Қаржы • 05 Мамыр, 2022

Арзан несие арман емес

316 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Қазақстанда банктердің жылдық тиімді сыйақы мөлшерлемесін (ЖТСМ) бекітудің жаңа тәртібі енгізілмек. Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі қарыз алушылардың борыш жүктемесін төмендету мақсатында осындай шешім қабылдауға ниетті. Тиісті қаулы жобасы әзірленіп, талқылауға ұсынылды («Ашық НҚА» порталында жарияланған).

Арзан несие арман емес

Агенттік екі қаулының жобасын ұсынып отыр. Алғашқысы – «Жылдық тиімді сыйақы мөлшерлемесінің шекті мөлшерін бекіту туралы». Қаулы аясында банктер үшін қамтамасыз етілмеген қарыздар, кепілмен қамтамасыз етілген қарыздар және ипотекалық тұрғын үй қарыздары бойынша жылдық тиімді сыйақы мөлшерлемесінің (ЖТСМ) шекті мөлшерлемесін жеке айқындау үшін бірыңғай формуланы енгізу көзделіп отыр.

Бұдан былай жылдық тиімді сыйақы мөлшерлемесін анықтау үшін қорландыру құны, несие тәуекелінің деңгейі, опе­рациялық шы­ғындар, пайыздық маржа секілді эко­номикалық факторлар еске­ріліп, соның нәтижесінде банк қарызы бойынша ЖТСМ-ның шекті мөлшері бекітіледі.

Екінші қаулы – микрокредиттер бойынша сыйақының шекті номиналды мөлшерлемесін белгілеуге қатысты. Қаулының жобасы Микроқаржылық қызмет туралы заңның 4-бабының 3-1-тармағына сәйкес әзірленген және 50 АЕК-ке дейінгі сомаға және 45 күнге дейінгі мерзімде берілетін микрокредиттер бо­йынша сыйақының шекті номиналды мөлшерлемесін 5,5 пайыз деңгейінде белгілеуді көздейді.

Қазір банктер мен микро­қар­жылық ұйымдардың несиесі бо­йынша ең жоғары шекті жылдық тиімді мөлшерлеме 56 пайызды құрайды. Бұл ретте онлайн микрокредиттер бойынша 45 күнге дейін және 50 АЕК-тен аспайтын мерзімге 25 пайыз мөлшерінде шекті номиналды мөлшерлеме қолданылады.

Қаулы мәтінінен аңғарға­ны­мыз, егер ұсыныс жүзеге асса, онда микронесие бойынша сый­ақының шекті номиналды мөл­шерлемесі 4,5 есе төмендейді, яғни несие де 4,5 есе арзан бола түседі. Алайда бұл тек 45 күндік несие үшін. Егер микронесиені бір жылға берер болса, онда ставка басқаша есептеледі: 12 (бір жыл) : 1,5 (бір жарым ай) = 8. Осы 8-ді ұсынылып отырған 5,5%-ға көбейтеміз, сонда 44% болады. Бұл 44% – жылдық ставка.

«Осыған байланысты сый­ақы­­ның шекті номиналды мөл­­шер­­лемесінің ұсынылып отыр­ған мәні банктік қарыздар мен мик­рокредиттер бойынша ЖТСМ ең жоғары шекті мәндерін біріз­дендіруге мүмкіндік береді», деп хабарлайды агенттік.

Жоба бірінші кезекте азамат­тардың банктік қарыздар және ми­к­ронесиелер бойынша құқық­тарын қорғау үшін қолға алынып отыр, делінеді агенттік мә­лім­демесінде. Жоба аясында Ұлт­тық банктің 2019 жылғы 26 қара­шадағы №209 қаулысына өзгеріс енгізілмек.

Жоғарыдағы сірескен мәтін­дерді қарапайым тілге айналдырар болсақ, ендігі кезекте ЖТСМ банк секторының сапасына байланысты белгіленбек.

«Меніңше, ұсынылған тәсіл жеткілікті объективті және қол­данысы өте қарапайым. Бірақ банктердің пайыздық табысынан айырылуы мүмкін болғандықтан қаулы жобасы банк лоббилері тара­пынан қарсылыққа ұшы­рауы ықтимал. Нарықта бел­сен­ді ойыншылардың азайға­нын ескеретін болсақ, бәсеке­нің тө­мендеуіне байланысты банктерде портфель сапасын жақсартуға қатысты ынта жоғалады. Деген­мен қадағалаушы мейлінше қатал әрекет етіп, банктердің мемлекетке алақан жаюының жолын кесуі керек деп есептеймін», дейді сарапшы Берік Бейсенбеков.

Банк мәселелері бойынша тә­уелсіз сарапшы Нұржан Бияқаев­тың айтуынша, қазір ипо­те­ка­лық несие бойынша жылдық тиімді сыйақы мөлшерлемесі – 25 па­йыз. Бұл өте көп.

«Мұндай пайыздық ставканы төлеуге біздің халықтың қалтасы көтермейді. Жарайды 25 пайызыңыз номиналды мөл­шерлемеде – 18-20 пайыз көле­мінде болар. Мұның өзі көп. Егер бізде пайыздық ставканы төмендете алмаса (бәрі базалық ставкаға байланып тұр деп), онда тұрғын үй нарығын қатаң бақылауға алу қажет. Ал мемлекет құрылыс компанияларын бағаны өсірмеуге көндіре алмайтын болса, онда ставканы төмендетуге тура келеді. Мәсе­лен, кез келген бағдарлама ар­қылы банкке барып ипотека рәсім­дегіңіз келеді. Жарайды, олар номиналды ставканы (бар­лық шығынды қоса алғанда) 18-19-дан асырмас. Соның өзінде бұл біз үшін қымбат. Егер бізде баспана арзан болса, мұндай пайызға шағымданбасақ та болар еді. Бірақ бізде үй де қымбат, ставка да жоғары. Сонда сіз бүкіл табысыңызды қосқанда ай са­йын­ғы төлемін әрең жабуыңыз мүм­кін. Ал егер борыштық жүкте­­ме коэффициенті ережесін (ай са­йынғы төлем клиент табы­сы­­ның 50 пайызынан аспауы керек – ред.) сақтайтын болса, онда жағ­дайыңыз тіпті қиын – сізге кепіл болатын қосалқы қарыз алушы іздеп кетесіз», дейді сарапшы.

ЖТСМ дегеніміздің өзі – несие төленетін мерзім кезіндегі клиенттің банкке төлейтін барлық сомасының жиынтығы. Оған сыйақы мөлшерлемесінен бөлек комиссия, сақтандыру, бағалау, делдалдар қызметі және кредитордың басқа да төлемдері кіреді. Егер банк, МҚҰ немесе басқа қаржылық ұйымдары бұл ставканы көтеретін болса, онда заңға сәйкес жауапкершілікке тартылады. Мөлшерлеме беріліп отырған займ сомасы мен мерзіміне байланысты белгілі болады. Қай жағдайда да банк (сондай-ақ МҚҰ, өзге де қаржы ұйымдары) бекітетін жылдық тиімді сыйақы мөлшерлемесі 56 пайыздан асып кетпеуі керек.

ЖТСМ мәселесі неліктен көтеріліп отыр? Бұған жауап беру үшін, алдымен ел азаматтарының несие жүгі тым ауырлап бара жатқанына тоқталған абзал.

Бірінші несие бюросының мәліметінше, жыл басынан бері тұтынушылық несиелеу 124 млрд теңгеге өскен. Қазақстандықтар қаңтарда – 425, ақпанда – 644, нау­рызда 549,4 млрд теңге несие рәсімдеген. Бұл өз кезегінде төлем қабілетінің әлсіреу тәуе­келін де жоғарылатып отыр. Мем­лекет азаматтарды несие қиын­дығынан құтқару үшін «жеке тұлғалардың банкроттығы туралы» заң жобасын әзірлеуді қолға алған еді. Сондықтан негізгі заңнамалық өзгеріс екі маңызды бағыт бойынша жүруі керек дейді сарапшылар. Оның бірі – ЖТСМ-ді есептеу формуласы және қарыз алушының қарыз жүктемесінің коэффициенті. Қазіргі сәтте ЖТСМ есептемесіне тек сақтандыру сыйлықақысы ғана енгізілген. Ал қарыз беру кезінде клиент төлеуге тиісті банктің өзге де шығындары бұл ставка ішіне кірмеген. Қаржы нарығын реттеу және дамыту агенттігі ЖТСМ есептеу форму­ласына займ беру кезінде төле­нетін бүкіл шығындар кіруі керек деп санайды. Бұл бұлт артынан күн шыққандай етіп, займ беру ісіндегі күңгірт, бұлдыр әре­кеттер мен шығындардың көзін жояды. Ал жоғарыда бұл шешімнен кейін банктердің тулауы мүмкін деп отырғанымыз – ЖТСМ-ға бүкіл шығын біткенді қосақтау банктердің пайыздық табысының төмендеуіне әкеліп соғуы ықтимал.

2022 жылдың қаңтарындағы дерекке сүйенсек, екінші деңгейлі банктердің несие портфеліндегі тұтынушылық несие үлесі 30 пайызға жеткен.