Президент басты құжатта еліміздің әлеуметтік-экономикалық және саяси-құқықтық дамуы тұрғысында мемлекеттің келешек бағытын белгілеп, бағдарын айқындап берді. Соның ішінде мақаламыздың негізгі қозғайтын тақырыбы болған білім саласына да айрықша тоқталды. Ол жөнінде Қасым-Жомарт Кемелұлы: «Келесі маңызды мәселе – білім беру жүйесі туралы. Бұл сала ұлт сапасын жақсарту ісінде аса маңызды рөл атқарады. Қазақта «Ел боламын десең, бесігіңді түзе» деген сөз бар. Сондықтан, мектепке дейінгі тәрбие жұмысы басты назарда болуы керек.
Алайда бізде екіден алты жасқа дейінгі балалардың жартысынан көбі балабақшаға барады. Мұндай олқылыққа жол беруге болмайды. Балаларды балабақшамен қамтамасыз ету мәселесін түпкілікті шешу қажет. Оған қоса, тәрбиешілердің әлеуметтік мәртебесін арттырып, жалақысын көбейту керек. Осы саладағы мамандарға қойылатын нақты талаптар бекітілуге тиіс. Олардың жұмыс жүктемесін де біртіндеп азайтқан жөн. Өз ісіне адал ұстаздар білім беру саласының дамуына зор үлес қосады. Сондықтан, балабақшаны емес, тәрбиешіні аттестациялау қажет. Орта білімнің сапасы – табысты ұлт болудың тағы бір маңызды шарты. Әрбір оқушының білім алып, жан-жақты дамуы үшін қолайлы жағдай жасалуға тиіс. Сол үшін «Жайлы мектеп» ұлттық жобасы қолға алынды. Біз 2025 жылға дейін 800 мың баланың заманауи мектепте оқуына жағдай жасаймыз. Осылайша, апатты жағдайдағы және үш ауысыммен оқитын мектеп мәселесін толық шешеміз. Бұл ауыл және қала мектептерінің айырмашылығын едәуір азайтады. Жалпы, мектеп салу Үкімет және әкімдіктер үшін басты міндеттің бірі болуы керек. Жемқорлар сотталғанда, олардың заңсыз тапқан қаржысы мемлекетке өтіп, түгелдей мектеп құрылысына жұмсалуға тиіс. Үкімет осы бастаманы заң тұрғысынан рәсімдеу туралы шешім қабылдауы керек», деп тұжырым жасаған еді.
Ендеше бұл салада Шымкент қаласында қандай жұмыстар атқарылуда? Жолдауда айтылғандай, сапалық көрсеткіштерге қол жеткізудегі нәтижелер қандай? Осы сауалдарға жауап алу үшін мегаполистің білім саласы мамандарымен тілдесе отырып саралап, шама-шарқынша тереңіне бойлап көрдік.
Ресми дерек бойынша, бүгінде ұстаздар жалақысы 75 пайызға өсіп отыр. 2023 жылы тағы 25 пайызға өседі. Нәтижесінде, 2019 жылмен салыстырғанда екі есеге артады. Білім саласына бөлініп жатқан қаражатқа келсек, жыл сайын мемлекет жалпы қаржыны ұлғайтып жатыр. Мысалы, салыстырмалы түрде айтар болсақ, осыдан төрт жыл бұрын Шымкент қаласының бюджеті 146 млрд теңге болатын. Бұл қаражат Шымкенттің жалпы әлеуметтік саласын, соның ішінде білімді де қамтитын еді. Міне, содан бері 4 жыл уақыт өтті. Бүгінде тек қана білім саласына 176 млрд теңге қаражат бөлініп отыр.
Үш жыл бойы жергілікті әкімдік тек мектептер салумен емес, білімнің сапасын көтерумен, материалдық-техникалық жарақтандыру мәселесін жақсартумен айрықша айналысып жатыр. Әсіресе мектептердің көпшілігінде жаңартылған және интерактивті кабинеттер жасақталды. Соның нәтижесінде бұл бойынша көрсеткіш 32 пайыздан 72 пайызға ұлғайды. Осылайша, аз уақыт ішінде бұл бағытта қыруар жұмыс атқарылды. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың тапсырмасына сәйкес 2025 жылға дейін елімізде мың мектеп салынуға тиіс. Соның ішінде 101 мектеп Шымкент қаласында бой көтеруі қажет. Соңғы екі жылда мегаполисте 51 білім ошағы салынды. Тапсырма 50 пайызға орындалды. Ендігі жерде қала билігі қалған мектепті 2025 жылға дейін салып бітіруді жоспарлап отыр. Бүгінге дейін атқарылған жұмыстардың нәтижесінде 15 үш ауысымды мектептің 10-ы қысқарып, тек бесеуі қалды. 2023 жылғы мақсат пен міндеттемелерге сәйкес үш ауысымды мектеп мәселесі Шымкентте толығымен шешіліп, ал екі ауысымдық мектептер бір ауысымға ауыстырылады. Осы бағытта әкімдік тарапынан үлкен жоспарлар құрылуда.
Бүгінгі таңда Шымкентте 221 білім ошағы болса, соның ішінде бір ауысымда білім беретіні – 41 мектеп. Биылдан бастап мектептер 5 күндік оқу жүйесіне көшсе, тек үш ауысымды мектептердегі оқушылар ғана 6 күн бойы оқитын болады.
Былтыр Қазан қаласында болған оқиғаға байланысты Мемлекет басшысы мектептерде қауіпсіздікті күшейту бойынша тапсырма берген болатын. Осыған сәйкес Шымкент қаласында мектептер жүз пайыз бейнебақылаумен, турникеттермен қамтамасыз етілді. Ал арнайы дабыл нүктесі жергілікті полиция департаментіне тікелей қосылды. Бұған қосымша әр білім ошағына мамандандырылған күзет мекемесінің қызметкерлері кезекшілікке қойылды. Бұл жұмыстар әрі қарай да жалғасып, әрбір ашылған мектепке осы қауіпсіздік стандарттары енгізіледі.
Мемлекет басшысының Жарлығымен 2022 жыл Балалар жылы болып жарияланғаны белгілі. Осыған орай Шымкентте бастауыш сынып оқушыларына бір реттік ыстық тамақ беру үрдісі басталып кетті. Бұл ауқымды бастама 1-4 сынып аралығында оқитын 103 мың баланы қамтиды. Бұдан бөлек Шымкентте жаңадан бірнеше білім ошақтары, балалар ойнайтын спорт алаңшалары, саз мектебі салынды. Ең бастысы, өткен жылы мегаполисте апатты мектептер мәселесі толықтай шешілді. Спорт алаңшаларының да мәселесі 100 пайызға жуық шешімін тапты. Ендігі жерде ескірген бірен-саран спорт алаңшаларын қалпына келтіру жұмыстары ғана қалып отыр.
Білім саласында Шымкенттің мақтанарлық тұсы жетерлік. Айтар болсақ, оқушылар республикалық және халықаралық деңгейдегі пәндік сайыстардан 10 алтын, 17 күміс, 33 қола медаль жеңіп алды. Бұдан бөлек екі жүзден астам оқушы жүлделі орындарды иеленді. Бұл әлбетте, бірінші кезекте ұстаздардың еңбегі болса, екіншіден, оқушылардың да білімге деген талпынысы мен ізденісінің арқасы. Білім басқармасы ендігі ретте бұл деңгейден түспеуге, керісінше алдағы межені бұдан екі есеге көтеруге бекініп отыр.
Сонымен бірге қалада мектепке дейінгі бала тәрбиесі мен ерекше қамқорлықты қажет ететін балаларды қолдау, қосымша білім беру, салалық оқу орталықтарының жұмысын жандандыру және инклюзивті білім беру кабинеттерін ашу бойынша қыруар жұмыс атқарылуда. Былтыр осындай 4 кабинет ашылса, биыл тағы біреуі пайдалануға берілмек. Сондықтан дені сау жас буынға білім берумен қатар дамуында ерекшеліктері бар балалардың да оқу сапасына мән беріліп, мүгедектігі бар балаларды білім нәрімен сусындатуға үлкен көңіл бөлінетін болады. Бір сөзбен айтқанда, инклюзивті білім беруді мегаполистің тиісті сала басшылығы айрықша назарына алады.
Осы ретте Шымкент қаласының әкімдігі аталған мәеленің түйінін тарқатуда мемлекетпен қатар кәсіпкерлердің де атсалысқаны абзал деп санайды. Қоғамда пайдалы игі бастаманы іске асыруда іскер азаматтар бүгін шет қалмауға тиіс. Биыл 50 мыңнан астам оқушыға мемлекет есебінен оқу құралдарын, мектеп формасын сатып алуға қаржылай көмек берілді. Әсіресе оған атаулы әлеуметтік көмек алатын және көпбалалы отбасында тәрбиеленіп жатқан оқушылар көбірек қамтылды. Бұған қосымша 12 мыңнан астам оқушыға Қазақстан халқына қорынан және 4 мыңдай балаға қаланың жомарт кәсіпкерлерінен тиісті жәрдем көрсетілді.
Қаладағы 38 колледж студенттерін жұмысқа тарту және қажетті іс-тәжірибе жниақтауға көмек беру үшін 117 кәсіпорынмен арнайы келісімге қол қойылды. Соның ішінде 15 колледж дуалды оқыту жүйесіне көшті. Биыл кәсіптік білім алуға мемлекеттік тапсырыс негізінде 11 704 орын бөлінді. Мемлекеттік тапсырыстың яғни гранттың 87 пайызы техникалық қызмет көрсету салаларының үлесіне тиіп отыр.
Білімді ұлт сапалы білім беру ұлттық жобасын нәтижелі түрде іске асыру мақсатында қалада бұдан басқа да көптеген игі іс атқарылуда. Ұлттық жоба аясында қолға алынатын міндеттемелер мен мақсаттарға тоқталсақ, балаларды мектепке дейінгі тәрбие мен сапалы біліммен қамту үлесін 76 пайыздан 90 пайызға жеткізу, балаларды қосымша біліммен қамту көрсеткішін 77 пайыздан асыру, жаңа модификацияланған кабинеттер санын 72-ден 80 пайызға шығару, даму мүмкіндігі шектелген балаларды психологиялық-педагогикалық қолдау және ерте түзетумен қамту үлесін 50-ден 65 пайызға дейін ұлғайту, жастарды колледждерде тегін оқытуды 80 пайызға арттыру, оқу үдерісіне WorldSkills бағалау жүйесін енгізген колледждерді 40-тан 60 пайызға асыру көзделуде.
Шымкент қалалық білім басқармасының басшысы Жанат Тәжиеваның айтуынша, биылғы оқу жылында 386 300 оқушы және балабақшаларда 78 300 балдырған білім мен тәрбиенің көкжиегін кеңейтпек. Білім беру саласына қатысты 862 мекемеден 577 балабақшаны, 263 жалпы білім беретін мектепті, 38 кәсіптік және техникалық колледжді, 12 мектептен тыс білім беру ұйымын бөліп қарастыруға болады. Биыл аталған білім мекемелері жаңа оқу жылына тас түйін дайындықпен келіп отыр. Соның ішінде мектепке дейінгі білім беруде бірнеше индикаторлық көрсеткіш белгіленген. Осыған сәйкес 2-6 жасты қамтитын межені биыл 89,1 пайызбен орындап отырмыз. Өткен жылмен салыстырғанда көрсеткіш 13,8 пайызға артығымен орындалған. Ал 3-6 жас аралығындағы балаларды балабақшамен қамту үлесі жекеменшік балабақшалар есебінен жүз пайызға жетті. Ендігі ретте мектепке дейінгі білім беру ұйымдарының сапасын арттыру басты талапқа айналды. Осыған байланысты қалалық білім беру басқармасының жанынан алдағы уақытта арнайы дамыту орталығы ашылмақ. Орталық тарапынан мектепке дейінгі білім беру ұйымдарының жұмысы жеке-жеке сараланып, жүйеленетін болады. Сонымен қатар педагогтердің біліктілігін арттыру, білімді ұстаздар дәрежесін одан сайын жоғарылату басқарма алдында тұрған басты міндеттердің бірі.
Бұған дейін балабақшаларда бастауыш сынып мамандары білім берсе, ендігі талап бойынша мектепке дейінгі білім беру мамандығы негізінде оқытылған мамандар ғана бала тәрбиелейді.
Басқарма тарапынан «Әжемнің ертегісі» жобасы қолға алынып, жергілікті телеарналарда көрсетілді. Балалар бағдарламаны тамашалап қана қоймай, тікелей эфир арқылы байланыс жасауға мүмкіндік алды.
Жас басына қаржыландыру бағдарламасы бойынша 2022 жылы тиісті қаражат толық қаралды. Бүгінгі таңда балабақшалардың 32 пайызы материалдық-техникалық тұрғыдан толығымен жарақталды. Жоспарға сәйкес бұл межені 2025 жылға қарай 100 пайызға жеткізу мақсаты тұр. Сонымен бірге 56 балабақшаның жанындағы ойын алаңшаларын жаңарту бойынша талаптарды орындау биылғы оқу жылынан бастап қолға алынбақ. Балалардың тамақтану режімін бақылау мақсатында электронды жүйе іске қосылды. Одан бөлек қаржылық процестердің ашықтығын қамтамасыз ету үшін мектепке дейінгі ұйымдарда арнайы модуль енгізіліп отыр.
Орта білімге тоқталсақ, бүгінгі таңда басқарма тарапынан алынған мәліметке сәйкес мегаполистің білім сапасы 56,2 пайызға жетті. Әрине, әкімдік бұл межені алдағы уақытта әрі қарай да көтеру жолында жұмысты жандандыратын болады. Осыған сәйкес басқарма жанынан ерекше білімге қажеттілігі бар балаларды қолдау орталығы ашылады.
Ерекше атап өтерлігі, білім саласында биыл білім беру ұйымдарына жұмысқа қабылдау мен мектеп директорларын ротациялау жұмыстары жүйелі атқарылды. Жоспар бойынша 116 мектеп директорын басқа білім ұйымдарына басшылық жасауға ауыстыру көзделсе, бүгінде 110 директор ротацияланып үлгерді. Еңбек демалысына байланысты қалған 6 басшының директорлық қызметін басқа мектепте жалғастыру жөніндегі іс алдағы уақытта толық жүзеге асырылады. Сондай-ақ қала мектептерінде мұғалімдерді жұмысқа қабылдау ісі толығымен цифрландырылды. Оның ішінде 1 198 педагог өткен жылдың оқу жылында жұмысқа алынса, олардың 585-і үздік дипломмен, 515-і магистрмен, 32-сі шетелдерде білім алған сапалы кадр ретінде іріктеліп жұмысқа қабылданды. Білім сапасын көтеру мақсатында кадр саясатын іске асыру арқылы басқарма үлкен жетістіктерге қол жеткізіп отыр. Алдағы жоспар бойынша мектептегі ұстаздар ұжымын жас мамандармен толықтыру, жаңа оқу жылындағы межеге сай 250 жас маманды жұмысқа тарту жоспары тұр.
Бұдан бөлек ағартушылық салада сыбайлас жемқорлықты болдырмау және алдын алу бағытында арнайы жоспарлар құрылды. Осының негізінде басқарма тарапынан бүгінге дейін біршама жұмыс атқарылды. Мәселен, білім саласындағы адам факторын азайту жолында 32 қызметтің 30-ы электронды форматқа көшті. Айталық, бірінші басшыларды, педагогтерді жұмысқа қабылдау ісі автоматтандырылды. Мұғалімдерді аттестаттау ісі де биыл толығымен цифрландырылды. Яғни біліктілігін арттырамын, санатын көтеремін деген ұстаз арнайы электронды форматта құжаттарын өткізеді. Сол бойынша алдағы уақытта санаттары белгіленеді. Мекеме басшыларын сайлау ісінде де қоғам белсенділерінен, ардагер ұстаздардан, заң органы қызметкерлерінен және қарапайым мұғалімдерден құралған арнайы жұмыс тобы, яғни комиссия ашық түрде белсенді жұмыс атқарады. Мұнымен қоса мектеп директорларының жұмыс кабинеттері бүтіндей бірінші қабатқа ауыстырылды. Арнайы «опен спейс» қабылдау бөлмесі де мектептің бірінші қабатынан ашылды.
Білім олимпиадаларын да автоматты жүйеде жүргізу қолға алынды. Бұдан басқа педагогтерге қажетті кеңсе тауарларына, білім беру ұйымдарының өзге де шаруашылық заттарына, күрделі емес жөндеу жұмыстарына биыл екінші жыл қатарынан жергілікті әкімдіктің нұсқауымен тиісті қаржылар бөлініп келеді. Ашықтықты қамтамасыз ету үшін әр апта сайын қаланың бас педагогі Жанат Тәжиева жергілікті телеарналарда тікелей эфирге шығып, халықтың көкейінде жүрген сауалдарына жауап береді. Осы орайда басқарма тарапынан қабылданған шаралар арқылы мектеп директорларының құзыреттілігін арттыру, ұстаз мамандығына қызығушылықты өсіру және үздік мұғалімдер арасында мансаптық өсуді жүзеге асыру бағытындағы жұмыстар биыл оқу жылының басты жаңалығы мен негізгі міндетіне айналып отыр. Сонымен бірге мектепке дейінгі оқытудың да жаңа моделі қалыптасты. Білімді ұлт сапалы білім беру ұлттық жобасы аясында басқарма алдында 14 индикаторды іске асыру бойынша талаптар қойылып отыр.
– «Адамның көңілі шын мейірленсе, білім-ғылымның өзі де адамға мейірленіп, тезірек қолға түседі» деген екен хакім Абай. Ұрпағы білімді халықтың болашағы бұлыңғыр болмайды. Сондықтан оқушылардың білімге деген ынта-ықыласын оятып, шабыттандырып, білімнің жаңа белестерін бағындыру жолында талмай еңбек ете береміз. Бұл – ұстаздардың мойнына артылған міндет. Мемлекет саналы ұрпақ тәрбиелеп, білім сапасын көтеру жолында үлкен жұмыс атқарып жатыр. Соның нәтижесінде білім саласына қолдау күшейді. Педагогтердің мәртебесі көтеріліп, ұстазға деген құрмет пен бұл мамандыққа қызығушылық қоғам ішінде әсіресе, өскелең ұрпақ арасында өсе түсті. Ендігі мақсат – мемлекет сенімін ақтап, саналы ұрпақ тәрбиесіндегі жұмысты абырой биігінен түспей атқара беру, – деді қаланың бас ұстазы Ж.Тәжиева.
«Күнделік kz» жобасының бас директоры әрі құрылтайшысы Мұхтар Ільясовтың айтуынша, соңғы екі жылда Шымкент қаласы төрт рет «Алтын түймемен» марапатталды. Ол нені білдіреді? Яғни шымкенттік ұстаздар «Күнделік kz»-ті сапалы толтырған, күнтізбелік жоспарларды орындаған, ата-аналармен арадағы қарым-қатынас жоғары деңгейде болған деген сөз. Міне, осы көрсеткіштер бойынша Шымкент бірнеше жыл қатарынан республикадағы өңірлер арасында алдыңғы орындардан көрініп келеді. Жоба жетекшісінің мәлімдеуінше, бұл бірінші кезекте қарапайым мұғалімдер мен мектеп директорларының және білім басқармасының еңбегі деп есептейді. Өйткені ағартушылық саладағы осындай жүйелі жұмыстар мен өзара байланыстар болмағанда мұндай нәтижелі көрсеткішке қол жеткізе алмаған болар еді.
Айта кету керек, «Күнделік kz» дегеніміз – интернет-платформа. Онымен бүгінгі таңда Қазақстанның бүкіл мектебі жұмыс істейді. Бұрын қағаз түріндегі журнал, күнделік болатын. Барлық есеп қағаз нұсқасында іске асырылатын. Қазіргі заман технологиясы бойынша мұның барлығы 2016 жылдан бастап электронды форматқа көшкен. Осы цифрлық алаң арқылы мектеп жұмысы қағазбастылықтан арылса, екінші бір жақсылығы, мұғалімдердің жұмысы жеңілдей түсті. Бұл ата-анаға да, ұстаздарға да бірдей ыңғайлы құралға айналды. Себебі ата-ана қай жерде жүрсе де баласының үлгерімін интернет арқылы көре алса, мұғалім үй тапсырмасын тексеріп, оның нәтижесін электронды журналға үйінде отырып-ақ жүктеуге мүмкіндік алды.
ШЫМКЕНТ