Алматы – сақ, үйсін дәуіріндегі арғы бабаларымызға – киелі қоныс, көк түрік заманындағы бергі бабаларымызға – қорғанды мекен, орта ғасырлардағы аталарымызға төл теңгесін соқтырған құтты қала есебінде ұлттың ұйысуына тірек болған алтын босаға. Орыс отаршылдығы кезінде өзгеше үрдісте дамып, кеңес тұсында республика астанасы ретінде әлемге танылған әйгілі байтақ. Жаңа тұрпаттағы қазақ зиялыларының алдыңғы буынын түлетіп, кейінгілерінің жүрек төрінен орын алған аяулы шаһар.
Қазақстан Республикасы жер-жаһанға өз тәуелсіздігін жариялағанда оның алғашқы астанасы болған да дәл осы Алматы. Сондықтан оның тарихы мен топонимикасы түрлі дәуір ғалымдары мен зерттеушілерінің талай буынының назарын аударды. Біз де кейінгілерге бағыт-бағдар сілтеуге септігі тиер деген ниетпен қолға қалам алдық...
Кеңес заманында Алматы тарихын орыс отарлаушы отрядының приставы, майор М.Перемышльский дейтіннің 1854 жылы іргесін қалаған Верный бекінісінің салынуынан бастау дәстүрі орнықты.
Кеңес тарихнамасында: «Қазақтар көшпелі халық, оларда қала салу мәдениеті болмаған. Қазақстандағы отырықшылдық мәдениеті оның Ресейге қосылуынан кейін басталды», деген ғылымға да, тарихқа да қиянат, халықты кемсіту үшін шығарылған жалған тезис үстемдік етті. Астамшыл бағытта білім алған орыс ғалымдары мен осы күнгі саясаткерлердің бір бөлігі әлі күнге дейін дәл осындай сыңаржақ пікірлерден айырылмай келеді.
Бүгінгі ғылым мен технология дамыған заманда әуеден және жерүстінен жүргізілетін сканерлеу, дистанциялық зондтау, цифрлық визуализация және радиоуглеродтық талдамаға негізделген археологиялық зерттеулер қазақ жеріндегі ежелгі қоныстардың тарихы қадым замандардағы Қытай немесе ежелгі Мысырмен қарайлас болғандығын көрсетіп отыр.
Қазіргі әлемдік археология ғылымы көп ілгерілеп кетті. Оның ең соңғы жетістіктері бізге енді келіп жатыр. Бүгінгі археологтер кеңес заманындағыдай қазба жұмыстары барысында ашылған мәдени қабаттардан табылған жәдігерлердің сипатты белгілеріне қарай кезең-кезеңге жіктеумен шектеліп қалмайды. Олар археологиялық қалдықтардың бәрін молекулярлық генетика тұрғысынан ДНК сараптамасынан өткізіп, сол заманда өмір сүрген адамдардың, жан-жануарлардың, өсімдіктер атаулының табиғи генетикалық кодын, таралу популяциясын, өмір сүрген дәуірі мен ортасын асқан дәлдікпен анықтай алады.
Адам баласы қай заманда болсын, өзіне жайлы қоныс іздеген. Асқақтаған тауы, сарқыраған өзендері, жеміс-жидекке толы сай-саласы бар, ауасы – жұпар, жері – жәннат Алматы мен оның төңірегі есте жоқ ескі замандарда арғы қазақ тайпаларына берекелі қоныс болыпты. Тарихи жәдігерлер солай сөйлейді. Ресей империясы отаршылдық саясатын озбырлықпен жүргізіп, Жетісу өлкесіне сұғына түскеннен кейін олардың алдынан Алматының көне кезеңдерден тамыр тартқан арғы замандағы сан қатпарлы, мың құпиялы тарихы шығады.
Ақиқат үшін сол замандағы Верный қаласының орнында ортағасырлық Алматы шаһарының болғанын алғаш рет көрсеткен қазақтың ұлы ғалымы, сұңғыла Шоқан Уәлиханов болғанын айта кеткен жөн. Ол өзінің 1861 жылы жарияланған «Жоңғар очерктерінде:
«Орта ғасырларда бұл өңірде, әсіресе, Іле жазығында отырықшылық қатты дамыды. Алмалық (қазір Түркістан ауылы), Хонакай және Қайнақ (әлі де бар) және Алмату (қазір Верный қорғаны) саудасымен атағы шыққан және генуэздік көпестер Қытайға, ал қыпшақ елшілері ұлы ханға барған үлкен жолда тоқтайтын бекеттер ретінде болған», – деп жазады (Ш.Уәлиханов, А. Көптомдық шығармалар жинағы, 2010 ж., 3-том, 348-бет).
Шоқанның осы іргелі еңбегінің жарық көргеніне тура бір жыл өткенде императорлық Археологиялық комиссияның тапсырмасы бойынша 1862 жылы әйгілі ғалым, мәшһүр түрколог В.Радлов Қапал мен Верный арасындағы бірнеше обаларға қазба жұмыстарын жүргізіп, олардағы көне өркениеттің белгілерін табады.
Өмірінің басым бөлігін Семейде өткізген, қазақша жақсы білетін орыс зерттеушісі, генерал-губернатор Г.Х.Гасфорттың кеңесшісі болған Н.А.Абрамов Радловпен бір мезгілде Семей мен Жетісу өлкесіндегі көне қорғандарда археологиялық қазбалар жасап, соның негізінде 1863 жылы Санкт-Петербургте «Древние курганы и укрепления в Семипалатинской и Семиреченской областях» атты еңбегін басып шығарады. Кейін оны Жетісу өлкесінде жүргізген өзге де зерттеулерімен толықтырып, 1867 жылы Алматы төңірегінен өзі тапқан 40-тан аса көне обалардың орнын дәл көрсеткен «Алматы или укрепление Верное, с его окрестностями» деген атаумен қайыра басады. Шоқанмен аралас-құралас болған бұл зерттеуші өмірден ертерек озып, ғылыми мұрасын жинақтап, жүйелеп үлгере алмаса да, оның еңбектері Алматының көне тарихын тұңғыш рет орыс ғылымының айналымына түсіруімен құнды деп санаймыз.
Академик Радлов пен өлкетанушы Абрамов зерттеулеріндегі көшпенділердің ежелгі, бай өркениетіне қатысты мол деректер біртіндеп орыс ғылыми жұртшылығының назарын өзіне аудара бастайды. Ресей археологтерінің 1877 жылы Қазанда өткен съезінде Верный уезінен табылған тарихи жәдігерлер негізінде үлкен көрме өткізіліп, Жетісу, Алматы өңірінің алғашқы археологиялық картасы түзіледі. Мұның бәрі 1884 жылы «Труды четвертого археологического съезда в России» атты жинақта басылып, орыс ғылымындағы алматытанудың негізі қаланады.
Алматы, Жетісу өлкесі мен Іле өңірінің ғылыми тұрғыдан зерттелуі үшін Шоқан Уәлиханов өзінің «Географический очерк Заилийского края» атты еңбегінде кейінгі ізденушілерге жөн-жоба сілтейтін мол мағлұматтар келтіреді. Ол Алматы тарихын зерттеушілер ішінде бірінші болып, ортағасырлық Алмату қаласын сол кездегі Верныйдың орнынан іздеу керектігі жөнінде құнды ғылыми пікір білдірді.
Шоқанның дәл осы ұстанымын басшылыққа алған көрнекті шығыстанушы Н.Пантусов 1889 жылы Верный бекінісінің маңындағы үш бірдей обада (оның екеуі Есентай өзенінің бойында) қазба жұмыстарын жүргізіп, олардың ертеректе тоналып кеткеніне қарамастан, көшпенділердің ежелгі өркениетіне қатысты екендігі жөнінде өзінің ұсынықты пікірлерін «Описание раскопок трех курганов, находящихся на западной стороне г. Верного, в апреле и мае 1889 г.» деген жазбаларында жариялайды («Протоколы Туркестанского кружка любителей археологии. Том IV, Ташкент, 1899, с. 105-113) .
Көне Алматы XIX ғасырдың екінші жартысында осылайша біртіндеп өзінің ежелгі тарихының құпияларын Еуропа және орыс зерттеушілеріне аша бастайды. Бірақ оның қадым замандардан бастау алатын ғажайып тарихын әлем жұртшылығына таныту алдағы уақыттың еншісінде болатын.
Верныйға 1894 жылы мәшһүр шығыстанушы В.В.Бартольд келеді. Ол осы сапарының ғылыми қорытындысын «Отчет о поездке в Среднюю Азию с научной целью. 1893-1894 гг.» деген еңбегінде жан-жақты сипаттап жазады. Ғалым Үлкен Алматы өзенінің сол жағалауынан көне қаланың сілемдерін табады. Оған жолбасшы болған верныйлық архитектор П.Гурде бір кездерде дәл осы өзеннің жағасында көне түркі заманына қатысты ескі қаланың орны мен қирандысы болғаны және одан балбал тастарды көргендігі жайлы құнды мағлұмат береді.
Академик В.Бартольд: «Ташкентте болған кезімде доктор Н.Л.Зеландтан Верный қаласының маңында әлдебір көне қаланың қираған орны табылғаны жайлы естідім. Ол Үлкен Алматы шатқалының қарсы бетінде, Верныйдың оңтүстік-батыс жағында орналасқан. П.В.Гурденің айтуы бойынша, мұнда соңғы уақытқа дейін кірпіштен салынған ғимараттардың қирандысы сақталып, барлық көшенің бағыт-бағдарын дәлме-дәл анықтауға мүмкіндік болған. Қазір бүтін кірпіш атаулы тасып әкетілген... Қатарласа орналасқан бірнеше жарқабақ мұнда бір кездері диірмен болғандығын көрсетіп тұр. Оның тастары да сақталған екен, бірақ қазір тоналған. Ескі қаланың орнына түгелдей егін егіп жіберілгендіктен оның аумағын біздер дәл анықтай алмадық... Қаланың маңынан ескі қорғандар көзге шалынады. Біздің жолбасшымыздың айтуынша, олардың бірінен жерге жартылай кіріп кеткен тас мүсіндер табылған», – деп жазады (Бартольд В.В. Сочинения. т. IV, Москва, 1966, с. 83).
Мәшһүр ғалымның жазбалары бізге несімен құнды?
Біріншіден, орыстар ежелгі Алматының орнына Верныйды салуға кіріскенде ескі қаланың орны ғана емес, оның ғимараттарының ортағасырлық шеберлер құйған кірпішіне дейін бүлінбеген күйі тұрған. Ескі замандардан дін аман жеткен бүтін кірпіштерді «жаңа бекініс салушылар» казармалардың қабырғасына қалап жіберген.
Екіншіден, ескі қалада ғимараттары-мен қатар диірмен сияқты өндіріс орны мен оның тастарына дейін сақталыпты. Бұл ортағасырлық Алматы тұрғындарының отырықшы тірлік етумен қатар егін егіп, ұн тартып, ауыл шаруашылығы өндірісімен де айналысқанын көрсетеді.
Үшіншіден, Алматы ежелден осы өңірді мекендеген көне түрік тайпаларына қоныс болған. Оны қала маңындағы көне обалар мен қорымдар айғақтайды. Ең бастысы – дәл осы қаланың маңында Алматыдан мыңдаған шақырым қашықтықта орналасқан Орхон, Енисей бойындағы тас мүсіндермен бірдей балбал тастардың табылғандығы. Бұл Еуразия сияқты алып құрлықтың бойында «Түрік қағанаты» атты біртұтас мемлекет құрған біздің даңқты бабаларымыздың тілі ғана емес, мәдениеті мен өмір-салты да ортақ болғандығын айқын дәлелдейді.
Бартольд жазбасын түйіндесек, Алматы шаһарының орнында ежелгі түрік тайпаларының көне қорғаны болған. Орта ғасырларда мұсылман шығысына әйгілі болған жаңа шаһар салынған. Орыстар Верный бекінісін салуға кіріскенде ортағасырлық Алматы қаласының орнын былай қойғанда оның еңселі ғимараттарының қирандылары мен кірпіштеріне дейін сақталып, қаладағы диірмендер мен оның тастары да сол күндерге қаз-қалпында жеткен. Тіпті көшелерінің орналасуы мен бағыт-бағдарын нақты аңғаруға мүмкіндік болған. Бірақ «өркениет әкелуші» отаршылдар олардың бәрін аяусыз тонап, Верный бекінісін салу барысында пайдаланып кеткен.
Верныйды салу барысында ондағы ежелгі қоныстардан ғажайып жәдігерлер шықты.
Бартольд сапарынан он жыл бұрын – 1884 жылы Верный іргесінде егін салып жүрген Степан Егорин дейтін казак біздің заманымызға дейінгі алғашқы мыңжылдыққа қатысты сақ дәуірінде қоладан құйылған, салмағының өзі 11 пұт тартатын, кейін Еуразия құрлығынан табылған ең үлкен құрбандық тақтасы деп бағаланған жәдігерді табады. Бүгінде әлемдегі ең атақты мұражайлардың бірі – Эрмитаждың «Орталық Азия көнеліктері» атты экспозициясында тұрған бұл өнер туындысы әлі күнге дейін көрушілерді таң-тамаша қалдырумен келеді.
Көркемдік құндылығы мен көлемі жағынан теңдессіз саналатын бұл құрбандық тақтасының ұзындығы мен ені – 111х124 см, биіктігі 33 см. Тақтаның шетін жағалай 25 қанатты жануар сағат тілі бойымен тізбектеле орналасқан. Тақтаның төрт жағындағы тұтқаға қарасаң, оның түрлі құрбандық рәсімдерін өткізу үшін алып жүруге қолайлы етіп жасалғаны көрініп тұр.
Жетісудың Үлкен құрбандық тақтасы (қазір Эрмитажда)
Кейін «Жетісудың Үлкен құрбандық тақтасы» деген атау берілген бұл жәдігер 1886 жылы Эрмитажға әкелінгенде ондағы ғалымдар мұны Будда дініне қатысты мұра деп бағалап, оны сақ, үйсін мәдениетіне жолатпайды. Кейін археологиялық зерттеулер нәтижесінде, Жетісу өңірінен дәл осындай мақсаттағы қанатты жан-жануарлар бейнеленген үлкенді-кішілі құрбандық тақтайшалары мен шырағдандар табыла бастайды. Солармен салыстыра қарастырған Эрмитаждың ғылыми қызметкері А.С.Стрелков 1934 жылы мұның сақ-скиф мәдениетіне қатысы бар деген қорытындыға келеді. XX ғасырдың ортасы мен екінші жартысында ашылған археологиялық жаңалықтар оның бұл пікірін толықтай дәлелдейді.
Ғажайып құрбандық тақтасында ежелгі тайпалардың адам мен табиғат, уақыт пен кеңістік, қимыл мен қозғалыс, макро және микро космос туралы түсініктері көрініс тапқан. Үстіне от тұтатып, май құйып, дүниеден өткендер үшін күлше пісіруге арналған бұл тақта – мыңдаған жылдарға ұласқан дәстүр жалғастығының ескерткіші. Отқа, суға, көк аспанға табынған арыдағы сақ, үйсіндер мен беріде көк тәңірге сиынған ежелгі түріктер мен олардың ұрпақтары – бүгінгі қазақтар әлі күнге дейін отқа май құйып, адыраспан тұтатады.
Ортағасырлық Алматының ауқымды қала болғандығы соншалық, оның аман қалған құрылыс материалдарын тонап біткен соң, «өркениет таратушылар» қала төңірегіндегі жапсарлас мекендерді ескі заман «қалдықтарынан» тазартып, оның үстіне егін егіп жібереді. Ежелгі Алматы осындай тұрпайы талан-таражға ұшыраса да, оның келер ұрпаққа сақтаған құпиясы әлі мол болатын...
Жиырмасыншы ғасыр басындағы аласапыран заманда Алматыға қатысты археологиялық, ғылыми-зерттеулер саябырсығанымен, қала құрылысының қарқынды жүргізіліп, көне тарихқа қатысты жаңа жәдігерлер табыла түсті.
Алматының арғы-бергі тарихына қатысты ғылыми деректерді жинақтап, жүйелеу ісі әйгілі шығыстанушы, түрколог ғалым, профессор А.Бернштамға бұйырды. Ол жергілікті ғалымдармен бірлесе отырып, 1939 жылы Алматы мен оның төңірегін жан-жақты зерттеп, нәтижесін әуелі Ғылым академиясының хабаршысында «Памятники старины Алма-Атинской области (по материалам экспедиции 1939 года)» деген жазбаларында жариялап, кейін 1948 жылы «Прошлое района Алматы» атты іргелі тарихи-археологиялық очеркін жеке кітап етіп басып шығарады.
Профессор А.Н.Бернштам Алматы мен оның төңірегіндегі ежелгі қоныстар мен елді мекендер тарихын одан әрі тереңдете түсіп, оны сақ дәуіріне дейін апарды. Оның сол заман үшін өте батыл болжам ретінде қабылданған ғылыми ұстанымдары кейін археологиялық зерттеулер негізінде толық дәлелденді. Дәл осы тұста әйгілі түрколог-академиктер С.Малов пен А.Самойловичтердің талантты шәкірті Александр Натанович туралы аз-кем мағлұмат бере кетсек, артық бола қоймас.
Бернштам бар ғұмырын түркі халықтарының арғы-бергі тарихы мен аса бай мәдениетін зерттеуге арнады. Ол 1933-1953 жылдар арасында Жетісу өлкесі, Қазақстанның оңтүстік өңірі мен Қырғызстанда жүргізілген аса ірі археологиялық экспедицияларға басшылық жасап, ғылыми айналымға бұрын беймәлім болып келген, өз құндылығын әлі күнге дейін жоймаған көптеген жаңалық енгізді. Шу, Талас, Іле алқаптарын зерттеп, көне Тараз, Ақыртас, Құлан қалаларының құпиясын ашты. Айша бибі мен Бабажы қатын кесенелерінің кешенді сипаттамасын жасады. Соғыс қарсаңында – 1939 жылы Қазақстанның оңтүстігіндегі ортағасырлық қалалардың жан-жақты ғылыми тізбесі мен орналасуы туралы археологиялық карта жасады.
Профессор А.Н.Бернштамның біз үшін ерекше құнды еңбегі – «Прошлое района Алма-Ата» атты жанрын өзі «тарихи-археологиялық очерк» деп анықтаған еңбегі. «Әдемі көшелері бір-бірімен ұштаса түсіп, гүлге оранған әсем қала, кеңестік Қазақстанның ару астанасы – Алматы орналасқан жерді адамдар өте ерте замандардан-ақ мекен еткен» деп басталатын еңбек бұл Алматы мен ежелгі тұрғындарына деген зор құрметпен жазылған.
Бернштам әрі қарай бұл өлкеде біздің заманымызға дейінгі III және II мыңжылдықта өмір сүрген адамдардың жер өңдеп, егін егіп, кәсіп жасағанының мысалы ретінде 1939 жылғы өзі басқарған экспедицияның Алматы қаласы Қамқор көшесі 42-үйдің маңында қазба жұмыстары барысында табылған тас кетпенді мысалға келтіреді.
Бернштам экспедиция барысында Алматымен шектеліп қана қоймай, оның іргесіндегі Ақсай, Қаскелең, Талғар, Шамалған, Ұзынағаш, Есік, Түргенді түгел зерттеп, ежелгі сақ, үйсін тайпаларының мол қазынасына кезігеді. Соның нәтижесінде, «Бүгінгі Алматы орналасқан аумақта сақ тайпалары тұрған. Кейінгі кезде табылған жәдігерлер анық көрсеткендей олар мәдени дамудың жоғары деңгейіне жетіп, түрлі кәсіптермен айналысқан. Сақтар – қазақ тайпаларының арғы аталары» деп оған дейін бірде-бір қазақ, орыс және кеңес тарихшысы айтпаған ежелгі сақтардың бүгінгі қазақтардың арғы атасы екендігі жөнінде кесімді пікірін айтады. Бернштам осы тұжырымын жазғанда орыс тарих ғылымында сақтар туралы көп айтылмайтын. Айтыла қалған жағдайда олар ежелгі грек және еуропалық мәнерде скифтер деп аталатын.
Батыста Ахеменидтер империясымен, оңтүстікте Үндістанмен шектесіп, Алтай таулары мен Қара теңіз аралығындағы Еуразияның алып даласын қоныс етіп, соңына ғажайып мұра қалдырған арғы бабаларымыз – сақтардың өзінің де, олардың адамзат тарихы мен өркениетіне қосқан үлесінің де қадіріне біз әлі күнге дейін жете алмай жүрміз. Сол себепті түркітілдес халықтар тарихына мұрнын шүйіре қарайтын еуроцентристік ғалымдар тобы оларды әлі күнге дейін «парсытілдес халық» деген ғылыми негізі тайғанақ, жадағай теория шеңберінен шыға алмай келеді.
Парсылардың көне кітабы «Авеста» (б.з.д. X ғасыр) мен «Бехистун жазуынан» (б.з.д. VI ғасырда тасқа қашалған) бастап, кейінгі заман жазбаларында сақтар олардың қас жауы, өзге жұрт, жат тілдің тайпалары ретінде көрсетіледі.
Егер қазіргі Қазақстан картасына көз жіберер болсақ, шығыста – сақтардың аримаспылар, орталықта – арғыппейлер мен исседондар, батыста – савроматтар, Маңғыстау мен Сыр бойында – дай тайпалары, ал оңтүстік пен Жетісу өлкесін тиграхауда сақтары мекендеді. Сақтар біздің заманымызға дейін өмір сүрген Геродот, Ксенофонт, Птоломей сияқты көне грек тарихшыларының еңбегінде скифтер деп аталғанымен, тарихшылар атасы саналған Геродот: «Парысылар скифтердің бәрін сақтар деп атаған» – деген анықтамасын қолмен қойғандай жазып кетті (Геродот. История. Л., 1972, с. 333).
Тұңғыш рет Бернштамның кеңестік тарих ғылымында сақтарды «Қазақ тайпаларының арғы аталары» деген батыл болжамы кейінгі кезеңдерде ашылған ғылыми жаңалықтармен ұдайы дәлелденіп келеді. Профессор Бернштам Алматының осы күнгі Таулы қырат (Горный Гигант) тұсынан ежелгі үйсін тайпаларының қоныстарын тауып, «Бұл тұрақ болашақта Алматы қаласы түскен аумақта отырықшылықтың болғандығын ешбір талассыз дәлелдейтін алғашқы құжат болып табылады» деп Алматы қаласы тарихының нақты қай кезден бастау алатынын көрсетіп берді.
Автор бұдан соң үйсін мәдениетінің ерекшеліктеріне тоқталып: «Үйсіндер алтыннан түрлі зергерлік бұйымдар жасауда үлкен шеберлікке қол жеткізді» деп өзі басқарған экспедиция шеңберінде 1939 жылы Қарғалыдан табылған асыл тастармен көмкерілген алтын диадеманың ғылыми сипаттамасын жасады. Бұл жәдігер қазір Алматыдағы Орталық мемлекеттік музейде сақтаулы.
Тәуелсіздік жылдарында қазақ ғалымдары қытай мұрағаттары мен ежелгі қытай жылнамаларына қол жеткізілген соң ежелгі Үйсін мемлекеті туралы жаңа мағлұматтар ғылыми айналымға шықты. Алатау мен Алакөл аралығындағы Жетісу жерін мекендеген үйсіндер біздің дәуірімізге дейінгі 107 жылы Қытаймен дипломатиялық байланыс орнатып, император үйсін Күнбиіне қарындасы Синьзюньді ұзатуға дейін барған. Дипломатияда бұл тең дәрежедегі Мемлекет басшысына ғана көрсетілетін құрмет саналады.
Бернштам еңбегінде көне «дулу» тайпасының қазақтар құрамындағы «дулат» тайпасының арғы атасы екендігі, олардың біздің заманымыздың алғашқы мыңжылдығында Шу мен Талас қана емес, Іле Алатауының етегін мекендегенін атап өте келіп: «Бұл шұрайлы жерлер қазақтар ішіндегі дулат тайпасының арғы аталары – көшпелі түріктердің дулу тайпалық конфедерациясына тиесілі болды» деген қорытынды жасайды. Алатауды мекендеген ежелгі түрік тайпаларының тарихы мен мәдениетіне деген үлкен ілтипатпен жазылған зерттеу Алматы шаһары мен оның тарихын зерттеудегі үлкен белес болды және кейінгі зерттеушілерге әлі күнге дейін бағыт-бағдар сілтеумен келеді.
Ежелгі ғұндар мен көк түріктер тарихына қатысты осы күнге дейін ғылыми құндылығын жоймаған, Жетісу өлкесі, Оңтүстік Қазақстан, Орталық Азияға қатысты тамаша ғылыми еңбектердің сериясын жасаған ғалым өмірінің соңына қарай өркениет пен мәдениеттен мешеу қалған, кешегі бұратана, жабайы делініп келген халықтың көне тарихын кеңестік идеология қалыптастырған концепциядан көтеріңкі бағалағаны үшін көп қуғын-сүргінге ұшырады. Шығармаларын қайыра басуға тиым салынды.
Осы тұста қазақ қана емес, жалпы түрік халықтарына жасалған мына бір қиянат туралы айта кетпеске болмас. Патшалық Ресей төңкеріске дейін Түркиядан басқа бүгінгі бес тәуелсіз мемлекет болып отырған қазақ, өзбек, қырғыз, түрікмен, әзербайжан ұлттарын түгелдей жаулап алды. Империяның ішінде қалған татар, башқұрт, ноғай, т.б. ірі санды түрік халықтарына да отаршылдық қамытын кигізіп, бәріне түзем, бұратана, жабайы деген айдар тақты. Сол себепті олар артта қалған халықтар деп саналды. Ресей отаршылдық саясатының мақсаты да жабайы халықтарды өркениетке, мәдениетке тарту деп насихатталды. Мұндай империяшыл, өркөкірек саясатқа сәйкес дамымаған халықтың кешегі мәдениеті де болмауға тиіс еді.
Ғылыми шындықты аттап өте алмаған кейбір орыс ғалымдары түрік халықтарының көне мәдениеті орыс халқының жеке князьдіктерге бірігуінен тым-тым арыда екендігін мойындауға, жазуына тура келді. Сондықтан олардың басым көпшілігі өз еңбектерін әуелі француз, неміс, ағылшын тілдерінде жариялауға мәжбүр болды. Мәселен, В.Радловтың қазақ, қырғыз, татар халықтары туралы еңбектері неміс тілінде жазылып, әуелі Германияда жарияланды. Тіпті әлемдік өркениеттің жауһары саналатын Орхон-Енисей ескерткіштерінің құпиясын да дат ғалымы Томсен ашты.
Түрік халықтарының мәдениеттен мешеулігі туралы тезис кеңес заманында да үстемдік етіп келді. Мұндай қайыс ноқта Сталин өлкен соң сәл босаңсығанымен, коммунистік идеология деңгейінде үнемі қолдауға ие болып отырды.
Атақ-даңқы Бартольд пен Бернштамдай болмаса да, Алматы тарихын зерттеуге өзіндік үлес қосқан тағы бір автордың есімін ерекше атап өткен ләзім. Ол В.Бартольдтың өзі жоғарыда біз келтірген еңбегінде сілтеме жасайтын өлкетанушы, археолог В.Д. Городецкий.
Алматы тарихын зерттеушілер үнемі айналып соғып отыратын 1927 жылы Ташкентте В.В.Бартольд құрметіне арналып шығарылған жинақта басылған В.Городецкийдің «Остатки древнего поселения к югу от г.Алматы (бывш. Верный)» атты еңбегінде осы күнгі Кіші Алматы мен Есентай (Весновка) өзендері аралығындағы ортағасырлық қаланың орны зерттеле келіп: «1922 жылы бірнеше рет Алматының оңтүстігіне қарай Весновка өзенінің маңында болғанымда өзеннен тасылып, ескі қаланың іргетасына қаланған төртбұрышты қалыптағы тастарды көрдім» деп жазылған (В.В. Бартольд «Туркестанские друзья, ученики и почитатели», Ташкент, 1927, с.145). Ол 1924 жылы екі өзен аралығын картаға түсіріп (ол Бартольд жинағында жарық көрген), көне қаланың орнын ғана емес, оған қатысты көптеген жәдігерлерді тауып, оны Жетісу губерниялық музейіне өткізеді.
Верный бекінісін «салушылар» ортағасырлық Алматыдан табылған көне жәдігерлерді өрескел жабайылықпен пайдаланған. В.Городецкий Крюков дейтін көпес май шайқайтын зауытын Үлкен Алматы өзені бойындағы көне замандардан жеткен ескі диірменнің орнына салып, оның үстіңгі тасын ұстаханасында пайдаланған. Ал дәл осы диірменнің астыңғы тасы Талғардан табылған. Оны «Большевик» коммунасының жұмысшылары төртке бөліп, тері өңдеу зауытына пайдаланыпты. «Мәдениет таратушылардың» тірлігі мен қам-қарекетінің сиқы, ешбір әсірелеусіз, тура осындай надан кеуделікпен жүзеге асты.
Городецкий мақаласы мен ол жүргізген зерттеулердің тағы бір құнды тұсы оның Алматы дәл бүгінгідей қанат жаймай тұрып, ескі қалашықтың орны да, оның қирандылары да сақталған кезде жазылғандығында.
Отандық тарих ғылымы өркен жайып, ұлттық кадрлар қалыптасқан жағдайда Алматы мен оның төңірегінің тарихын зерттеу К.Ақышев, М.Қадырбаев, К.Байпақов, З.Самашев сияқты талантты ғалымдар тарапынан кең көлемде, тарих және археология ғылымының сан саласында жүйелі түрде жүргізілді. Профессор Кемел Ақышевтың 1969 жылы Алматыдан 50 шақырым жердегі Есік қорғанынан біздің заманымызға дейінгі V ғасырда өмір сүрген сақ ханзадасын табуы көне шаһардың сан қатпарлы тарихын әлемдік деңгейге көтеріп, оны ғылыми тұрғыдан танудың жаңа бағытын қалыптастырды.
Бізді ерекше қызықтыратыны – Алтын адам табылған қорымнан шыққан күміс тостаған. Оның сыртқы жағына руна тәріздес жазумен екі жолға 26 таңба шекілген. Ғалымдар бұл жазуды түрліше оқып, әркім өзінше жорамал жасаумен келеді. Біздің пайымдауымыз бойынша шындыққа ең жақыны – көрнекті түрколог, көне түркі жазуының әлемдік деңгейде мойындалған айтулы маманы, профессор Алтай Аманжолов ұстанымы. Ол күміс тостағандағы таңбаларды көне түркі жазуларымен салыстыра келіп, мәтінді «Аға, саңа очуқ! Без чөк! Букун ігре (р?) азұқ» деп оқып, оны «Аға, саған бұл ошақ! Бөтен (жат елдің адамы) тізеңді бүк! Халықта азық-түлік мол болғай!» деп аударды (Аманжолов А., Түркі филологиясы және жазу тарихы, А., 1996, 43-бет).
Алтын адаммен бірге табылған күміс тостағандағы жазу
––––––––––––––––––––––––––––––
Алтын адамның табылуы әлемдік археология тарихында ғана емес, түркі жазуындағы ғажайып жаңалық болды. Ол көне түркі жазуының тарихын мың жылға дейін шегеріп, қазақ жерін мекендеген ежелгі тайпалардың осыдан 2500 жыл бұрын өз жазу-сызуы болғандығын айқын дәлелдеп берді. Осылайша, «Ежелгі Алтай, Оңтүстік Сібір мен Жетісу, Тараз өңірін мекендеген прототүрік тайпаларының көне жазуы біздің дәуірімізге дейінгі алғашқы мыңжылдықта қалыптасты» деген ғылыми концепция орнықты.
Профессор Алтай Аманжолов 1961, 1977 жылдары Тараз, Талас өңірінде тасқа қашалған тағы 3 ескерткішті тауып, оны зерттеу мен оқу барысында өз пікірін одан толықтыра әрі нақтылай түсті. Ғалым кейін археолог Ф.Арысланов 1969 жылы Ертіс бойынан тапқан қола айнадағы жазудың құпиясын ашып, кейін Семей, Ертіс өңіріне 1983 жылы жасаған ғылыми экспедиция барысында өзі тапқан күміс білезік пен тас мөрдегі жазуды оқу арқылы көне түркі жазба ескерткіштерінің таралу ареалын кеңейтіп, бастапқы тұжырымын біржолата бекіте түсті.
Профессор А.Аманжолов кейін жасаған экспедициялары негізінде Іле өзені бойынан өзі ашқан көне түркі жазба ескерткіштерінің жәдігерлері бойынша бітік жазуының Орхоннан тартып, Алтай, Ертіс, Жетісу, Алматы, Іле мен Талас бойына дейінгі аралықтарда еркін қолданыста болғандығын және бұл өлкені мекендеген тайпалардың ортақ тілде сөйлегендерін нақты ғылыми тұжырымдармен дәлелдеп берді.
Осы тұста мына бір шетіндеу мәселеге де тоқтала кетсек, артық бола қоймас. Түрік халықтарының ежелгі мәдениетін тұқырту науқаны барысында Есік қорғанынан табылған күміс тостағандағы жазуды ежелгі бактрия немесе солтүстік үнді тайпаларының (кхароштхи) жазуы болуы мүмкін дейтін де гипотезалар әлі күнге дейін қылаң беріп қалады.
А.Аманжолов өмірінің соңына қарай осы жолдар авторының демеуімен 2003 жылы жарық көрген «История и теория древнетюркского письма» атты іргелі монографиясында: «Күміс тостағандағы жазуды оқудағы 1971 жылы ұсынылған нұсқа оған келіспеген идеялық қарсыластар мен дилетанттардың назар аударуға тұрарлық маңызды аргументтерінің болмауы және бұл нұсқаны терістейтін ғылыми еңбектердің жарияланбауы себепті әлі күнге дейін мызғымастан сол орнында тұр» деп бұл жазуларды парсы, соғды, үнді жазба ескерткіштерімен байланыстырып жүргендердің пікіріне балтамен шапқандай тойтарыс береді. (А., 2003 жыл, 221-бет).
Мұның бәрін термелеп отыруымыздың тағы бір себебі – ежелгі Алматы арғы бабаларымыздың киелі қонысы ғана емес, осыдан 2500 ғасыр бұрын төл жазу-сызуы болған жалпы адамзат өркениетінің алтын бесігі екендігіне назар аудару. Алдағы уақытта бабаларымыздың алтынмен апталып, күміспен күптелген, асыл тастармен әшекейленген асыл бұйымдары әлі талай табыла жатар, бірақ көне жазудың орны бөлек. Сондықтан профессор А.Аманжолов ғылыми тұрғыдан дәлелдеген жазу үлгісінің қазақ қана емес, тұтас түрік дүниесі, жалпы адамзат өркениетіндегі алар орны, қосар үлесі айрықша болып қалатыны анық.
Тәуелсіздік тұсында профессор З.Самашев бастаған ғалымдар Алматы тарихын одан әрі тереңдетіп, палеолит заманына дейін апарды. Олар осы күнгі Алматыдағы алғашқы адамзат қоныстары төменгі палеолит заманында, яғни осыдан 100 мың жыл шамасында болғандығын нақты археологиялық қазбалар негізінде дәлелдеп, Фабричный поселкасы маңында жүргізілген археологиялық зерттеулер нәтижесінде төменгі палеолит дәуіріне жататын тастан жасалған құралдарды тапты.
Қазба жұмыстары барысында шыққан қалдықтарды саралай келіп, ғалымдар: «Бүгінгі күнге дейін жинақталған деректерге сәйкес ежелгі адамдар қазіргі Алматының аумағында алғаш рет осыдан 100-50 мың жыл бұрын төменгі палеолиттің мустьер дәуірінде – тас ғасырда пайда болды» деген қорытындыға келеді (Самашев З., Григорьев Ф., Жумабекова Г. Древности Алматы, А., 2005, с.18).
Профессор Самашев бастаған топ осы күнгі Көктөбе мен Жарбұлақ өзенінің бойынан неолит дәуіріне (б.з.д. V-III мыңжылдықтар) қатысты қарапайым еңбек құралдарын да тапты. Бұл туралы авторлар: «Бұл кезде Іле Алатауының баурайы ежелгі адамдар қонысы болғандығын археологтер ашқан көптеген неолиттік тұрақтар дәлелдейді» деп жазады (Самашев З., Григорьев Ф., Жумабекова Г., Древности Алматы, 2005, с. 18).
Егер төменгі палеолит заманындағы жәдігерлерді ежелгі Алматының алғашқы қабаты дейтін болсақ, б.з.д. V-III мыңжылдықтарға жататын жаңа тас ғасыры – неолит заманынан табылған микролиттер (аңшылық, балық аулау, терімшілік пен тері өңдеу мақсатында қолданылатын шағын құралдар), нуклеустер (тастан жасалған қырғыш, кескіш құралдар) мен керамикалық заттар қалдықтарын ежелгі Алматының екінші қабаты деуге толық негіз бар.
Кейінгі жылдарда ашылған археологиялық зерттеулер нәтижесінде Алматының үшінші қабаты саналатын – қола дәуірден табылған заттар Алматы мен оның маңында бір-бірімен жапсарлас тізбекті елді мекендер мен ежелгі қоныстар болғандығын дәлелдеді. Ю.Мотов, Т.Жұмабекова бастаған археологтер 1991 жылы Төменгі Каменка маңынан б.з.д. IV және IX ғасырларға қатысты 20-дан астам көне молалардан сол заманның материалдық мәдениетін айғақтайтын мол жәдігерлер тапты.
Археологтер К.Ақышев пен Ғ.Қушаевтар 1960 жылдары Медеу жақтағы Бұтақты және Ақсай шатқалынан тапқан жәдігерлер б.з.д. II және I мыңжылдықта Алматы мен оның маңында ежелгі тайпалардың тұрақты қоныстары болғандығын дәлелдеді. Бұл тайпалар аталған дәуірде біртіндеп көшпеліліктен жартылай көшпелілікке, маусымдық көшіп-қонуға қолайлы қалашықтарға орныға бастаған.
Алматының төртінші қабаты – сақ-үйсін мәдениетіне қатысты кезең. Мұның дәлелі – қаланың дәл іргесіндегі әйгілі сақ патшаларының қорғандары. Кезінде біз оларды «дала пирамидалары» деп атағанбыз. Профессор К.Ақышев Іле жағасында орналасқан әйгілі «Бесшатыр» қорымында 31 сақ қорғаны, ал Есік қорымында 40-тан астам осындай қорған болғанын анықтады.
Ежелгі сақтар мен үйсіндер тек алтыннан ғана бұйымдар жасаған жоқ, олардың қоладан құйған заттары мен оның құю техникасы, көркемдік құндылығы бүгінгі заман адамдарын да таң-тамаша қалдырумен келеді. Кезінде Алматының дәл іргесінде Каменское плато елді мекенінен, Үлкен және Кіші Алматы өзендері бойынан табылған б.з.д. VII-IІ ғасырларға қатысты қола және мыс қазандар мен табақтар, садақ тартқан аңшылар мен малдас құрып отырған адамдар бейнеленген шырағдан мен құрбандық тақталары, қоладан құйылған қанатты ат пен барыс, жолбарыс пен арыстан мүсіндері, ат әбзелдері, мифтік сипаттағы түрлі зооморфтық бейнелер – сақ-үйсін мәдениетінен жеткен баға жетпес мұрамыз.
Мұның бәрі – біздің заманымызға дейінгі X ғасыр шамасынан бастап, Алматы мен оның төңірегін ежелгі сақ, үйсін тайпаларының біз әлі күнге дейін кешенді түрде зерттей алмай жүрген ғажайып мәдениет қалыптастырғанының айқын дәлелі. Алматының әр тұсынан жүргізілген құрылыс жұмыстары барысында қазірге дейін табылып жатқан ежелгі қоныстарының орны бұл болжамды толығымен растай түседі.
Алматының бесінші қабаты Түрік қағанаты (VІ-VІІІ ғасырлар) кезінде пайда болды. Әйгілі Бумын қаған 552 жылы хан тағына отырғанда інісі Естемиді қағанаттың батыс бөлігіне ябғу, яғни мемлекеттегі екінші адам етіп қояды. Ол 554-56 жылғы көк түріктердің қалың қолын бастап, Алтай асып, Жетісу, Тараз, Түркістан өлкесін түгелдей қағанатқа қаратып, тілі мен мәдениеті тамырлас ежелгі үйсін, дулат тайпаларын империяға қосады.
Византиямен дипломатиялық, сауда байланысын орнатқан Естеми әуелі Самарқанд пен Бұхараны бағындырды. Бұдан кейін 567 жылы Аралдан асып, Еділді бойлап, Солтүстік Кавказды түгел жаулап, Иран шебі саналатын темір қақпа – Дербентке дейін жетеді.
Даңқты қолбасшылығымен қатар ақылман саясаткер болған Естеми Иранмен ұзақ жылдарға созылған дау-шарды бітіммен аяқтап, қызын қазақ тарихында әділетті патша – Наушаруан атанған, Фирдаусидің әйгілі «Шахнамесінде» жырланатын шахиншах Құсырауға (Хосров І) ұзатады. Дәл осы некеден Иранның келесі патшасы Ормыз туады.
Естеми Византия императоры Екінші Юстиннің жіберген елшісі Земархты Сырдың бойындағы он екі қанат ақ ордасы – киіз үйде қабылдаған. Бұл – византия, иран және түрік хроникасына түскен әйгілі оқиға. Міне, осы Естеми қаған билік құрған тұста Жетісу өлкесі, осы күнгі Алматы маңы түгелдей Түрік қағанатының билігіне көшеді.
Мұхтар ҚҰЛ-МҰХАММЕД,
Ұлттық ғылым академиясының академигі