Коллажды жасаған Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»
Нұрлан Мәукенұлы – болашаққа мұңын да, арызын да, өсиетін де, жан сырын да жазып кеткен ақын. Ол кейінгі ұрпақтан үлкен үміт күтеді әрі оларға сенеді. Бұл Абайдың, Мағжанның жолын үлгі еткендік.
Қазақ әдебиетінің жазиралы әлеміне ХХ ғасырдың тоқсаныншы жылдары келіп қосылып, өз қазығын сеніммен қаққан Нұрлан Мәукенұлының шығармашылығына ден қойып, салқынқандылықпен зерделесеңіз, ұлтымыздың жыраулық дәстүрінен тамыр тартқан, өмір философиясына бабалар көзімен қарауға талпындырар, қаныңды қыздырып, жігерлендірер жасынды жыр дегеннің не екенін анық түсініп қана қоймайсыз, қаталап келгенде зәмзәм ішіп шөл басқандай маңдайыңыз жіпсіп рахаттанасыз, кейде бұйығы мұңға батып, кейде қуанышқа кенеліп әрі-сәрі күй кешесіз, ой сүрлеуіне түсіп алып қиял көгін шарлап кете барасыз.
Ақынның жаны, ішкі әлемі буырқанған, толқынын дауыл сапырған, кейде жуасып мөлдірей тұна қалатын теңіз тәрізді. Сол жан – теңізде бақ пен сор, бар мен жоқ арпалысқан, ауыры мен жеңілін, азабы мен рахатын, қайғысы мен қуанышын сыңар еткен мына өмірдің бар болмысы мұнарлана көрінеді. Аударылып-төңкеріліп, өрекпіп-шапшып, көтеріліп-басылып, бозарып-сазарып, жарқырап жақұттанып, арагідік өкпесін баса тынышталып... беймаза күй кешер сол жан – теңізі айдынында ақын сөйлеп барады...
Иә, ақын сөйлеп барады. Сөйлегенде күңіреніп, күрсіне сөйлейді.
«Тірінің қамын тірі жер,
Тірілер бірін-бірі жер.
Тірлікте қашқан қадірің,
Өлгенде ғана білінер».
Адамның дүниеден озғанда ғана қадірі білінетінін, орны ойсырап қалатынын талайлар айтқан. Бұл өмір қағидасы ретінде халықтық ұғымға айналған философиялық түйін. Бұл қағиданы ақын шымыр ұйқаспен қисындай отырып, оған өзінің ішкі күрсінісін, күйініш сезімін сыналай енгізіп, айтылған ойды тереңнен ұқтырып, жүрегіңді дір еткізеді.
«Тiрiнiң қамы – бас қамы.
Күнде бiр әлем – ашқаны.
Күйремейтiндей көңiлi,
Құламайтындай аспаны...
...Өлiнiң қамы – өз қамы,
Өгейсiп кеткен өз қаны.
Бiр уыс топырақ бұйыртып,
Маңдайға бақыт жазғаны…
Тiрiнiң қамы – бас қамы,
Таусылмайтындай дастаны.
Өлеңшiл өзен өткенi.
Айғайшыл асу асқаны.
Өлiнiң қамын тiрi жер,
Тiрiлер бiрiн-бiрi жер.
Бiр күнi бiз де барамыз,
Сен аман болғай, сiрi Жер!».
Санаға салмақ салар, жүректі шымырлатар мұндай сөзді өмірдің өзегіне ой жүгірткен, тағдырдың ызғарлы желіне тоңып, жаны жаураған, тұщы мен ащыны қатар көрген адамдар ғана айта алады. Қатал сыны қабырғаңды қайыстырар жалған өмірде бірінің етін бірі жеуге дайын адамдардың аярлыққа сүйенген жойдасыз іс-әрекетіне ақын осылайша күйінеді. Күйінеді де «Бiр күнi бiз де барамыз, Сен аман болғай, сiрi Жер!», деп қасіреті қат-қабат, қабағы қатал, құшағы суық бұл дүниеден бір күні кететінін, «сірі Жердің» қойнына еніп, мәңгілікке дамылдайтынын жұбаныш көреді.
Нұрлан Мәукенұлының таң асырылған тұлпардай жарап, жұлқынып, жұтынып тұрған жырларының қай-қайсысын алып қарасаңыз да өзінің иіріміне тарта жөнеледі. Ақынның ой маздаған, кеудені нәзік те бұйығы сырымен толқытар, қоңыр мұңымен қай-қайдағыңды қозғар өлеңдерінен ежелгі түркілік сарынды, кешегі жырауларша сөз саптауды анық байқайсыз. Бұл ақын туындыларының басты ерекшелігін көрсетсе керек әрі оның шығармаларының дара бітімін айғақтайды.
Сөз зергерінің «Қайран ата-бабам-ай!» деген өлеңіне зер салайықшы. Осы бір өлең арқылы ақынның ішкі қалауын, ұстанымын, адами, рухани тұрғыда нені көксейтінін, жан сарайындағы буырқанған ақындық алап күшті бағындырып, оны дұрыс жолға бағыттай алғанын байқайсыз.
«Қайран ата-бабам-ай!
Ат жалында кеткен арманы,
От-жалында кеткен орманы,
Iшiнде кеткен құсасы,
Құлаумен болған қорғаны...»
Бұл көкірегі ояу, көзі ашық бүкіл қазақтың сөзі емес пе? Ақын елдің сөзін айтып тұр. Өз ұлтының аңсар-арманын, әттеген-айын, өзгеге кеткен есесін жүрегінің көзінен өткізіп тұрып қапаланады, қазақтың «от-жалында кеткен орманы» мен «ат жалында кеткен арманын» жоқтап аһ ұрады. Бұған қоса, ақынның бүгінгі мен ертеңгінің рухани-танымдық бастауында тұрған ата-бабаларымызға деген сый-құрметі мен тағзымын эстетикалық, лирикалық-философиялық мәнде қанық бояумен бере алған.
«Қайран ата-бабам-ай!
Қара жер болған қорымы,
Қараусыз қалған орыны.
Екi дүниеде қайтадан
Бiнə да болмас порымы...
Қайран ата-бабам-ай!
Ай қараңғы кешеде
Адасып жүрiп нешеме,
Соңынан ұрпақ өргiзген,
Көз жасын құйып кесеге.
Қайран ата-бабам-ай,
Қайран ата-бабам-ай!...»
Тарихи санасы ояу адам ғана қазақтың кешегісіне көңіл көзімен қарап, ой түйеді, бабалар басынан өткен аласапырандардың салмағын жан-дүниесімен сезіне алады. Бұл тұрғыдан келгенде Нұрлан Мәукенұлы өзін кешегі нәубетті кезеңдерде өмір кешіп, қандай қиындыққа кезіксе де жанталаса жүріп ұрпақ өргізген, елдік мұратты көксеген ата-бабаларымыздан бөліп қарамайды. Бүгін – кешегінің жалғасы, ертеңге көпір. Мұны терең сезінетін ақын бұрынғының жақсы істерін үлгі тұтып, қателіктерінен сабақ алуға үндейді.
Ақын ұлт тағдыры, адам, дәуір және қоғам жөніндегі жан тебіреністерін жыраулық дәстүр негізінде толғап, халықтық, ежелгі түркілік сарынның тамырына қан жүгіртті. Дәлірегі, жыраулық үрдіске жаңаша үкі тағып, түркілік сарынның түндігін ашты да, ата-бабаларымыздың елдік мұратын ұқтырып, ұлттық рухын оятты. Сонымен қатар ақын тек өткен шақтың ойпаңы мен өріне ат шалдырып қоймай, бүгінгі қоғамның жықпыл-жықпылына үңіліп, ондағы жағымсыз көріністер мен келеңсіз жағдаяттардың, қалпына келтіру қиын зардаптардың шығу тегі отарлау саясатынан, кеңестік тоталитарлық жүйеден екенін сенімді түрде айтады.
Қараңыз:
«Отарлаушысы орыс болған,
Отының басы қорыс болған,
Орманы тоң-торыс болған,
Қайран да менiң қазағым!
Өзгеге кiлең пенде болған,
Өзiнде барға кенде болған,
Артық та болған, кем де болған,
Қазағым, менiң қазағым...»
Басына төнген қасіреттің, нәубеттің құрбаны болған қайран қазағының қайғысын жан-дүниесімен түйсігіп, шарасыздықтан өзегі өртенген ақынның жүрегінің түкпірінен жарып шыққан үні қандай қастерлі әрі аянышты...
Нұрлан Мәукенұлы – болашаққа мұңын да, арызын да, өсиетін де, жан сырын да жазып кеткен ақын. Ол кейінгі ұрпақтан үлкен үміт күтеді әрі оларға сенеді. Бұл Абайдың, Мағжанның жолын үлгі еткендік.
«...Менiң заманым дiмкəс,
Сырыма сенiп сырлас.
Мұра деп бiлсең мұңымды –
Менiң мұңыммен мұңдас...
...Бiздер – тарихымызбен
кеш танысқандармыз,
Бiздер – тiлiмiзбен
кеш табысқандармыз...
...Бiзден кейiнгi буын,
Бұйырмағаның үшiн қуын.
Сенiң заманың татпасын,
Бiздiң заманның уын.
Бiзден кейiнгi ұрпақ,
Өзiңе-өзiң жүр сақ.
Сенiң заманыңа салауат айттым,
Менiң заманым – сырқат...»
Бұл ақынның келешекке арнаған арызы, сыры, ішкі әлемін жарып шыққан жанайқайы. Суреткердің осы үнін естіп, ой түйген қоғам, ұрпақ жаман болмаса керек.
«Жырау əлем, жетеле,
Көңiлiмдi оят, көзiмдi аш.
Сөзiң жетсiн жетеме,
Лебiң тиiп сезiм-мас.
Сөздiң дəмiн алайын,
Сиқырымен баурағын.
Ой нəрiне қанайын –
Жалаңаштай жаурадым», –
деп жыраулық дәстүрден қуат, шабыт алып, өлең өлкесіндегі өмірін әрлендірген, бойындағы талантын, қарым-қабілетін шыңдаған ақынның туған жер, отан, қоғам, ұлт, ел-жұрт, адамгершілік, махаббат, перзенттік парыз және басқа да тақырыпта жазылған өлеңдерінен мына дүниенің қыр-сырына, өрі мен ылдиына, күнгейі мен көлеңкесіне зейін салып, зерделеген, философиялық ордалы ой түйген, кемелдікке қол созған жанның қолтаңбасын көресіз...
Жүрегі нәзік, көңілі сезімтал, сезімі сергек жанға қарама-қайшылыққа толы, адал мен қарау, жақсы мен жаман шарпысқан, мейірім азайып, қулық-сұмдық, ашкөздік пен қысастық еркін «тайраңдаған» қоғамда өмір сүру оңай емес. Ақын «Төзе алмаймын» деген өлеңінде:
Төзе алмаймын –
Бар төзiмiм таусылды,
Тынып жатқан таулар жұтты
даусымды.
Шапанымның шалғайын жел
қаусырды,
Соққан құйын мазаң еттi
маусымды...
...«Шыда», – дейсiң,
Шыдам бiттi, шырағым,
Құдайымнан қолдау ниет сұрадым.
Бетiмдi ендi құбылаға бұрамын,
Көзiме iлмей көңiлiмнiң құрағын...» дейді.
Барлық жөнсіздікті жүрегімен қабылдап, жаны ауырған, кесірлі келеңсіздіктерден көңілің қалып, санасы сансыраған ақынның сөзі ғой бұл. «Шыдамым бітті», дейді. Бірақ морт сынғысы жоқ. Құдайдан медет тілеп, жақсылықтан үмітін үзбейді. Бойындағы иманынан нәр алған кеудесіндегі үміті ақынды алға жетелейді.
Ал «Жанымды қоярға жер таппай...» деген өлеңінде ақын:
«Будақ-будақ бұлттай
Боз аспанда боздап кетіп барамын.
Боздағымды ұмытпай
Баста мұңын қозғап кетіп барамын», деп мұң шағады. Бұл ақынның ғана емес баршаның мұңы. Ақын өз басын ғана күйттемейді, өзгеге болсын, өзгенің бағы жансын деп «Боз аспанда боздап кетіп барады». Ақиық ақындар ғана өзінің өмірге келудегі мақсатын көптің сөзін сөйлеу, жұрттың мұңын мұңдап, жоғын жоқтау деп түсінеді. Нұрлан Мәукенұлы да өзінің атқарар миссиясын осы «төңіректен» іздейді.
Ақынның жүрегі нәзік, елжірегіш. Сол жүрекке зіл-батпан жүк артылса, қиын-ау. Елжірегіш ет жүрегі езіліп кетсе бәрі де бітпей ме? Бірақ Нұрлан Мәукенұлы өзінің ақындық, азаматтық миссиясын орындау жолында өзін құрбан етіп, жүрегін аямаған ақын. Қараңызшы:
«Қорқам кейде: мен осы көпке
барман,
Алып жейдi-ау кеудемде кеткен
арман...
Өмiрiмнiң өзегiн жалмаған от
Жүрегiмдi жарылған өтке малған...»
«Өмірінің өзегін от шарпып, жүрегі өт уына малынған» ақын тағдырына мойынұсынады. Өйткені бұл өзінің пешенесіне бұйырған ауыр да қасиетті жолы, тағдыры еді. Тағдырыңнан қашып құтыла алмайсың. Өйткені ол – талайсыз тағдыр.
«Көкiрегiмде көл жатыр
тыншын алар,
Ту сыртымда жел жатыр
тыншын алар,
Тулағанда толқыны тұншықтырып,
Ойдым-ойдым орманым
сыңсып алар.
Өзiм салған өмiрiм соқпағын-ай,
тағдырымның тезiне
тоқтадым-ай...»
Дарыны тағат тапқызбай төте де соқпақты жолмен өз шыңына шыққан қайсар ақын тағдырының үкіміне бағынып, бақиға аттанғанда соңында қалған ел-жұрты – ойдым-ойдым орманы жоқтайтынына сенімді болады. Сол сенімі ақталды ма?.. Біз осы оны ұмытып кеткеніміз жоқ па, қалай?
Дем үзілді, жүрек тоқтады, жан көкке ұшты, тән суыды... суық көр жасырды. Мәңгілікке бостандық... Жыр қалды. «Өлді деуге сыя ма, ойлаңдаршы, Өлмейтұғын артына сөз қалдырған?»
Н.Мәукенұлы өзінің халқы алдындағы, қазақ әдебиетіндегі негізгі азаматтық негізгі миссиясына адал болып, оны артығымен орындаған ақын. Бұған ақынның соңында қалған жауһар жыр-мұрасы дәлел.
Жыраулық өнерді уақыт көшіне ілестіріп, оған жаңаша реңк беріп ірілік көрсеткен ақынның үнін мына қоғам, келер ұрпақ естуі тиіс. Сол үшін де қазақ әдебиетінің жыраулық дәстүрі өкілдерінің шығармаларымен астасып, тұтасып жатқан Нұрлан Мәукенұлының туындылары зерттеуші-ғалымдардың назарына ілігіп, ғылыми айналымға түссе, оқулық-хрестоматияларға енгізілсе деген тілек бар.