Коллажды жасаған Амангелді ҚИЯС, «EQ»
1 779 жұмыс беруші шетелдік жұмыс күшін пайдаланады
Өз отандастарымыз «екі қолға бір күрек» таппай жабырқап жүргенде өзге мемлекеттің аза-
маттарын жарылқап жатқанымыз жанға бататын жалпақшешейлік емес пе?! Шетелдік мамандарды тартуға арналған квота қашан азаяды?
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Парламент Мәжілісінің отырысында «Шетелдік мамандарды жұмысқа тарт-
қаннан пайда бар ма?» деп сұрақты төтесінен қойған болатын. Бұл сауалға ешкім де кесіп-пішіп нақты жауап бере алмайтыны анық. Алайда шетелден жұмыс күшін тартуды қысқарту мәселесін Президент бұған дейін де көтерген еді. 2019 жылы Мемлекет басшысы өзінің бағдарламасында жəне өңірлерді аралаған кезінде шетелдік жұмыс берушілер тарапынан отандастарымызды кемсітушілікке жол бермейтіні туралы айтып, кейін шетелдік жұмыс күшін тартатын кəсіпорындарда еңбек жəне көші-қон заңнамасының сақталуы бойынша тексеру жүргізілген еді. Сол кезде 95 компания тексеріліп, 930 заң бұзушылық фактісі анықталды. Осы жұмыстардың қорытындысы негізінде Еңбек жəне халықты əлеуметтік қорғау министрлігі бірқатар іс-шара əзірледі. Мәселен, 2020 жылы шетелдік жұмыс күшін тартуға арналған квота ауыз толтырып айтарлықтай қысқарды. Айталық, 2019 жылғы квота мөлшері
49 мың адам болса, 2020 жылы бұл көрсеткіш 29 мыңға дейін, яғни шамамен 40%-ға азайды.
Ал биылғы 1 қаңтардағы жағдай бойынша 14 932 шетелдік азамат жергілікті атқарушы органдардың рұқсатымен Қазақстан аумағында еңбек етіп келеді. Шетелдік жұмыс күшін тартуға берілген рұқсаттардың ішінде мынадай санаттар бар: бірінші санат – 635 (басшылар және олардың орынбасарлары), екінші санат – 3 206 (құрылымдық бөлімшелердің басшылары). Тартылған шетелдік жұмыс күшінің негізгі бөлігі үшінші (мамандар) және төртінші (білікті жұмысшылар) санаттарға жатады – тиісінше 7 827 адам және 745 адам. Сондай-ақ маусымдық жұмыстарға – 408 адам, ал корпоративтік ауыстыру шеңберінде – 2 057 адам тартылған.
Бүгінде елімізде шетелдік жұмыс күшін пайдаланатын 1 779 жұмыс беруші бар. Оларда шамамен Қазақстанның 458 мыңнан астам азаматы жұмыс істейді. Бұл жалпы жұмысшылар санының 97%-ын құрап отыр. Еңбек мигранттары тартылатын негізгі елдердің қатарында Қытай (3 738 адам), Түркия (1 979 адам), Үндістан (1 228 адам), Ұлыбритания
(1 019 адам) және Өзбекстан (427 адам) бар. Ішкі еңбек нарығын қорғау мақсатында Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі жыл сайын елімізге шетелдік мамандарды тартуға арналған квота белгілейді. 2021 жылы квота мөлшері жұмыс күшіне шаққанда 0,31%-ды немесе 29,3 мың бірлікті құрады.
«Квотаны белгілеу және бөлу деген мәселе бар. Жұмыс берушілер жергілікті атқарушы органдарға шетелден жұмыс күшін тарту бойынша өз ұсыныстарын әр жыл сайын 1 қазанға дейін ұсынады. Өз кезегінде, жергілікті атқарушы органдар сол ұсыныстардың барлығын жинап, сараптап, комиссия құрады. Жұмысшылардың елімізге келу немесе келмеуін осы комиссия қарайды. Комиссия жұмыс барысында Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі бекіткен қағидаға сүйене отырып, тиісті шешім қабылдайды. Кейін осы комиссияның қорытындысын жергілікті атқарушы органдар 1 қарашаға дейін осы министрлікке жолдайды. Ведомство 1 қаңтарға дейінгі мерзімде шетелдік мамандарды тартуға арналған квотаның жұмыс күшіне шаққандағы пайызын анықтап, санын белгілейді. Сосын жергілікті атқарушы органдарға бөледі», деді Еңбек, әлеуметтік қорғау және көші-қон комитетінің еңбек көші-қонын мониторингілеу басқармасының бас сарапшысы Берік Есқараев.
Оның айтуынша, квота еліміздегі жұмыс берушілердің қажеттілігіне байланысты белгіленеді. Алайда жергілікті комиссия жұмыс беруші сұраған мөлшерді басыбайлы қолдай салмайды. Мәселен, жұмыс беруші компания шетелден 200 адамды алдыртуға ұсыныс берсе, комиссия соның 50-ін немесе 150-ін қысқартып тастауы мүмкін. Себебі комиссия сол өңірдегі жергілікті тұрғындар арасындағы жұмыссыздық деңгейін назарға алады. Егер шетелден 200 адам келетін болса алдағы уақытта компанияда еңбек ететін 200 отандасымыз жұмыстан босатылуы, қысқартуға ұшырауы ықтимал.
«Мұндай комиссия әр аймақта, облыста бар. Олар өз өңірлеріндегі жұмыссыздықты есепке алса, министрлік тарапы тұтас Қазақстандағы жағдайды қадағалайды. Сондықтан белгілі бір өңір шетелден 500 адамды алдыртуға ұсыныс жасағанның өзінде ведомство сол өңірдегі жұмыссыздықты есепке ала отырып, берілетін квотаны шектеуі мүмкін. Әрине мұндай шектеу қараптан-қарап жасалмайтыны белгілі. Талдау, саралау, сараптау жұмыстары жүргізіледі. Ведомство ең алдымен отандастарымызды жұмыспен қамтуға құлықты. Осы мәселеге жете мән береді», деді Б.Есқараев.
Жалақы айырмашылығы – заңға қайшы
Бас сарапшының айтуынша, еліміздегі Еңбек кодексіне сәйкес, ұқсас лауазымдарды атқаратын шетелдік не болмаса отандық мамандардың жалақысында айырмашылық болмауы керек. Орын алған ондай жағдайлардың барлығы заң бұзушылық саналады. Ондай олқылықтардың алдын алу, болдырмау мақсатында 2020 жылдан бері еліміздің Бас прокуратурасы мен еңбек инспекторлары тиісті тексерістерді ұдайы жүргізіп келеді. Заң бұзушылық анықталған жағдайда заңсыздыққа жол берген компанияларға айыппұл салынады.
«Еліміздегі жұмыссыздықты, әсіресе жастар арасындағы жұмыссыздықты ескере отырып, еңбек ететін адамдарды шетелден емес, өз отандастарымыздың арасынан тарту керек. Бүгінде елімізде 15 мыңға жуық шетел азаматы жұмыс істейді. Сондықтан шетелдік мамандарды тартуға арналған квотаны әлі де азайту қажет. Ол үшін ең алдымен менторлық бағытты жолға қойған жөн болар еді. Ментор дегеніңіз – бұл өз еркімен тәжірибесімен бөліскісі келетін, азаматтарға жеке және кәсіби мақсаттарына жетуіне көмектесуге дайын адам деген сөз. Мәселен, Қазақстанда ірі өндіріс орындары, өнеркәсіптер бар. Шетелдің білікті мамандарын осындай жұмыс орындарына келісімшарт негізінде 2-3 жыл қызмет етуге тарту қажет. Олар өз кезегінде отандастарымызды үйретуге тиіс болады», деді YNTYMAQ шағын және орта бизнес қызметкерлерінің салалық кәсіподақ ұйымының төрағасы Қайрақбай Жанабеков.
Оның айтуынша, шетел азаматтарын тек осындай келісімшарт негізінде шақырған жөн. Себебі отандастарымыз көптеген жаңа технологиялардың тілін түсінуі керек. Дегенмен, тартылған шетелдік жұмыс күшінің үшінші (мамандар) және төртінші (білікті жұмысшылар) санаттарының үлесін қайтсе де азайту қажет. Бұл жұмыстарды өз отандастарымыз істегені дұрыс.
Білікті мамандарды даярлайтын уақыт жетті
«Менің ойымша, шетелден келген мамандардың расымен де қажетті, олардың қызметі соншалықты маңызды екенін зерттеп, зерделеп жатқан ешкім жоқ секілді. Ондай жұмыс атқарып жатқан институттарды да кездестірмедім. Сондықтан осы мәселені де назарға алуға тиіспіз.
1 жылдың ғана емес, кемі 3 жылдың қамын ойлайтын жобалар қажет. Мәселен, елімізде ірі өнеркәсіп тұрғызылады делік. Оған ең алдымен жұмыс күші қажет болатыны белгілі. Сондықтан өндіріс ошағын құрмас бұрын, онда еңбек ететін жұмыс күшін қайдан аламыз деген сұрақ туындауы тиіс. 6-шы санаттағы дәнекерлеушіні қайдан табамыз, ондай маманды ел аумағындағы қай оқу орнында оқытамыз деген мәселемен бас қатырған жөн. Рас, елімізде дәнекерлеушілер саны өте аз. Ондай мамандар көбіне-көп шетелде білім алып келеді. Сондықтан, шетелдік мамандардың орнын басудың қадамдары елімізде техникалық мамандықтарды оқытатын білім ордаларының санын, студенттерге берілетін грант мөлшерін арттырудан басталғаны дұрыс болар еді», деді Қ.Жанабеков.
Оның айтуынша, бүгінде еліміздегі Кәсіподақтар федерациясы шетелдік азаматтар мен қазақстандық азаматтардың арасындағы жалақы теңсіздігін жою мәселесін де көтеріп келеді. Әрине еліміздегі Еңбек кодексіне сәйкес, жалақыда айырмашылық болмауға тиіс. Алайда шетелдік азаматтар келісімшарт негізінде еңбек ететіндіктен, бұл құжатта көрсетілген жалақы мөлшері құпия түрінде қалып отыр.
«Екіншіден, шетел азаматына тұрғын үйге, Қазақстанға келіп-кетуіне, күнделікті іссапар шығындарына қаражат қарастырылады. Бұл шығындардың барлығы Қазақстандағы компанияның есебінен төленеді. Яғни шетелден келген жұмысшыға берілетін жалақыдан бөлек, қосымша төленетін қаражаттар бар. Осындай олқылыққа жол беруге болмайды. Әлеуметтік әріптес ретінде осы мәселені үшжақты комиссияға қойып жатырмыз. Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі де осы мәселені қатаң бақылауға алса дұрыс болар еді», деді салалық кәсіподақ ұйымының төрағасы.
Оның айтуынша, елімізде еңбек инспекторларының саны өте аз. Олар барлық мәселені назарда ұстап тұруға физикалық тұрғыда үлгермейді. Қ.Жанабеков ең алдымен, мұндай мамандардың санын арттыру керек екенін алға тартып отыр.
«Еңбек инспекторлары тікелей Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау ми-
нистрлігіне емес, жергілікті атқарушы органдарға бағынады. Бұрынғыдай ведомствоға бағынған жағдайда бұл мамандардың күші де, орны да бөлек болатын еді. Еңбек инспекторларының өкілеттілігі мен құзіреттілігін арттыру қажет», деді Қ.Жанабеков.
Әрине елімізде шетелден жұмыс күшін тартуды қысқарту қадамдары жасалып-ақ жатыр. 2019 жылы 50 мыңға жуық шетелдік азамат Қазақстанда нәпақа тауып жүрген болса, биыл ондай азаматтардың саны 15 мыңға жетер-жетпес мөлшерде. Айналдырған бірер жылда шетелдік жұмыс күшінің үлесі шамамен 35 мың адамға азайды. Алайда ауқымды жұмыс атқарылды екен деп тоқмейілсіп, мұнымен тоқтап қалуға болмайды. Әлі де жүйелі жұмыс жүргізілуі тиіс.