Әдебиет • 27 Шілде, 2022

Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы: «Сайрамсуда мың шейіт, Қасқасуда кім жатыр?»

1217 рет
көрсетілді
13 мин
оқу үшін

Қазақ руханиятындағы алып тұлғалардың бірі Мәшһүр Жүсіп Көпейұлының Оң­түстікке сапарын баян­дай­тын «Қазақ баласы оқы­дым, тоқыдым десе де, Бекасыл хазірет бола ма?!» деген қол­жазбасының мәтінін бая­науыл­дық мәшһүртанушы Алтынбек Құрманов 2013 жылдың 27 қарашасында «Егемен Қазақстан» газетінде жариялаған болатын. Аталған қолжазбада Мәшһүр Жүсіп Бекасыл Биболатұлын аса құрметпен хазірет, ұстаз деп атайды және пір тұтады, ғұламаның қадір-қасиетін айшықты аша түседі, оның «Зикзал»(«Жұлдызнама») атты еңбегін аса құнды туынды деп бағалайды. Таяуда Алтынбек Құрманов өзінің Иманғали Мәненұлы деген атасынан қалған архивтен Мәшһүр Жүсіптің Бекасыл Биболатұлы туралы «Сайрамсуда мың шейіт, Қасқасуда кім жатыр?» деп аталатын тағы бір естелігін тауып, ре­дак­цияға жолдапты. Естелікте Бека­сыл Биболатұлының дене тұрқы, ата шежіресі, қасиеті, ұста­ны­мы, үлгілі істері мен қазақ пен қыр­ғыз арасындағы туындаған дау­ға бітімгершілік жасағаны туралы тың деректер келтірілген. Аталған естелікті Иманғали Мә­ненұлының 1948 жылы Таш­кент қаласы мен Қасқасуға (қа­зіргі Түркістан облысының Төлеби ауданына қарасты Қасқасу елді мекеніне) сапары туралы әңгіме­сі­мен қоса жариялауды жөн көрдік. Ол әңгімеден сол кездегі кеңестік саясаттың ащы табы мен Мәшһүр ұрпақтарының аманатқа адал екені анық сезіліп тұр.

Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы: «Сайрамсуда мың шейіт, Қасқасуда кім жатыр?»

Коллажды жасаған Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»

Хазіретпен сапарда

Хазіреттің ауылында жұмақы­лық (жұма күні өткізілген іс-шаралар-А.Қ.) тірлік болды. Шар­ша­­ған жолсоқтыдан арылып, кітап көте­ріп, жанымыз жай тауып жат­қан күндердің бірінде Ала­тау­дың теріскейіндегі қырғыз жұртынан кісі келді. Хазіретті шақыра келді.

Сөздерінің төркіні, жаныстың (Ұлы жүздің дулат руының бір тармағы-А.Қ.) мал баққан кісі­ле­рі, солардың еккен тары, бидай­ларына мал түсірді деп, содан жаныстың атқа мінер жігіт-желең­дері көкпарға тартқан лақ текедей бақыртып диқан, бағбаны демей сілтеген сойылдың астында қалыпты. Ендігісі бұл қазақтан құн сұрамақшы. Қырғыздың сөз ұстағандары, төрелігін, дұрысын айтар деп, өзгесіне бармай, Бекасыл хазіретке жүгінбекші. Қоқилап, киіз қалпағын милығына баса кие­тін қалың қырғыздың ортасына Бекасыл хазірет жалғыз барамын деп, мұндағы ағайындары жалғыз жібермейміз деп әуре-сарсаңға түсті.

Жарықтық Хазірет болса: «Уа аға­йын, кінә бізден, соғылған со­йыл­дың басы соларға тиді, сабы бізде қалды» деп айтумен болды.

Түбіне жетіп сұраса келе, қыр­ғыздарға төбелес қылған жаныстар да, малын егіндеріне түсірген шымырлар (шымыр да дулат руының бір тармағы-А.Қ.) болып шықты.

 Хазірет жарықтық алыс жолға жүрмекші болып, жылқыда жүрген, есік пен төрдей жирен төбел атын алдырып, таң асыртты. Ертеңінде түс ауа аттанбақшы. Таң атып қал­ған екен, далаға шықсам, Хазірет кетпенін иығына салып қалың бау­дан келеді екен, алдынан шығып, сәлем бердім.

Сәлемімді алған соң: «Жүсіп бауырым, мына Қасқасудың бойында, ата-бабам жатыр, соларды аттап кетіп қайда барамын. Жаныстың Жантуынан тараған Құдайбердісінің Түгелбай-Данай­дан тараған игі жақсылар, басы Түгелбай-Данай болып сонда жатыр. Күніміз жеткенде барар жеріміз», деп айтқан соң, оразамызды ашып, атқа қондық. Қасқасу десе Қасқасу екен, тау бөктерінен құлаған екпіні атты адам былай тұрсын, атан түйеге қауіпті. Өткендерге мұңымызды шағып, мына елдің тірлігіне сөз қы­лыс­қан біздерді соңымыздан боталы ін­ген қуып жетті де, бізбен қатар жүрді де отырды. Бекасыл хазірет екі алақанын жайып дұға қылды: «Уа, жаратқан мырза Құдай, босқа өткізген, өзің берген күнің болса кешіре гөр. Жолымыз болады екен»,  деп көз қиығымен боталы інгенді меңзеді.

 Қабірстан көрінген тұста, аттарды талға байлап, ұрттасаң таңдайдан өтіп, маңдайыңды түсірер мұздай судан, жуынып-шайынып, төңіректі қарасақ, бота да жоқ, түйе де жоқ, ғайып болды.

Жарықтық Хазіреттің көзіне жас үйіріліп, қалың қорымға бет түзедік.

Заманы өтіп, тозығы жеткені бар, бүгін дүниеден өткені бар, қалың бейіттің бір шетіне тізе бүгіп, Құран Кәрімнің бетін аштық. Жатқан қалың аруаққа дұға қылып, бет сыйпасып, рұқсатын алып жанымыз бір рахат тауып еді.

Жарықтықтың әңгімесі елден ерек, санамызға үлгі. Мұндай адам іздесең табыла ма? Бүгінгінің жұр­тына таң боласың, қолында барына жақұт еді деп қараулары жоқ, Самарқанның сартын көрсе соның соңында шұбырып жүргендері. Бұл харекеттерін не дейсін, қазақтың игі жақсылары ажал жетіп өлгендей болса, солардың Әзіреті Сұлтаннан дәмесі болса, қожа нәсіліненбіз деп жүрген жаңағы сарттарың жүз жылқы сұрасын. Міне, дүниені көріңіз не болғанын.

Бекасыл хазірет қырғыз арасында бөгелген жоқ. Болған амалдың ақ-қарасын айырды да, ауылына оралды, бос оралмады, бітімді болды. Ғәділ ісіне берген ат-шапан жолын, ағайын араз болмасын деп, шығыны шыққан жаққа тарту етті. Бұл ісі үлгі болмағанда ше, мына елге кім үлгі болар.

Есік пен төрдей күрең төбелден басқа ат алып жүре алмас, алып денелі, бойы ұзын, салалы саусақ­тары, еңбектеген бала түгілі жасы үлкенге көлеңке болғандай ірі. Үстінен ақ киімін тастамайтын, сұрағандар болса: «Ақта қара жоқ, қараға шара жоқ. Шырағым, ішің қандай ақ болса, сыртың да солай болсын, аққа Құдай жақ» деп отырушы еді. Сонша ірі болса да асқа, тамаққа қомағай емес. Ішетін асының түрі-сүтке қосылған жеміс талқаны, қысырақтың қымызы, ет біткеннен қойдың құйрығын турап, араластырып жатқаны. Қанағатшыл адам.

Мәшһүр Жүсіп ашығып қал­масын деп тапсырған екен. Тәуір деген қызы, ет пен қымызға мені әбден бөктірді, береке дарыған бала ма деп қалдым. Хазіреттің ауы­лының төңірегіндегі жерден көтерем малды көре алмадым. Міне, малға да, жанға да құт деп осыны айт. Ұрпағы көп жасағыр, шаңырағынан адам арылмайды. Ырыздығын жаратқан Тәңір Хазіреттің пейіліне берген болар. Біреуді даттап, біреуден сый аласың ба, қолыңда. Жат түгілі, туға­нына қимайтын заман болған соң айтамыз да.

Хазіреттің ата-бабасы жатқан Қасқасудан Сайрамсу алыс емес, сол Сайрамсуда мың шейіттің қорымы бар. Сонау Алла Тағаланың хақ діні исламды таратқан заманда, намаз үстінде отырған бейбақтар дінсіздердің қолынан қаза болған деседі. Оны да көзбен көрдік. Жолаушының күні Ғәріптің күні деседі. Бұл жерде Сарыарқадағы туғандарының арасында жүргендей күйдесің. Жолаушының мақсаты көздеген жері. Тәшкен шәрді бетке ұстап шыққан адам жата ала ма?

Хазіретті Бекасылдар арамыздан кеткен соң біз сықылды жоқшылар кімге бармақ.

1908 жыл. Түркістан, «Тәшкен сапарым».

Бұл жазбаны Иманғали Мәкен баласы 1921 жылы Молда Мәшһүр жазбасынан көшіріп ұсынған.

Мәшһүрдің аманаты

Ұлы Отан соғысы аяқталып, елге оралғаннан кейін ұстаз-мұғалімдік кәсібіме кірістім. 1948 жылы Қарағанды облысы қазіргі Бұқар жырау ауданы (бұрынғы Ульяновка) Шалқар ауылында істеймін, бір күні аудан орталығындағы милицияға шақыртты. Ойда дәнеңе жоқ, салт атпен аудан орталығына келдім.

Милиция бастығының орынбасары Хамит деген жігіт: «Жолдас Мәненов, жоғарыдан келген нұсқау бойынша отбасы, ағайын туыс­та­ры­ңыздың қайда оқып, қай жерде істегендері жөнінде анықтамалар керек. Бір айдың ішінде біздің ме­кемемізге тапсырасыз дейді. Ол заманда Сталиннің бар кезі, орын­дамасқа лажы жоқ. Өзің біле­сің, қарындасым Әбиданың Ал­матыдағы кілем фабрикасының алғашқы директоры болғанын. Өзі 1934 жылы Ташкенттегі Орта Азия университетінде жеңіл өнеркәсіп мамандығы бойынша оқығанын жақсы білесіз.

Өзің де мұрағат қопарып, жоқ дүниені іздеп бағудасың ғой. Тәш­кенге хат жазсам өзбек туғандар жауап бермейді. Содан аудандық оқу бөліміне өтініш жазып, демалыс алдым да, Ташкент қайдасың деп бір-ақ тарттым. Қарағандыдан пойызға міндім де Алматыға келдім. Алматыда туыстар баршылық. Әлкей, Шапықтар қызметте. Ол жерде бір қонып, Ташкент бағы­тындағы пойызға отырдым, межелі уақытында әйтеуір жеттік-ау. Енді университетке барсам мені кір­гізбейді. Ананы әкел, мынаны әкел деп. Енді не істеу керек, содан Алматыға телефон шалып, Шапыққа (Шокин) мыналарға хабарлас, көнбесе Қанышқа (Сәтпаев) айт, маған көмек жаса деп, әйтеуір бір парақ қағаз бергіздірді. Өзің білесің, Әбида апаң 30-жылдар соңында дүние салды. Ол заманда өліге де, тіріге де анықтама сұрататын кез. Апаңның күйеуі ҚазССР прокуратурасында жауапты қызметте болып, 1938 жылы қуғын-сүргінге ұшырады.

Сөйтіп, Әбида марқұмға қатыс­ты анықтама қолыма тиген соң Шымкенттің Леңгіріне тарттым.

Ондағы ойым молда ата (Мәшhүр Жүсіп-А.Қ.) құрмет тұт­қан Бекасыл хазіреттің ауылын, жат­қан жерін бір көріп қайту болатын. Ол кісі қасиетті адам ғой. Леңгірге келгенше жолым ақты да отырды. Содан Леңгірде ешкімді танымаймын, көрінген адамнан сұрап, Қасқасу деген ауылға барушы едім, жөн сілтеп жіберсеңіздер деп. Ол күн ешқайда бара алмадым. Ауылдың шетінде бір ақсақал атын арқандап қойған екен, сол адамға мен құдайы қонақ едім деп, жөн сұрасып, сол кісінікіне қонып шықтым. Ол кезде жоқшылықтан арыла қоймаған заман еді ғой. Түнімен әлгі ақсақалмен әңгіме соқтық. Ақсақал: «Қасқасуда кімің бар еді? Онда кімге барасың?», деген соң, шынымды айттым. Солай да солай мен Бекасыл хазіретті іздеп келе жатыр едім. Сол кісі менің ұстазым Мәшһүр Жүсіптің сыйлас адамы болған еді деп.

Жаңағы ақсақалым Бекасыл хазі­ретке аталас ағайын болып шық­ты. Маған: «Ой, бауырым, Тәңір жарылқасын, ертең саған ол жаққа баратын көлік іздеймін. Бауырым, есіңде болсын, Қасқасу деген екеу. Орыс Қасқасуы, қазақ Қасқасуы деп аталады. Сен қазақ Қасқасуына барасың», деп, не амал қылатынымды нүктесіне дейін айтып берді. Міне, қартайғанның белгісі ғой сол ақсақал­дың есімін ұмытып қалдым.

Сөйтіп, Бекасыл хазіреттің қабі­рінде болып, дұға бағыштап қайттым. Есімде қалғаны өзеннен өтетін ағаш көпір болатын.

Бекасыл хазіреттің ұрпақтары бар, ақсақалмен ақылдасып едім, «шырағым біреуді біреу көрсеткен заман ғой, шамаң келсе байқарсың» деп ақылын айтып еді. Содан, менің қырсығым тиер деп қорғаладым.

Мына кітап Мәшһүр Жүсіп бабаңа сол кісінің (Бекасыл хазірет­тің-А.Қ.) бергені. Мына өзің көшір­ген әңгімелер де молда атаң­нан қалды.

Алтынбек, айналайын! Заман түзелер, сен көп жүресің, кім біледі, мүмкін ұрпақтары іздер, біз­дің жақта өздеріңе қатысты дүниелерді, екшеп теріп алады. Бұл кісі – Оңтүстіктің Мәшһүр Жүсіп бабаң сықылды қадірменді адамы. Аруағы риза болады. Енді саған аманат. Сен өзің аңғалсың, бөтен біреудің қолында кетіп қалып жүрмесін. Саған үш қайыра айтарым, өз ұрпағынан іздеушілер болса ғана бер. Әйтпесе, үйіңде тұра берсін», деп әңгімесін аяқтады.

 

Әңгімені Торайғыр ауылының тұрғыны,

86 жастағы баянауылдық Иманғали ақсақалдан 

1989 жылғы 7 қарашада жазып алған

Алтынбек ҚҰРМАНОВ