Палата отырысында Президент Сенаттың Қасым-Жомарт Тоқаевтың ұсынымы бойынша Жоғарғы Соттың судьяларын сайлау мәселесі қаралды. Депутаттардың дауыс беру нәтижесінде Досжан Әмір мен Қамбар Нұрышев Жоғарғы Сот судьялары қызметіне сайланды.
Сонымен қатар сенаторлар «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне электр энергетикасы, энергия үнемдеу және энергия тиімділігін арттыру, жер қойнауын пайдалану, жергілікті мемлекеттік басқару және мемлекеттік шекара мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасын екінші оқылымда қарады. Нәтижесінде, Сенат депутаттары заң жобасына бірқатар түзетулер енгізіп, оны Мәжіліске қайтарды.
Атап айтқанда, сенаторлар көппәтерлі тұрғын үйлерді кондоминиум нысанын басқарудың жаңа тәсіліне көшіру мерзімін 2023 жылдың 1 шілдесіне дейін ұзартуды ұсынды. Одан бөлек, Палата депутаттары Алматы қаласын дамыту мәселесіне назар аударып, жылжымайтын мүлікті ресімдеу мәселелерін қарау жөніндегі комиссияның қызметі мен құзыреті туралы нормаларды нақтылау қажет екенін жеткізді.
Сенат енгізген түзетулердің қатарында Ұлттық ғылым академиясының ұйымдық-құқықтық нысанын өзгертуге, оның негізгі өкілеттіктерін айқындауға қатысты ұсыныс бар. Сондай-ақ «Ұлттық ғылым академиясының академигі» ұғымын бекітуге және академиктерге зейнеткерлік жасқа жеткеннен кейін өмір бойы ай сайынғы стипендия белгілеу қажеттігі көрсетілген. Бұл нормаларды «Ғылым туралы» заңда нақты көрсету ұсынылды.
Сондай-ақ сенаторлар Үкіметтің және Есеп комитетінің 2021 жылғы республикалық бюджеттің атқарылуы туралы есептерін тыңдады. Қаржы министрі Ерұлан Жамаубаевтың айтуынша, коронавирус пандемиясы бірқатар кедергі келтіргенімен, 2020 жылмен салыстырғанда іскерлік белсенділіктің жандануы байқалған.
«Ішкі жалпы өнім өсімі 4 пайызды құрады. Оған мынандай негізгі факторлар әсер етті. Көрсетілетін қызметтер секторындағы өсу жеделдеді. Экспорт өсуінің жоғары қарқыны есебінен сауда теңгерімі нығайтылды. Өндіруші салалардағы жоғары инвестициялық белсенділік байқалды.
Экономиканың барлық базалық салаларында оң нәтижеге қол жеткізілді. Мәселен, өнеркәсіп өндірісінің көлемі – 3,8 пайызға, құрылыс саласы – 7,6 пайызға, көлік – 3,6 пайызға, сауда 9,2 пайызға өсті. Негізгі капиталға салынған инвестициялар көлемі 3,5 пайызға ұлғайды. Инфляция деңгейі 8,4 пайызды құрады. Жұмыссыздық 4,9 пайыз деңгейінде сақталды», деді Е.Жамаубаев.
Ведомство басшысының мәліметіне сүйенсек, түсім 12,7 трлн теңгені құрап, 100,8 пайызға орындалған. Ішкі жалпы өнімге қатысты бюджет тапшылығы 3,1 пайызды құрады. Шығыс 99,2 пайызға игеріліп, 15,2 трлн теңгеге жеткен. Әлеуметтік шығыстар 2020 жылмен салыстырғанда 910 млрд теңгеге ұлғайған. Осылайша 7,5 трлн теңгеден асқан. Бұл республикалық бюджеттің жалпы көлемінің жартысына жуық.
«Трансферттерді есепке алмағанда кірістер бойынша жоспар 156 млрд теңгеге асыра орындалды. Бюджетке 7,4 трлн теңге түсті. Салықтық түсімдер 7,1 трлн теңгені немесе жоспарға сәйкес 102,1 пайызды құрады. Салықтар бойынша асыра орындаудың негізгі сомасы корпоративтік табыс салығына, шикі мұнайға экспорттық кеден бажына және импортқа қосылған құн салығына тиесілі.
Салық түсімдерін ұлғайтудың маңызды факторларының бірі – экономиканың біртіндеп жандануы және салықтық-кедендік әкімшілендіруді жетілдіру. Соңғы 3 жылда салықтық-кедендік әкімшілендіруді цифрландыру бойынша шаралардан бюджетке 2 трлн теңгеден астам қаражат түсті. 2021 жылдың қорытындылары бойынша Қытай Халық Республикасының экспорты мен Қазақстан Республикасының импорты бағыты бойынша статистикалық деректердегі алшақтықтар 40,5 пайызға дейін төмендеді», деді Е.Жамаубаев.
Министрдің айтуынша, 2021 жылы бюджет шығыстары 56 стратегиялық бағытты қамтыған. Даму жоспарларының 263 индикаторына қол жеткізілді. Ұлттық жобалар мен мемлекеттік бағдарламаларды іске асыру елдің әлеуметтік-экономикалық дамуына оң әсер еткен екен.
«Өткен жылы 17 млн шаршы метрден астам тұрғын үй пайдалануға берілді. Қалалар мен ауылдарда 5,3 мың шақырымға жуық сумен жабдықтау желілері салынды. Жергілікті маңызы бар 1 287 шақырым автожол жаңғыртылды. Көліктің барлық түрімен жүк тасымалдау көлемі 3,7 млрд тоннаны құрады. Агроөнеркәсіптік кешенде 24 мыңнан астам инвестициялық жоба субсидиялаумен қамтылды.
Білім беру, денсаулық сақтау және мәдениет саласында педагогтердің, дәрігерлердің, мәдениет және халықты әлеуметтік қорғау қызметкерлерінің еңбекақысы көтерілді. Тек осы мақсаттардың өзіне шамамен 950 млрд теңге жұмсалды. Эпидемияға қарсы шараларды жүргізуге 422 млрд теңгеден астам қаражат бөлінді», деді Е.Жамаубаев.
Бұдан кейін Ұлттық банктің төрағасы Ғалымжан Пірматов баяндама жасады. Оның айтуынша, 2021 жылы әлемдік экономика пандемияға дейінгі деңгейге қайта оралды. Қазақстан экономикасы да 2021 жылы 4,1 пайызға өскен. Осылайша, індетке дейінгі мөлшерге жеткен. Сондай-ақ Ұлттық банк төрағасы биылғы инфляциялық қысым геосаяси дағдарыстың салдарынан күшейгеніне тоқталды.
«Ақпан-наурызда теңгенің айырбас бағамының әлсіреуі және жоғары белгісіздіктің салдарынан шамадан тыс өскен тұтынушылық белсенділік байқалды. Оның салдарынан инфляция ақпандағы 8,7 пайыздан мамырда 14 пайызға дейін өсті. Жылдық мәнде 19 пайызға жеткен азық-түлік өнімдері бағасының өсуі де біршама үлес қосып келеді.
Сыртқы инфляциялық жағдай азық-түлікке жатпайтын тауарлар бағасының артуына әсер етті. Олардың өсуі 11,9 пайызға дейін жеделдеді. Реттелетін қызмет бағасын өсіруге енгізілген мораторийдің тежеуіш әсеріне қарамастан, ақылы қызмет инфляциясы 9,1 пайызға дейін өсті. Сыртқы секторда геосаяси ахуалдың едәуір нашарлауынан сыртқы шоктың ел экономикасына салдарын барынша азайту, баға тұрақтылығын сақтау және жергілікті валютадағы активтерді қорғау мақсатында Ұлттық банк 2022 жылғы 24 ақпанда базалық мөлшерлемені 13,5 пайызға дейін көтерді.
Үкіметпен бірлесіп, жеке тұлғалардың теңгедегі депозиттері бойынша өтемақыны бюджет қаражаты есебінен төлеуді көздейтін Теңгелік салымдарды қорғау бағдарламасы жарияланды. Үдемелі сыртқы инфляциялық қысым, жалғасып келе жатқан ынталандырушы фискалдық саясат, тұрақты ішкі және сыртқы сұраныс, инфляциялық болжамдардың өсуінен 25 сәуірде базалық мөлшерлеме 14 пайызға дейін көтерілді», деді Ғ.Пірматов.
Сонымен қатар Ұлттық банк айырбас бағамының күрт ауытқуын және оның инфляцияға ауысуын шектеу шараларын қабылдаған. Нәтижесінде, айырбас бағамы күрт ауытқудан кейін өткен жылдың соңындағы деңгейге қайта оралды. Болжам бойынша 2022 жылдың соңында инфляция 13-15 пайыз деңгейінде сақталмақ.
Есеп комитетінің төрағасы Наталья Годунова тиімсіз қаражат жұмсалуына қатысты мәліметімен бөлісті. Оның айтуынша, құқық қорғау органдарына 121 материал жолданған.
«2020 жылға қарағанда 2021 жылы бұл саладағы талаптарды бұзу деңгейі 27 пайызға азайды. Есепті кезеңде тиімсіз жұмсалған қаражат сомасы 413 млрд теңгені құрады. Оның ішінде қаржы саласындағы талаптарды бұзу бағытында 79 млрд теңге анықталса, соның 85 пайызы бухгалтерлік есепке қатысты. Тиімсіз жоспарлау мен пайдалану тұрғысында 200 млрд теңгеден астам қаражат тіркелді. Республикалық бюджетке қайтарылған сома 17 млрд теңгені құрады. Бақылау шотындағы қалдық қаражат 47 млрд теңге.
Кейінгі үш жылда Есеп комитеті құқық қорғау органдарына 121 материал жолдады. Соның арасында 56-сы былтыр қарастырылды. Қазіргі кезде 32 материал қаралып жатыр, сотқа тек 3 іс жіберілді. Осы орайда материалдың біразы бойынша тергеу амалдары қайта қозғалды. Атап айтқанда, жүргізілген аудитке қатысты Үкімет анықталған кемшіліктерді түзету бағытындағы жұмыстарды атқарып жатыр», деді Н.Годунова.
Отырыс барысында былтыр республикалық бюджеттің негізгі параметрлері орындалғаны атап өтілді. Дегенмен депутаттар бюджет қаражатын жұмсаудың тиімділігін одан әрі жақсарту мәселесіне тоқталып, халықтың әл-ауқатын арттыруға кері әсер ететін бірқатар маңызды және жүйелі проблемаға назар аударды.
Сенат Төрағасы еліміз дамудың жаңа кезеңіне қадам басқанын тілге тиек етті. Соған байланысты қазір биліктің барлық тармағы Мемлекет басшысы белгілеп берген мақсаттарға қол жеткізу жолында күш біріктіруі керек екенін айтты. «Жаңа кезеңде мемлекет қаржысын жұмсаудың және республикалық бюджетті орындаудың тиімділігін арттыруымыз қажет. Осы бағытта жаңа ұстанымдар мен принциптер керек», деді Палата Төрағасы.
Бұдан басқа ол еліміздің алдында тұрған маңызды міндеттердің бірі өңірлердің дамуын жаңа деңгейге көтеру екенін айтты.
«Облыстарда инфрақұрылымды жетілдіру, коммуникацияларды жаңарту, әлеуметтік нысандар салу, тұрақты жұмыс орындарын ашу, халықтың әл-ауқатын арттыру бағыттары бойынша ауқымды жұмыс атқарылуға тиіс. Конституциялық өзгерістердің аясында Сенат өңірлердің мәселелерін қарастыратын негізгі институт ретінде анықталды. Алдағы уақытта осы бағытта Үкіметпен бірлесіп, нәтижелі жұмыс істейміз деп сенеміз», деді Мәулен Әшімбаев.
Айта кетейік, 2021 жылғы бюджеттің атқарылуы туралы есеп 2022 жылғы 20 маусымда өтетін Парламент Палаталарының бірлескен отырысында қаралып, қорытындыланады.