Ағымдағы баспасөз деректері бойынша Досжан Қашақұлы 1815 жылы дүниеге келіп, 1890 жылы қайтыс болған. 1831 жылы, яғни он алты жасында бірінші рет Меккеге қажылыққа барған. 1832 жылы Меккеден 17 жасында жас хазірет деген атақпен Құран-кәрімді, мұқтасарды тауысып, жатқа оқитын болып елге оралған.
Досжан ишан туралы өзінің тұстаcы, ақын Кердері Әбубәкір Шоқанұлының дастандары мен өлең-жырларында көп айтылады. Хазіреттің атқарған істері мен өмір деректері туралы бүгінге жеткен мағлұматтардың ең құндысы да, нақтырағы да осы Әбубәкір жырларында жиі кездеседі.
Досжан ишанның ағартушылық саладағы ең алғаш салдырған мешіті Ақтөбе өңіріне қарайтын Сам құмының етегіндегі Тасастау-Қайнар маңындағы Қарашың деген жерде екен. Әбубәкір Кердерінің жырында осы өңірде Досжан ишанның мешітінде сандаған шәкірт білім алды деп көрсетіледі.
Досжан хазірет әкесі Қашақ молдадан бастауыш білім алып, 14-15 жасында Орынбордың Қарғалысындағы медреседе оқуын жалғастырады. 1842 жылдың шамасында оқуын бітіріп, ишан дәрежесін иеленеді. Елде медресе ашып, бала оқытуға кіріскен кезде Досжанның жасы отыздарда болатын.
Мәшһүр Жүсіп Көпеев 1850-1860 жылдары қажылыққа барған қазақтарды атаған кезде Досжанды «Халфе» деп көрсетеді. Софылықта бұлай деп ірі шейхтың өзі отырған жердегі не шеткері аймақтағы орынбасарын, көмекшісін айтады. Ендеше, Қарашыңның мешіті Бұхар мешіт-медреселері сияқты таза софылық үлгідегі қадыми орталық болғанға ұқсайды.
Әбубәкір Кердері Досжанның Тасастау-Қайнарда көп жыл, яғни 1868 жылға дейін отырғанын тілге тиек етеді. Хазірет өмірінің осы кезеңіне қатысты бір мәліметті Мәшһүр-Жүсіптің белгілі «Қазақ шежіресі» еңбегінен ұшыратамыз. Ол қазақтардың үлкен бір тобы 1858 жылы Меккеге қажылыққа барғанын айта келіп «Орта жүзден жиырма кісі болыпты. Ішінде Нұрпейіс хазірет, Досжан халпе бар дейді», деп жазады.
Кеңес заманына дейінгі кезеңдерде Батыс Қазақстанда ислам дінін таратуда өлшеусіз еңбек еткен тұлғалар көп болған. Солардың ішінде халық арасында үлкен құрметке ие болған маңғыстаулық адай Бекет ата мен доңызтаулық табын Досжан ишан бар.
Досжан ишан Батыс Қазақстан аумағында ислам дінін таратуды жаңа, биік деңгейге көтерді. Ол – аймақ қазақтарының арасында қажылық сапарды ұйымдастыру, араб елінде, Меккеде қажыға барған қазақтардың түсетін тәкия үйін салдыру, «Қазақ шежіресін» құрастыру және ХІХ ғасырдың 80-жылдары отарлаушы үкіметтен «қазақтар үшін бөлек мүфтилік» талап ету, т.б. аянбай еткен еңбегі арқылы тарихта қалған тұлға.
Досжан ишанның әкесі Қашақ Солтүстік Үстірт (Доңызтау) пен оған көршілес жатқан Сам құмы, Ембі шөлін қоныстанған шөмішті табын руынан шыққан, мұсылманша сауатты молда болған. Досжан жас кезінде әкесінен білім алып, ғылым-білім жолына ерте ден қояды. Сол кездегі Хиуа, Үргеніш, Бұқара қалаларында оқыған. Олдан атты пірден рұқсат алып, қол беріп Досжан ишан атанған.
Досжан ишан оқуын бітіріп, елге келген соң ХІХ ғасырдың 50-жылдарында Доңызтаудағы Тасастау-Қайнар алқабында, өзінің бірінші мешітін салдырып, бала оқытып, шәкірт даярлайды. Ақын Кердері Әбубәкір бұл туралы:
«Рұқсат пірден алып, болды ишан,
Сондай бол ізгілікке жанды қисаң.
Мақсатқа әр пендені ұшыра тұр,
Сүйеніп бір Аллаға нәпсің тыйсаң.
Мұнан соң мешіт салды Қарашыңға,
Мың сегіз жүз елуінші жылдың
шамасында.
Тасастау-Қайнар деген бір терең сай,
Мағұлым Қарашыңның арасында»,
деп жырлайды.
Өмір бойы аттың жалы мен түйенің қомында жүрген қазақ байқампаз, ат сүрінгенше ақыл табатын сұңғыла болды. Көз ұшында көрінген жолаушының атқа отырысына, тымағы мен шапанына, ер-тұрманына, қамшылау мәнеріне қарап-ақ, оның қай өңірдің және қай рудың адамы екенін айтқызбай біліп отырған. «Адам сөйлескенше, жылқы кісінескенше» деп, аңқылдаған мінездің арқасында алыс-жақынның хабарын түгел естіп, «ұзынқұлақ» ақпарат желден озып кете берген. Сондай жөн сұрасудың бір түрі – төрт жақсыны сұрау. Төрт жақсының қатарында әрбір ру-тайпаның жүгінетін пірі, ел қорғайтын ері, етек-жеңі кең, қайырымды бай-мырзасы, тура сөзді биі айтылады екен. XIX ғасырда табын Досы би төрт жақсы туралы сөзді былай өрнектепті. «Бірінші жақсы – піріміз Асан қожа хазірет. Екінші жақсы – Ер Барақ. Үшінші жақсы – көңілі даладай кең Құдайсүгір мырза. Төртінші жақсы – халқы кімді қаласа, сол биі болады», деген екен. Жұрт бірауыздан мақұлдап, Досы бидің өзін төрт жақсыға қосыпты деседі. Ал XIX ғасырдың аяғында ақын Кердері Әбубәкір «Досеке пірі болды Кіші жүздің, Раушан нұры болды түсіміздің» деп жазған.
Ресей патшалығы қазақ ұлтын бөлшектеп, шоқындыру саясатын жүргізе бастағанда, Досжан ишан бірлік пен ағартушылыққа шақыратын Ислам дінін мейлінше кең таратуға тырысқан. Ресей патшасына, Орынбор губернаторына қайта-қайта хат жазып, қазақ үшін бөлек мүфтилік сұраған. Діни білімін тереңдету жолында, қажылық сапарда жүргенде өзге ұлттардың тұрмыс-тіршілігін, ғылым-білімін зерттеген. Көшпелі өмірдің заманы өткенін терең түсініп, ел арасында оқу-білімнің пайдасын, отырықшы және егінші өмірдің берекесін насихаттаған. Саудагер делдалдарға жем болмау үшін қазақ жастарын сауда-саттыққа жетік болуға шақырған. Он гектар жерге бау-бақша, егін салып, өнімін күзде Орынбор көпестеріне көтере сатып, керекті тауарларды тапсырыспен алдырып отырған. Мешіт жанындағы медреседе бір мезгілде 150 шәкірт оқыған. Кедей және жетім балаларды тегін оқытып, шәкірттердің тамағы мен керек-жарағын егіншілік пен сауда есебінен жауып, мешіт-медресе өзін-өзі жабдықтаған. Замана талабын терең түсіну, оқу-білім мен пайдалы кәсіпті меңгеру, әлемдік бәсекеге қабілетті болу деген талаптар қазір де күн тәртібінде тұр.
Тасастау-Қайнарда Досжан ишан біраз жыл бала оқытқан. Қайнардағы Досжан ишан салдыртқан мешіті, Доңызтауда орналасқан мешіт-медресесі бар үлкен діни-тұрғын кешені әлі күнге дейін сақталған. Осы Доңызтаудан Ойыл өзенінің (Шилі саласы) жағасына Досжан ишан 1868 жылы қоныс аударған. Ойыл бетке қоныс аударуы 1868-1869 жылдары «Уақытша ереже» заңының енгізілуі мен Орал, Торғай облыстары қазақтарының, кейін Маңғыстау адайларының отарлаушы үкіметке қарсы толқу, көтерілістері себебінен болды. 1868-1869 жылдардағы «Уақытша ереже» бойынша шаруашылық, салық, дін, білім мәселелерінде қазақтардың құқықтары шектелді, бұл патша өкіметінің отарлауын күшейткен заң болды. Жаңа «әкімшілік реформа» елге көп ауыртпалық міндеттеді. Сондықтан да қазақ халқы қарсылық көрсетіп, ол көтеріліске діни сауатты адамдар белсенді түрде қатысқан.
Ал көтерілістен кейін ишандар үкімет тарапынан қыспақ көріп қуғындалды. Оның үстіне ХІХ ғасырдың 70-жылдары Маңғыстау түбегі Орал мен Торғай облыстары қазақтарына қарағанда, отарлаушы үкіметке бағына қоймаған аймақ болды. Сондықтан да Досжан ишан секілді ықпалды, сауатты діни тұлғаның үкімет хұзырынан алыста (Доңызтауда, Солтүстік Үстіртте орналасқан) әрекет етуі отарлаушы патша өкіметін алаңдатпай қоймады. Патша өкіметі оны өздерінің үстемдігі орнаған Орал облысының жеріне көшірді, бұл Досжан ишанның істерін бақылауда ұстау үшін тиімді болды. Оқиға турасында Кердері Әбубәкір:
«Қазаққа штат деген хабар тиіп,
Жылында алпыс сегіз ауа болды,
Қоныстан бірнешелер көшті үркіп,
Штаттың хабарынан білмей қорқып.
Падишаның әміріне қарсы болмай,
Досеке бермен көшті мейлі тартып», деді.
«Халықты бүлдіруші» деген желеумен мәжбүрлі түрде 1868 жылы Ойыл бетке қоныс аударған Досжан ишан осы Ойыл өзенінің Шилі тармағында мешіт-мектеп салып, бала оқытып, имандылық таратқан. Шилідегі Досжан ишанның «Ишан ата» деп аталатын, ХІХ ғасырдың 70-жылдары тұрғызылған діни-тұрғын кешені – мешіт-медресе, шәкірттер құжыралары, қызметтік құрылыстар, бау-бақша, егін салған жері, үлкен ел болып отырған мекен болған. Темір ауданының Шұбарқұдық ауылынан оңтүстікте 5 шақырым жерде орналасқан. Мешіттің құлап тұрған орны мен басқа да құрылыстары және қорым сақталған.
Бұл кезеңдерде Кіші жүздің тарихында көзге түсерлік көрнекті төрт көтеріліс өткен. 1783-1797 жылдар аралығындағы Сырым Датұлының көтерілісі, 1836-1838 жылдардағы Исатай-Махамбет көтерілісі, 1842-1858 жылдардағы Жанқожа Нұрмұха-
медұлы мен Есет Көтібарұлының қозғалысы және төртінші 1868-1870 жылдардағы Орал, Торғай қазақтарының жаңа шыққан Дала низамына көнбейміз деп жасаған көтерілісі. Бұл көтерілістің үшеуі Досжан хазіреттің тұсында болған және олар болашақ діни тұлға, ел ағасының оң мен солын танып қалған шағында орын алған.
Түрікпенмен шекаралас жатқан аймақтан хазіреттің Ойыл өзенінің бір саласы Шиліге көшуіне осы тарихи оқиғалардың да әсері болған сияқты. Оның үстіне көзі ашық, оқыған хазірет сол кезде ірі сауда орталығы болғалы тұрған Қарақамысқа жақындауды жөн көрген тәрізді. Бұл оқиғаны Әбубәкір шайыр былай суреттейді:
«Досеке, Ойылдың көшіп
келді Шилісіне,
Асыл зат тәбәріктің милысына,
Келген соң мешіт салып, ғылым ашты,
Құдайым жолықтырды игі ісіне».
Ал 1868 жылдары Ресей Темір, Ақтөбе бекіністерін сала бастағанда Досжан ишан мешіт салу үшін Орынбор губернаторынан рұқсат алып, осы өңірге келіп Шилі бойын таңдап, мешіт салуға бағыттала бастайды. Бірман деген ұстаны тауып, онымен келісім жасайды. Мешіттің қандай болу керектігін шешкеннен кейін, құрылыстың негізгі жұмысына халық көмектеседі. Асарлатып тез арада бітіреді.
Досжан хазіреттің алдын көріп, тәлім-тәрбие алып, исламның нәрін жүрекке, нұрын жүзге құюға атсалысқан зиялылардың бірсыпырасы мыналар: Жұмағали ахун, Сұлтан ахун, Өтәлі қажы, Қайыпқали ишан, Құтты қожа әзиз, Ыдырыс мақсым, Әйімбет ишан, Жиенғали ахун, Мұстафа ишан, Әбдіғали ишан, Камал ахун, Ілияс ахун, Тұрғанбай ишан, Махтум ишан, Нұролла ахун, Біркін халфе, Зәйіт имам, Сағитжан халфе, Хайрулла хазірет, Бекес қажы, Исмайыл ишан, Аңсатбай ахун және т.б.
Сөз ретіне қарай 1880-1943 жылдары Доңызтаудың Тасқабағында мешіт ұстаған Жұмағали ахун мен Досжан ишан арасындағы қарым-қатынас жөнінде әңгімелей кетейік. Досжан ишан – Жұмағали ахунның қайынатасы. Бұл оқиға былай өрбіген. Жұмағали ахун Әл-Азһар университетінде оқып жүрген кезде әкесі Оразалы ишан қайтыс болады. Оқуын жалғастыруға қаржысы болмаған Жұмағали жергілікті араб азаматымен келісімшарт жасайды. Осы келісімшарт негізінде Жұмағали оқуын бітіргеннен кейін араб азаматының медресесінде сабақ беруге тиіс болады.
1874 жылдардың орта шенінде Меккеге қажылық сапармен Досжан Қашақұлы келеді және медресені енді бітіргелі жатқан Жұмағалидың жағдайын естіп, онымен кездеседі. Келісімшарт жасасқан араб азаматымен де сөйлесіп, Жұмағалидың оқуына кеткен қаражатын өтеп береді. Осылайша, Досжан хазірет жас ғұлама жігітті елге алып қайтады. Досжан хазірет Шұбарқұдықта өзі салдырған мешітке Жұмағалиды имам етіп тағайындайды да, өзінің жалғыз қызы Үммагүлсімге үйлендіреді. Досжан хазіреттің Жұмағали мен Үммагүлсімнен тараған Жиенғали есімді жиені діни қайраткер болған.
Досжан ишанның қажылық сапары 1870-1874 жылдар аралығы делініп жүр. Бұл сапарында патша ағзамның сенімді нөкері – кавалерия генералы Ғұбайдолла (Жәңгірханның ұлы) императордың жеке рұқсат етуімен және Құнанбай Өскенбайұлының тәуіп сапарымен бірге, яғни 1872 жылы 28 желтоқсаны мен 1873 жылдың 27 ақпаны аралығында Меккеге қажылық сапарда болып қайтады. Бұған Шәкәрім қажының «Түрік, қазақ-қырғыз һәм хандар шежіресі» дейтін еңбегіндегі мына жолдар дәлел: «1872 жылы қажыға барғанда Меккеде қазақ қажылары түсетұғын бір тәкия үй салдырып, құдайы қылып еді. 1905 жылдан бастап 1906 жылға қарай қажыға барғанда тәкияны көрдім... Бұл тәкия осы күні кіші жүз Досжан қажының атына жазулы екен».
Бір деректерде хазіреттің екінші қажылық сапарында тәкия салуға берік бекініп барғаны айтылады. Ойын Құнанбаймен бөлісіп, жер, құрылыс материалын сатып алады, ресми қағаздарды реттейді. Қағаз реттеу барысында үлкен кедергілерге душар болады. Сол кездегі араб билеушілері: «Ау, көз көріп, құлақ естімеген, алыстан келген қазақ деген жұрттың мұсылман екенін дәлелдейтін құжат әкеліп тапсырыңдар», деген талап қояды. Талапты орындауға бір жыл мерзім береді.
Ресей мұсылмандарының орталығы Қазаннан құжат алынып келгеннен кейін де қазақ қажыларының мұсылман екендігіне күмәнмен қарағандар тыйылмады. Намысқа булыққан Құнанбай қажы мен Досжан хазірет қазақтардың нағыз мұсылман екендігін дәлелдеуге тырысып бағады. Бірнеше кітаптың таныстырылымын өткізеді. Одан қалды Құнанбай қажы жұртшылыққа қарап: «Біздің тіріміздің билігі Арқар ұранды төрелерде, өліміздің билігі Алла ұранды қожаларда болған қазақ деген халықпыз», деп көпшілікті иландырған екен.
Ақырында қазақтар бұл жауапты іске Досжан хазіретті тағайындап, оның жан-жақты білімі бар екендігін, елдер арасындағы қарым-қатынасқа бейім, жауапты адам екендігін алға тартты. Өз кезегінде Досжан Қазан қаласының мұрағаттарынан қазақтарға қатысты тиісті құжатты тауып, халқымыздың мұсылман екендігін дәлелдеп, Меккеден қажылыққа келген қазақтар тоқтайтын үй салуға кіріспекші болады.
Досжан хазіреттің Абайдың әкесі Құнанбаймен бірге Меккеде үй салдырғандығын тарихи фактілер растайды. Мысалы, Мәшһүр Жүсіп Көпеев өзінің «Қазақ шежіресі» атты еңбегінде былай дейді: «Бір топ қазақ азаматтары 1858 жылы Меккеде қажылық парызын өтеді. Құнанбай 20 адамды құрайтын Орта жүз өкілдеріне көш бастап жүрсе, Кіші жүзден 100 адам қажылық жасады, олардың ішінде Нүрпейіс пен Досжан болатын».
Ал сол бір жылдары Досжан Қашақұлымен бірге қажылық жасаған Өтеген Қожахметұлының естеліктерінде Досжанның өз жерлестерімен бірінші қажылық жасау кезінде және Меккеге жеткен уақытта көптеген қиыншылықты басынан өткізгені әңгімеленеді.
Сол дәуірде қажылық жасау бүгінгідей оңайға түскен жоқ. Оларға біресе түйеге мініп, біресе теңізден өтуге тура келді. Жолдың қиындығына байланысты қажылар орта жолда ауруға шалдығып, елден жырақ жаназасы оқылып, жерленіп жатты. Әсіресе көшпелі қазақ үшін теңіз сапары ауыр болды және осы себептен теңіз ауруына шалдықты.
Солардың бір парасы Меккеге келген қазақтардың қиналмауы үшін Досжанның Құнанбаймен ақылдасып, Мекке төңірегіне үй салуға бекінгені туралы болып келеді. Зерттеуші Бекарыстан Мырзабайұлы әртүрлі дереккөздерден алынған материалдарды жинақтап, Меккеден жер алып, тәкия үй салуға қаржы жұмсаған 7 тұлғаның: Ұлы жүз Қасымбек датқаның, Құнанбай Өскенбайұлының, ағайынды жаппас Аппаз бен Мырқының, Досжан хазірет Қашақұлының, тама Нұрпекенің, қырғыз Шәбденнің есімдерін атайды.
Осы мәселені талқылаған ең алғашқы басқосуда Құнанбай алғашқы болып сөз бастап «Алланың ақ жолына арнап келген сапарымыз оң болсын. Бізден кейінгі келетін отандастарымызға тоқтайтын, тұратын орын белгілейік. Оған қаражат керек екені түсінікті», деп басындағы тақиясын шешіп ортаға қойып, қалтасынан алтын, күміс және басқа бағалы заттарын салады. Басқа азаматтар да осы үлгімен біраз қаражат жинайды. Бұл жұмыспен тиянақты айналысу Ислам дінінен толық хабары бар Досжан Қашақұлына тапсырылады. Ол 2,5 жылдай осы шаруамен шұғылданып, құрылысты өз атына рәсімдеп, бітіріп, елге оралады. Сөйтіп, осы ұлы азаматтар Орта Азия халықтары үшін шамамен алпыс адам сыятын «Тәкия» деген жатын үй салдырып, көптің батасын алған.
Осылайша, кейбір деректерде, XIX ғасырда қасиетті Меккеде қазақ қажылары тоқтайтын 4 үй салынды. Ал XX ғасыр басында мұндай үйлер санының он алтыға жеткені айтылады. Бүгінде мұндай үйлердің қазақтың киіз үйлеріне ұқсас пішінде салынғаны белгілі болып отыр.
Досжан хазіреттің жасы ұлғайып, үшінші қажылық сапарынан оралып, Шилі бойына келген сәтін Әбубәкір Кердері былай суреттейді:
Қазаны сахауаттың беті қайнап,
Миуа тұр екен Дәрхат күндей жайнап.
Өзінің кең жайына келіп жатты,
Қаз ұшып, мамыр қонған,
бұлбұл сайрап.
Одан әрі хазіреттің алпыс екі түрлі тұқым еккен бағбандығы егжей-тегжейлі жырланады. Хиуа хандығынан тұқым әкеліп, жеті түрлі алма ағашын, жүзім шыбықтарын еккендігі сөз болады. Досжан хазіретке уезд бастығы мен губернатор тарапынан арнайы бөлінген шабындықтардан арша, қызыл ағаш, көкше терек, қарағай тоғайы бой түзеп, екі жағын орлатып қоршаған. Алма, жиде тәрізді жеміс ағаштары бір бөлек отырғызылған. Тоғай, Әбубәкірдің айтуынша, 10 гектардай аумақты алып жатқан деген дерек бар. Осы шоқ-шоқ тоғайдың арасында қарағайдан, қайыңнан бұрама ағаш үй салдырған.
Досжан хазіреттің кезінде жеміс-жидек отырғызуға жер сұрап, Орынбор губернаторының қабылдауын күтіп, үш күн жатып, қабылдауында болып, жер мәселесін шешіпті деген дерегін оның бұл бағытта жүргізген жоғарыдағы қам-қарекеттері нақтылай түседі.
«Досжан Ойыл жағында үлкен бақ егіп, онда неше түрлі мәуе өсіріпті», деп жазады жазушы Ғалым Ахметов. Бір орыс саяхатшысының айтуынша (Рыбаков болар), оның мәуелерін Орынбордың көпестері келіп, көтере сатып алады екен.
Бұл 1890 жылдардың оқиғасы. Өмірінің соңғы кездері қажылыққа үшінші рет барып келген кездері болса керек. Сол сапарында Меккеге осы өңірден Шөмекей түбектен, бүгінгі Кеңестудың қопасынан Айжарық молда да бірге барған екен. Оны сол кісінің ұрпағы, Ақтөбе қаласында тұратын Қарен ақсақалдың қолындағы құжат-естелік дәлелдейді.
Осы екі аралықта Досжан хазірет дін жолында үлкен бір іс бастайды, яғни қазаққа арнап өз алдына мүфтилік ашу шарасына белсене араласады. Тағы да Әбубәкір Кердерінің сөзімен айтқанда:
«Баршасы үшбулардың пірім деді,
Хазірет ақылы дана білімді еді.
Патшадан қазақ үшін мүфти сұрап,
Өзінен халық қамын бұрын жеді».
Мүфти сұрап деп отырғаны нақтырақ айтқанда, қазақ даласында өз алдына діни басқарма болуын, әр ауылда мешіт, оны басқаратын өз молдасы болуын, онда көшпелі жұрттың неке қиғызу, отбасына қатысты басқа да мәселелерді шешуін қалағаны, соны армандағаны байқалады.
Хазіреттің мектебінен талай Алаш зиялылары білім алған. Солардың ішінен атағы елге кең жайылған Халел Досмұхамедовті, Сағитжан Қаратаевты, Сейтқали Құтқожинді, Сағындық және Аққағаз Досжановтарды, Құдайберген Жұбановты, Ғұмар Есенғұловты, Жиенғали Тілепбергеновті, т.б. айтуға болады.
Өмірзақ ОЗҒАНБАЕВ,
«Ардагерлер ұйымы» республикалық
қоғамдық бірлестігі Орталық кеңесі
төрағасының бірінші орынбасары,
тарих ғылымдарының докторы,
профессор