Инфографиканы жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»
Инфляция төмендесе, БЖЗҚ ақшасы табыс әкеледі
Бірнеше күннің алдында Ұлттық банк БЖЗҚ қаражаты есебінен «Бәйтерек» мемхолдингінің облигацияларын 173 млрд теңгеге жылдық 13 пайызбен 15 жыл мерзімге сатып алды. Яғни Ұлттық банк миллиардтаған қаржыны «Бәйтерекке» инвестициялап отыр. Бұл ретте мамандар беріліп отырған облигация пайызының (13 пайыз) инфляциядан да төмен екеніне назар аударады. Ал Ұлттық банк болса, «Квазимемлекеттік және корпоративтік секторлардың облигацияларына қатысты кірісті анықтау үшін тәуекел бойынша қосымша сыйлықақыны ескере отырып, өтеу мерзімі ұқсас Қазақстан Республикасының мемлекеттік бағалы қағаздары бойынша кірістілік пайдаланылады. «Бәйтерек» ҰБХ» АҚ жылдық 13 пайыз кірістілікпен облигацияларын сатып алу инвесторлардың зейнетақы жинақтарының жай-күйіне оң әсер етеді, өйткені ол ұзақ мерзім ішінде тартымды кірісті қамтамасыз етеді», деп жауап береді.
Бұл ретте Ұлттық банк БЖЗҚ активтерінің бір бөлігін 2024 – 2025 жылдары тек «Бәйтерек» облигацияларына емес, «Самұрық-Қазына» қорына да инвестициялауды жоспарлаған. Ақша экономиканың нақты секторындағы ұзақмерзімді ірі жобаларды қаржыландыруға жұмсалмақ.
Қалай болғанда да, басы ашық сауал туады. Бұл халықтың ақшасы еді ғой. Оны түптің-түбінде – аман-есен өзіне қайтарып бере аламыз ба? Иә, инвестиция сәтсіз болған жағдайда мемлекет шығынды өтейді, бірақ аты инвестиция болған соң, ол нарық тәртібімен табыс табуы да керек қой.
Сарапшы Айбар Олжаевтың айтуынша, 15,25 пайыз болып тұрған базалық мөлшерлеме, 14,96 болып тұрған TONIA индикаторы, бір таңбалы мәнге айналған жылдық инфляция (9,5 пайыз) және жылдық 13 пайыз кірістілік бірер жылдан кейін бұл облигациялардың тиімді жұмыс істей бастайтынын меңзейді.
«Ұлттық банктің стратегиялық мақсаты инфляцияны 5 пайызға дейін түсіру және инфляция түсіп те келе жатыр. Биыл және келесі жылы базалық мөлшерлеме де төмендейді деп күтіледі. 2025 жылы жаңа корпоративті облигациялардың жылдық кірістілігі 11–12 пайыздан артпауы мүмкін. Қаржы министрлігі жариялайтын болашақ табыстылық қисығына (кривая доходности) қарап, осы болжамның растығын тексеруге болады. Сол кезде 15 жыл бойы 13 пайыз кірістілік беріп тұратын «Бәйтерек» пен «Самұрық-Қазына» облигациялары біздің зейнетақы қаржымызды көбейтуге жақсы ықпал етпек. 173 миллиард теңгеден жыл сайын 22,49 миллиард теңге кірістілік аламыз деп санасақ, 15 жылда ол 337,35 миллиард теңге болады. Сонда 173 миллиард теңге 510 миллиард теңге болып қайтпақ. Жоғары инфляция фазасынан өттік деп саналғандықтан, тіпті қазіргі сәтпен модельдесек, 9,8 пайыз болатын инфляция мәнінің үстінен 3,2 пайыз кірістілік алып отырамыз. Сондықтан бұл халық үшін тиімді», деп бір қорытады сарапшы.
Сарапшы келесі пікірін былай тұжырады: «Бәйтерек» – жеке компания емес, мемлекеттің меншігіндегі мекеме. Олардың барлық міндеттемесі, қарызы мемлекет тарапынан кепілдендіріледі. Қазақстанның суверенді рейтингі (S&P: BBB-/А-3; Fitch: BBB тұрақты) қандай болса, екі холдингте де сондай рейтинг қалыптасады. Қарапайым тілмен айтсақ, олар – 100 пайыз сенімді, алған ақшасын не болса да қайтара алатын алпауыт ұйымдар. Сондықтан бұл мәміле халық үшін қауіпсіз. Біздің зейнетақы қорында 18,7 триллион теңге ауыр жүк болып жатыр. Жата берсін дейін десек, оны инфляция жеп қояды. Табыстылық қуып, стартаптардың акцияларын немесе криптовалюта сатып алайық десек, ақыр аяғында ақшамызды жоғалтуымыз мүмкін. Халықтың ақшасымен олай ойнауға болмайды. Сол үшін Ұлттық банк барынша сақтықпен, 100 пайыз қайтатынына сенімді, табыстылығы инфляциядан жоғары болатын құнды қағаздарды іздеп, соларға инвестиция жасайды», дейді.
Рейтинг – кепілдік емес, бірақ...
Айтпақшы, біз бір детальды айтуды ұмытып барамыз. KASE-де Ұлттық банк сатып алған 173 млрд теңгеден бөлек, БЖЗҚ-ның тағы 17 миллиардтай теңгесін жеке инвесторлар сатып алған. Келесі сарапшымыз – «QAMS» атқарушы директоры Данияр Темірбаев осы факторға назар аударады.
«Облигациялар нарығында тәуекелдер халықаралық рейтинг агенттіктерінен берілген рейтингке қарап бағаланады. Бұл рейтинг – эмитент қарызды міндетті түрде өтейді деген кепілдік емес. Бірақ ол тәуекелді қысқартады. «Самұрық» пен «Бәйтеректі» мемлекет бақылайды. Облигацияны өтейтін жылдық 13 пайыз – базалық мөлшерлемеден де (15,25 пайыз), банктердің депозит мөлшерлемесінен де төмен. Алайда «Бәйтерек» бондтары бойынша кірістілік 15 жылға бекітіліп отырғанын да ескеру керек. Базалық мөлшерлеме алдағы уақытта тағы төмендеуі мүмкін. «Бәйтеректің» бондтарын БЖЗҚ-дан бөлек басқа инвестордың сатып алуы да (17 млрд теңгеге) тектен-тек емес. Олар инфляцияның төмендеп келе жатқанын, базалық мөлшерлеменің одан әрі қарай қысқара түсетінін көріп отыр. Ал біз алдын ала білгендей, 13 пайыздық кірістілікті ұстап қалдық. Егер Ұлттық банк мақсат еткендей инфляция елімізде 5 пайызға дейін түсер болса, онда инвесторлар ғана емес, БЖЗҚ салымшылары да мол табысқа кенеледі. Міне, инфляцияны үдете отырып, барлық мәселені бюджет шығыстары арқылы шешуді әдетке айналдырған Үкіметке ерекше жақсы жұмыс істейтін сәт – осы кез», дейді миноритарлық акционерлер қауымдастығының басшысы.
ЖЭО құрылысына кімнің ақшасы жұмсалады?
Енді біртіндеп әңгімеміздің келесі бөлігіне көше берейік. Бұған дейін БЖЗҚ-дан 1,5 трлн теңге алу туралы айтылған болатын. Ол энергетика саласына бағытталмақшы. Экс-премьер Әлихан Смайылов Сенаттағы брифингте БЖЗҚ қаржысын инвестициялық жобаларға салудың әдеттегі тәжірибе екенін айтты. «Бұл инвестициялық кіріс алу үшін және отандастарымыздың жинағын инфляция құнсыздандырып жібермес үшін керек. Ал егер мұндай инвестиция тиімсіз болған жағдайда мемлекет шығынды өтейді», деді.
«Самұрық-Қазына» басқарушы директоры Айдар Рысқұловтың сөзінше, зейнетақы қорының қаржысы Екібастұз ГРЭС-2-нің үшінші және төртінші блоктерін жаңғыртуға, Көкшетау, Өскемен, Семейде үш ЖЭО салуға жұмсалуы мүмкін. Ал ЖЭО-ларды салумен Ресей тарапы айналыспақшы. Қор қаржысы жылу электр стансаларынан бөлек, бірқатар стратегиялық маңызы бар инфрақұрылымдық жобаларға да бағытталмақ. Оның бірі – «Достық – Мойынты» екінші теміржол желісінің құрылысы (құны 1 млрд доллардан асады). Сонымен қатар жайлы мектеп құрылыстары да осы жоба аясында қаржыландырылмақ. Бұрынырақта 2024 жылы 208 мектеп пайдалануға беріледі делінетін. Алайда «Самұрық-Қазына» 100 мектепті ғана пайдалануға береміз деп отыр. «Бірақ біз – реалиспіз. Форс-мажор бар, біз әсер ете алатын, әсер ете алмайтын түрлі жағдай мен фактор бар», дейді «Самұрық-Қазына» басқарма төрағасы Нұрлан Жақыпов.
Айдар Рысқұловтың түсіндіруінше, Екібастұз ГРЭС-2-нің екі блогін жаңғыртуға және 3 ЖЭО құрылысына Ресей тарапының заем қаражаты тартылады, ал 30 пайызы БЖЗҚ-дан алынады. Екібастұз ГРЭС-2-нің екі блогін жаңғырту Еуразия даму банкі және Ресей мемкорпорациялары есебінен жүргізілуі мүмкін.
Үкімет басшысының бірінші орынбасары Роман Склярдың айтуынша, Қазақстанда 3 ЖЭО құрылысы үшін ресейлік «Интер РАО» компаниясы БЖЗҚ қаржысын қолданбайды.
«Интер РАО» компаниясымен қоса, Семей, Көкшетау және Өскемендегі ЖЭО-ны салуға «Самұрық-Қазына» қорының инвестициясы тартылады. Бұл жобаларға инвесторлардың қаржысы құйылады. Осындай келісімге қол қойылған. Жобаға «Самұрық-Қазына» мен Ресейдің «ИнтерРАО» компаниясы қатысады. Ресейдің көмірден газға көшіру мүмкіндігі технологиясымен салынады. Көкшетауға газ келген кезде көмірден газға көшіреміз», дейді Скляр.
Оның айтуынша, жобаға зейнетақы қорының қаржысы жұмсалмайды. Шетелдік инвесторлардың қаржысы тариф есебінен қайтарылады.
Жобаға банктер тартылады
Зейнетақы активтерін экономикаға тарту мәселесіне Президент те көңіл аударды. Үкіметтің кеңейтілген отырысында Қасым-Жомарт Тоқаев БЖЗҚ активтерін экономикаға құйғанда нарық талаптарын ескеру қажет деді. Мемлекет басшысының айтуынша, бұл іске квазимемлекеттік құрылымдарды емес, екінші деңгейлі банктерді тартқан жөн. Оған қоса Үкімет зейнетақы салымдары есебінен жүзеге асырылатын жобалардың пайыздық өсімін субсидиялауға тиіс деді.
«Экономикалық айналымға түсетін зейнетақы активтерін тек қана нарық талаптарына сай қолдану керек. Бұл мәселеде салымшылар алдындағы жауапкершілік өте жоғары. Қажет болса, Үкімет бірыңғай зейнетақы салымдары есебінен жүзеге асырылатын жобалардың пайыздық өсімін субсидиялауға тиіс», деді Мемлекет басшысы.
Президенттің сөзінше, бұл жұмысқа квазимемлекеттік құрылымдар сияқты делдалдарды пайдалануды доғару керек. Ол бұл іске тиісті сараптама жасай алатын және қажетті инфрақұрылымы бар екінші деңгейлі банктерді белсенді түрде тартуды ұсынды.
«Банктерді экономиканың нақты секторына қаржы құюға ынталандыру керек. Үкімет пен Ұлттық банк өзара тығыз ынтымақтасып, бұл жұмысты бірлесе жүргізуге тиіс. Жалпы, Ұлттық банк инфляция үдерісі мен экономиканың өсімін бақылап отыруды көздейтін тиімді жалпымемлекеттік саясатты ұстануы керек», деді Тоқаев.
Қор қаржысын экономикаға құюдың тәуекелі
Ұлттық банк басшысы Тимур Сүлейменовтің айтуынша, БЖЗҚ-дан 1,5 трлн теңге алудан қауіптенудің реті жоқ.
«Қазір бізде 17,2 трлн зейнетақы активі бар. 1,5 трлн дегеніңіз, бүкіл портфельдің 8–9 пайызы ғана. Оны Үкіметтің шешімімен ірі жобаларды қаржыландыруға бағыттауға болады. Ұлттық банк зейнетақы қорын басқарушы ретінде бұл жобалардың азаматтар мен экономика игілігіне жұмсалуын қамтамасыз етеді. Өйткені зейнетақы қоры үшін жауапкершілік Ұлттық банктің мойнында. Сондықтан біз қандай да бір әлсіз, жетілмеген жобалар үшін қордан қаржы тартуға жол бермейміз. Қазақстанның суверенді рейтингі ВВВ деңгейінде болғандықтан, мен бұл жерде тәуекел көрмеймін. Ел азаматтарының ақшасы Қазақстанда жұмыс істеуі керек. Инфрақұрылымдық жобаларға 1,5 трлн теңгенің барлығы емес, үштен бірі ғана бағытталуға тиіс. Қалған қаржы экономиканы әртараптандыруға арналған жобаларға жұмсалса, жөн болады», деген еді бас банкир.
Ұлттық экономика министрлігінің хабарлауынша, қор қаржысын экономикаға құюдың арқасында бізде аса қажеттілікке айналып тұрған жолаушылар және жүк вагондарын сатып алу мәселесін шешуге болады. Олардың ақпаратынша, қазір ел ішіндегі вагондардың 70 пайызға жуығы тозып кеткен.
«Halyk Finance» басқарма төрағасының кеңесшісі Мұрат Темірханов бұл ретте Халықаралық валюта қоры миссиясының басшысы Николя Бланшенің пікірімен келісеміз дейді. Ол кісі инфрақұрылым жобаларын бюджет ақшасымен қаржыландырған дұрыс деген болатын.
«Қазір елімізде мемлекеттік басқару секторындағы мемлекеттік қаржы екі бөлікке бөлінеді: Парламенттің бақылауындағы және бақылауындағы емес болып. Инфрақұрылымды қаржыландыру үшін БЖЗҚ қаражатын пайдалану жөніндегі мәлімделген бастама, шын мәнінде, парламенттік бақылаусыз және стандартты бюджеттік рәсімдер шеңберінен тыс Үкімет шығындарын қаржыландырудың тағы бір әрекеті болып саналады. ХВҚ мен ЭЫДҰ-ның елде толыққанды бюджеттік жүйені құрудың стандартты қағидаттары мемлекеттік басқарудың барлық секторының қаржылық қызметі Парламент арқылы бүкіл қоғамға есеп беруі керек дейді. Яғни Парламент бекітетін және бақылайтын мемлекеттік бюджеттерге бүкіл мемлекеттік басқару секторының барлық кірісі, шығысы, инвестициялары мен міндеттемелері кіруі керек. Осылайша, ХВҚ елдің инфрақұрылымын жаңғырту бюджеттен қаржыландырылуы керек деп мәлімдейді және бұл: шығындар республикалық бюджетке қосылуы және парламентте егжей-тегжей талқылануы керек дегенді білдіреді. Егер Парламент мұндай бюджет шығындарын мақұлдайтын болса, онда бұл жағдайда БЖЗҚ республикалық бюджет тапшылығын қаржыландыру үшін пайдаланылатын Үкіметтің қазынашылық облигацияларын сатып алу арқылы стандартты түрде тартылуы мүмкін», дейді «Halyk Finance» сарапшысы.