жұмысын ұдайы ширатып, қалың бұқараның қам-қарекетін шешу жолында
Дөңгеленген дүниедегі барша халықты әлеуметтік қамсыздандыру мәселесі қашанда күн тәртібінен түскен емес. Әркімнің көкейін тескен түйткілді шешу халықаралық деңгейге көтеріліп, түрлі жолдары іздестірілу үстінде. Бұл орайда атқарылған ауқымды істер де жеткілікті. Сондықтан да мәселенің мәнісіне қанығу мақсатында Халықаралық әлеуметтік қамсыздандыру қауымдастығының бас хатшысы Ханс-Хорст КОНКОЛЕВСКИМЕН жүздесудің жөні келіп, әңгімелесудің сәті түсті. – Құрметті Конколевски мырза, сіз 2005 жылдан бері Халықаралық әлеуметтік қамсыздандыру қауымдастығы (ХӘҚҚ) бас хатшысы қызметін дәйектілікпен атқарып келесіз. Ендеше, осы кезең ішінде іске асырылған қауымдастықтың негізгі мақсаттары мен міндеттері және ағымдағы басымдықтары туралы баяндап берсеңіз? – Әрине, мен басшылық жасайтын ХӘҚҚ – әлеуметтік қамсыздандыру мәселелерімен шұғылданатын, ұлттық әкімшіліктер мен агенттіктерді біріктіретін халықаралық жетекші ұйым. Оның негізі 1927 жылы қаланып, уақыт өте беделді халықаралық мекеменің бірі болып қалыптасты. Қазіргі кезде қауымдастықтың құрамына әлемнің 159 елінен 340-тан астам қатысушы кіреді, оның ішінде Қазақстан Республикасынан Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі, Мемлекеттік әлеуметтік сақтандыру қоры және Зейнетақы төлеу жөніндегі мемлекеттік орталық бар. Ал негізгі мақсатымыз – әлеуметтік әділеттілік арқауында халықтың тұрмыс-тіршілігіне қатысты жағдаятты жақсартып әлем елдерінде әлеуметтік қамсыздандыру жүйесін жетілдіру мен дамытуға саяды. Бұл барлық өңірлердегі әлеуметтік қамсыздандырудың аясын кеңейтуді қолдауға және одан әрі дамытуға бағытталған жалпы жұмысымыздың негізі. Біз ең алдымен халықтың әл-ауқатын жақсартуға қызмет ететін, тиімді әрі қолданыста болатын әлеуметтік қамсыздандыру жүйесін қабылдау үшін әкімшілендіру саласындағы алдыңғы қатарлы тәжірибелерді қолдануға ерекше назар аударамыз. Қауымдастық «Қарқынды әлеуметтік қамсыздандыру» деп аталатын жаһандық деңгейдегі жаңа тұжырымдаманы әзірлеп жүзеге асыру үстінде. Бұған әлеуметтік қорғауды қамтамасыз етіп қана қоймай, сонымен бірге әлеуметтік қатерлердің алдын алуды көтермелейтін, әлеуметтік төлем алушылардың құқықтарының сақталуын қолдайтын, яғни бүкіл әлемнің әлеуметтік-экономикалық дамуына үлес қосатын қолжетімді және тұрақты қамсыздандыру жүйесін дамытудың белсенді инновациялық тәсілдері кіреді. Әлеуметтік қамсыздандырудың қарқынды бағдарламалары ойдағыдай әрекет етуі әкімшілендіруді дұрыс жүргізуге байланысты болатындықтан, біз таяуда әлеуметтік қамсыздандырудың әкімшілері үшін халықаралық деңгейде танылған бірқатар кәсіби басқару нұсқаулығын түзіп жарияладық. – Өте орынды іс екен. Дегенмен, қазіргі әлеуметтік қамсыздандыру дегеніміз не? Міне, осы мәселенің түйінін тарқатсаңыз. – Адамзат тарихының барлық кезеңінде адамдарды әлеуметтік қорғау басты мәселелердің бірі болып келеді, бола береді де. Отбасылық көмектен қоғамдық ынтымақтастыққа дейін жалғасқан мұндай эволюция адамзаттың белгілі бір жетістіктерге жетуі үшін аз еңбектенбегенін көрсетеді. Бүгінде әлеуметтік қамсыздандыру жүйесі заманауи қоғамның ажырамас бөлігіне айналғаны ақиқат. Кәсіби тілмен түйіндесек, әлеуметтік қамсыздандыру – адамдардың күтпеген оқиғаларға (әлеуметтік қатерлерден) асыраушысынан айырылуы, еңбекке қабілетсіздігі, өндірістік жарақаттар, мүгедектік, кәрілік немесе жұмыссыздыққа ұшыраған жағдайында нақты бір табыс деңгейіне кепілдік беретін, заңмен белгіленген әлеуметтік қорғау бағдарламасы. Сонымен бірге, әлеуметтік қамсыздандыруға ананы, балалы отбасыларды қорғау және медициналық қызмет көрсету де кіреді. Егер кең ауқымды түрде айтатын болсақ, ХӘҚҚ әлеуметтік қамсыздандыруды қоғамның мүшесі ретіндегі адамның негізге алынатын құқығы және БҰҰ «Адам құқығы жөніндегі жалпыға бірдей декларациясының» 22-бабымен бекітілген өткен ғасырдағы әлемдік әлеуметтік жетістіктердің бірі деп есептейді. Тәжірибе жүзінде әлеуметтік қамсыздандыру жүйесінің түрлері мен міндеттері әлем бойынша біршама өзгеріп тұрады, тарихи, экономикалық және мәдени тиянақтылыққа, әр елдің саяси таңдауына байланысты болады. Әйтседе, әлеуметтік қамсыздандыру барлық өңірлерде де даму үстінде және адамдар әрбір мемлекеттің құрылымы мен ресурстарына сәйкес ұлттық әлеуметтік қорғау жүйесінен қолдау алады. – Олай болса, бүгінгі күнгі әлеуметтік қамсыздандырудың рөлі қандай және оның алдында қандай мәселелер тұр? – Табыс алуға кепілдіктермен қоса, қазіргі заманғы әлеуметтік қамсыздандыру адамдардың денсаулығын қорғауды, қатерлердің алдын алуды инвестициялайды, жұмысқа тұруға және адамдардың мүмкіндіктерін кеңейтуге көмектеседі. Бұған қоса әлеуметтік қамсыздандыру жүйесі экономиканың негізгі бір бөлігін де білдіреді: мысалы, ЭЫДҰ елдерінде мемлекеттік әлеуметтік шығындар орта есеппен ІЖӨ-нің 22 пайызын құрайды және бұл сан одан әрі артуда. Бірақ, біз әлеуметтік қамсыздандыруды тек шығын деп қарастырмауымыз керек, керісінше әлеуметтік қорғауға жұмсалатын бұл шығындар адам капиталы мен елдің дамуына инвестиция ретінде есептеледі, сондай-ақ әлеуметтік жағдайы мен экономикалық дамудың басты факторлары болып табылады. ХӘҚҚ әлеуметтік қамсыздандырумен тығыз байланыста жұмыс істеу экономикалық өсімнің катализаторы ғана емес, сонымен бірге қазіргі заманғы қоғамдағы көптеген салаларға қатысты инновацияның көзіне айналатын озық тәжірибелерді де жинақтады. Әлбетте, әлеуметтік қамсыздандыру жеке-дара жұмыс істей алмайды. Өйткені, сыртқы факторларға байланысты болады, сондықтан ол негізінен жаһандық экономикалық және әлеуметтік тенденцияларға қатысты мәселелермен үнемі түйісетіні рас. Мәселен, әлеуметтік қамсыздандыру жүйесімен тығыз қатынастағы еңбек нарығы өзгеріске ұшырап отырады. Кейбір өңірлерде кейінгі жылдары формальды емес секторда жұмыс жасайтын халықтың үлесінің артуы байқалуда. Көптеген елдер үшін әсіресе, экономикалық және қаржылық дағдарыс салдарынан жастар жұмыссыздығы басты мәселе болып отыр. Бұл жағдай болашақта одан әрі ушығуы мүмкін. Келесі мәселе денсаулық сақтау саласындағы жаңа түйткілдерге тіреледі. Халықтың өмір сүру салтының өзгеруіне орай қант диабеті, жүрек-қан тамырлары дерті тәрізді жұқпалы емес аурулардың көбеюінен денсаулық сақтау жүйесі мен мүгедектерді қамтамасыз ету жүйелеріне талаптар артуда. Барлық өңірлерге тән аса маңызды сыртқы проблемалар халықтың қартаюы, туудың төмендеуі және отбасы құрамының өзгеруі сияқты ұзақ мерзімді демографиялық тенденцияларға да тәуелді болуы мүмкін. Өмір сүру ұзақтығының жақсаруы мен медициналық қызмет көрсетуді жетілдірудің тығыз байланысы зейнетақы мен жәрдемақыны тұрақты қаржыландыруға қатысты күрделі мәселелерді қозғайды. Әлеуметтік қамсыздандыруға әсер ететін, оның ішінде дауыл, су басу, цунами сияқты табиғат апаттарына және техногендік апаттардан туындайтын басқа да мәселелер бар. Мысалы, бес миллионға жуық адамның тағдырына, оның ішінде Беларусь, Ресей және Украина елдеріне орасан залал келтіріп, медициналық, экологиялық, әлеуметтік-экономикалық мәселелерді қозғаған 1986 жылғы Чернобыль апаты. Нәтижесінде, бұл елдерде заңды түрде қосымша әлеуметтік және зейнеттік қолдау бағдарламалары өмір белесіне шықты. Аталмыш бағдарламалардың негізгі әкімшілері әлеуметтік қамсыздандыру органдары болып табылады. Қазақстан да кеңестік кезең кезіндегі ядролық сынақтардан зардап шеккендерге әлеуметтік қолдау көрсетіп отырғанын мен жақсы білемін. Қаржылық-экономикалық дағдарыс әлемдегі бүкіл халық үшін бұрын болып көрмеген қиыншылықтар туғызды, әлеуметтік қамсыздандыруға көптеген ауыртпалықтар әкелді. Бұл жағдай әлеуметтік қамсыздандыру әкімшілігінен азаматтарға жеңілдіктер мен қызметтер көрсетуде үнемі дамуды, басқаруды жақсарту мен жаңартуды және ақпараттық технологияларды тиімді пайдалану мен басқару тәсілдерін жаңғыртуды талап етеді. – Қазақстанда да әлеуметтік қорғау жүйесі құрылуда. Біздің еліміздегі әлеуметтік қамсыздандыруды сіз қалай бағалайсыз және қандай халықаралық тәжірибелерді бізде қолданған жөн деп пайымдайсыз? – Кеңес Одағы ыдырағаннан кейін, бұдан 23 жыл бұрын ТМД елдерінің ұлттық әлеуметтік және зейнетақымен қамсыздандыру жүйелері реформаның қиын кезеңдерін басынан өткерді. Бүгінде Қазақстан Орталық Азия елдері ішінде құрамына әлеуметтік қамсыздандырудың жеке шоттарымен міндетті жинақтаушы зейнетақы жүйесі мен барлық халықты әлеуметтік қорғау шаралары кіретін бірегей моделі бар өңірлік көшбасшыға айналды. Мұндай тәжірибені ХӘҚҚ көптеген мүше-елдерінің де алғаны дұрыс деп ойлаймын. Егер сіздердегі жүйенің қалыптасуына келетін болсақ, онда ең алдымен біз 1998 жылы енгізілген жеке басқарудағы жинақтаушы зейнетақы жүйесін еске аламыз. Көптеген сарапшылардың пікірінше, мұндай реформа мемлекет барлығына жауап берген кеңестік патерналистік модельден, адам бірқатар әлеуметтік тәуекелдерге жеке өзі міндетті және толықтай жауапты болатын жүйеге бірден өтуді білдірді. Соған қарамастан, бірнеше жылдан кейін, халықты әлеуметтік қамсыздандыруды қаржылық нарықтың талқысына салып қоюға болмайтыны түсінікті болды. Сөйтіп, осыдан он жыл бұрын халықтың аса әлсіз тобының әлеуметтік қорғалуына кепілдікті арттыру мақсатында мүгедектікті, асыраушысынан айырылуын, жұмыссыздықты және аналықты қорғайтын Қазақстанның Мемлекеттік әлеуметтік сақтандыру қоры құрылды. Менің есімде, әлеуметтік қамсыздандыруда мемлекеттің рөлі арттырылатын, міндетті әлеуметтік сақтандырудың енгізілуіне байланысты 2004 жылы осы маңызды реформаны ХӘҚҚ қолдаған болатын. ХӘҚҚ мүше ұйымдар, әсіресе Латын Америкасы осы және басқа да тәжірибелерді зерттей келе өздерінің ұлттық бағдарламаларында ынтымақтастық қағидатын нығайта бастады. Мен осы мүмкіндікті пайдалана отырып, Қазақстан Үкіметін Мемлекеттік әлеуметтік сақтандыру қорының құрылғанына 10 жыл толуымен, Қор президенті Алмас Мұхаметкәрімұлы Құрмановты біздің қауымдастықтың басшы органы – ХӘҚҚ Бюро мүшесі болып сайлануымен шын ниеттен құттықтаймын. Сондай-ақ, сіздердің елдегі зерттеулер мен жетілдірілулер де қазіргі заманғы әлеуметтік қамсыздандыруға өз пайдасын тигізді. Жоғарыда атап өткенімдей, ХӘҚҚ қарқынды әлеуметтік қамсыздандыру тұжырымдамасының маңызды компоненттері алдын алу және сақтандырудың проактивті тәсіліне негізделеді. Және де әсіресе, Қазақстан денсаулықты сақтау үшін алдын алу шараларын бағалайтын халықаралық алаң ретінде танылды. Мұны мен денсаулық қорғау бағдарламасын дамытуға және нығайтуға үндейтін 1978 жылғы Дүниежүзілік денсаулық сақтау ұйымының Алматы декларациясына сүйеніп айтып отырмын. Декларация аурудың алдын алу қағидатына негізделген алғашқы денсаулық сақтаудың маңыздылығын нақтылайтын бірінші халықаралық міндеттеме болды. Мен бұл қағидатты әлеуметтік қамсыздандырудың барлық саласында да маңызды деп есептеймін. Қазақстан үшін әлеуметтік қорғау жүйесін одан әрі нығайтуға қатысты менің кеңесіме келетін болсақ, сіздерге өзара көмек қоғамдарының халықаралық тәжірибелеріне назар аударғандарыңыз жөн дер едім. Бұл бағдарламалар еңбек-мигранттары, өзін-өзі жұмыспен қамтығандар, үй және ауыл шаруашылығы еңбеккерлері сияқты халықтың қиын топтарын қамтуға мүмкіндік береді. Бүгінде өзара көмек қоғамы әсіресе, Батыс Еуропа елдерінде ойдағыдай қызмет жасауда, сонымен қатар Азия, Африка және Латын Америкасы елдерінде ең алдымен, денсаулықты сақтаудың қосымша бағдарламасын ұсынудың қарқынды құралы ретінде қолданылуда. Мен білім беру бағдарламалары арқылы да ерте жастан әлеуметтік қамсыздандыру мәдениетін қалыптастыруды ынталандыруға көңіл бөлуге назар аударуды ұсынар едім. Бұл әлеуметтік қамсыздандыру жүйелеріне тұрақтылық беретін еңбек қызметі кезінде жауапкершілікті ынталандырудың және саламатты өмір салтын қалыптастырудың тиімді тәсілі. Кейбір алдыңғы қатарлы озық тәжірибелерді Уругвайдан және Канададан алуға болады. – Бас хатшы мырза, енді соңғы сұрақ қоюға мархабат етсеңіз, 2013 жылдың аяғында ХӘҚҚ Катардағы Доха қаласында Әлеуметтік қамсыздандырудың Бүкіләлемдік (ӘҚБФ) үшінші форумын өткізді. Осы ірі шараның әлемдік қауымдастыққа қандай басты «жолдауы» болды? – ӘҚБФ әлеуметтік қамсыздандыру үшін және ХӘҚҚ үшін де ерекше оқиға еді және осы форумдағы екі негізгі қорытындыны атап өткім келіп отыр. Форумның басты және әсерлі сәті ол әлеуметтік қамсыздандырудағы басқару стандарттарын арттыру бойынша ХӘҚҚ орталығын ашу – жұмыс өнімділігі мен қызмет көрсету сапасын арттыруға жағдай жасау жөнінде бірқатар қосымша қызметтермен бірге кәсіби стандарттарды ұсыну біздің ірі стратегиялық бастамамыз болды. Форумда тиімді әлеуметтік қамсыздандыру үшін негіз ретінде сапалы әкімшілендірудің маңыздылығы аталды және ХӘҚҚ барлық елдердегі әлеуметтік қамсыздандыруды жетілдіруді және дамытуды ұсынатын кәсіби мамандар қауымдастығы екенін тағы да дәлелдеді. Ең бастысы, форум барлық адамдарды тепе-тең әлеуметтік қорғаумен қамтамасыз ету қажеттігі туралы және алдын алу, мадақтау мен ынталандыру негізінде әлеуметтік қамсыздандыру туралы артып келе жатқан саяси келісім жағдайында әлеуметтік қорғаудың түрлері мен міндеттерін қозғайтын «парадигмалар қозғалысы» атанды. Сондай-ақ, форум әлеуметтік қамсыздандырудың елдің экономикасына ауыртпалық емес, керісінше адам капиталын инвестициялау екендігіне көз жеткізеді. Форумға қатысушылар барлық адамдар үшін тиісінше әлеуметтік қамсыздандыру жасамай заманауи қоғам құру мүмкін еместігін тағы да дәлелдеді. Әлеуметтік қамсыздандыру бағдарламаларында өзгерістер болуы да мүмкін. Көптеген елдерде экономикалық дағдарыс әлеуметтік қорғау түрлерінің қысқаруына және қайта құрылуына әкеліп соқтыруда, тұтастай алғанда тарихта әлеуметтік қамсыздандырудың кең ауқымды қанат жаюы байқалады. Миллиондаған адамдар, Бразилияда, Қытайда, Оңтүстік Африкада және Үндістанда және тағы да басқа экономикасы дамушы елдерде зейнетақыға, денсаулық сақтауға және әлеуметтік қамсыздандырудың басқа да базалық түрлеріне қол жеткізуде. Форум осы күрделі де ауыспалы жағдайды көрсетті, бірақ мен сіздермен бөліскелі отырған басты жолдау – бұл нақты оптимизмнің жолдауы, бүгінде әлеуметтік қамсыздандырудың әкімшілері халыққа, қоғамға және экономикаға сіңірген өз еңбектерінің нәтижесін көріп қана қоймай, оларға әсер ете алатындықтарын да көрсетті. Бізге қазіргі және болашақ ұрпақ үшін әлеуметтік қамсыздандыруды дамытуға және жетілдіруге ұмтылу қажет. Иә, үнемі әлеуметтің әлеуетін әрлендіретін әрі нәрлендіретін ұйым болып қалуымыз керек. Сонда ғана алдымызға қойған мақсат-міндетімізді абыроймен атқарып жүрміз деп нық сеніммен айта аламыз. – Мазмұнды әңгімеңізге көп рахмет. Әңгімелескен Марат АҚҚҰЛ, «Егемен Қазақстан».Қазақстанның екі өңірінде жол жабылды
Ауа райы • Кеше
Астана даңғылдарының бірі 2 аптаға жартылай жабылды
Елорда • Кеше
Ақтау маңында ірі жол апаты болып, 7 адам ауруханаға жеткізілді
Аймақтар • Кеше
Шайды қай кезде ішкенде зияны болмайды
Денсаулық • Кеше