Білім • 14 Желтоқсан, 2022

Сәуле Рахметуллина: Өңірлік университеттің берері мол

445 рет
көрсетілді
14 мин
оқу үшін

Ғылым және жоғары білім министрі Саясат Нұрбек болашақта сұранысы жоғары болатын 5 мамандықты атаған еді. Оның ішінде инженерлік саланы ерекше атап көрсетті. Бұл ретте Д.Серікбаев атындағы Шығыс Қазақстан техникалық университеті еліміздің жетекші жоғары оқу орындарының бірі саналады. Осыған орай, оның ректоры Сәуле Жәдігерқызы Рахметуллинаға жолығып, өзі басқарып отырған жоғары оқу орнының жинақтаған тәжірибесі мен алдағы жоспарлары жайлы айтып беруін сұраған едік.

Сәуле Рахметуллина: Өңірлік университеттің берері мол

– Сұранысқа ие инженерлік кадрларды даярлауда қандай әдістемелерге сүйенесіздер?

– ХХ ғасырда адамзат баласы түсінікті де оңай болжам жасауға бола­тын заңдылықтармен өмір сүрді. Ол заманда нақты мо­дель­дер, айқын схемалар, тұ­рақ­ты бағдарлар болды. ХХІ ғасыр басталысымен орнық­тылықты тұрақсыздық, бол­жам­дылықты белгісіздік, қара­па­­йым­дылықты күрделілік, анық­тық­ты дүдамалдылық алмас­тыр­­­ды. Технологиялық және ақ­­па­раттық-коммуникациялық да­му­дағы күрт серпіліс қоғамдық құрылысты трансформациялауды одан әрі жалғастыру үстінде. «Үздік тәжірибе де кеше болған» деген сөз қазіргі әлемнің өзгер­ме­лілігін дәл білдіреді.

Белгісіздіктің, күрделіліктің және екіұдайлықтың артуы өзге де әлеуметтік-экономикалық құ­ры­­лымдар сияқты, білім ұйым­дарының да ғылыми мәселелерді, әлеуметтік міндеттерді заман сұ­р­а­н­ысына сай шешуі керек екенін айқындап берді. Жа­ңа жағдай университеттерден «белсенді білімі», «әрекет бі­лі­мі» бар, ғылыми, инженерлік-кон­структорлық, технологиялық жұ­мысты орындай алатын, бәсе­ке­лес­тікке қабілетті мамандар­ды даяр­лауды талап етеді. Сон­дықтан, тек бір бағытта жүр­мей­тін, құбылмалы және мазасыз әлемде өмір сүрулеріне тура келетін мамандарды даярлауды жоспарлап отырған университеттер үшін білімге практикалық тұрғыдан бағытталған тәсіл бас­тап­қы негіз болуы мүмкін.

Еліміздің шығысында орна­лас­­қан техникалық университет командасы инженерлік кадр­ларды даярлауды қалай пайым­дай­тынын түсіндіріп өтсем дей­мін.

Инженерлік білім елдің эко­но­­микалық әлеуетін қалып­тас­­­ты­рады. Ендеше, білім сапа­сы­ның артуы экономика мен өндірістің жедел де қарқынды өзге­руін қамтамасыз етеді. Уни­верситеттен қанат қағып ұш­қан түлек ертеңгі күнге, техно­ло­гия­лық және өндірістік үрдістерге ықпал етіп, елдің дамуына үлес қосатынына сеніммен қарауға тиіс. Жоғары оқу орнының ұм­ты­лысы, жоспары мен мін­дет­тері де осы мақсаттарды көз­деуі шарт. ШҚТУ – бұл мін­дет­терге қол жеткізуі үшін әуелі университеттің өзі дамуы ке­рек­тігін түсінетін, әлеуметтік ака­демиялық қоғамдастықтың же­тіс­тіктеріне бағыт ұстаған оқу орны. Бұл қоғамдастықтың мүшесі болу – күрделі, бірақ жүзеге асыруға тұрарлық іс.

Қазір ШҚТУ – Орталық­ Азия­дағы халықаралық стан­­дарт­тар мен CDIO (Conceive-Design-Implement-Operate/ойлап табу-әзірлеу-енгізу-басқару) бастамасы негізінде инженерлік білім беру тұжырымдамасын іске асыратын жалғыз университет. Бастаманың мақсаты – қазіргі құбылмалы жағдайларда (VUCA әлемі және Bani әлемі деп аталатын) күрделі объектілерді, процес­тер мен жүйелерді жоспарлауға, жобалауға, өндіруге және қол­да­ну­ға қабілетті түлектерді даяр­лау. CDIO жобасына қатысу­шы­лар – білім берудегі теория мен практика арасындағы қай­шылықтарды жою арқылы ин­женерлік білім беруді жетіл­діру тұжырымдамасын енгізетін ірі халықаралық білім беру жобасы. Біздің университет Ұлыбритания, АҚШ, Аустралияның техникалық университеттерінің қатарына қо­­сы­­лып, осы жаһандық баста­ма­ның бір бөлігіне айналды.

 Бұл жоба CDIO стандарттарына сәйкес білім беру процесін жа­­ңартуға мүмкіндік берді: бар­­­­­лық элемент құзыреттілік және технологиялар трансфері орта­­лықтары арқылы студент­тер­дің инженерлік біліктілігін, прак­­­тикалық білімі мен зерттеу дағдыларын қалыптастыруға ба­ғыт­талған.

CDIO-ға қатысушылардың бас­тамасын қолдау, біріншіден, Шы­ғыс Қазақстанның жетекші кәсіпорындары – «Машзавод» ЖШС, «Қазминералс Ақтоғай» ЖШС, «Үлбі металлургия за­уыты» АҚ, «Казцинк» ЖШС, «Өскемен өндірістік арма­тура зауыты» АҚ және басқа­лар­мен тығыз серіктестік байла­ныс ор­на­туға мүмкіндік берді. Екін­ші­ден, инженерлік кадр даяр­лаудың 60 жылдық тәжірибесі бізге Қазақ­станның барлық жоғары оқу орны пайдалана алатын «озық инженерлік білім берудің ұлттық моделін» әзірлеуші болуға құқық береді. Осылайша, шетелдік ұйым­дармен және жергілікті өн­ді­ріспен ынтымақтастықта жи­нақтаған тәжірибемізді бүкіл Ор­талық Азиямен бөлісе аламыз. Біздің университет бұл салада ізашар болып отыр.

– Шығыс Қазақстанның «Қазақстан индустриясының жү­регі» атануына ұйытқы болып отырған ірі кәсіпорын­дар­ды атадыңыз. Сіз басқарып отыр­ған жоғары оқу орны олар­мен қалай байланыс орнатып отыр?

– Әлбетте, университет облыс кәсіпорындарымен, бизнес өкілдерімен өте ұзақ, тығыз және өнімді байланыс орнатып отыр. Әріптестер білім беру бағдарламаларын жаңғыртуға белсенді қатысып, оқу процесін жүргізу үшін өз ресурстары мен өндіріс алаңдарын ұсынады, бағдарламалардың тә­жіри­беге негізделуін күшей­теді. Сту­дент­тер «Үлбі металлур­гия зауыты», «КЭМОНТ», «Қа­зақ­телеком» акционерлік қоғам­да­рында, «Өскемен ЖЭО», Өске­мен конденсатор зауытында, «Каз­цинк», «Қазақмыс» корпорациясында, «Бақыршық тау-кен өндіру кәсіпорнында» және басқаларында тәжірибеден өтеді; оқу бағдарламасының бір бөлігі олардың цехтары, зертханалары мен бөлімдерінде іске асырылады және қосарлы білім беруді қамтамасыз етеді.

Инженерлік кадр даярлау бо­­йынша ынтымақтастықтан бөлек, аталған кәсіпорындар үшін ғылыми технологияларды гене­рациялауды жүзеге асы­­­­­рып, өңір мен елді дамыту үшін жаңа формациядағы ком­па­­­ния­ларды құру шарттарын қа­лып­тас­тырамыз.

ШҚТУ ғылымды индустрия­мен біріктірудің тиімді тетік­те­рін көрсетіп отыр. Мәселен, серіктестермен өзара іс қимылдың негізгі форматы – кадр даярлау және геология, геологиялық барлау, медицинадағы аддитивті технологиялар, ауыл шаруашылығы үшін жерді қашықтықтан зондтау әдістері, көміртек қауіпсіздігі сынды бағыттар бойынша RnD жобаларын іске асыру. ШҚТУ ғалымдарының зерттеулері TRL 7-8 деңгейіне дейін өсіп отыр. Яғни прототиптік өнімдерді, технологияларды және енгізуге дайын әдістемелерді қолдануға дейін.

Әдетте, өңірлік университеттер білім беру сапасын арттыру, жаңа білім беру техноло­гияларын дамыту, ғылыми мек­тептерді қолдау шараларына жү­гініп, шектеулі ресурстар жағ­дайында өмір сүруге мәж­бүр. Соған қарамастан, олар кейбір көрсеткіш бойынша елордалық университеттерден озып жүр.

Университеттің ғылыми-тех­никалық инфрақұрылымы Қазақ­­стан өнеркәсібінің техно­ло­гиялық міндеттерін шешетін 14 құзыреттілік және технологиялар трансфері орталығы мен 53 зертханадан тұрады.

Жетекші ғылыми-зерттеу инс­ти­туттарымен ынты­мақ­тас­тық зерт­теу жұмыс­тарының жоғары дең­гейін қамтамасыз етіп, сер­пінді жобаларды іске асыруға және кадр даярлауды жоғары дең­гейде жүзеге асыруға мүм­кін­дік береді. Мәселен, академик Н. Д. Батпенов атындағы Ұлттық травматология және ортопедия ғылыми орталығымен бірлесіп, «диагностиканың тиім­ді­лігін арттыру, жарақаттар, жа­ра­қаттар салдарын, аяқ-қол, омыртқа және жамбас ауруларын емдеу үшін инновациялық технологияларды әзірлеу және ғылыми негіздеу» жобасы жүзеге асырылу үстінде. Қ.И.Сәтбаев атындағы Геология ғылымдары институты «Пайдалы қазбалар кен орындарын анықтау перспективасы бар Қазақстан құрылымдарының инвестициялық тартымдылығын ғылыми бағалау» жобамызға қатысады.

ШҚТУ технологиялық даму бағдарламасын халықаралық серіктестер де қолдайды. Олар – Колорадо тау-кен мектебі, Мас­сачусетс технологиялық инс­ти­туты (АҚШ), Кертин уни­вер­ситеті (Аустралия), Вроцлав политехникалық университеті (Польша), Обуда Университеті (Мажарстан), МИФИ Ұлттық ядро­лық зерттеу университеті, Томск политехникалық универ­ситеті (Ресей) сияқты 20 шетелдік технологиялық жоғары оқу орны.

Тағы бір жақсы жаңалықты бөліссем деймін. Биыл қазан айын­­да университет Дүниежүзілік Банктен «Smart engineering» құзыреттілік орталығын құру үшін 422 миллион теңге қаржы алды. Жоба аясында консорциум құрылып, оған ШҚТУ-дан бөлек, отандық «Майлы дақылдардың тәжірибелік шаруашылығы» және «Қостанай агромеханикалық зауыты» сияқты компаниялар қа­тысты. Технологияларды ком­мер­цияландыруға мүмкіндік бе­ретін ғылым мен бизнестің кооперациясы – ел дамуының ең се­німді және дұрыс жолы.

Бағдарламалық-мақсатты қар­жыландыру жобаларын жү­зе­ге асыру, 20 гранттық зерт­­теу жұмысын орындау – өңір кә­сіпорындары пробле­ма­ла­ры­ның шешімі болмақ. Ол мықты қолданбалы ғылымды қалыптастырып, университеттің жалпы бюджетінде ғылымды қаржыландырудың елеулі үле­сін, яғни 18 пайыз деңгейінде қамтамасыз етеді.

5555

– Жетістіктеріңізге қуаныш­тымыз. Дегенмен, өңірлік уни­верситет ретінде қандай қиын­дық­тарыңыз бар?

– Мен әңгімелеген идеялар мен жобалар өңірлік университеттің бәріне тән қиындықтар – кадр ресурсының шектеулілігі, жас­тар­дың орталық қалаларға кетуі жағдайында жүзеге асырылып жатыр. Жалпы, өңірлік университеттерге ірі қалалардың ЖОО-ларымен бәсекелесу оңай емес. Техникалық мамандықтар бо­­­­йынша мемлекеттік білім беру тапсырысы, негізінен, Алматы мен Астананың жоғары оқу орындарына шоғырландырылады. Ал инженерлік кадрларды даяр­­­­лау үшін тәжірибеге бағ­дар­­­лан­ған техникалық база және Қа­зақстан өңірлеріндегі өнді­ріс­пен тығыз байланыс қа­жет. Демек мемлекеттік білім беру тап­сырысының эко­номика салаларына кадрлар даярлау міндеті ішінара ғана орын­далады.

Енді білім беру бағытын өзгер­ту керектігін түсінгендейміз. Тарқата айтсақ, экономика секторларын дамытуды таңдау 18 жастағы талапкерлерге байланысты болып, ал өңірлік жоғары оқу орындары контингент тап­шы­лығына ұшырап, өңірлер өндірісі мен өнеркәсібі білікті кадрлардың жетіспеушілігіне тап болып отырған қазіргі кезде жағдайды өзгерту қажет деген түсінік пайда болды.

Ғылым және жо­­­­ғар­­­ы білім министрі Саясат Нұрбектің: «Үкімет өңір­лік жо­ғары оқу орын­­­дарын жаң­ғыр­туға, олар­дың рөлін арт­ты­руға ба­сымдық береді» дегені бәрімізді қуант­­ты. Өңір­­дің өнеркәсіп қа­­­­жет­­тілік­те­ріне сәйкес белгілі бір сала­лар­да мамандар даяр­лауды рег­ламенттейтін Кә­сіп­тер­дің өңірлік атласы жаң­ғырту құ­ра­лына айналады. Мұн­дай жағ­­дайда жергілікті талапкер бас­қа қалалар мен елдерде бі­лім алуға ұмтылмай, өз уни­вер­­ситетінде білім алатынын және өз мамандығы бойынша жұ­­мысқа орналасуға кепілдік берілетінін түсінеді. Өңір эконо­микасының құрылымына сәйкес техникалық мамандықтар бо­йынша мемлекеттік білім беру тапсырысын квоталау экономи­ка мен өнеркәсіптегі жаңа те­тік­терді қамтамасыз етеді деп ой­лаймыз.

– Кейінгі кезде академиялық ортада барлық құрылым мен ұйымның әлеуметтік жауап­кершілігі мәселесі жиі талқы­ланып жүр. Университет қо­ғам­ға қалай әсер ете алады? Бұл бағытта қандай бастама­ла­­рыңыз бар?

– Өздеріңіз білесіздер, университет миссиясы – білім және ғылым. Үшінші миссия – жер­гі­лікті қоғамның дамуына қосқан үлесі. ШҚТУ озық білім беру бағыттары мен ғылыми зерттеу­лер жүргізетін орын ғана емес, әлеуметтік маңызды міндет­тер­дің шешімін бірлесіп іздейтін ұжымдық креативтің ашық алаңы. Біз Үкіметтің көміртекті бей­­тараптыққа қол жеткізу тура­лы бастамасын қолдап, «Аумақ­ты кешенді бағалау арқы­лы көмір­тек­ті бейтараптық» жобасын ұсынып отырмыз. Ғалым­дарымыз парниктік газ көздеріне түгендеу жүргізіп, аумақ­тардың өзін өзі тазарту қабілеті мен атмосфералық про­цес­терін ес­кере отырып, оның әлеуетін ба­ғалау әдістемесін не­гіз­­дейді. Нәти­жесінде, көмір­тегі бойынша аумақтардың қара­пайым да түсінікті моделі жасалады.

Тағы бір уақтылы жоба – электронды қалдықтарды қайта өңдеу бойынша стартап. Пластикті ұсақтау және оны қайта пайдалану үшін электрондық платаны талдайтын шағын желі әзірленді. Материалдарды дұрыс тұтыну, үнемдеу және қайта өңдеу ор­нық­ты даму принциптерін жүзе­ге асыруға, қоршаған орта ресурс­тарын үнемдеуге, әлемге эколо­гия­­лық көзқарас мәдениетін қа­лыптастыруға жол ашады.

Биыл университетте жастар кәсіпкерлігін қолдау бойын­ша «Ангар» жобасы іске қосылды. «Бионикалық қол», «Гидро­по­ни­калық жасыл жем», «Өкпені жасанды желдету аппараты» жобалары – қоғам өмірін өзгертуге бағытталған стартап нәтижелері.

Сондай-ақ университет Well-being халықаралық тәжіри­бе­ле­ріне негізделген ғылыми және білім беру қызметі, бос уақыт және шығармашылық үшін барынша қолайлы орта құруға мүм­кіндік жасауға ұмты­лып отыр. «ШҚТУ Otbasy – ырыс-бе­реке аймағы «Well-being» жо­басы табысты жұмыс іс­теуде. Корпоративтік мәдениет қағи­даттары бойынша қолдау көр­се­тіледі. Жоба Президент жа­нындағы Мемлекеттік басқару ака­демиясында өткен «Qazaqstan Project Manadgment Awards-2022» форумында Қазақстан жоғары оқу орындарының жобалары арасында үздік деп танылды.

Университетте қалыптасқан құндылықтар – өзін өзі дамыту, жанға жайлы еңбек және эмоциялық орта, корпоративтік бірлік, саналы тұтыну, саламатты өмір салты және еңбек құндылықтары. Студенттердің жайлы жатақханаларда тұрып, заманауи зертханаларда білім алуға, бос уақыттарын клубтар мен үйірмелерде өткізуге, фитнес-залдарда және спорт алаңдарында спортпен айналы­суға қажетті мүмкіндіктері бар. Психологиялық жеңіл­дік ка­бинеті университет команда­сы­ның кез келген мүшесі үшін әрқашан ашық. Қызметкерлер мен студенттердің қаржылық сауат­тылығын, эмоциялық ор­нық­тылығын арттыруға арнал­ған оқыту семинарлары мен тренингтер өткізіледі. Белсенді во­лон­терлік және қайырымдылық қызмет ұжым мүшелерінің әлеу­меттік жауапкершілігін арттыру­ға бағытталған.

ШҚТУ-да жан-жақты даму, ашық қарым-қатынас, нәти­желі ынтымақтастық үшін қо­лайлы орта құрылып, же­тіл­­дірілу үстінде. Біз жас­тарды, бизнесті, индустрияны өз орта­мыз­ға шақырамыз. Қазақ­станды өркендету жолында ын­ты­­мақ­тас­тық орнатып, күш-жіге­рі­мізді біріктіруге әрқашан да­йынбыз!

– Әңгімеңізге рахмет.

 

Әңгімелескен

Мерей ҚАЙНАРҰЛЫ,

«Egemen Qazaqstan»