Депутаттар қарауына келіп түскен бірқатар құжат жөнінде Әділет министрі Қанат Мусин баяндама жасады. Атап айтқанда, «Қазақстан Республикасының Конституциялық соты туралы» заң жобасы қаралды. Жалпы, құжат 3 бөлімнен, 10 тараудан және 68 баптан тұрады. Ведомство басшысының айтуынша, заң жобасында Конституциялық соттың және оның судьяларының мәртебесі, олардың кепілдіктері мен қамтамасыз етілуі, сондай-ақ конституциялық іс жүргізу тәртібі қамтылған.
«Конституциялық сот биліктің сот тармағына жатпайтынын атап өткім келеді, өйткені бұл мәселе Конституцияда түпкілікті шешілді. Конституциялық сот еліміздің бүкіл аумағында Конституцияның үстемдігін қамтамасыз ететін орган болады. Ал Конституциялық соттың судьялары мәртебесі Конституциямен айқындалатын жауапты мемлекеттік лауазымды атқаратын адамдар. Заң жобасында Конституциялық сот судьяларын тағайындау және олардың өкілеттіктерін тоқтату тәртібіне байланысты мәселелер егжей-тегжей регламенттелген. Олардың тәуелсіздігі мен кепілдіктері де бекітілген.
Конституциялық сот судьяларының жоғары мәртебесін ескере отырып, оларды материалдық және әлеуметтік қамтамасыз ету жөніндегі нормалар енгізілген. Атап айтқанда, Сот жүйесі туралы Конституциялық заңға ұқсас Конституциялық сот судьяларының отставкаға шығу институтын енгізу ұсынылады.
Конституциялық сотты қаржыландыру тәртібін, оның аппаратының мәртебесін және осы органның қызметін қамтамасыз етуге байланысты өзге де мәселелерді қамтитын Конституциялық соттың қызметін ұйымдастыру мәселелері қарастырылған», деді Қ.Мусин.
Сонымен қатар Конституциялық соттың құзыреті және оны жүзеге асырудың ұйымдастырушылық нысандары көрсетілген. Мәселен, Конституциялық соттың құзыретіне сайлауды өткізудің дұрыстығы мәселелерін қарау, Парламент қабылдаған заңдар мен халықаралық шарттардың республика Конституциясына сәйкестігін қарау, сондай-ақ Конституция нормаларына ресми түсіндірме беру жатқызылған. Яғни Конституциялық кеңестің қолданыстағы функциялары Конституциялық сотқа берілді.
«Ең маңыздысы, Конституцияға енгізілген өзгерістерге сәйкес Конституциялық сот азаматтардың өтініштері бойынша олардың құқықтары мен бостандықтарына тікелей тиетін нормативтік құқықтық актілерді Конституцияға сәйкестігін қарайды. Сондай-ақ Конституциялық сотқа жүгіну құқығы Бас прокурор мен Адам құқықтары жөніндегі уәкілге берілді», деп түсіндірді Қ.Мусин.
Министрдің сөзіне сүйенсек, конституциялық іс жүргізудің жалпы шарттары мен қағидаттары бекітіледі. Конституциялық сотқа жолданатын өтініштердің түрлері, олардың нысаны мен мазмұны айқындалады. Заң жобасында азаматтардың Конституциялық сотқа жүгіну тәртібін белгілеу ұсынылған.
«Азамат даулап отырған нормативтік-құқықтық акт оның қатысуымен жалпы юрисдикция сотында қолданылуы керек деген талапты белгілеу ұсынылады. Бұл норманы белгілеу, ең алдымен, Конституциялық сот азаматтардың өтініштері бойынша тек олардың құқықтары мен бостандықтарына қатысты нормативтік-құқықтық актілерді тексеретіні туралы Конституция нормасын іске асыру үшін қажет. Конституциялық сотқа жүгінгенге дейін жалпы юрисдикция сот құралдарын пайдалану туралы шарт көптеген Еуропа елдерінде қолданылатынын атап өткен жөн», деді Қ.Мусин.
Жалпы, Конституциялық соттың өтініштерді қарау рәсімі жалпы соттардағы сот ісін жүргізу тәртібінен түбегейлі ерекшеленеді. Жоба барлық процедуралық және ұйымдастырушылық рәсімдерді барынша жеңілдету қажеттілігін ескере отырып әзірленді.
«Конституциялық соттың өтініштерді қарау тәртібі бес кезеңнен тұратын болады. Бірінші, Конституциялық сот Аппаратының өтініштерді алдын ала қарауы. Екінші, конституциялық іс жүргізуге өтінішті қабылдау. Үшінші, Конституциялық сот отырысында өтінішті қарау үшін материалдар дайындау. Төртінші, өтінішті қарау бойынша отырыс өткізу. Және соңғы кезең – өтініш бойынша түпкілікті шешім қабылдау. Сондай-ақ жобаға Конституциялық соттың шешімдерін орындау тетіктері енгізілген», деді Қ.Мусин.
Сондай-ақ Әділет министрі «Қазақстан Республикасындағы Адам құқықтары жөніндегі уәкіл туралы» заң жобасын таныстырды. Ведомство басшысы бұған дейін мұндай құжат қабылданғаны, жаңа мәтін Уәкіл қызметінің мақсаттары мен міндеттерін, оның құқықтық жағдайы мен құзыретін ашатынын жеткізді.
«Жаңа ережелерді екі топқа бөлуге болады. Біріншісі – Уәкілдің құзыреттілігін күшейту, екіншісі – оның қызметін ұйымдастырудың тиімділігін арттыру. Уәкілдің құзыретін күшейту бөлігі бойынша. Біріншіден, Конституция нормаларын іске асыру мақсатында Заң жобасында Уәкілдің адамның және азаматтың Конституцияда бекітілген құқықтары мен бостандықтарын қозғайтын нормативтік құқықтық актілердің Конституцияға сәйкестігі мәселесі бойынша Конституциялық сотқа жүгіну құқығы көзделген.
Екіншіден, басқа мемлекеттердің шақыруы бойынша адам құқықтары мен бостандықтарының сақталуына байқаушы ретінде әрекет ету құқығын беру ұсынылады. Үшіншіден, Уәкілдің құзыретін күшейту мақсатында оның арнаулы әлеуметтік қызметтер көрсететін ұйымдарға және қылмыстық-атқару жүйесі мекемелеріне кедергісіз бару құқығы бекітіледі», деді Қ.Мусин.
Уәкілдің қызметін ұйымдастырудың тиімділігін арттыру бөлігінде Заң жобасында адам құқықтары жөніндегі Ұлттық орталық басшысының орынбасары лауазымын енгізу, сондай-ақ Ұлттық орталықтың қосымша функциялары белгіленеді.
«Қазақстан Республикасының кейбір конституциялық заңдарына Мемлекет басшысының 2022 жылғы 16 наурыздағы Жолдауын іске асыру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Қазақстан Республикасы Конституциялық заңының жобасы және «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне Мемлекет басшысының 2022 жылғы 16 наурыздағы Жолдауын іске асыру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Қазақстан Республикасы Заңының жобасы жөнінде де Әділет министрі Қанат Мусин баяндама жасады. Жалпы құжатта 7 бағыт бойынша түзету енгізілмек.
«Бірінші, Президентке қатысты түзетулер. Заң жобалары Президенттің жергілікті атқарушы органдарға және Жоғарғы Сот Кеңесіне қатысты жекелеген өкілеттіліктерді, Сенаттағы «Президенттік квотаны» қысқарту, сонымен қатар Президент лауазымын атқару кезеңінде енгізілетін жекелеген шектеулер бойынша түзетулерді қамтиды.
Екінші, Парламенттің қызметіне, яғни Парламент Палаталарын қалыптастыру тәртібіне қатысты түзетулер. Сайлау жүйесінің аралас моделіне көшуіне және Қазақстан халқы Ассамблеясының ұсынысы бойынша «президенттік квотаны» қолдану тәртібінің өзгеруіне байланысты түзетулер осы құжат аясында қарастырылған. Бұдан басқа, Конституцияға енгізілген түзетулерге сәйкес Парламенттің бірқатар жаңа өкілеттіктері бойынша түзетулер бар.
Үшінші, Үкіметке қатысты түзетулер. Енді Үкіметке Конституцияға енгізілген түзетулерге сәйкес заңды күшіне енген уақытша қаулыларды қабылдау бойынша өкілеттіліктер беріледі. Мынаны атап өткен жөн, мұндай актілер айрықша болып табылады және осындай актілерді негізсіз қабылдау тәуекелдерін азайту талаптары және басқа жағдайлар осы заң жобаларының шеңберінде қарастырылған», деді Қ.Мусин.
Министрдің айтуынша, төртінші бағыт сайлау заңнамасына қатысты. Сайлау жүйесінің аралас моделіне көшуіне байланысты сайлауды өткізудің жүйесі толығымен қайта құрылады.
«Сайлау процесі заманның талаптарына сай жетіліп келеді. Депутаттық мандатты кері қайратып алу жаңа институты енгізіледі. Ауыл, және облыстық маңызы бар қалаларының әкімдерін сайлау кезең-кезеңімен енгізіледі.
Бесінші, саяси партияларды тіркеу тәртіптеріне қатысты түзетулер. Саяси партияларды тіркеу үшін оның сандық шегі 20 мыңнан 5 мыңға дейін, саяси партиялардың аймақтардағы өкілдіктерінің саны 600-ден 200-ге дейін, саяси партияны құру кезіндегі бастамашыл топ азаматтарының саны 1 мыңнан 700-ге дейін қысқартылады.
Алтыншы, жер жəне оның қойнауы, су көздері, өсімдіктер мен жануарлар дүниесі, басқа да табиғи ресурстарды халық меншігі деп тану бойынша Конституцияның 6-бабына қабылданған нақты түзетулер енгізу ұсынылады.
Жетінші, сот лауазамына конкурстық рәсімдер бойынша онлайн-трансляция өткізу бөлігіндегі жекелеген түзетулер. Сонымен қатар мәслихат төрағасының лауазымын енгізу, нормаларды реттеудің деңгейлерін анықтау және нормашығармашылық процесін қысқарту бойынша түзетулер бар», деді Қ.Мусин.
Бұдан бөлек, Әкімшілік құқық бұзу туралы кодекске енгізілетін өзгерістер мен толықтырулар бірінші оқылымда мақұлданды. Аталған құжатта 4 бағытта түзетулер енгізіледі.
«Біріншіден, Конституциялық соттың құрылуына байланысты Конституциялық кеңес пен оның мүшелері аталған баптарға оларды Конституциялық сот және оның судьяларына ауыстыру тұрғысында нақтылайтын түзетулер ұсынылып отыр.
Екіншіден, заң жобасында Есеп комитетінің атауын Жоғары аудиторлық палатаға ауыстыруды нақтылайтын түзетулер қарастырылған. Үшіншіден, сайлау туралы Конституциялық заңға түзетулерді сайлау алдындағы үгіт жүргізуге және үгіт материалдарын таратуға қатысты әкімшілік құқық бұзушылық құрамдарымен байланыстыру мақсатында заң жобасында кодекстің 112 және 113-баптарына түзетулер көзделген.
Төртінші және соңғы бағыт кодекстің 874-1-бабын Конституцияның 83-1-бабының адам құқықтары жөніндегі уәкілді Сенаттың келісімінсіз сот тәртібімен қолданылатын әкімшілік жазалау шараларына тартуға болмайды деген бөлігіне сәйкес келтіріледі», деді Әділет министрі Қ.Мусин.
Бұдан бөлек, жалпы отырыста «Прокуратура туралы» Қазақстан Республикасы Конституциялық заңының жобасы қаралды. Аталған құжат жөнінде Бас прокурордың орынбасары Әсет Шындалиев баяндама жасады.
«Бірінші тарауда прокуратура қызметінің мақсаттары мен принциптері, құқықтық негіздері және басқа да мәселелер берілген. Екінші тарауда прокуратураның жүйесі нақтыланып, олардың әрқайсысының құзыреті бекітіледі. Заң жобасында әрбір буындағы прокуратура органдарына тоқтап, олардың құзыреттерін бекіттік. Атап айтсақ, Бас прокуратура, Құқықтық статистика және арнайы есепке алу комитеті, Құқық қорғау органдары академиясы, әскери, көлік, облыстық, аудандық прокуратураларға дербес тоқталып, олардың негізгі функциялары нақтыланған.
Прокурорлардың өкілеттіктері жеке бапта көрсетілді. Ол бапта аудандық сатыдан бастап Бас прокуратураға дейін – қандай құқықтары және қандай міндеттері бар екені анық бекіледі. Біз оларды жүйеге келтіріп, барынша Конституциялық заңда бекітуге ұмтылдық. Бұл тарауда негізінен прокуратураның конституциялық функцияларын жүзеге асыруға бағытталған өкілеттіктері көрсетіледі», деді Ә.Шындалиев.
Заң жобасында жоғары қадағалаудың үш нысаны бекітіледі. Олар – тексеру жүргізу, заңдылықтың жай-күйіне талдау жасау, күшіне енген актілерді бағалау. Тексеруді Президенттің, Бас прокурордың тапсырмасы және облыстар пен аудан прокурорларының шешімі бойынша жүргізіледі.
Сондай-ақ жиында «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне кинематография және мәдениет мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасы талқыланды. Құжат жөнінде Мәдениет және спорт министрі Дәурен Абаев баяндама жасады.
Заң жобасы қолданыстағы заңнаманы жетілдіруге және ұлттық кинокомиссияны құру, шетелдік инвесторларды тарту, халықаралық кинонарықтарда, кинобизнес-алаңдарда және басқа да іс-шараларда Қазақстанның киноиндустриясын көрсету арқылы кинематографияны дамыту үшін қолайлы жағдайлар жасауға бағытталған.
Заң жобасы сондай-ақ Қазақстан Республикасында және шетелде әлеуметтік маңызы бар және мәдени іс-шараларды ұйымдастыру мен өткізуді регламенттеуді көздейді.
Депутаттар заң жобасымен жұмыс барысында кинематография саласындағы кадрлардың біліктілігін арттыруды ұйымдастыруға және кинематографиялық қызмет субъектілерінің халықаралық кинофестивальдерге қатысуына мемлекеттік қолдау көрсету, елде және шетелде қазақстандық кино күндерін ұйымдастыруға бағытталған және тағы басқа да бірқатар түзету енгізді.
Президенттің 2022 жылғы 16 маусымдағы Ұлттық құрылтай отырысында берген тапсырмасын орындау мақсатында «Қазақстан мерекелері туралы» заңға түзету енгізіледі. Осылайша, 25 қазан ұлттық мереке – Республика күні ретінде айқындалады. 16 желтоқсан – Тәуелсіздік күні мемлекеттік мереке ретінде белгіленеді. Сонымен қатар 1 желтоқсан – Тұңғыш президент күнін мерекелеуді Мемлекеттік рәміздер күні, Алғыс айту күні және қоғамдық маңызы жоғары әлеуеті бар өзге де күндер сияқты, оны мемлекеттік мерекелер қатарынан алып тастау ұсынылды.
Бұдан бөлек, жалпы отырыста бірқатар заң жобасы жұмысқа алынды. Жиын соңында депутаттар тиісті мемлекеттік мекемелер басшыларына депутаттық сауалдарын жолдады.