арагідік жерлерін­де кемшілік бар. Ол басқа әңгіме. Жал­пы, бұл жол халықтың көңілінен шыға­ды. Бұ­рын тәуліктеп жүретін жолға қа­зір Алма­тыдан Ташкентке, Сарыағаш­қа дейін таңертең шығып, кешке же­тіп ­барады. Осыны кім мақтап, жолшы­ларға кім рақмет айтып жатыр? «Жол жаман» деген қатып қалған қасаң пікір болмауы керек. Мұның бір ұшы жолдың ғылымы да, білімі де жаман деген сөзге тіреліп жатады. Негізі олай емес. Сондықтан да, сұрағыңызға осы қызметте қаншама жыл жүріп, әлемнің көптеген елін аралай келіп, бүгінгі салынып жатқан қазақтың сапалы жолы оның ешбірінен кем емес деп жауап берер едім. 15-16 жыл ішінде Қазақстан жол ғылыми-зерттеу институтын қайта құрдық. Бү­гінде бұл бүкіл әлемге танылған жол ғылыми-зерттеу ұйымына айналды.

– Жол құрылысына пайдаланатын материалдардың сапасы қалай тексеріледі және қандай материалдар қолданылады?

– Жолға қаншама материал керек. Алдымен, топырақтың көптеген түрі, қиыршық тасты құм, бекітілген, бекітілмеген, өңделген, өңделмеген қиыршық тастың әртүрлі фракциялары, одан кейін асфальтбетонның сан түрі, осының бәрін біріктіретін битум материалы, тағысын тағы. Ал битум материалды төменгі, жоғары температура, климаттық жағдайға бейімдеу үшін полимерлік заттар, тас мате­риал­дар мен асфальтбетон құрамындағы битум­дардың бір-біріне жабысуын жақсарту үшін адгезиялық қоспалар қажет. Бір асфальтбетонның өзіне 10-ға жуық түрлі материал кетеді. Сапа болуы үшін белгілі стандарттар мен техникалық қағидаттар сақталуы шарт. Сол себептен 2019 жылы мемлекеттің шешімімен арнайы Жол активтерінің сапасын зерттейтін Ұлттық орталық құрылды. Қазіргі таңда ұйымның 14 облыс пен республикалық маңызы бар 3 қаламызда жалпы 17 филиалы бар. Осы мекеме жол сапасын қадағалаумен арнайы айналысады. Жолға кететін материалдардың түгелі дерлік отандық өнімдер. Тек қана полимер материалдарын импортпен алдырамыз. Көп уақытқа дейін битумның бір бөлігін Ресейден алып келдік. Ал бүгінде жылына 1,3 млн тонна битум сұранысын өзіміздің қазақстандық зауыттар қанағаттандырып отыр.

Қазақстан жол ғылыми-зерттеу инс­титуты жол құрылысы сапасын зерт­тейтін ұлттық орталықпен тығыз қарым-қатынаста жұмыс істейді. Ор­та­­лықпен бірігіп жол саласына ғы­лыми-зерттеулер жүргізіп, сапаны жоға­рылатуға, алған нәтижелер бо­йынша стандарттар жасап, норма­лық құжаттарға тиісті нәтижелер енгізу­ге үлесімізді қосып келеміз.

– Жол құрылысына жаңа ғы­лыми технологиялар мен материал­дарды пайдаланғанда ел аймақ­та­рының табиғи ерекшелігін ескеру жайы қалай?

– Институтымызға былтыр қараша ­айында 62 жыл толады. Осы 62 жыл бойы институттың басты міндеті – жол саласында ғылыми зерттеу жүргізу және инновациялық шешімдер жасау болып келді. Қазір де осы бағытта­ғы жұмыстар жалғасуда. Атап айтар ­бол­­сақ, нанобитум, нано-асфальт­бе­тон бағытындағы зерттеулерді 2017 жылы бастадық. 2019 жылы нано­битум бо­йынша ғылыми жаңалық ашылды. Нанобитумның жаңа құрамын ал­дық. Былтыр тақырыпты зерттеу тереңдей түсті. Дәлірек айтқанда, бүгінде конс­трукторлармен жұмыс жүріп жатыр. Өзіміздің көмірден нано-ұнтақ алатын жаңа қондырғы жасау үстіндеміз. Бұл – жаңа аспап, жаңа технология. Болашақта нано-ұнтағымызды жарты пайыздан екі пайызға дейін би­тум­ға қосатын болсақ, битумның қасиет­терін түбегейлі өзгертуге болады. Оң­­түс­тігімізге де, солтүстігімізге де жа­рай­тын жақсы битум, асфальтбетон алу мүмкіндігін таптық. Қазақстан­дық нанобитум және наноасфальт­бетон материалын түбегейлі жақсы зерт­теп шығатын болсақ, болашақта поли­мерлік материалдарға да көп сұ­ра­ныс тумауы мүмкін. Сондай-ақ Қазақ­стан мұнайға бай ел. Мұнайды жер қойнауынан шығарған кезде мұнай­мен қоса күкірт шығады. Бі­ріншіден, күкірт үйіліп жатпас үшін, екін­шіден, экологияға, адамзатқа, өсім­діктер мен жан-жануарларға зия­нын тигізбес үшін соны дер кезінде зарарсыздандыру ке­рек. Оның жолы – ұтымды техноло­гия ойлап табу. Осы бағытта да біз тың тақырыпты қолға алдық. Мысалы, шө­гінді жыныстардан алынған тас материалдар болады. Айталық, әктас дегендей. Бұлардың бірнеше тоңу-еру циклінен кейін беріктігі төмендеп қалады. Олар суды көп сіңіргеннен кейін ісінеді. Осындай жол құрылысына жарамсыз құбылыстарды болдырмау мақсатында күкірт пен полимерлер­ді, басқа да қосалқы химиялық зат­тарды қолданып, массасы бойынша 98 пайызға дейін күкіртті пайдаланып, беріктігі төмен материалдардың беріктігін жоғарылату, жолға пайдалану қасиеттерін арттыру мақсатын­да жаңа, жақсы технология жасалуда. Бұл бағытта да арнайы қондырғы әзірлейміз.

– Жол төсемесінің температу­расы мен ылғалдылығын өлшей­тін қон­дырғылар орнатып жатқа­ны­нан хабардармыз. Оның жол құры­лысына әсері мен пайдасы туралы айтып өтсеңіз?

– 2009-2013 жылға дейін Қазақ­стан­ның 7 географиялық нүктесін­де температура мен ылғалдылықты анық­­тайтын датчиктер қойып, жол төсе­ме­сінің әртүрлі құрылымын, то­пы­рағын, аралық қабаттары, асфальт­бетонның жамылғылары қан­дай тем­пературалық және ылғал­ды­лық жағ­дайда қалай жұмыс істеп жат­қа­ны­на мониторинг жасау ісі­мен айна­лыстық. Осы бағытта арнайы өнер­табыстар жасап, оған қазақ­стан­дық, еуразиялық патенттер алғанбыз. Ұлт­тық сапа орталығы­ның тапсырмасы­мен былтырғы күзден бас­тап 28 нүк­теге датчиктер кеше­нін орналасты­ру жұмыстары қолға алынып, сәтті аяқ­талды.

Тағы бір жаңа тақырып – жолды салып біткен соң, аймақта автокө­лік­тердің өтуіне, ылғалдылыққа қа­рай, табиғи факторлардың әсерінен жол­дың беріктігінің өзгеруі, басқа да қасиеттерінің уақыт бойынша өзгеру динамикасы болады. Осы жұмыс­ты да ҰСО тапсырмасымен бастаған­быз. Жоба қарқын ала бастады. Тағы бір айта кететін мәселе, Қазақстан жол ғылыми-зерттеу институтында «неге полимерлерді өз елімізде шы­ғармас­қа?» деген ой келді. Осыған байланыс­ты мемлекет шешімімен Ақтау қаласын­да бірнеше полимер шығаратын за­уыт жобасы қарал­ды. Егер, полиэти­лен, полипропилен сияқты полимер­лер шы­ғарылса, соны негізге алып, бас­қа функ­ционалдық топтарды қосып, жол­ға қатысты полимерлерді шығару­ды ойлас­тырудамыз.

 

Әңгімелескен

Арман ОКТЯБРЬ,

«Egemen Qazaqstan»