– Айдын Жолшыұлы, қаңтардағы оқиғалар кезінде Республикалық адвокаттар алқасының бастамасымен жедел желі ашылып, халыққа тегін құқықтық көмек көрсетіп жатқаны жайлы ақпарат айтылды. Бұл жұмыстың нәтижесі қандай?
– Адвокаттық қоғамдастықтың жетекшісі ретінде 5 қаңтарда Facebook-тегі блогымда әріптестерімді қаңтар оқиғалары кезінде ұсталғандарға тегін заңгерлік көмек көрсетуге шақырдым. Ең бастысы – адвокаттардың адам құқықтарын бұзуға жол бермеуі керек екенін, шерушілердің барлық талаптары бейбіт жолмен шешіліп, алаңға шыққандар тарапынан зиян келтіруге жол бермеу қажеттігіне ерекше мән бердім. Интернет қалпына келтірілгеннен кейін 10 қаңтарда Республикалық адвокаттар алқасы барлық бұқаралық ақпарат құралдары арқылы еліміздің әр облыс орталығында жедел желілердің іске қосылғаны туралы хабарлады. Адвокаттардың ауқымды жұмыстарының нәтижесінде мыңдаған азамат білікті заң көмегін алды.
Бірқатар танымал адвокаттың бастамасымен қоғамдық комиссиялар түзілді. Осындай тәуелсіз комиссияның бірін адвокаттар Абзал Құспан мен Мәди Мырзағараев құрды. Бізден көмек сұрағаннан кейін оларға тағы бірнеше адвокатты бекітіп, техникалық қолдау көрсеттік. Осы тұста бұл комиссияның жұмысына араласпағанымызды, сондай-ақ олардың міндеттерін өзімізге алмағанымызды атап өткім келеді. Республикалық адвокаттар алқасы – адвокаттардың мүдделерін ілгерілетумен және олардың кәсіби құқықтарын қорғаумен айналысатын кәсіби ұйым. Бұл біздің басты миссиямыз болғандықтан осындай бағытты ұстанамыз.
– Сіз өткен жылдың қараша айында Республикалық адвокаттар алқасының төрағасы болып сайланғанда қазақстандық адвокатураны дамытудың жаңа жоспарын ұсынған едіңіз. Қазіргі уақытта бұл идеялар қаншалықты іске асырылып келеді?
– Ел Президенті 2021 жылғы 25 ақпанда Ұлттық қоғамдық сенім кеңесінің V отырысында сөйлеген сөзінде мықты және тәуелсіз адвокатурасыз құқықтық мемлекет құру мүмкін емес екенін айтты. Мемлекет басшысының осы тапсырмасын сапалы іске асыру үшін адвокаттардың құқықтары мен адвокаттық қызмет кепілдіктеріне түбегейлі өзгерістер қажет. Сол себепті де жұмысымызды адвокатураны дамыту тұжырымдамасын жазудан бастадық. Бұл құжаттың жобасын қазір бүкіл адвокаттық қауымдастық талқылауда.
Екіншіден, барынша оң нәтижеге қол жеткізу үшін Республикалық адвокаттар алқасы органдарының жұмысын дұрыс жолға қоюымыз қажет болды. Бұл бағытта біз өз органдарымызды күшейту жұмыстарын қолға алдық. Соның нәтижесінде таяуда нақты мақсаттары белгіленген іс-қимыл жоспары жасалып, алдағы уақытта тиімді жұмысқа бағытталған алқа органдары жасақталмақ.
Сонымен қатар күн сайын атқарылып жатқан басқа да жұмыстар жетерлік. Атап айтқанда, сот жүйесі, құқық қорғау органдарының басшыларымен бірқатар кездесу өткіздік. Әр басқосуда өзара мәселелерді шешу үшін тұрақты жұмыс топтарын құру туралы келіссөздер жүргізілуде. Кей органдармен жұмыс барысында қарым-қатынас орнаттық, ал кейбіреулерімен біз қалағандай байланыс тез түзіле қойған жоқ. Әсіресе, біздің ұсыныстарымызға тез жауап беріп, барынша қолдау көрсеткен Жоғарғы сот төрағасы Жақып Асановты атап өткім келеді. Қазіргі таңда шешімін тапқан мәселелердің алдыңғы қатарында – заңда белгіленген ең жоғары шекте мүліктік даулар бойынша өкілдік шығыстарды толық өтеу жөніндегі Жоғарғы соттың нормативтік қаулысына өзгерістер мен толықтырулар енгізілді. Біз Әділет министрі Қанат Мусинмен сындарлы қарым-қатынас орнаттық. Әділет министрлігінің ұйытқы болуымен 11 наурызда депутаттар мен мемлекеттік органдар басшыларының қатысуымен дөңгелек үстел өткіздік. Осы басқосудың қорытындысы бойынша адвокаттардың ең өзекті мәселелерін шешудің Жол картасы қабылданды. Нақты нәтижелерге қол жеткіземіз деген сенімім мол. Сондай-ақ біз Парламент Мәжілісінің жұмыс топтарында, Заң жобалау қызметі жөніндегі ведомствоаралық үкіметтік комиссияда және басқа да жұмыс органдарында белсенді жұмыс жүргізіп келеміз.
– Адвокатураны дамыту тұжырымдамасының жобасында көптеген мәселе көтеріліп, мақсаттар айқындалған. Құжатта көрсетілген өзекті әрі басты бағыттың бірі – Президенттің мықты және тәуелсіз адвокатура құру жөніндегі тапсырмасын іске асыру. Бұл жөнінде өз көзқарасыңыздың маңызды тұстарын атай аласыз ба?
– Біз Мемлекет басшысы Қ.Тоқаевтың Жаңа Қазақстан құру жөніндегі бастамасын қолдаймыз. Осыған орай Жаңа Қазақстанда адвокатурада да өзгерістер жасалуы тиіс деп санаймыз. Сондықтан біз қазақстандық адвокатураны дамытудың 2022-2025 жылдарға арналған тұжырымдамасын «Жаңа Қазақстан – жаңа адвокатура» деп атадық. Тұжырымдама 16 бөлімнен тұрады, олардың әрқайсысында адвокатураның нақты бір мәселелері және оларды шешу жолдары ашық көрсетілген. Бұл маңызды мәселелердің ішінен біреуін ғана бөліп-жарып қарастыру қиын. Өйткені құжатта айтылған сұрақтардың барлығы біз үшін өте маңызды. Сонымен қатар идеялар бір-бірімен өзара байланысты. Қысқаша тоқталар болсам, мына мәселелерді атап өтуге болады: адвокатураны мықты ету үшін ең алдымен Республикалық адвокаттар алқасы тек адвокатураға емес, сот жүйесі мен құқық қорғау органдарына да қатысты шешімдер қабылдауға қатысу мүмкіндігіне ие болуы керек. Сол себепті де РАА-ны одан әрі күшейтуді қалаймыз. Бұл бағыттағы жұмыстың басым бөлігі өзімізге байланысты екені түсінікті, алайда кейбір мәселелерді шешу үшін бізге мемлекеттің де қолдауы қажет. Адвокатураның өзін-өзі басқаратын ұйымдарына адвокаттарға қатысты кәсіпке және тәртіптік іс жүргізуге рұқсат беруге байланысты мәселелер бойынша айрықша құзырет берілсе дейміз. Сондай-ақ адвокатураға, құқық қорғау органдары мен сот жүйесіне қатысты барлық заң жобаларының сараптамалық қорытынды алу үшін міндетті түрде бізге жіберілгенін қалаймыз. Мұндай тәжірибе «Атамекен» ҰКП үшін кәсіпкерлік субъектілерінің мүдделерін қозғайтын мәселелер бойынша қолданылып жүр.
Тұтастай алғанда, адвокатураның мемлекет қабылдайтын шешімдерге ықпалын күшейтудегі басты мәселе біздің мемлекеттік органдармен салыстыруға келетін аппарат пен ресурстардың жоқтығымен тікелей байланысты. Осыған орай біз адвокаттарды қоғамдық негізде жұмысқа тартамыз. Бізге адвокатураның, адамның құқықтары мен бостандықтарының, құқық қорғау органдары мен сот жүйесінің мүдделерін қозғайтын барлық қоғамдық кеңестер мен осыған ұқсас өзге де органдардың құрамына енгізуде мемлекеттен қолдау қажет.
Адвокат тәуелсіздігіне қатысты қағида заңда айқын белгіленген. Десек те іс жүзінде адвокаттарға көбіне-көп сырттағы ықпал әсер етпей қоймайды. Сондықтан да адвокаттардың шынайы тәуелсіздігін қамтамасыз ету үшін нақты өзгерістер қажет. Ең бастысы – адвокаттардың мемлекет кепілдік берген заң көмегі шеңберінде көрсетілетін істер бойынша қылмыстық процесті жүргізетін органдарға тәуелділігін жою қажет. Екіншіден, құқық қорғау органдары РАА-ның аумақтық алқалары және заң көмегінің бірыңғай ақпараттық жүйесін айналып өтіп, мемлекет кепілдік берген заң көмегі шеңберінде таныс адвокаттарды тағайындау тәжірибесін тоқтатуға тиіс. Үшіншіден, адвокаттарды жедел іздестіру қызметін жүзеге асыратын органдармен құпия негізде ынтымақтасатын адамдар ретінде тартуға заң жүзінде тыйым салу қажет. Сондай-ақ адвокаттарға қатысты алдын ала тергеу және арнайы жедел іздестіру іс-шараларын жүргізу тек соттың немесе Бас прокурормен оның орынбасарларының санкциясымен жүргізілгені туралы ережеге заңнамалық түрде тыйым салу қажет деп санаймыз.
Адвокаттардың құқықтарын бұзу, қорқыту және қысым көрсету, жауап алу, адвокатты тінту фактілері, сондай-ақ адвокаттық қызмет кепілдіктерін өзге де бұзушылықтар бойынша шағымдарды қараудың арнайы тәртібін заңнамалық түрде айқындау қажет. Мұндай шағымдардың ақ-қарасын зерделеу кезінде адвокаттың іс-әрекеттеріне шағым жасаған органның қарау мүмкіндігін алып тастаған жөн.
Адвокаттық қызметтің тиімділігі өзге де көптеген ережеге тікелей байланысты. Сот процесінде шынайы жарыспалылық пен тең құқықты қамтамасыз етуді, дәлелдемелер жинау, ақпаратқа қол жеткізу жөнінде нақты құқықтар беруді қоса алғанда, адвокаттардың құқықтық мәртебесін нығайту, адвокаттардың мемлекеттік құпияларға қол жеткізу тәртібін де қайта қараудың маңызы өте зор.
– Конституциямызда барлық азаматтардың білікті заң көмегін алу құқығына кепілдік берілген. Сондай-ақ мемлекеттен адвокаттардың халықтың әлеуметтік қорғалмаған топтарының құқықтарын қорғау жөніндегі жұмысына ақы төлеуге қаражат та бөлінеді. Алайда бұл бағытта да шешімін таппаған мәселелер жиі айтылып жүр...
– Рас, белгілі бір санаттар бойынша азаматтардың адвокатқа құқығы бар. Заң бойынша бұл кезде оның еңбекақысын мемлекет төлейді. Бұл – мемлекеттің әлеуметтік және құқықтық екендігінің маңызды көрсеткіші.
Адвокаттардың басым көпшілігі өздеріне жүктелген конституциялық-құқықтық міндеттің орындалуына үлкен жауапкершілікпен қарайды. Десек те, соңғы екі жылда мемлекет кепілдік берген заң көмегі бағдарламасы бойынша жұмыс істейтін адвокаттар санының бірден екі есеге азайғанын байқауға болады. Мұның себептері өте көп. Соның ішінде ең бастысы – адвокаттар жұмысын жеткіліксіз қаржыландыруға келіп тіреледі. Біздің есептеуіміз бойынша орташа есеппен адвокат бір іс үшін 20 мың теңге алады. Бірақ бұл қаржы жоғары интеллектуалды, түрлі қиындықтар мен қауіп-қатерлерге толы жұмыс үшін өте мардымсыз сома. Сонымен бірге бұл ақшаны алу үшін адвокат тергеушінің немесе судьяның қолы қойылған төлем құжатын алуы керек. Бұл адвокаттың процессуалдық қарсыласы мен судьяға тегеурінді қарсы тұру мүмкіндігін жоққа шығарады. Яғни адвокаттар тергеушілерге тәуелді. Есептеп қарайтын болсақ, қылмыстық істердің жетпіс пайызында азаматтарды қорғайтын адвокаттар тергеушіге осындай айқын тәуелді. Демек, осының өзі аталған мемлекеттік бағдарламаны түбегейлі қайта қарау қажеттігін аңғартады.
– Тұжырымдамада «адвокаттық монополия» деген бұрын-соңды көп айтыла бермейтін терминді кездестіруге болады. Адвокаттардың осы моделі туралы толығырақ айтып берсеңіз.
– Посткеңестік кеңістікте барлық жеке заңгерлерді адвокатураға біріктіруді «адвокаттық монополия» деп атады. Бұл термин іс жүзінде дұрыс емес. Құқықтық ғылым мен экономикалық теориядағы монополияның классикалық анықтамасынан айырмашылығы, адвокаттық қызметті мамандандырылған заңда белгіленген өлшемдерге сәйкес келетін кез келген адам таңдай алады. Яғни бұл сөздің тура мағынасында монополия емес.
Адвокаттық монополия енгізу – халықаралық талаптарға жауап беретін мықты адвокатураға жол ашады. Егер түп мағынасы туралы айтатын болсақ, елімізде адвокаттардан бөлек, олардың қызметіне мемлекет лицензия береді, сонымен қатар адвокатура өзін-өзі басқару органдарының қатаң бақылауына жатады, заң кеңесшілері заңгерлік көмек көрсетумен айналысады. Бүгінгі таңда 70-тен астам заң кеңесшілерінің палатасы бар. Әр палата өз ережелерін бекітіп алған. Мүше болу үшін олар бір-бірімен бәсекеге түседі. Мұндай жағдай әлем елдері қабылдаған стандарттарға сәйкес келмейді.
Еуропа Кеңесінің құқығы арқылы демократия үшін Еуропалық комиссия (Венеция комиссиясы) 2021 жылы 15-16 қазанда өткен отырысында бізге ұқсас жағдайда Словакия Үкіметіне бір ұйым құру туралы ұсыныс берді, сондай-ақ көптеген палатаның құрылуы олардың саяси клубтарға айналып кету қаупін тудыратынын да атап өтті. Заң қоғамдастығы мен мемлекет бұл мәселеде өзара түсіністік табады деп үміттенемін. Сондықтан да болашақта әлемнің дамыған елдерінің жолымен жүреміз.
Әңгімелескен
Бану ӘДІЛЖАН,
«Egemen Qazaqstan»