Мәдениет • 07 Ақпан, 2024

Постфольклор, медиалор, әлде желілік фольклор?..

187 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

«Фольклор» деген ұғымға бүгінгі көзқарас тұрғысынан да ой жүгіртіп көрсек. Рас, бүгінгі қоғам «фольклор» дегеннің ағылшын тілінен аударғанда «халық даналығы» деген мағына беретінін біледі. Сонымен бірге бүгінгі қоғам халық даналығынан туған соң, оның төл иесі болмайтынын, ауызша жаратылып, ауызша таратылатынын, ұлттың салт-дәстүрімен үйлесімде болатынын, бір өзі бірнеше өнерді тоғыстыратынын, ұрпақтан-ұрпаққа ауызша таралатындықтан, бір шығарманың бірнеше нұсқасы кездесетінін, ұрпақ ауысып, таным мен талғам өзгерген сайын уақыт пен қоғамдық сана қажеттілігіне орай үнемі жаңғырып отыратындығын, айтушы мен тыңдаушының өзара тығыз байланысының нәтижесінде өркендейтіндігін біледі.

Постфольклор, медиалор, әлде желілік фольклор?..

Коллажды жасаған – Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»

Фольклорлық туындылар қа­шан, қай кезде, қалай пайда бол­ғанына қарамастан, заман өз­геріп, ұрпақ ауысып жатса да, маз­мұнындағы ақпараттардың дерек­тілігі бұлыңғыр әрі күмәнді болса да, астарында айтылған ойлар арқылы қоғамдық санаға қозғау салу мақсатынан еш айнымаған. Мейлі ол миф, мейлі ертегі, хикая, әпсана, хикаят, аңыз, батырлық жыры, ғашықтық жыр, тарихи жыр, тұрмыс-салт жырлары (жар-жар, беташар, сыңсу, жоқтау, т.б.), толғау, терме, арнау, айтыс, мақал я мәтел, жұмбақ, жаңылтпаш бол­­сын – барлығының да түпкі мақ­саты айқын. Ол – адам санасына, адам арқылы қоғам санасына қоз­ғау салу. Ізгілікке ұмтылдыру, жақ­сылыққа жұмылдыру, жа­ман­­дықтан жирендіру, шын­дық­қа жүгіндіру, өтірік пен жал­ған­дықтан безіндіру, жаман адам мен жақсы адам айырмасын біл­­діру, өмірді тану, ажалдың ба­рын аңғарту, табиғат пен адам­­ның, адам мен қоғамның қа­­рым-қатынасын бағалауды үйре­ту, т.б. – фольклорлық шығарма­лар­дың негізгі қызметі. Ондай мұраты болмаса, ол мұрат жалпы­адамзаттық игілікке қызмет етпесе, фольклорлық жаратын­ды сан рет қайталанса да, ұрпақ­тан-ұрпаққа сабақтаспайды. Фоль­к­лорлық туындының негізгі, түпкі мақсаты – бүгінгі қоғамға немесе бір ғана қоғамға қызмет ету емес. Ол әр уақытта барлық қо­ғам­ға ортақ қызмет ете алатын құндылықтарға негізделеді. Сон­­дықтан да ол қай қоғамда да бағалы, бағалы болған соң да өміршең. Әлбетте, әр фоль­к­лор­лық туынды – алдымен өз ұлты­ның төлі. Ондағы оқиға сол ұлт өмір сүрген табиғаттың аясын­да, кәсібі ортақ, тұрмыс-тір­шілігі, салт-дәстүрі, әдет-ғұр­пы, жаһанға, жаратылысқа қа­тысты таным-түсінігі бір адам­дар өмір сүрген қоғамда дү­ние­ге келген соң да, оның сол қо­ғам­ға бейімделген өзіндік ерек­ше­­ліктері болмай қоймайды. Фоль­к­лорлық мұралардың жараты­луы мен таралуы және дамуы жазба мәдениеттің өркендеуіне дейін ерекше қарқынды болып, кейін бәсеңдеді. Өйткені көшпелі тұрмыстың орнын отырықшылық мәдениет алмастырды, далалық ұғым қалалық таныммен тоғысты. Жазбаша туған шығармалар кө­бейіп, айтушылардың қызметін жазу­шылар атқара бастады. Тың­даушылар жаппай оқушыларға айналды. Ауызша жаратынды­лар­ға сұраныс азайды. Оның үстіне қалалық мәдени өркениет өмірге әкелген өнердің басқа түрлері өркен жайды. Кино, театр сынды өнер салалары кешегі халық тұрмысындағы салт-дәстүрмен бірге үйлесе өмір сүріп келе жат­қан жыраулық, жыршылық, айтыс өнерін, басқаша айт­қанда ел алдындағы ауызша шы­ғармашылықты ысыра баста­ды. «Қырымның қырық батырын» жатқа айтатын Мұрын жыраулар өнер сахнасынан кетті. Жыр шы­ғарып, ауызша тарату жоққа тән бола бастады. Өйткені оған сұ­раныс азайды, тіпті доғарылды. Оған себепкер адамзат дамуында болмай қоймайтын қоғамдық-экономикалық қатынастармен бірге қолдан жасалған саяси-әлеуметтік ұстанымдар да болғаны – тарихи шындық. Мысалы, кеңес одағында ескінің бәрін «артта қалғандық» деп мансұқтау саясатымен қолдан жасалған кедергі­лер арқылы ұлттық құндылықтар­ды айғақтайтын ақпараттарға бай фольклорлық мұраларды тамырымен жоққа шығару науқаны үзбей жүргізілді. Сөйтіп, халық даналығынан туған, сан ғасыр өмір сүріп келе жатқан мұралар өнер сахнасынан аластатылды. Бірақ халық жадындағы қажетті ақпараттар ұрпақтан-ұрпаққа ұлт­тық код арқылы беріліп оты­ратындықтан, қоғамдық санада үнемі заманына қарай жаңғырып отырды. Бір кездері ұмыт бола бастаған айтыс өнері заманауи тал­ғам мен таным талабымен қай­та биікке көтерілді, терме, тол­ғау айту да қайта жанданды, жыр­шылық та қайта бүршік ата бас­тады. Өйткені фольклорлық ақпа­раттардың мазмұны өлмейтін құн­дылықтарға суарылған болатын. Десек те қазіргі заманда ерте­гілердің, эпостық жырлардың, әпса­налардың, хикаяттардың дү­ниеге ауызша келіп, ауызша тара­луы және ел арасында бір ұрпақ­тан екінші ұрпаққа ауысып, ауызша өмір сүруінің жоққа тән болып бара жатқаны – шындық. Ал енді фольклорлық ұсақ жанрлар ел аузында өмір сүріп ке­ле­ді. Солай болса да, қазіргі за­ман фольклорын біз әлі толық зерттеген жоқпыз.

Кей зерттеушілер қазіргі фольк­­лорлық жаратындыларды «қа­­ла­лық фольклор», «балалар фольк­лоры», «желілік фольк­лор» деп бөлуді ұсынады. Біз­дің­ше, бұл туралы әлі де ойла­ну керек. Егер «қалалық» деп айдар тақсақ, онда ауылдағы ауызша туып, ауызша тарап жүрген ха­лықтық жаратындыларды қай­да қал­дырамыз? «Балалар фолькло­ры» деп бөлу бар. Онда жеткіншектердің, жастардың, студенттердің арасында туып, ауызша тараған фольклорлық шы­ғармаларды да ескеру керек қой. Белгілі бір кәсіби ортаға ғана жарасымды фольклорлық туындылар бар. Әртүрлі әлеуметтік топтардың ортасында туып, бір буыннан екінші буынға ауысатын фольклорлық мұралар да ескеруге тұрарлық. Бір кездерде ауыз­ша туып, ауызша тараған, кейін қа­ғаз бетіне түсіріліп, әртүрлі ақпа­рат құралында «деген екен...» деген айдармен жарияланған туын­дылар да – ғылыми назар­да боларлық нысан. Қазір фоль­к­лорлық жаратындылардың ­ауыз­ша, жазбаша және интернет­тік нұсқалары да таралады. Бұл тұр­ғы­дан да зерттеу қажет-ақ.

Ақпараттық технологияның же­тістіктері фольклордың да маз­мұны мен пішініне жаңа­ша өз­герістер енгізді. Интернетте фольклорлық туынды ауызша да, жазбаша да, дыбыспен де, бейнемен де, қимыл-қозғалыспен де бірден ғаламдық кеңістік­ке тарайтын мүмкіндікке ие болды. Интернетке бұрынғы және кейінгі фольклордың классика­лық үлгілерінің барлығын мәтін күйінше жүктей аласыз. Сол мәтіндердің қысқартылған нұс­қа­ларын да енгізесіз. Миф­тер­дің, ертегілердің, эпостық жыр­лар­дың, тарихи аңыздардың, анек­дот­тардың, ауызекі әңгімелердің мультимедиалық, анимациялық нұсқаларын да жасап, көпшілік­ке тарата аласыз. Осылай цифрлық тех­нология мүмкіндіктерімен өріс алған фольклордың жаңаша атаулары да пайда болды. Бірде «интернет фольклор» деп аталса, енді бірде «постфольклор», «медиалор», «ньюслор», «техлор», «фольк­нет», «нетлор», «желілік фольклор», «ғаламтордағы фольклор», «е-фольклор», «кибер­фольклор», «киберлор», «компьютерлор» деп әртүрлі ата­луының өзі қазіргі фольклор ата­уының ғылыми айналымда әлі тұрақ­талмағанын, яғни ғылыми көз­қарастардың бір арнаға тоғыс­пағандығын көр­сетеді.

 

Сағатбек Медеубекұлы,

филология ғылымдарының кандидаты