Ер Ермұрат ерте кетіп қалды. Фәниден бақиға. Зейіні бөлек, зердесі ерек Зейіпханұлы екі етегі жасқа толып, елім деп оралған азаматтардың бірі еді. Қытайдан. Бір басында ақындық, сазгерлік, әншілік секілді қасиеттер қатар тоғысқан сегіз қырлы, бір сырлы жігіт-тін. Толысқан шағында мына жалғанға қол бұлғады да жүре берді. Бірақ артында жұртымен бірге жасай беретін жырлары мен әндері қалды. Бүгінде Ибрагим Ескендірдің үнімен құлағымызға әбден сіңісті болып, жалпыұлттық сипат алған «Көк тудың желбірегені» әні – осы Ермұрат Зейіпханның жүрегін жарып шыққан туынды. «Таласқа түссе жан мен ту, Жан емес маған керегі» деп жанарына жас толып тұрып өзі де орындады бір кездері.
Ермұратпен етене араластығымыз болмаса да әдеби ортадағы жиындарда жиі жолығатынбыз. Әсіресе, Жазушылар одағындағы «Қаламгер» кафесінде аңыратып ән айтып тұрған бейнесі көз алдымыздан кетпейді. Сарт-сұрт соғылып жатқан тасқаяқтың қызығын Ермұраттың зор дауысы бөлетін. «Басы Күнес Іленің», деген ақын кім едің?» деп ақырындап басталатын ән өзіне елітпей қоймайтын. Қайырмасына келгенде, ақынның көзінен сорғалаған жасты да көргенбіз. «Кейде өзіңе бұлданып, Алушы едім, Күнес-ай. Алыс кетсем, Мұңданып қалушы едім, Күнес-ай» дегенде көкірегінен жалын атып тұрғандай көрінетін. Сонан соң перзенттік сыры былайша ақтарылатын:
Бауырыңа бір барып,
Енейінші, Күнес-ай!
Көзім алды дымданып,
Келейінші, Күнес-ай!
Сөйтсек, Күнес Қытайда қалып кеткен қазақ жері екен. Осы Ермұраттар шөбі шүйгін, жұрты тұйғын аймақта өмірге келіп, ер жетіпті. Кіндік қаны тамған жерден жырақта жүріп, үлкен сағыныштың әсерінен осы ән туыпты. Алмалы мен Телқараны анасы тіккен кестеге ұқсатып, Аққолтықтың күнгейлеп соққан желін еске алып жазылған әннің иірімі терең еді. Өмірімізде көрмесек те Өріктіарал мен Жаутоғайдың табиғаты көз алдымызға келетін. Сосын Көкшоқыға көңіл деген көк дөненмен шоқып шығатынбыз. Әндегі ең әсерлі тұс соңғы екі сөйлемде жатқандай көрінетін.
Боз жусанның бозымен,
көне зират көзімен,
Тік көтеріп төбеме,
әкетсемші-ай өзіммен.
Осы сәтте Табыл еске түсетін. «Толағай боп туылмадым әттең-ай, Атырауға апарар ма ем, бір тауды» дейтін. Екеуіндегі арман екі бөлек болғанымен, қос әннен әйтеуір бір үндестік сезілетін. Расында, бұл ән Зейіпханұлының зор дауысында аса сәтті орындалды дей алмаймыз. Кейіннен Алтынай Жорабаева үлкен сахнаға алып шықты. Диапазоны кең, тынысы таудай Алтынайдың айтуында да санамызға сіңіре алмадық. Сөйтіп жүргенде, Ермұраттың «Күнесін» Ұшқын Жамалбектің айтқанын тыңдадық. Желімдей жабыстық та қалдық қой.
Қазақ сахнасында «Алашұлы» дейтін топ бар. Біз айтып отырған Ұшқын осы топтың мүшесі. «Атаның баласы емес, Алаштың баласы болуды» мақсат тұтқан топ бүгінде үлкен ізденіс үстінде. Халық әндерін заманға ыңғайлап, жеңіл рок араластырып, арагідік A&B стилімен әрлеп, жастарды ұлттық музыкамен ұйытып жүр. Дауылпаз, домбыра секілді ұлттық аспаптар олар айтқан әннің әрқайсысынан табылады. «Қоңырдан» кейін қазақ сахнасына көтерілген этно-топ осы «Алашұлы». Бұлар жай ән айтып қоя салмайды. Әр әніне бөлек би тауып, сахнада түрлі акробатикалық трюктар жасайды. Экранның арғы бетінде отырып-ақ екі иығыңды жұлып жеп бара жатқаныңды байқамай қаласың. Киім киістерінің өзінен ұлттық иіс аңқып тұрады. Қазақ екені, Алаштың баласы екені анық көрінеді. «Алыстан Алаш десе аттанамын, Қазақты қазақ десе мақтанамын. Болғанда әкем қазақ, шешем қазақ, Мен неге қазақтықтан сақтанамын» деген Міржақыптың сөзі өрімдей үш жігіттің әрбір әрекетінен білінеді. Ұшқыннан бөлек топтағы Әзімбек Байлин мен Мақсат Рахметтің ұлтының ұлтарағы болуға дайын жігіттер екенін ішіміз сезеді. Өйткені, олар орындайтын «Қара жорға», «Жарамазан», «Махамбеттің жыры», «Ақтанның термесі» секілді шығармалар жұрттың өр рухын ұштай түсетін, қазақтығыңды мақтан ететін әндер.
Өткен жылдың соңына қарай «Алашұлы» «Угәй» деген жаңа ән жазды. Таным мен тамырды жаңа технологиялар таптап, жаһанданудың жұтқыншағы желкеңде тұрған мына заманда жастардың санасын сілкіндірер ән еді бұл. Бүгінде «Бол жанымда» деп тыңдарманын елітіп жүрген жас әнші, айтыскер ақын Төреғали Төрәлі сөзін жазған «Угәй» қалың қауымның ыстық ықыласына бөленгенін байқаймыз. Әні – бағанадан айтып отырған Ұшқын Жамалбектікі.
«Алатаудың неге, Жасаурап тұр жалын жанары? Салиқалы жұрттың, Балалары қайда барады, саналы?» деп дабылмен басталатын әннің дабысы да бөлек-дүр. Қазақтың намысы қызының арында байлаулы тұр. Ұлттың ұшпаққа шығуы да, құрдымға кетіп тынуы да қазақ әйеліне байланысты. Себебі, ол оттың ұйытқысы. Ал оттың басында алған тәрбие Отанның гүл не күл болуына әсер етеді. «Угәйдағы» «Аруларым қайда? Кең даламыздың кең маралы, бағалы. Кейбір сұлуларды көрген кезде, Намыс алауы жанады, Жанымыз жаралы» деп шырқырайтыны да содан болса керек. Онан соң бұрынғы өткен ер балалар мен өр аналардың қадірі мен қасиетіне тоқталып, бүгінгі жастарды сондай болмаққа үндейді. Бастысы, әннің сазы мен сөзі бір-біріне өте үйлесіп тұр. Жалпы, бұл қасиет «Алашұлының» әрбір әніне тән дер едік. Ал тұтас композицияның шырқау шегі нүктесінде жатыр.
Ұлттық аспаптармен әспеттеліп, заманауи рэппен айтылатын мына сөздер санаңды дүр сілкіндіреді. Мінберге шығып алып, қабырғаң қайысып, қабағыңнан қар бүркіп, қолыңмен үстел тоқпақтап сөйлеудің жастарға қаншалықты әсер ететінін қайдам? Ал мына үш ұлдың әнмен өрілген жанайқайлары жүрегіңді тербеп, жаныңды бей-жай қалдырмайды.
Қазақ сахнасына аталарының сақалына, әжелерінің етегіне оралып өскен үш жігіт көтерілді. Ұлты үшін еңбек етпекке. «Арыстандай айбатты, Жолбарыстай қайратты. Қырандай күшті қанаты, Мен жастарға сенемін!» деген Мағжан жыры «Алашұлы» тобындағы азаматтардың ерік-жігер, күш-қайратына қарата айтылғандай.
Ержан БАЙТІЛЕС,
«Егемен Қазақстан».
Қызылорда.