Шалғайдағы елді мекендердегі науқастарды қалалардағы ауруханаларға жеткізу ісімен шұғылданатын Ұлттық шұғыл медицинаны үйлестіру орталығының қызметі қазақстандықтарға республикалық деңгейде 2011 жылдың сәуірінен бастап ұсынылды. Бұл шұғыл медициналық көмек негізінен тегін медициналық көмектің кепілдік берілген көлемі шеңберінде жүзеге асырылады. Орта есеппен медициналық авиация тәулігіне 3-тен 15-ке дейін науқас тасымалдайды.
Ұлттық шұғыл медицинаны үйлестіру орталығына автокөліктермен тасымалдауға болмайтын, жай-күйі ауыр пациенттер көмекке жүгіне алады. Сонымен қатар орталық өңірдегі дәрігерлер емдеуге қажетті әдістемелер мен біліктілікке ие болмаған жағдайда науқасты облыс орталықтарына, ірі қалаларға, астанаға жеткізеді. Науқастардан бөлек санитарлық авиация донорлық органдар мен биоматериалдарды да тасымалдайды.
Ұлттық шұғыл медицинаны үйлестіру орталығы басшылығының мәлімдеуінше, еліміздің әрбір өңірінде облыстық жедел медициналық жәрдем стансаларында өңірлік үйлестіруші-дәрігер басқаратын медициналық авиация бөлімшелері бар. Медициналық авиация күштерін тарту қажет болған жағдайда барлық медициналық құжаттама алдымен өңірлік медавиация бөлімшесіне түседі. Құжаттармен танысқаннан кейін үйлестіруші дәрігер оны Ұлттық шұғыл медицинаны үйлестіру орталығының диспетчерлік бөліміне жібереді. Жолға шыққан науқастың қасында медициналық авиация мобильдік бригадасының мамандары – дәрігер мен фельдшер болады. Сондай-ақ қажет болған жағдайда білікті маман тартылады.
2021 жылғы 1 қаңтар мен 31 желтоқсан аралығында ҰШМҮО диспетчерлік қызметіне 3 163 өтінім келіп түскен. 577 өтініш метеожағдайлар, техникалық, пациенттің жай-күйінің нашарлауы себептеріне байланысты орындалмаған. 2021 жылдың қорытындысы бойынша, медициналық авиация 2 586 рейс орындады, оның ішінде 670 науқас тікұшақпен, 1 916 науқас ұшақпен жеткізілген. Шетелге 8 рейс жіберілген. Донорлық органдарды тасымалдау үшін Нұр-Сұлтан қаласынан 4 рейс орындалды. Осылайша, жүрек, бауыр, екі бүйрек және көз алмасы науқастарға дер кезінде жеткізілді. Мекеме басшылығының айтуынша, 2021 жылы диспетчерлік қызметке келіп түскен өтінімдер санының 19% пайызға артқаны байқалады.
Алайда жүйе мен үйлестіру, кезекке қатысты сұрақтарды былай қойғанда, науқастарды тасымалдауға қажет әуе кемелеріне қатысты мәселелер аз емес көрінеді. Ұшақтардың көбі – кеңестік дәуірден қалған «мұра». ҰШМҮО әуе компаниялармен ынтымақтастық шарттық негізде жұмыс істейді екен. Мекеменің бізге берген мәліметінде: «Биылға, яғни 2022 жылға медициналық авиация желісі бойынша 9 әуе компаниясымен келісімшарт жасалған. Медициналық авиация қызметі 33 әуе кемесін пайдаланады. Оның ішінде 13 мамандандырылған ЕС-145 тікұшағы, Pilatus PC-12/47 Е ұшағы, екі Як-40 ұшағы, екі L-410 ұшағы, 14 Ан-2 және Ан-24 ұшағы бар. Барлық әуе кемесі Қазақстан Республикасының Азаматтық авиация комитетінде сертификатталған», делінген.
Мекеме науқастарды тасымалдауға жаңа әуе кемелерін, яғни Pilatus PC-12/47 Е және L-410 ұшақтары, Қазақстанда құрастырылған ЕС-145 арнайы тікұшақтарын қолданады. Алайда күніне 15-ке жуық рейс орындалатынын ескерсек, екі L-410 мен Pilatus PC-12/47 Е ұшағының жеткіліксіз болатыны анық. Мекеме басшысы Арман Баянбаевтың жауабында да медициналық авиация саласындағы өзекті мәселенің бірі – әуе кемелері паркін жаңарту екені атап көрсетілген. «Медициналық авиация нысанында медициналық көмек көрсету үшін әуе кемелері паркінің елеулі бөлігін қызмет ету мерзімі ұзақ, ескі ұшақтар құрайды, алайда олар Қазақстан Республикасы авиациялық реттеушісі арқылы пайдалануға жіберілген. Өңірлерде медициналық авиацияның қолжетімділігін қамтамасыз ету үшін елдің климаттық жағдайларына және өңірлердің әуе айлақ инфрақұрылымының жай-күйіне бейімделген (талап етілмейтін) әуе кемелері қажет», дейді орталық басшысы.
Мәселен, Ан-24 әуе кемесі 1979 жылы құрастырылған. Содан бері есептесек, бүгінде ұшақтың пайдаланылып жүргеніне 43 жыл болады. Өндіруші сипаттамасында әуе кемесі бейбіт күнде 30 мың сағат ұшып, 10-15 жыл көлемінде эксплуатацияға жарамды делінген. Одан кейін науқастарды тасымалдауға қолданылып жүрген «жаңа» L-410 ұшағының өндірісі 1980 жылдары тоқтаған. КСРО құлаған кезде одақтас мемлекеттердің еншісінде 750 ұшақ қалыпты. Өндіруші компанияның мәліметіне сүйенсек, 2012 жылы әлемде L-410 ұшағының 400 данасы әлі де қолданыста болған. Ал 2017 жылы шымкенттік жүкті әйелге көмекке асыққан дәрігерлері бар Ан-28 ұшағы апатқа ұшырап, 3 экипаж мүшесі мен 2 дәрігердің қазасынан кейін, Азаматтық авиация комитеті бұл ұшақтың қолданысына тыйым салған-ды.
2020 жылы БАҚ-та Ұлттық шұғыл медициналық үйлестіру орталығының басшылығы Pilatus PC-12 ұшағының таныстырылымына қатысқаны туралы хабарлар жарияланды. Содан Ұлттық шұғыл медицинаны үйлестіру орталығы арнайы шарт жасалғаннан кейін Pilatus PC-12/47 Е ұшағымен науқастарды тасымалдауды 2021 жылғы маусымнан бастағанын мәлімдеді. Алайда бұл ұшақ Нұр-Сұлтан қаласында орналасқан өңіраралық ұшуларға ғана арналған. «Ұшақтың крейсерлік жылдамдығы 528 км/сағ, ұшу қашықтығы 2 700 км. 2021 жылдың 6 айында барлығы 112 ұшу, орташа есеппен айына 16 ұшу орындалды» делінген орталық жауабында. Ал бұл әуе кемесі республикамыздың кез келген нүктесіне қосымша жанармай құймай-ақ жетуге қауқарлы екенін көрсетеді.
Азаматтық авиация әуе кемелерінің техникалық жай-күйін бақылау және ұшу қауіпсіздігі бойынша қадағалау Азаматтық авиация саласындағы уәкілетті ұйым – «Қазақстанның авиациялық әкімшілігі» АҚ-ға жүктелген. Оның жұмысына азаматтық авиацияның жоғары білікті техникалық мамандары тартылған. Алайда аталған орталыққа нақты қандай тексеріс жүргізгендеріне, ұшақ істен шыққанда оны ауыстыру мәселесіне қатысты қойған сұрағымызға әлі «Қазақстанның авиациялық әкімшілігі» АҚ тарапынан жауап берілмеді.
2021 жылы медициналық авиацияның мобильдік бригадалары тасымалдаған науқастардың 24 пайызы акушерлік практикадағы кезек күттірмейтін себептер, 24 пайызы балалар патологиясы, 17 пайызы жарақаттар, жазатайым оқиғалар және уланулар, 13 пайызы қан айналым жүйесі аурулары, 13 пайызы жаңа туған нәрестелердің патологиясы, 9 пайызы өзге де аурулар бойынша жүгінген. Десек те, көмек алып үлгермейтін науқастар да бар.
Қорыта айтқанда, дертіне дауа іздеген науқастар Кеңес заманынан қалған ұшаққа отырып тәуекел етуге мәжбүр. Ал коммерциялық рейстердің бағасын әр азаматтың қалтасы көтере бермейтіні өз алдына бөлек мәселе. Отандық тасымалдаушы Air Astana қызметіне жүгінсе, науқас бір бағытқа ұшса да, қос бағыт билетінің сомасын өтеуге міндетті. Мысалы, Алматы-Ақтау бағытындағы билет құны 800 мың теңге көлемінде. Өйткені борттағы орындық толық өзгертіледі, ал оны қайтар бағытта басқа жолаушылар қолдана алмайды. Құрылғанына былтыр 10 жыл толып, 20 мыңнан астам қазақстандықтың ем-дом алуына жағдай жасаған Ұлттық шұғыл медицинаны үйлестіру орталығының жетістіктерін айтқанда кемшіліктері де «мен мұндалап» шыға келетіні өкінішті. Халықтың санитарлық авиациядағы мәселелері Азаматтық авиация комитеті мен тиісті мемлекеттік органдардың назарына ілігеді деген үміті зор.