Әдебиет • 30 Шілде, 2024

Шаһмаран

136 рет
көрсетілді
5 мин
оқу үшін

Түсінсем бұйырмасын. Қарасы өзге, бұрауы зияда мұндай кеп­ті кім көрген? «Тоғыз ұлым бір төбе, Ертөстігім бір төбе» дегендей, төбел жырға кезігіп аңырғанымыз осы. Құ­на­рына сиқырланып, көз уқалап әлекпіз. Бұл – ­«Шаһ­ма­ран» жыры.

Шаһмаран

Інжілде пайғамбар сана­тын­дағы Даниал елді Жарат­­­қанның ізгі жолына ша­­қы­рыпты деседі. «Бұ­рын­­ғы өт­кен жамағат, бір заман­да, па­сықтар бек көп болған бұ жа­һан­да». Шақыра-шақыра өмірі үзі­­ліп, бақиға аттаныпты. Оның ұлы Жамсыб шаруаға қырсыз, тір­­лікке оғаш болыпты. Шешесі отын­­ға жұмсап, орманға келеді. Ор­ман­да терең бойлаған құдық кө­реді, құдық толы бал екен. Та­ңыр­­қаған бей­күнә Жамсыб дос­­та­рын шақырады. Серік­тері­мен анталасып, балды ба­­зар­ға сатып, байи түседі. Ақы­ры бе­ті шөккен құдық түбіне Жам­сыб­­ты түсіреді. Балды жоғары бе­ріп, өзі шығарда ғаяр достары пай­­даны жеке көздеп, арқанды алып қашыпты. Қашқан жолмен Жам­сыбтың шешесіне барып, ұлын тау­да қабылан жеп өлім құш­­қанын ай­т­ады. «Жамсыб үшін біз­-дағы көп жы­ладық, жылағанмен тіріл­тіп ала алмадық» деген қайран шеше тағдырға мойынсұнады, бірақ үміті өлмейді. Құдық түбінде Құ­дай­ға жалбарынған Жамсыб шаян шық­­қан шұңқырға бас сұға­ды. Міне, шы­тыр­ман хикая осы тұстан баста­ла­ды.

«Ол шұқырдың ішінде

не деген жан,

Баян қылып айтайын

маған қараң.

Шарапатшы падиша

осы екен ғой,

Жыландардың патшасы – Шаһимаран.

Тілі адам, басы һәм адам басы,

Жыландарға ұқсайды бар денесі.

Бастан-аяқ кеудесі аппақ екен,

Осы екен жыландардың

халифасы.»

Сонымен біздің мақсат жыр­ды та­рақтап жату емес. Тек ғиб­рат­ты өр­нектерін оқырманға сыр етіп жаю. «Шаһмаран» – ұйық жыр. Тұ­тас сүбелі тарихты өзіне жұт­қан көпсалалы жыр. Мұнда бәрі бар. Ауыз әдебиеті, халық тағ­дыры, пай­­ғам­барлар тарихы, діни насихат, жерүсті мен жерас­ты өмірі, магия, сиқыр әлемі, т.б. Жыр­­дың әр тұ­сында келіп оты­ра­тын діни тә­лім­­­дер оқыр­ман­ды да­на­лыққа ша­­қы­­рады. «Дұш­пан нәпсім түбі­ме ме­нің жет­ті, дос болар деп ойла­ма нәп­сі итті», «Бекер жүріп жа­ны­ңа обал қыл­ма», «Дүниеге, нәп­­сіге ер­ген­дер, жесе керек ақы­рын­да жуан таяқ», «Артық нәрсе адамда дін бо­лып­ты, діні жоқтың дәу­леті кем бо­лып­­ты», «Құдай сізді сақ­та­са өзі сақ­­тар, болмайды ғой Құдай­дың жаз­­ба­­­ғаны».

«Ортасына дарияның

келіп жетті,

Онда көрді тағы да кереметті.

Ортасына жеткенше

ащы су-ды,

Ортасынан асқан соң

болды тәтті.»

Әлқисса, жырда қосылмаған қос өзеннің тарихы баян етіледі. Ежел­де Нәмруд патша әлемді биле­меймін, тіпті Құдаймен де ұрыс саламын деп, бүркіттерін жегіп, көкке ұшыпты. Патша аспан­ға, Тәңіріге оқ атқанда, Құдай Таға­л­а Жәбірейілге бұйы­рып, дария­дан балықты тосып­ты. Оқ балықтың бұғазына тиіп, қан болып, оны Жәбірейіл Нәм­руд­тың қайығына тастапты. Мұны көр­ген лағин патша «Мiнеки, көк Тәңiрiсiн өлтiрдiм», деп қуа­ныпты ол малғұн шат­тық қылып». Жер жүзiне қайта түсем деп, бүркiттермен төменге қарай ұшқан Нәмруд, бүркiттерiн құр­ғаққа жеткiзе алмай, теңiздiң жие­гiне келiп түскен екен. Сонда ащы мен тұщы екі теңіз ұрысып, тұщы су ащы суға «Құдайдың дұш­паны саған түсті, оны неге түбі­ңе батырып жоймадың?» деп ашу шақырып, ерегесіпті. Міне, солайша екеуі ешқашан қосыл­май­тын болыпты дейді жыр.

«Шаһмаранда» күллі мақұ­лы­­қат­тың ең жауызы – адам деп, адам­­­ның көкке жеткізер асыл қа­сиеті мен шыңырауға құл­ди­­ла­тар на­дан­дығын сөз етеді. Адам­дар қо­лына түсіп опық жеген жыландар шаһы Жам­сыбты жер астынан өз мекеніне жібер­сем, тұра­ғым­ды айтып, айлалы адам­­дар қай­­та қолға түсіре ме деп қорқады. Со­лай­­ша ер Жам­сыб­­ты жыландар елінде ұзақ ұс­тайды.

«Әй, Жамсыб, адам деген

құртады ғой,

Ақап менiң жүрегiмдi

өртедi ғой.

Бұ дүниеде арыстан, аю,

қабылан,

Баршалары адамнан

қорқады ғой.

Әй, Жамсыб, амал бек көп

адамдарда,

Апарды ғой бiздi де талай жерге.

Дүниедегi жануарлар

рақат көрмес,

Жақынында адамдар

болған жерде.»

Тұңғиығын түбіне жасырған жырды тек көзбен оқып, көңіл­мен түйсінсек керек. Бұндай жыр кемде-кем. Әр қазақ бала­сы көкі­регіне қаттауға тиіс дүниенің бірі – осы. Сірә, «Бабалар сөзі­нің» екінші томына енуі де тегін емес. Бұл – бұлақтың қайнары, мұхит­тың түбіндегі інжуі іспеттес.