Содан да бұл елдің баласында сұңғылалық бар, әңгіменің басы болса болды, қалғанын өздері толтырып алады.
Қайырбек Изатбекұлы – соғыс жылдары дүниеге келген аға ұрпақ өкілі. Бұлардың аталары болмады. Айдалған итжеккендерінен оралмады.
Әкелері де болмады. «Уралап» кеткен Батыстан оралмады...
Аталары жеткізе алмай кеткен, әкелері айтып үлгере алмай кеткен әңгімені аналары жеткізген...
Адам жаратылысынан кете алмайды. Соғыс заманы болса да олардың да балалық шағы болды. Олар да ойын қызығына тоймаған. Сол ойындары ойға жетелеп жатушы еді.
Үлкендердің сөзіне сенсек, ақтоғайлықтардың жәутігі жоқ. Батыр да осыларда, көсем де осыларда, шешен де осыларда. Жидебай батырды кім білмейді? Қарменде биді қазақ баласы білсе керек. Абайға бата беретін Шабанбайды қайтіп білмейміз? Әсет Найманбайұлы осы топырақта көзін ашты. Қазақтың бұлбұл қызы Күләш Бәйсейітова әнімен, ең алдымен, осы Ақтоғайын тербеткен.
Мұндай өңірді, мұндай өлкені сүймеу мүмкін бе?
Ол да сүйген. Жүрегімен! Бірақ түсінбейтіні көп еді... Басқа жақтағыдай мұнда айырплан ұшпайтын. Арсыл-гүрсіл дүниені көшіріп пойыздар да жүрмейтін. Тіпті «полуторкалардың» өзі кейінде ғана бой көрсеткен...
Есесіне қиялдарында шек болмайтын. Қара жермен кеме жүргізіп қоятын... Мұнда телефон байланысы кештеу келді. Теледидар да сағынтып жеткен. Кино да келіп жарытпайтын. Есесіне әнші іздеп сабылмайтын. Күйші іздеп күңіренбейтін. Бір Әшімтайдың өзі неге тұрады? Машақ күйшіні айтып тауыса алмаспыз...
Басқа жұртты қайдам, бұлар өздерінше өмір сүретін. Есіктерінде құлып, күршек деген болмайтын. Жарты құртты қалай бөліссе, кішкене қуаныштарын да солай бөлісетін.
Ол тұста жарыс көп болды ғой. Еңбек жарысы деген. Сол дүбірде топ бастап жүретін. Омырауында салбырағы жоқ жан болмайтын...
«Қойдан басқа ештеңеміз жоқ қой. Қалай алдық екен бірінші орынды?» деп іштей ойланатын. Жерасты байлығын неге бермеді екен деп әм ойға кететін. Кейін білсе, бәрі де болыпты ғой. Алтын да бар екен, күміс те бар екен. Керек десеңіз, одан да мықтырағы – уран дегені де бар екен. Тек игеруге мұршалары келе бермеген. Әлде қандай да бір себеппен құлықсыз болды ма екен? Солай болар... Әйтпесе Ақтоғайдың алтыны қазір елдің құлағында, саусағында, мойнында жүр...
Содан ба екен жер қойнауының іздеушісі болғысы келген. Ақтоғайын алтынға бөктіреді. Сөйтіп, ұшпаққа шығарады...
Алтын табылса, әрине, айырпланы да, пойызы да, кемесі де келеді...
Соған сенімді еді. Содан да жақсы оқуға тырысты. Мектепті алтынға бітірді.
Орыс мектебін.
Міне, қызық. Мұнда бәрі қазақы еді. Орыс тілін білмейтін қазақтар болғанымен, қазақ тілін білмейтін жан болмайтын. Бұлар ел сияқты ру-руға бөлініп жатпайтын. Бұлар екіге бөліне салатын. Қара қазақтар болып, сары қазақтар болып...
Қалай екенін қайдам бұлар оқуға құлықты еді. Айтып отырған орыс мектебінде орын да бола бермейтін. Оларынан орыс болып кетсе, кәне?
Сөз жоқ, ол мектептердің де пайдасы тиді. «Орыс» оқуларына қамшы салдырмай түсіп жатты.
Бұлар да бала болып үлкендердің қолын ұзартты. Сондағы үлкендердің батасы келтелеу шығушы еді. «Аман бол, аман ердің аты білінеді...» деп шолақ қайыратын.
Басқа жұрттардай мұғалім бол деп те айта қоймайтын. Геолог бол, болмаса инженер бол деп айтуға зауықсыз келетін. Кейінгісін түсінуге болар, елден кетіп қалады дейді ғой...
Ал алғашқысын түсініп көр...
Бір қауіптің болғаны ғой. Солай екен...
Мұғалімдердің бәрін қырып салған екен ғой... Оқыған деп... Жерін сүйген деп... Елін сүйген деп...
Тіпті сонау отыз бірінші жылы көтеріліске де шығыпты. Уықпен...
Оны да бастап жүрген мұғалімдер... Осынау «уық көтерілісі» әлі күнге дейін тарих парағынан өз орнын ала алмай келеді.
Бала Қайырбек Алаш мұратына осылайша суарылып өсті. Содан да инженер немесе геолог болам демеді. Шынтуайтында, кім болатынын өзі де білмейтін. Алайда алар мамандығының Алаштанумен байланыстылығын түсінген. Ол тұста Алаштанудың иісі де жоқ еді.
Жоқ, ол білді кім болатынын. Ол жоқшы болады!
Аталарының, әкелерінің жоғалтқанын іздейтін болады...
Міне, ағамыздың жоқшы болғанына да жарты ғасырдан асыпты.
Жоқшы болып не бітірді дейсіз ғой.
Алаштанудағы, Әлихантанудағы қосқан үлесі сайрап
жатыр.
Ең алдымен, Әлихан есімін күндеден босатты, ақтоғайлықтардың иелігінен шығарып, қазақ баласының игілігіне қосуға жол ашты. Алғаш болып Әлихан бабамыз жөнінде қалам тербеді. Жақып, Әлімхан бабаларымыз жөнінде тың деректерді бірінен кейін бірін жариялап жатты. Алаш көсемдерінің мұрағаттық материалдарын да іздестіріп тауып, қазақ баласының рухани игілігіне айналдырды. Басқа тілдегі зерттеулерді де қазақшаға түсірген Қайырбек Изатбекұлы болатын. Қазақ руханиятында ағамыз өзіндік қолтаңбасын айшықтады.
Жезді аудандық партия комитетінің хатшысы, облыстық атқару комитеті ұйымдастыру бөлімінің меңгерушісі, облыстың мәдениет басқармасының бастығы, облыстық атқару комитеті төрағасының орынбасары, облыстық тарихи-өлкетану музейінің директоры, облыстық тілдер басқармасының бастығы, «Байқоңыр» қаржы-өнеркәсіптік инвестиция компаниясының бірінші вице-президенті қызметтерін бір кісідей атқарды. Ұлт ұясы Ұлытауды ұлықтаудағы атқарған жұмыстары да өз нәтижесін берді. Алашахан, Жошы хан мазарларын жаңғырту жұмыстарының жауапкершілігі бір өзінде болды.
Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінде кеңесші болып жүргенінде де Алаш тақырыбын ұмыт қалдырған жоқ. ЮНЕСКО көлемінде 150 жылдығы аталған жылы Қайрекеңнің жетекшілігімен шыққан «Әлихан әлемі» көрсеткіш кітабы – айтарлықтай елеулі еңбек. Институт атқаратын шаруаны бір өзінің атқарып шығуы ағамыздың азаматтық тұлғасын одан әрі асқақтата түседі.
Сол бақилық мұратын қазақ даласына әкеліп жүргендер де Алаш арыстары болатын.
Алаш мұраты – бар болу мұраты.
Ендеше ағамыз осы мұратты одан әрі қаузайды.
Абыз ақсақалымызға жарасатын мұрат... Тәңір жарылқасын!
Төрехан МАЙБАС,
жазушы