Экономика • 15 Наурыз, 2022

Утиль алымы: Елдің сөзін естіп тұрған ешкім жоқ

734 рет
көрсетілді
12 мин
оқу үшін

Еліміздегі Бірінші несие бюросының мәліметіне сүйенсек, былтыр отандастарымыз бас-аяғы 1,1 трлн теңге автонесие ресімдепті. Небәрі 3 млн азаматтың ғана несиесі жоғын ескерсек, қарызға батып отырған қазақстандықтар үшін бұл аз ақша деп айта алмаймыз. Мұндайда онсыз да жыртығын жамай алмай отырған халық неліктен соншама көп қаражатқа көлік ресімдеді деген заңды сауал туындайды. Оның жалғыз жауабы бар – Қазақстанда көлік қымбат. Ал оны қымбаттатып отырған ең алдымен утиль алымы екені анық.

Утиль алымы: Елдің сөзін естіп тұрған ешкім жоқ

Коллажды жасаған Зәуреш Смағұл, «ЕQ»

Президент тапсырмасы толық орындалмады

Жаһан жұртын жалт қаратқан «Қасіретті қаңтар» оқиғасын отан­дастарымыз ұмытып үлгерген жоқ. Отанымызды шарпыған «өрт» көгілдір отын мәселесінен басталып, бірқатар лауазымды тұлғалардың қызметтен кетуімен аяқталғаны анық. От неден тұтанды, оған кім немесе не кінәлі? Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев биыл 11 қаңтарда Парламент Мәжілісінің отырысында осы оқиғаның өзегіне үңіліп, «Еліміз душар болған ауыр қасіреттің себептерін саралап, оның салдарына нақты баға беру – алдымызда тұрған өте маңызды міндет», дей келе «Қайғылы жағдай негізінен күрделі əлеуметтік-экономикалық мəселелер мен кейбір мемлекеттік органдар жұмысының тиімсіздігі, нақты айтқанда, олқылығы салдарынан болғанын мойындау керек. Жеке атқарушы органдар­дың күрделі жағдай мен азамат­тар­дың қажеттіліктерінен ай­тар­лық­тай алшақтауы бай­қал­ды. Билік құрылымдары­ның өкілдері халықтың өміріне, олардың ұмтылыстары мен қажеттіліктеріне қатысты қате көзқарас қалыптасты», деді.

Осы сөздерден соң билік өкілдері халыққа жақындай түседі, оның ұмтылыстары мен қажеттіліктеріне құлақ түреді деп едік, анығында олай болмай шықты. Неге? Мәселен, осы отырыста Мемлекет басшысы Үкіметке утиль алымының мөл­шерін қайта қарауды тап­сырған еді. Ереуілден соң еңсесі басылған халық осы бастамадан үлкен үміт күтті. Себебі еліміздегі автокөлік нарығы бәсекенің жоқтығынан баға қымбатшылығына батпақтап жатқан болатын. Президенттің пәрмені тым құрығанда осы мәсе­ленің оң шешімін табуға ық­пал ете ме деп үміттенді. Алай­да халық үнінен құлақ асатын мемлекеттің билік өкілдері халық үніне құлақ аса алған жоқ. Тіпті Президент тапсырмасы 50% ғана орындалды десе де болады. Оны біз утиль алымының құны тек тең жарымына төмендегенін біліп айтып отырмыз.

Үнімізді еститін Үкімет қайда?

Бір қызығы, Премьер-Ми­нистр­дің бірінші орынбасары Роман Скляр «Хабар24» теле­арна­сына берген сұхбатында «Қоғам­дық пікір қалыптастырып, кәдеге жарату алымын толығымен жоюды талап ететіндер шетелдерден техника импорттаушылардың мүддесі үшін жұмыс істейді. Бұл шын мәнінде олардың ел эко­но­микасына қарсы екенін біл­діреді», деп әлдекімдерді айыптап отыр. Ондай адамдарды кәдеге жарату алымын жоюды талап еткендердің арасынан іздеген қаншалықты дұрыс? Себебі нақ осы қоғамдық қозғалыстар утиль алымы мәселесін көтеруге себеп болып, кейін Сыбайлас жем­қор­лыққа қарсы іс-қимыл агент­тігі Экология вице-министрі Ахмет­жан Пірімқұлов пен бұрын­ғы «ӨКМ операторы» ЖШС бас­қарма төрағасы Медет Құмар­ғалиевтің уақытша тергеу изоляторына қамалғанын растаған жоқ па еді? Бәлкім ел экономикасына қарсы тұлғалар мен әрекеттерді әлі де іздей түсу керек шығар?

Автоөндірісті «қолдан жемдеудің» қажеті жоқ

– «ӨКМ операторы» ЖШС үл­кен жемқорлық схемасының бір ғана бөлшегі еді. Оның қыз­­меті «Жасыл даму» АҚ-ға бе­ріл­генімен, жемқорлық схемасы жойылған жоқ. Бұрынғы қа­лыпта «қызмет ете беретін» секі­л­ді. Үкімет пен Индустрия жəне инфрақұрылымдық даму ми­нистрлігі ең алдымен еліміздегі авто­к­өлік құрастыру саласын қол­дауға мүдделі. Ал еліміздегі Эко­логиялық кодексте утиль алы­мының қағидасы анық жазыл­ған. Утиль алымы дегеніңіз – нақ­ты кəдеге жарату үшін жаса­латын тө­лем. Біз бір нəрсені түсін­бей­­міз, қазақ­стандықтар жеке автоөн­­ді­рісті қолдау үшін неге қомақ­ты қаражат төлеуге тиіс? Тіпті бұл отандық автоөндіріс те емес. Локализация да жоқ. Біз оны көптен бері айтып жүр­міз. Тиі­сінше, елімізде құрастыры­ла­тын қай автокөліктің болсын қосалқы бөлшегі жасалмайды. Барлығы шетелден сатып алынады. Яғни сіз бен біз утиль алымына төлеп жүрген қаражаттың бір бөлігі шетел асып жатыр, – деді саясаттанушы Санжар Боқаев.

Оның айтуынша, қазақстан­дықтар отандық автоөндірісті емес, шетелдік өндірушілерді қол­­дап жүр. Ал мұны əділдік деп айтуға келмейді. Бұл ретте С.Боқаев Экологиялық кодекс­ке бірқатар өзгеріс енгізуді талап етіп отыр. Саясаттанушы нелік­тен «Жасыл даму» АҚ-ға шек­теу­сіз құқық беріліп, олар өз ке­зегінде жеке автоөндірісті қол­дап отырғанын түсінбейді. Алай­да билік өкілдері болса отан­дық автокөлік саласы жоқ деген сөзбен мүлде келіспейді. Мәсе­лен, Индустрия және инфра­құ­ры­лым­дық даму вице-министрі Марат Қарабаев қазақстандық ав­то­өн­дірушілер ірі торапты құ­рас­­тырудан ұсақ торапты автөн­ді­ріске көшіп жатқанын айтады.

– Бізде автокөлік саласы жоқ. Құр дөңгелегін алып, қоя салады деп жатады. Бұл олай емес. Жалпы, көлік құрастыру саласын үш кезеңге бөлуге болады. 1-кезең – ірі торапты құрастыру. 2-кезең – ұсақ торапты құрастыру. 3-кезең – қосалқы бөлшекті өз еліңде шығару. Бұл – әлемдік алгоритм. Өткен 10 жылда біз толығымен ірі торапты құрастыруды үйрендік. Енді ұсақ торапты құрастыруға өтіп жатырмыз. Ірі торапты құрастырғанда 50-100 операция жасалады. Ал ұсақ торапта – дәнекерлеу, бояу, шанақты құрастыру, оны майыстыру бар, яғни мыңнан астам операция жасалады. Оны істейтін мамандар – ел азаматтары. Бүгінгі қа­лып­тасып келе жатқан елдің ин­женерлік әлеуеті. Сервистік қыз­меттерді қоса есептегенде, 14,5 мың адам еңбек етуде. Олар жоға­ры жалақы алады, жоғары техно­логиялық мамандар ретінде қалып­тасуда, – деді вице-министр.

М.Қарабаевтың айтуынша, былтыр ел нарығында сатылған авто­кө­лік­тердің 65 пайызын отан­дық өнімдер құрады. Яғни жаңа көлік сатып алған қазақ­стан­дықтардың 65 пайызы кәдеге жарату алымын төлеген жоқ. Қалған 35 пайыз импорттық көліктің басым бөлігі Mercedes, BMW сияқты премиум сана­тын­дағы машиналар. Бұл көлік­терге утиль алымы төленді. Бірақ түскен қара­жат ер­тең елдің игілігіне, яғни халыққа же­ңіл­­де­тіл­ген автонесие беруге жаратылады.

– Утиль алымын алып тастаса, ел аумағына ескі автокөліктер ағылады деген жаңсақ пікір айтылып жүр. Бұл сөз шындыққа жанаспайды. Себебі елімізде техникалық регламент бар. Яғни автокөлік Euro-4 класына сәйкес келу керек. Бұған қоса, Қазақстанда алғашқы тіркеу жарнасы барын да ұмытпаған жөн. Оның құны 1,5 млн теңге шамасында. Ендеше елімізге келетін ескі көліктерге шектеу қоюға болады. Ешбір дамыған мемлекетте утиль алымы шектеу құралы ретінде пайдаланылмайды, – деді «Қазақстанның тәуелсіз автобизнес одағы» ЖК және ЗТБ басқарма төрағасы Берік Зайыров.

Жең ұшынан жалғасқан жемқорлық емес пе?

Утиль алымы туралы айтқан кезде отандық автокөлік жүргізушілерін оның қымбатшылығы ғана емес, бұл жемқор­лық әрекеттердің әлпеті емес пе деген сұрақ жиі мазалайды. Өткен ғасырдың басында ашаршылық қалай қолдан жасалса, автөкөлік саласындағы бүгінгі қымбатшылық та дәл солай қолдан жасалып отыр емес пе? Әрине, ажалмен арпа­лысып ашыққан халықты бүгінгі жағдай­мен салыстыруға келмейтін шығар, алайда ел түсінбейтін, ақылға қонбайтын, халықты әуре-сарсаңға салатын қадамдар әлі де болсын келмеске кеткен жоқ.

– Жасыратыны жоқ, ертегіге әбден тойдық. Қазақстанда Toyota Fortuner, SsangYong Nomad, Peugeot, Geely құрас­тырыла бастағанда-ақ автодержава­­ға айналуымыз керек еді. Тіпті әлемдік на­рыққа автокөлік экспорттай бастауға тиіс едік. Алайда нәтиже біз күткендей болмады. Тұтынушылары 6-7 айлап кезекте тұратын, көлік құрастырушылары ішкі нарықты қамтамасыз ете алмайтын шала-жансар автоөндірісті қолға алдық. Жеткен «жетістігіміз» осы. Бұған дейін де айтып жүргенімдей, осы сала­дағы қазіргі құраммен – қадағалаушы ми­­нистр­лікпен, кәсіпкерлердің көңіл көн­­шіт­пейтін әрекетімен отандық авто­­өн­дірістің болашағы жоқ. Көрші мем­лекет­тердегі кәсіпкерлер ешқандай салық­тық және өзге де жеңілдіктерсіз-ақ да­мып жатқан кезде отандық автөндіріс өкіл­дері «әлпештеп» отырғанның өзінде қолы­нан түк келмейтінін көрсетіп отыр, – деді «Утильсборға жол жоқ» қоғамдық қозға­лы­сының белсендісі Нұраддин Садықов.

Оның айтуынша, мұндай автоөн­дірістің барынан жоғы. Себебі отандық автоөндіріс сала­сындағы кәсіпкер­лер на­рықтық бәсекелестік заң­дылы­ғымен әрекет етуге қауқарсыз. Сондық­тан бұдан былай ондай автоөнді­рісті «қолдан жемдеуді» доғару керек.

– Еліміздегі утиль алымының қазір­гі құны экономиканың, не болмаса халықтың мүддесі үшін емес, шағын топтың пәрменімен қалыптасып отыр. Тіпті мұны жең жұшына жалғасқан жемқорлық дер едім. Жалғыз мен емес, көзі ашық, көкірегі ояу көп отандасымыз осылай ойлайды. Мәселен, «Утильсборға жол жоқ» қоғамдық қозғалысының құрамында осы күні 30 мыңға жуық адам бар. Отыз мың адамның көзқарасы бір жерден шығып отырған соң, утиль алымы мәселесіне мән беретін кез келді, – деді кабельдік-өткізгіштік өнімдер саласының кәсіпкері Владимир Ким.

Мемлекет басшысы биыл 21 қаңтарда отандық бизнес өкілдерімен кездескен кезде «Халықтың жартысының айлық табысы 50 мың теңгеден аспайды. Бұл – жылына 1 300 доллардан сәл ғана асады деген сөз. Мұндай ақшамен өмір сүру мүмкін емес», деген еді. Ендеше, 50 мың теңгеден жоғары жалақы ала алмай отырған отандастарымыз ең арзаны 5-6 млн теңгеден басталатын қазақстандық автокөлікті қайтсе тақымдай алады? Біреу қымбат көлік жасап, енді біреу оған заңды жол ұсынып жүргенде қарапайым халықтың қамын кім ойлайды? «Көбелек келіп күмп етіп, көбігін ішіп ол кетті. Жапалақ келіп жалп етіп, жарымын ішіп ол кетті. Қарға келіп қарқ етіп, қалғанын ішіп ол кетті. Сауысқан келіп саңқ етіп, сарқып ішіп ол кетті. Қырғауыл келіп қиқу сап, қазан түбі қаспағын қырнап ішіп ол кеттінің» кері бұл. Автокөлік нарығында адал бәсеке болмай, қоғам алға баспайды.