Ғылыми-техникалық орталық құрылады
Жалпы отырыста алдымен бір-бірімен байланысты екі заң жобасы бірінші оқылымда тыңдалды. «Ғылым және технологиялық саясат туралы» және «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне ғылым және технологиялық саясат мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобалары бойынша Ғылым және жоғары білім министрі Саясат Нұрбек баяндама
жасады.
Министрдің айтуынша, «Ғылым және технологиялық саясат туралы» заң жобасы Мемлекет басшысының былтырғы «Әділетті Қазақстанның экономикалық бағдары» атты Жолдауын іске асыру жөніндегі жалпыұлттық іс-шаралар жоспары және Президенттің сайлауалды бағдарламасын іске асыру жөніндегі іс-қимыл жоспары аясында әзірленіп отыр.
«Халықаралық практикада ғылыми-инновациялық технологияларды дамытудың кемінде тоғыз кезеңі ерекшеленеді. Барлық деңгейден өткеннен кейін ғана технологияларды немесе өнімді толық коммерциялық орналастыру, нарыққа ендіру кезеңі басталуы керек. «Технологиялардың дайындық деңгейлерін» заңнамалық деңгейде бекіту ұсынылады. Осылайша, дамыған елдердің тәжірибесін негізге ала отырып, еліміздің ғылыми-технологиялық саясаты ішкі ғылыми-инновациялық деңгейді арттыруға, әлемдік технологиялық көшбасшыларға қатысты инновациялық алшақтықты қысқартуға, отандық компаниялардың өздерінің коммерциялық мақсаттарында пайдалану үшін жаңа сыртқы ақпарат алу бөлігінде игеру қабілетін арттыруға бағытталады», деді министр.
Оның айтуынша, ұйымдастыру-басқарушылық, кадрлық, қаржылық және материалдық-техникалық әлеуеттің бес құрамдас бөлігінің бірі саналатын ақпараттық-талдамалық қамтамасыз ету бүгінде жүйелі түрде жүзеге асырылмайды. Сапалы талдаусыз ғылыми-технологиялық дамудың ұзақмерзімді стратегиясын қалыптастыру мүмкін емес.
«Мұның бәрі ғылымды дамыту және еліміздің дамыған мемлекеттер пулына шығуы жөніндегі стратегиялық жоспарлардың орындалуына қауіп төндіреді. Ғылыми-техникалық ақпараттың мониторингі ғылыми үдерісті ақпараттық-талдамалық сүйемелдеуді қамтамасыз етуге мүмкіндік береді. Бұл, әрине, ғылым мен инновациялар дамуының тұрақтылығына ықпал етеді. Осы проблеманы шешу мақсатында заңнамалық деңгейде ғылыми жетістіктерді, ғылыми инновациялар мен жаңа технологиялар нарығын қадағалау, олардың өнеркәсіп салалары, өнеркәсіп субъектілері және ғылыми ұйымдардың технологиялық әзірлігі деңгейі бөлінісінде сыни технологияларға бейімделу және олармен арақатынас әлеуетін бағалау мақсатында жүзеге асырылатын ғылыми-техникалық ақпаратты жинау, өңдеу және талдау жөніндегі тетікті қарастыру ұсынылады», деген Саясат Нұрбек осы норманы іске асыру үшін оны жүзеге асыратын Ғылыми-техникалық ақпарат орталығын құру жоспарланып отырғанын да атап өтті.
Ғылым және жоғары білім министрі жас ғалымдарды ғылымға тарту үшін 2023 жылы 19 қазанда алғаш рет министрлік пен «Отбасы банк» АҚ (банк қаражаты есебінен) арасында жас ғалымдарға 2023–2027 жылдарға арналған несиелендіру бағдарламасында ынтымақтастық туралы келісімге қол қойылғанын еске салды. Осы келісім аясында былтыр 1 желтоқсаннан бері 80-нен астам жас ғалым баспана алған.
Ғылымға бизнестің қолдауы керек
Жалпы отырыста «Салық және бюджетке төленетін басқа да міндетті төлемдер туралы» кодекске (Салық кодексі) ғылым мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасы талқыланып, ол жайында Әлеуметтік-мәдени даму комитетінің төрағасы Асхат Аймағамбетов баяндама жасады.
Сенат пен Мәжіліс депутаттарының бастамасымен әзірленген құжаттың басты мақсаты – отандық ғылымды дамыту үшін кәсіпкерлердің ғылым саласына инвестиция жасау белсенділігін арттыру, сондай-ақ зерттеулер нәтижелерінің өндіріске енгізілуін ынталандыру. Дәл осы мәселені Мемлекет басшысы 2022 жылы өткен Ғылым академиясының сессиясында көтеріп, тиісті тапсырма берген болатын.
Заң жобасында ғылым саласына жеке инвестиция құйған, жаңа ғылыми орталықтар ашқан компанияларға бірқатар жаңа салықтық преференция беру ұсынылғанын атап өткен депутат қазіргі таңда, өкінішке қарай, бизнес ғылым саласына инвестиция жасауға, оны өндіріске енгізуге үлкен қызығушылық танытпайтынын және осы бағытта қаражат жұмсауға құлықты емес екенін айтты. «Ал әлемдегі тәжірибені қарасақ, ғылыми жетістіктерге серпіліс беріп, жаңа өндірістер құрып, ғылымды коммерцияландыру жобаларын іске асыратын да –жеке компаниялар. Осыған байланысты ғылымға инвестиция жасайтын және оны өндіріске енгізетін бизнес үшін бірқатар жеңілдік ұсынылып отыр», деді ол.
Жеңілдіктердің біріншісі – салықтық шегерімдер. Заң жобасында ғылыми зерттеу университеттерінің жанынан ғылыми орталықтар ашуға және тәжірибелік-конструкторлық жұмыстар жүргізуге жұмсалған қаражаттың 100%-ын салықтық шегерімге жатқызу ұсынылып отыр.
«Бұл – маңызды норма. Мысалы, «Альфа» компаниясы Қ.Сәтбаев ұлттық зерттеу университетінің жанынан ғылыми орталық ашуға 100 млн теңге жұмсаса, онда ол осы жұмсалған шығыннан салық төлемейді. Сондай-ақ ол тәжірибелік-конструкторлық жұмыстарға өз қаражатын жұмсап, оны өндіріске енгізбек болса да, оның жұмсаған қаражаты шегерімге түсетін болады. Міне, осылайша бизнес ғалымдарымыздың зерттеулерін өндіріске енгізіп, ғылыми орталықтарды, жаңа жұмыс орындарын ашып, бюджетке одан да көп салық төлеуге мүмкіндік туады», деді А.Аймағамбетов.
Ол бұл тәжірибе әлемде кең таралғанын, мысалы Сингапур, Ұлыбритания, Жапония және Қытай сияқты көптеген алдыңғы қатарлы елде жұмыс істеп тұрған барлық ірі ғылыми зерттеу орталығы, инновациялық шешімдер осындай ынталандырудың арқасында жеке инвестициялар есебінен құрылғанын айтты.
Екінші жеңілдік – салық сомасын азайту. Заң жобасында жеке компания үшін тәжірибелік-конструкторлық жұмыстарға жұмсалған шығыстар бойынша салық сомасын 50%-ға азайту ұсынылып отыр. «Егер кәсіпкерлер немесе ғылыми ұйымдар, не университеттер өздерінің жүргізген ғылыми зерттеулерінің нәтижелерін, тәжірибелік-конструкторлық жұмыстарын өндіріске енгізсе, онда бұл шығыстардың 50%-ы салық салынатын табысты айқындау кезінде дәл осы 50% көлемде азайтылады», деді депутат.
Үшінші жеңілдік – салық преференцияларының тиімділігі мен ашықтығын қамтамасыз ету. А.Аймағамбетовтің айтуынша, қазіргі қолданыстағы заңнамада ғылым саласын қаржыландырған компанияларға берілетін жеңілдіктер аз болса да бар, бірақ олардың өзі тиімді іске асып жатқан жоқ. Өйткені бұл нормаларды іске асыру үшін нақты тетіктер жұмыс істемейді. «Кейбір бағыттар бойынша нормалар болса да, бизнесмендер оларды қолдануға қорықты. Осылайша, бұл нормалар іс жүзінде тиімді жұмыс істемеді. Мысалы, бір компания ғылымға 100 млн теңге жұмсайды, содан кейін салық салатын сомасын азайтам дейді, бірақ оны нақты дәлелдейтін тетіктері, құжаттары болмаған соң, салық органдарының алдында дәлелдей алмайды», деді депутат.
8,5 млн адамның мойнында несие бар
Мәжілістің жалпы отырысында талқыланған тағы бір өзекті заң жобасы – «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне кредит беру кезінде тәуекелдерді барынша азайту және қарыз алушылардың құқықтарын қорғау мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы». Бұл туралы баяндама жасаған Заңнама және сот-құқықтық реформа комитетінің мүшесі Үнзила Шапақ қоғамдағы кезек күттірмес мәселелерге тоқталды.
Депутаттың айтуынша, биылғы 1 қаңтардағы жағдай бойынша 8,5 миллион отандасымыздың қаржы ұйымдарының алдында 19 трлн теңге берешегі бар, оның ішінде 8,2 миллион азаматтың кепілсіз тұтынушылық несиелер бойынша берешегі 10 трлн теңгені құрайды. Соның ішінде 1,6 млн азамат несие қарызын өтеуді 90 күннен аса кешіктіріп жүр. Олардың жалпы қарызы – 1,7 трлн теңге.
Үнзила Шапақ заң жобасында халықты несие «құлдығынан» құтқару үшін бірнеше жол қарастырылғанын жеткізді. Соның бірі – несие төлемін 90 күннен аса кешіктірген адамдарға кепілсіз тұтынушылық несие беруге тыйым салу. «Халықтың шамадан тыс несие алуына жол бермес үшін тұтынушылық несие берешегінің абсолютті мөлшерін шектеуде реттеу рәсімін қатаңдату қажет. Қазір банктер мен микроқаржы ұйымдарының тұтынушылық несиелері бойынша берешектің орташа деңгейі шамамен 1,5 млн теңгені құрайды, бұл ретте мұндай несиелер бойынша берешектің ең жоғары мөлшері заңнамада белгіленбеген. Қарыз жүктемесінің шамадан тыс өсуін шектеу үшін заңнамалық тұрғыда тұтынушылық несие деген ұғым енгізіледі, бұл оның ең жоғары мәнін (банктер үшін – 5 млн теңге, МҚҰ үшін – 2 млн теңге) нормативтік деңгейде шектеуге мүмкіндік береді», деді депутат.
Екінші жол – несиелер бойынша мерзімі өткен берешекті сотқа дейін реттеу аясында азаматтардың құқығын қорғауды күшейту. Үшінші жол – атқарушылық іс жүргізуде азаматтардың құқықтарын қорғауды күшейту. Сонымен бірге азаматтардың несиелер бойынша банкроттық рәсіміне қолжетімділігін жеңілдету көзделіп отыр. «2023 жылғы наурыздан бастап банктер, микроқаржы ұйымдары және басқа да кредиторлардың несиелері бойынша жеке тұлғалардың соттан тыс банкроттығының заңнамалық рәсімі енгізілді. Банкроттыққа өтініш беру үшін қарыз алушыдан ағымдағы берешегі бойынша мерзімі өткен қарыздың реттелуі туралы көптеген құжат пен мәлімет беру талап етіледі. Қазіргі таңда 84 мың өтініштің ішінде банкроттық рәсімі 9,5 мың (11,3%) азаматқа қатысты жүргізілді», деп атап өтті Ү.Шапақ.
Мәжіліс депутаты несие алуға қатысты алаяқтық қылмыстардың алдын алу да маңызды екенін жеткізді. Өкінішке қарай, мұндай оқиғалар саны көбейіп, өткен жылы азаматтарға келтірілген зиян көлемі 5,8 млрд теңгені құраған.
Отырыс барысында «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне бизнес жүргізу мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заңның Сенат ұсынған жаңа редакциядағы жекелеген баптары да талқыланып, кейін депутаттар түрлі сала басшыларына сауалдарын жолдады.