Коллажды жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»
Ең алдымен, салықтардың рөлін атап өткен жөн. Өйткені салық мемлекеттік бюджеттің кіріс бөлігінің негізі ғана емес, жалпы алғанда салық жүйесі – экономика мен әлеуметтік саланы реттеудің негізгі құралдарының бірі. Сондықтан жаңа Салық кодексінде инвесторлар мен тұтастай алғанда бизнес үшін қолайлы жағдай туғызу және бюджетке түсетін түсімдердің қажетті деңгейін тұрақты ұстап тұру арасындағы тепе-теңдікті қамтамасыз ететін тәсілдер болуға тиіс.
Сенат заң шығару қызметі барысында, халықпен, оның ішінде кәсіпкерлермен кездесулерде қолданыстағы салық саясатының тиімділігі мәселелерін тұрақты негізде талқылап отыратындығын атап өткім келеді. Осы орайда бірқатар іс-шара өткізіліп, солардың қорытындысы бойынша Үкіметке келелі ұсынымдар жіберілді.
Қазіргі уақытта салық жеңілдіктерін қолданудан бюджет шығынының сомасы 8 триллион теңгеден астам қаржыны құрады. Бұл – айта қаларлықтай қомақты қаржы. Демек, соған қарай салық жеңілдіктерінің тиімділігі, өнімділігі мен қажеттілігін талдау таразысынан өткізе отырып, оңтайландырылуға тиіс. Осыған байланысты бірінші кезекте салықтық жеңілдіктер тұжырымдамасын әзірлеп, оларды жіктеу, мониторинг пен статистика жүргізілу қажет.
Салықтық жеңілдіктерді алып тастауға қатысты бизнестің жекелеген жоғары табысты түрлері үшін, сондай-ақ салалық мемлекеттік органдар салықтық жеңілдіктердің тиімділігіне одан әрі талдау жүргізбеген немесе мұндай талдау кейінгі 5 жылда берілген жеңілдіктердің және басқа да тәсілдердің тиімсіздігін көрсеткен салықтық жеңілдіктерді алып тастау ұсынылды.
Жалдамалы қызметкерлері бар кәсіпкерлер үшін жұмыскерлерге еңбекақы төлеу қорынан салықтар мен басқа да төлемдерді есептеу және аудару өзекті мәселелердің біріне айналды. Бизнес-қауымдастығы жұмыс берушіге жоғары жүктемені (жиынтық жүктеме еңбекақы төлеу қорының 40 пайызына дейін жетеді), есептеудің күрделілігін (есептеу базалары мен формулаларындағы айырмашылықтар) және төлемдердің көп мөлшерін бірнеше рет атап көрсетіп келеді. Осыған байланысты заңнамалық негізде микро және шағын кәсіпкерлік үшін жиынтық жүктемені 34 пайыздан 25 пайызға дейін төмендете отырып, еңбекақы төлеу қорынан бірыңғай төлем көзделген.
Төленген әлеуметтік төлемдердің мөлшері жұмыскерлердің болашақ әлеуметтік және зейнетақы төлемдеріне әсер ететінін ескере отырып, жеке табыс салығы есебінен жүктемені азайту қарастырылған. Яғни алғашқы қадамдар жасалды, енді құқық қолдануды ескере отырып, төлем тетіктерін жеңілдету, оны қолдану өлшемдерін қайта қарау және оны қолдану аясын кеңейту қажет.
Алдағы уақытта қарастырылатын өте маңызды мәселенің бірі – салықтық тұрақтылық. Инвестицияларды бағалау және тарту кезінде салық салудың болжамды шарттары болуы үшін ортамерзімді перспективада салық жүктемесін түсіну бизнес үшін маңызды.
Кәсіпкерлер үшін тағы бір өткір мәселе – камералдық бақылау. Ол салық қателіктерін айқындап және оларды қаржылық немесе әкімшілік салдарсыз өз бетінше жоюға мүмкіндік беру мақсатында салық төлеушіге көмек құралы ретінде енгізілген еді. Алайда шынтуайтқа келгенде, камералдық бақылау қашықтан салықтық тексеру тетігіне айналды. Осыған байланысты қосымша хабарлама алгоритмін енгізу және жетілдіру арқылы камералдық бақылау механизмін қайта қарау қажет. Осылайша, камералдық бақылау арқылы анықталған барлық заң бұзушылықты «болжамды» деп анықтау ұсынылады. Сондай-ақ Мемлекеттік кірістер органдары тарапынан цифрлық шешімдер мен сервистік тәсілді қолдануды ескере отырып, салықтық әкімшілендіру жүйесін түбегейлі қайта қарау қажет.
Шағын бизнес субъектілері үшін арнайы салық режімдерін реформалау бизнестің өсуі мен іріленуі үшін ынталандырушы фактор бола отырып, кәсіпкерлік қызметті «көлеңкеден» шығаруға бағытталуға тиіс. Бүгінде бұл мәселе ішінара бөлшек салықтың салық режімін қолдану арқылы шешілуде. Экономиканы тиімді басқару үшін бюджет қаражатын басқарудың нәтижелілігін арттыру үшін құралдар мен ынталандыру шараларын жасауға үлкен мән беріледі. Бұл үдерісте болжау мен жоспарлаудың тиімділігі маңызды рөл атқарады. Осы ретте оларды ұйымдастыру деңгейі, бюджеттің болжамды көрсеткіштерінің негізділігі, олардың келісімділігі тұтастай алғанда мемлекеттің де, оның жекелеген өңірлерінің де әлеуметтік-экономикалық дамуын айқындайды.
Тұтастай алғанда, бүгінгі таңда өмір сапасының бірыңғай стандартталған көрсеткіштерінің болмау проблемалары, бюджет қаражаты мен нәтижелер арасындағы әлсіз байланыс, сондай-ақ статистикалық жүйедегі кемшіліктер мемлекеттік басқарудың тиімділігін жақсарту және халықтың әл-ауқатын арттыру үшін реформалар жүргізуде кешенді тәсілдерді қолдану талап етіледі.
Бюджет қаражатын пайдаланудың тиімділігін арттыру және «бюджеттік тәуелділікті» қысқарту мақсатында бюджеттік шығындарды басқарудан нәтижелерді басқаруға сапалы көшу жөнінде шаралар қабылдау қажет. Ол үшін стратегиялық және бюджеттік жоспарлаудың өзара байланысын қамтамасыз ету керек.
Жаңа Бюджет кодексі шеңберіндегі негізгі міндеттердің бірі – нәтижеге бағдарланған бюджеттеу қағидаттарын күшейту және нәтижелерді басқару құралдарын жетілдіру. Яғни бұл бюджеттің әрбір теңгесі нақты нәтижеге қол жеткізуге бағытталуға тиіс дегенді білдіреді. Ол үшін не қажет?
Ең алдымен, дәл осы нәтижені белгілейтін және оған бюджетті байланыстыратын құжаттарды айқындау, бюджеттік ақпараттың ашықтығын және бюджеттік құжаттаманы жариялау арқылы іске асырылатын халық алдындағы есептілікті қамтамасыз ету қажет.
Сондай-ақ өңірлердің қаржылық дербестігін қамтамасыз ету үшін жергілікті атқарушы органдардың өз кірістерінің өсуін ынталандыру мақсатында салықтардың жекелеген түрлерін орталықсыздандыруды жалғастыру, жергілікті бюджеттік инвестициялық жобаларды жоспарлауды өңірдегі халықтың сапалы тыныс-тіршілігін қамтамасыз етудің өңірлік стандарттары жүйесінің негізінде нысаналы индикаторларға байланыстыра отырып жүзеге асырылуға тиіс.
Бұл жобалық-сметалық құжаттаманың болуына сүйене отырып, жобаларды жоспарлау тәжірибесінен бас тартуға және қаржы ресурстарын әділ бөлу үшін өңірлер арасындағы теңсіздіктерді азайтуға мүмкіндік береді. Жалпыұлттық мақсаттарға қол жеткізу үшін шығыстардың нақты басымдықтарын ескеріп және маңыздылығы мен сыни бағалауды жүргізе отырып, бюджетті қалыптастыруды жүзеге асыру қажет.
Уақтылы әрекет ету және шешуші басқару шешімдерін қабылдау мақсатында, оның ішінде өңірлер бөлінісінде ресурстарды нәтижелі бөлуде ақпараттық жүйелерді пайдалана отырып, оның барлық кезеңінде бюджеттік үдерісті қадағалау арқылы онлайн режімде бюджеттік мониторинг жүргізу қажет.
Мемлекет басшысының алға қойған міндеттерін орындау үшін Үкімет стратегиялық мақсаттар мен бюджеттік шығыстардың тиімділігіне қол жеткізуді бағалауға арналған нақты өлшемдер мен көрсеткіштерді әзірлеуі қажет. Өйткені басқарудың барлық деңгейінде стратегиялық даму жоспарлары мен бюджеттік жоспарлауды үйлестіру ғана мемлекеттік қаражатты пайдалану сапасын арттыруға мүмкіндік береді.
Сұлтанбек МӘКЕЖАНОВ,
Сенат депутаты, Қаржы және бюджет комитетінің төрағасы