Инфографиканы жасаған Амангелді Қияс, «ЕQ»
Ал енді қаңтар оқиғасынан алар сабағымыз қандай болмақ? Сырт көзге саяси-әлеуметтік тұрғыдан тұрақтылықтың аралындай көрінген елімізде мұншалықты қайғылы оқиғаның бой көрсетуінің негізгі себебі неде? Әрине, халықтың наразылығын тудырған екі, үш жылдың мәселесі емес, ондаған жылдар бойы жабулы қазан жабулы күйінде қалып келген саяси, әлеуметтік мәселелер екені анық. Мұны қаңтар оқиғасынан бері отандық және шетелдік сарапшы, ғалымдар айтудай-ақ айтып жатыр. Арандатушы күштерді есепке алмасақ, бейбіт шерушілердің басым бөлігінің талабы ескі жүйені өзгерту еді. Халық құр декларативті емес, нақты өзгерістерді қалады. Жылдар бойы қасаңданып қалған саяси жүйе бұқара мен биліктің арасын мейлінше алшақтатып жібергенін мойындамасқа болмас.
Қоғам өмірінде қордаланып, оқта-текте ұшқындап, бой көрсетіп жүрген мұндай саяси сұранысты қанағаттандыру үшін нақты реформалардың алғашқы қадамдары ел Президенті Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев тарапынан 2019 жылдан бері қолға алынып келеді. Әрине, Мемлекет басшысы саяси реформаларда асығыстыққа жол бермей, кезең кезеңмен іске асыруды қолға алды. Алдымен, мамыр айында саяси партиялардың Парламентке өту шегі 7%-дан 5%-ға төмендетілді. Демократиясы дамыған елдердің көбінде заң шығару органына өту межесі 7-10%-ды құрайтынын ескерсек, аталған өзгерістің шынымен де қоғамды демократияландыру жолындағы нақты қадамдардың бірі екендігіне айқын көз жеткіземіз. Сайлау бюллетендеріне «бәріне қарсымын» деген таңдаудың енгізілуін де сайлаушы құқын қорғаудың нақты көрінісі деп бағаласақ болады. Сонымен қатар тәуелсіз Қазақстанның тарихында тұңғыш рет 2021 жылдың шілде айынан бастап ауыл әкімдерінің сайлаулары өткізілді. Нәтижесінде, еліміз бойынша 50%-ға жуық ауылдық елді мекендердің әкімдері өзгерді. Сайлау туралы Конституциялық заңға енгізілген өзгерістер бойынша ауыл әкімдері сайлауына тек партиялар ұсынған үміткерлер ғана емес, өзін өзі ұсынған ел азаматтары да қатысып, саяси науқанда бақ сынау мүмкіндігіне ие болды.
Президенттің сайлау туралы заңға енгізілетін өзгерістер бойынша бастамалары былтыр жыл бойы жалғасын тапты. Мәселен, қыркүйек айындағы Жолдауында депутаттық мандаттарды бөлу кезінде әйелдер мен жастарға берілетін 30 пайыздық квотаны ұстануды заң жүзінде бекіту міндеті қойылды. Бұл норма бұрын тек партиялық тізімге қатысты еді. Енді аталған квота депутаттық мандатты бөлу кезінде де сақталады.Сонымен бірге Президент партиялардың сайлау тізімінде квота берілетін азаматтар санатын кеңейтуді ұсынды. Квотаға мүмкіндігі шектеулі азаматтарды да қосу қажеттігін айтты. Аталған заң жобасы қазіргі таңда қоғам талқылауынан өтіп, Парламентке ұсынылды.
Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың бұл жолғы Жолдауын барша қазақстандық қоғам тағатсыздана күткені анық. Өйткені Жолдаудың негізгі мазмұны саяси реформаларға қатысты болатын. Қаңтар дүрбелеңінен кейін дағдарып тұрған жұртшылық Президенттен Жаңа Қазақстанды қалыптастыруға бағытталған тың бастамалар күтті.
Қоғамда көптен бері талқыланып, шешімін таппай келе жатқан өте өзекті және түйткілді мәселелерге Президенттің бүгінгі Жолдауында жауап берілді деп білемін. Ең бастысы, осыдан екі жыл бұрын Мемлекет басшысы ұсынған бағыттың нақты жалғасы, тұрақты бағыты барын аңғардық. «Мықты мемлекет, ықпалды Парламент, есеп беретін Үкімет» қағидасы қалтқысыз жүзеге асырылатынын Президент баса айтты. «Супер президенттік» билік өзінің тарихи рөлін атқарып бітті. Бұл Жолдауда Парламенттің ықпалын күшейтіп, президенттік биліктің құзыретін азайту туралы маңызды шешім қабылданды. Әсіресе ел Президентінің туған-туыстарына мемлекеттік және квазимемлекеттік қызметтерді атқаруға заң жүзінде тыйым салу туралы бастаманы тәуелсіздік тарихындағы маңызды қадам және Мемлекет басшысының Жаңа Қазақстанды қалыптастырудағы шынайы саяси шешімділігінің көрінісі деп бағалауға болады.
Саяси жүйені реформалауға қатысты тағы бір маңызды қадам; орталық сайлау комисиясы, есеп комитеті және Конституциялық Кеңес мүшелерінің қандай да бір партияға мүше болуына, сондай-ақ әкімдер, әкім орынбасарларына партияларда басшылық қызмет атқаруға тыйым салу бойынша жасалған ұсыныс сайлау жүйесін әділетті арнаға бағыттап, қоғамды демократияландыру процесін жеделдетеді деп сенемін.
Жаңа партияларды тіркеу процесіне де біршама жеңілдіктер енгізілмек. Атап айтқанда, жаңа партияны тіркеу шегін төрт есеге – 20 мыңнан 5 мың адамға дейін төмендету, аймақтық бөлімшелердегі ең аз мүше санын үш есе – 600-ден 200 адамға дейін қысқарту, партия құру бойынша азаматтардың бастамашыл тобының ең аз санын 1мыңнан 700 адамға дейін қысқарту сияқты бастамалар ұсынылды. Мұның бәрі айнала келгенде Президент Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың елімізде көптеген жыл бойы қалыптасып қалған саяси монополияны жою ниетін аңғартады. Ендігі кезекте партиялар арасында ашық бәсекелестік артып, саяси аренаға жаңа күштер қосылып, қоғамның белсенділігі артары айқын.
Сайлау үдерісінде пропорционалды жүйемен бірге мажоритарлы жүйе де қатар қолданылатын болады. Парламент 30% мажоритарлық жүйе бойынша қалыптаспақ. Бұл мәселе де қоғам тарапынан көптен бері қозғалып келе жатқан толғақты мәселелердің бірі. Әрине, түптің түбінде барлық дамыған елдердегідей Қазақстан қоғамының бірыңғай көппартиялы жүйеге көшері айқын. Алайда қазіргі қоғамдық ахуал мен саяси мәдениетіміз пропорцианалды жүйеге бірден емес, біртіндеп өтуді қажет етіп тұрған сыңайлы. Бұл ретте саяси партиялар да маңызды міндеттерді мойнына алып, қоғам мүддесіне шынайы қызмет ететін тұлғаларды өз идеологиясының төңірегінде біріктіре білулері шарт.
Облыс және Республикалық маңызы бар қала әкімдерін тағайындау үдерісін де альтернативті жүйеге көшіру туралы ұсыныс жасалды. Бұл да жергілікті мәслихаттардың рөлін көтеріп, маңызын арттыратын бастама. Жасыратыны жоқ, бұған дейін әкімдерді тағайындауға келісім беру процесі формальды сипат алып кеткен еді. Ал енді Президент ұсынған альтернативті жүйе жүзеге асса, мәслихат депутаттарының өз өңірлеріне шын мәнінде пайдалы әрі лайықты тұлғаларды таңдауына мүмкіндік туындайды.
Жалпы алғанда, Президенттің Жолдауында өңірлердің мәселелеріне және олардың дамуына ерекше назар аударылды. Жаңадан Абай, Ұлытау, Жетісу облыстарын құру бастамасы осының айқын айғағы. Ертеден ырысы тасып, береке-байлығы асқан бұл өңірлердің әкімшілік-территориялық мәртебесі өзгергелі хал-күйінің төмендеп, экономикалық даму қарқынының әлсіреп қалғаны жасырын емес. Облыс орталығы болмаған соң, Семей мен Жезқазған өңірінен тұрғындардың орталықтар мен мегаполистерге көшу үдерісі үдеді. Үш жаңа облыстың ашылуы өңірлердің тамырына қан жүгіртіп, экономикаларының дамуына, инвестициялық жобалардың артуына жол ашатыны анық.
Бүгінгі Жолдауда қамтылған мәселелер бүтіннің бір бөлшегі, Президенттің Қазақстан қоғамын демократияландыру бағытындағы бұрын-соңды қолға алған бастамаларының заңды жалғасы, құрамдас бөлігі. Заман ағымы, уақыт тынысы бұдан да іргелі, әрі күрделі өзгерістерді талап етері сөзсіз. Ең бастысы, халықтың талап-тілегіне және азаматтық қоғамның даму қарқынына орай дер кезінде оң өзгерістерге бет бұру. Бұл тұрғыдан алғанда Президент Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың Жолдауын Қазақстан қоғамын демократияландыру жолында жасалған тарихи қадамдардың бірі деп бағалауға тиіспіз. Мемлекет басшысының өз сөзімен айтқанда бұл Жолдаудың «арқалайтын жүгі бір жылмен шектелмейді, ауқымы кең, мазмұны да бөлек».
Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаев қазіргідей алмағайып кезеңде алаң көңілде отырған отандастарымызға еліміз үшін дамудың жалғыз ғана жолы бар екенін айқындап берді. Ол – қоғамның әрбір мүшесі мемлекеттік саясатты қалыптастыруда тең құқыққа ие бола алатын демократия жолы. Ол жолға жету үшін Президенттің өзі айтқандай «жұртымызға, ең алдымен, ауызбіршілік керек. Ақыл мен сабыр, парасат пен ұстамдылық қажет».
Әли БЕКТАЕВ,
Парламент Сенатының депутаты