Қазір елімізде тұтынушыны алдап, сапасыз тауарлар ұсыну немесе алдын ала төленген ақшаны қақшып кетіп, жоқ болу сияқты әрекеттер көбейіп барады. Сондай әрекеттер Солтүстік Қазақстан облысында да артып келеді. Облыстық сауда және тұтынушылар құқын қорғау департаменті басшысының орынбасары Ләзім Мияшеваның айтуына қарағанда, былтыр департаментке 491 арыз-шағым түскен болса, биылғы 11 айдың өзінде былтырғы сан 8,4 пайызға көбейген. «Егер салалар туралы айтатын болсақ, биыл бөлшек саудада арыз-шағым – 41,5%, электрондық саудада – 46,2%, тұрмыстық саудада – 3,0%, ТКШ саудасы бойынша 2,1%-ға артты. Осы көрсеткіштер бір жағынан тұтыну мәдениетінің жоғарылағанын көрсетсе, екінші жағынан кәсіпкерлердің іс-әрекетіндегі алдап-арбаудың да артқанын көрсетеді», деді ол.
Аталған заң жобасында өзінің құқығын қорғаудың амалдарын тұтынушы өзі таңдайды делінген. Мұндай амалдарға алаяқтық жасаған бизнес өкілін бірден сотқа беру немесе мемлекеттің органға шағымданып, оны заңды жолмен жауапқа тарту жатады. Сонымен бірге заң жобасы тұтынушының құқығын қорғайтын қоғамдық институттардың рөлін арттыруды көздейді. Сондай-ақ осы салаға Омбудсмен енгізуді есепке алған. Тұтынушы құқын қорғау барысында Омбудсмен және тұтынушылардың қоғамдық бірлестіктері мемлекеттік баж төлемейтіні де жобада қарастырылған. Сонымен қатар тұтынушылардың қоғамдық бірлестіктеріне ішкі нарықтың қоғамдық мониторингі шеңберінде тауарлардың үлгілерін таңдау және қызметтерді (жұмыстарды) сатып алу құқығы беріледі. Үшіншіден, тұтынушылардың құқықтарын қорғау қағидаларын тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық, байланыс, туризм, мәдениет, сауда, көлік және басқа да тұтынуға қызмет көрсету салаларына кеңейту ұсынылады. Бұлар барлық салада тұтынушылардың құқықтарын жан-жақты қорғау үшін қажет, сондай-ақ тұтынушылардың құқықтарын қорғау мәселелері бойынша мемлекеттік органдардың салааралық үйлестіруін күшейтеді.
Заң жобасы тұтынушылардың құқығын онлайн сауда барысында қорғауды да қарастырған. Биылғы жылдың 11 айында Солтүстік Қазақстан облыстық сауда департаментіне түскен шағымдар арасында онлайн саудаға байланыстылары былтырғы жылдың сәйкес мерзімімен салыстырғанда 34%-ға артты. Сондықтан тұтынушылардың құқықтарын қорғау саласындағы уәкілетті орган бұл салаға ерекше көңіл бөлуде. Қазіргі уақытта тұтынушылардың мәселелерін жылдам шешу үшін «Wildberries» электронды сауда алаңының өкілдерімен WhatsApp арнасы құрылды. Атап айтқанда, «Wildberries» маркетплейспен бірлесіп, департамент 72 тұтынушыға 2 млн 770 мың теңгеден астам қаражатты қайтаруға көмек көрсетті. Сондай-ақ қазір «Ozon» электронды сауда алаңының өкілдерімен WhatsApp арнасы құрылды. Алайда жүргізіліп жатқан профилактикалық жұмыстарға қарамастан қазір әлеуметтік желілердің әртүрлі парақшаларында сатып алынған тауарларды таңдап алу және төлеу кезінде алаяқтық әрекеттер орын алып отыр. Мәселен, Астана қаласының бір тұрғыны Instagram әлеуметтік желісіндегі жарнаманы көріп, «Apple air pods3» құлаққаптарына тапсырыс беріп, сатушыға 64 мың теңге көлемінде алдын ала төлем жібергенімен, тапсырыс берілген тауарын ала алмаған. Тапсырыс берген кезде Instagram парақшасында 17 мыңнан астам жазылушы болған. Instagram парақшасында сатушының кеңсесі Петропавл қаласы Сутюшев көшесі, 60 деп, «Квартал» бизнес-орталығы көрсетілген. Алайда аталған нысанға барған кезде бұл мекенжай сұлулық салоны болып шығады және сатушының Instagram-парақшасында жарияланған бейненұсқаулық осы салонның Instagram-парақшасынан көшірілгені анықталды. Бұл өтініш қазір құқық қорғау органдарында қаралып жатыр.
Алаяқтық, сондай-ақ сипаттамасына немесе үлгісіне сәйкес келмейтін сапасыз тауарларды сату артып тұр. Осыған байланысты Ләзім Мияшева тұтынушыларға келесі кеңестерді: тауар туралы ақпаратты, оның ішінде тауардың кепілдік мерзімі және жарамдылық мерзімі туралы ақпаратты мұқият зерделеу, сатушыдан сәйкестік сертификаттарын немесе сәйкестік туралы декларацияны талап ету керектігін айта келіп ол: «Сатушыдан тауарды сатып алу фактісін растайтын құжатты талап етуге әрбір тұтынушы құқылы. Сатып алу алдында сатушының беделі туралы, сондай-ақ ол сататын тауарлардың сапасы мен қауіпсіздігі туралы тұтынушылардың пікірлерімен танысу керек. Сонымен қатар сатушының байланыс деректері және тауарды айырбастау-қайтару шарттары туралы ақпарат берілмеген күмәнді интернет-ресурстарда тауарға тапсырыс беруден аулақ болу керек», дейді.
Сөзінің соңында ол қазір тұтынушылардың құқықтарын қорғау саласындағы уәкілетті орган тарапынан «Сапалы өнім» жобасының тұжырымдамасы және осы жобаны іске асыру бойынша Жол картасы әзірленгенін мәлім етті.
Солтүстік Қазақстан облысы