Коллажды жасаған Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»
Денсаулық сақтау министрлігінің өкілдері бұл мәселеге жауап берді. Бұл аз болса, өткен аптада сенатор Ақмарал Әлназарова да АИТВ диагностикасын жасауды бәсекелестік ортаға беруді әлі ерте деп санайтынын мәлімдеді.
Бірақ кейбір БАҚ-тар мәселені қайта-қайта қаузап отыр. Сондықтан бұл мәселені жекеменшіктің мүддесіне жығып беру кімдерге қажет деген сұраққа жауап бере кету керек. Бір жағынан Қазақстандық медициналық зертханалық диагностика қауымдастығы да «Атамекен» ұлттық кәсіпкерлер палатасына хат жазып, осы мәселеге төрелік айтып, мәселеге нүкте қойып беруін сұрады.
Қазіргі таңда елімізде АИТВ диагностикасы мен лабораториялық зерттеулер жүргізу құзыреті тек екі орталыққа берілген. Бұлар – Қазақ дермотология және жұқпалы аурулар ғылыми орталығы мен ЖИТС-тің алдын алу мен оған қарсы күрес орталықтары. Бірақ «Қазақстан медициналық зертханалар қауымдастығы» ЗТБ президенті Алла Ким бұл «Табиғи монополиялар туралы» заңға қарама-қайшы екенін және АИТВ сараптамасы бақылауда ұстайтын қызмет емес екенін атады. Айтпақшы, Қазақстандық медициналық зертханалық диагностика қауымдастығы мен «Қазақстан медициналық зертханалар қауымдастығы» ЗТБ екеуі мүлде екі түрлі ұйым екенін ұмытпау қажет.
«Заңға сәйкес, лабораториялық диагностика – бұл лицензияланатын қызмет түрі. Заңда оны алғысы келетін тұлғаларға қатысты шектеу жоқ. Алайда жекеменшік медициналық лабораторияларға №508 бұйрыққа сілтеме жасап, лицензия беруден бас тартып келеді. Денсаулық сақтау министрлігі 2017 жылы Жол картасындағы денсаулық сақтау саласындағы кедергілер мен оның ішінде АИТВ диагностикасына қатысты сауалдарды бекіткен жоқ. Бұл құжаттың 2019 жылғы 4 мамырдағы редакциясында №246 ереже де біз ұсынған өзгерістерсіз қабылданды», дейді Алла Ким.
Ол «Денсаулық туралы» кодексте азаматтар үшін медициналық мекемелерді таңдау мен тұрғындарға оның қолжетімділігін қамтамасыз ету еркін екенін де еске салуды ұмытқан жоқ. «Қазақстан медициналық зертханалар қауымдастығы» ЗТБ президенті жекеменшік медициналық ұйымдар өзінің әлеуетін көтеріп, озық технологиялар сатып алып жатқанын, бұл диогностикалау мен сервистік стандарттарға сай екенін айтады.
Бұған дейін де Денсаулық сақтау экс-вице-министрі Ляззат Ақтаева министрлікке қарасты ЖИТС орталықтарының материалдық-техникалық базасы диагностикалық зерттеулер жасауға ғана емес, пациенттерге толық ем-дом шараларын жүргізуге де толық жауап беретінін түсіндірген еді. Бұрынғы вице-министр де Кодекске сәйкес, АИТВ-жұқпасын анықтауды құзырлы, пациенттердің жеке мәліметтерін құпия сақтайтын органдар жүргізетіндігін, яғни диагностикалау мен емдеуді министрлік неге ЖИТС орталықтарына беруді реттегенін түсіндірген еді. Оның үстіне тәуекел тобында жүкті әйелдер мен медицина қызметкерлері де бар екенін және АИТВ жұқтырып алу қаупі жоғары осал топтарға ұдайы мониторинг жасалуы тиіс екенін қаперге салған болатын. Бұл аталған министрлікке АИТВ індетін толық бақылауда ұстап, оның таралуын қадағалап отыру үшін де қажет.
Тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйіні, сенатор Ақмарал Әлназарова АИТВ-ға диагностика жасауды бәсекелестік ортаға беруді әлі ерте деп санайды. Сенатор Үкімет басшысы Әлихан Смайыловтың атына жолдаған депутаттық сауалында осы мәселеге алаңдаушылығын білдіргені белгілі.
Бірақ Бәсекелестікті қорғау мен дамытудың 2026 жылға дейінгі жаңа тұжырымдамасына сәйкес АИТВ инфекциясына диагностика жасау жеке медициналық орталықтар мен зертханаларға берілуі тиіс. Алайда сенатор атап өткендей, бұл болашақта елдегі АИТВ-ға қатысты эпидемиялық ахуалды нашарлататын мәселелерді туындатуы ғажап емес.
Жоғарыдағы тұжырымдама АИТВ диагностикасының бірінші кезеңінің ғана бәсекелес ортаға берілуін көздейді. Ал депутат талдау нәтижесі оң бола қалған жағдайда инфекцияның берілу жолдары мен факторларын анықтау, жыныстық және басқа да байланысқа түскендерді іздеу және зерттеу жөніндегі дәйекті тізбектің бұзылуына әкеледі дегенді алға тартты.
«Бұрын Қазақстанда жыныстық жолмен берілетін инфекциялар мен гепатиттерге зерттеу жүргізуді бәсекелестік ортаға беру тәжірибесі болған. Нәтижесінде, біз осы аурулардың таралуын бақылауды жоғалтып алдық. Бүгінгі таңда елде аталған инфекция жөнінде нақты статистика да және тиісінше осы инфекцияларға жауап беру бағдарламасы да жоқ», дейді А.Әлназарова.
Депутат сондай-ақ халықаралық тәжірибедегі келеңсіз деректерді де атап өтті. Оның айтуынша, көрші Ресейде де АИТВ зерттеуінің 1-кезеңі бәсекелестік ортаға берілгеннен кейін бұл аурудың тез таралуына әкеліп соққан. Айналып келгенде олар бірнеше рет АИТВ-инфекциясының диагностикасын мемлекеттік медициналық мекемелерге қайтаруға мәжбүр болған көрінеді.
Сенатор осыған орай Үкімет басшысына жолдаған сауалында АИТВ-инфекциясына диагностика жасауды тиісті жүйелі дайындықсыз және мәселені мұқият зерттемей тұрып бәсекелестік ортаға бермеуді талап етті. Қысқасы, бұл қадам Қазақстанда АИТВ-инфекциясының өршуіне септесуі мүмкін деп есептейтін депутат Сенат отырысында да: «Биылғы 17-31 қаңтар аралығында «Ашық НҚА» жария талқылау порталында 2026 жылға дейінгі бәсекелестікті дамыту және қорғау тұжырымдамасы ұсынылып, онда АИТВ-инфекциясының зертханалық диагностикасын бәсекелі ортаға беру ұсынылады... Бүгінде денсаулық сақтау жүйесінде пациенттерді тексеру нәтижелерін, деректерді беруді, медициналық ұйымдардың, оның ішінде жеке зертханалардың статистикалық деректерін біріктіретін бірыңғай ақпараттық платформа әлі де жоқ. Осынау зерттеулерді орталықсыздандыру, яғни қожырату мониторинг жүргізу мен жедел әрекет ету шараларын қабылдауды айтарлықтай қиындатады», деген болатын.
Ол Қазақстанда бәсекелестік ортаға жыныстық жолмен берілетін инфекцияларға зерттеулерді беруге қатысты бұған дейін де жағымсыз тәжірибе болғанын еске салды.
Өз тарапынан Қазақстандық медициналық зертханалық диагностика қауымдастығының президенті, профессор, медицина ғылымдарының докторы Мұстафа Рысұлы төмендегідей түсініктеме берді.
– Мен бір мәселені түсінбеймін. Осы «ВИЧ/СПИД» дейтін ауруды зерттеп келе жатқанымызға бірталай заман болды. Оны зерттеу мен анықтаудың, ем-дом жүргізудің бұрыннан келе жатқан, қалыптасқан халықаралық жүйесі бар. Халық та осыған үйреніп қалды. Ал енді жекеменшік лабораториялар осы жүйені өзгерту керек деп жатыр. Оларға салсаң, өзі екі тесттен тұратын лабораториялық зерттеудің бірінші кезеңін екіге бөлмек. Бірінші кезең скрининг – ауруы жоқ адамдарды АИТВ-ға тексеру, екіншісі – тест оң нәтиже берген жағдайда диагностикалау. Яғни бірінші кезең екі тестен тұрады. Екінші сараптама соны растайды. Бірақ диагноз бұл кезеңде қойылмайды. Бұл үшін екінші кезеңге өтіп, нағыз диагностиканы дәлелдейтін тест міндетті түрде жасалуы қажет. Пациенттің дертті екені дәлелденсе, одан АИТВ табылғаны туралы арнаулы дәрігер хабар алып, диагнозын қойып, пациентті тіркеп, эпидемиолог дәрігерді тағайындап, АРВ терапиясын бастайды.
Енді жекеменшік зертханалар бізге 1-кезеңдегі 1 тесті орындауға мүмкіншілік беруді сұрап, соны жасайық деген ұсыныс айтып отыр. Егер пациенттен оң нәтиже шыға қалса, олар әрі қарай шаруаны бәрібір ЖИТС орталықтарына қарай ысырады. Өзіңіз ойлаңызшы, пациентке бір мекемеге ғана барған тиімді ме, екі жерге жүгірген жақсы ма? Және ол адамдардың АИТВ-ахуалдығы туралы мәліметтерінің құпиялылығына кім кепілдік береді? Бір жерден атқарылатын осы істі неге екіге жару керек? Мәселен, АИТВ-ға анализ тапсырудың бірінші кезеңінің бағасы жобамен 2 мың теңге болса, оны екі лабораторияға 1 мың теңгеден бөлетін болсақ, медициналық сараптаманың сапасына кім жауап бермек?
Ал бұл қаражат Үкімет тарапынан, мемлекеттік бюджет есебінен қарастырылған. Тәуекелді ортаға, яғни АИТВ жұқтыру қаупі жоғары осал топтарды АИТВ-ға тексеру тегін жүргізіледі. Ертең бұл іс жекеменшік лабораториялардың қолына түскен соң қалай болмақ? Ең бастысы, тест жүргізудің сапасы мен бағасын кім қарауылдап тұрмақ? Мүмкін елімізде бетке ұстар бірнеше жекеменшік лаборатория бар шығар, олардың қолынан мемлекеттік деңгейдегі кешенді жұмыс жүргізу келер, бірақ қалғандарын не істейміз?
Қорыта айтқанда, біз халықтың денсаулығына қатысты мәселелерді асықпай шешкеніміз дұрыс болады, дейді Қазақстандық медициналық зертханалық диагностика қауымдастығының жетекшісі Мұстафа Рысұлы.
АЛМАТЫ