Сұхбат • 02 Тамыз, 2024

Айгүл Ахметова: Инженерлік мамандыққа кешенді көзқарас қажет

148 рет
көрсетілді
12 мин
оқу үшін

Елімізде жыл сайын ең көп грант инженерлік мамандықтарға бөлінеді. Соған қарамастан аталған салада маман тапшы. Мұның бір себебі кадр даярлау ісінің сапасыздығында секілді. Жақында өткен қоғамдық жиында осы мәселені көтерген «Аllur» компаниясы басшысының білім мен ғылымды дамыту жөніндегі кеңесшісі, «Кәсіпкерлік және бизнес негіздері» оқу бағдарламасының авторы Айгүл АХМЕТОВАНЫ сөзге тарттық.

Айгүл Ахметова: Инженерлік мамандыққа кешенді көзқарас қажет

– 11 жыл орысша оқып, университетте «қазақ филиологиясын» оқыған, 17 жыл мектепте мұғалім болып істеген адам кәсіпкерлікті ғылыми тұрғыда зерттеуге қалай келді?

– 11 жыл мектепте орысша оқысам да, саналы түрде қазіргі С.Аманжолов атындағы Шығыс Қазақстан университетінің «қа­зақ филологиясы» маманды­ғын таңдауыма «Балаға қай тілде білім берсең, түбі сол ұлтқа қыз­мет етеді», деген сөз себеп бол­ғандай. Иә, 17 жыл мектепте өзге ұлт өкілдеріне қазақ тілінен сабақ бердім. Кейін М.Ломоносов атындағы Мәскеу мем­лекеттік университетінің Астана филиалындағы «Дос­тық» орталығына екі елдің білім саласындағы достық қарым-қа­тынасы жөніндегі үйлестіруші болып ауыстым. Сонда еңбек етіп жүргенде білімімді жетілдіру үшін Л.Н.Гумилев атындағы Еура­зия ұлттық университеті­не магис­тратураға оқуға түсіп, «Қазақ фольклоры арқылы тұл­ғалық образдың қалыптасуы» тақырыбында диссертациямды қорғадым. Осы оқуымнан кейін бизнес саласына қызмет­ке шақырту алып, «Атамекен» ұлттық кәсіпкерлер палатасы басшысының білім-ғылым жөніндегі кеңесшісі ретінде ұлттық контентке жауап бердім. Қазақ тарихында, менталитеті мен дәстүрінде экономикалық сана, логистика, сауда-саттық, ақша, ата кәсіп деген болды. Соны жаңғыртып, азаматтарымызды бизнеске үйретейік десек, ұлттық контент жоқ. Содан отандық мықты еңбектерді, ше­телдік зерттеулерді де қарап, па­латада арнайы жұмыс тобын құрып, сол топпен авторлық оқу бағдарламасын әзірлеп шық­тым. Осылайша, келер жылы зерттеліп бастағанына 10 жыл болатын «Кәсіпкерлік және бизнес негіздері» атты бағдарлама­мыз барлық сараптамадан өтіп, мектепте оқытуға енгізілді. Оқу бағдарламасының атауына зер салсаңыз, кәсіпкерлік және бизнес сөзі бірге тұр. Бұл екі ұғым бір-біріне өте жақын болғаны­мен, ішкі бағыты әртүрлі. Біздің импортқа тәуелділігіміз – бизнеспен айналысқанымыз, яғни алып-сатарлық. Ал кәсіпкерлік – еуропалық зерттеушілер түсінік беріп кеткендей, жаңашылдық, шығармашылық. Кәсіпкерлік тоқтаған жерден бизнес басталады. Бизнесте дайын өнім сатылады. Сол өнімді жетілдіре­тін кішкене бір жаңалық қосылса, кәсіпкерлік болады. Қазақта «Кәсіп түбі – нәсіп» деген сөз бар ғой, соны әрі қарай өрбітуді, оны ғылыми тұрғыда зерделеп, дәлелдеу үшін Еуразия ұлттық университетіне докторанту­раға түстім. Жақында алдын ала қорғадым, негізгі қорғау күзде. Сөйтіп жүргенде автоөндіріс саласына жұмысқа шақырып, 2021 жылы «Allur» компаниясына келдім.

– Мұнда ғылыми еңбе­гі­ңізді іс жүзінде нәтижелі қол­дандыңыз ба?

– «Allur» компаниясының машина құрастыру зауыты Қос­танай қаласында орналасқан. Ал бұл өңірде еңбек миграция­сы өте өзекті. Себебі мұнда­ғы мектеп түлектері көршілес елге оқуға көптеп кетеді, сонда жұмысқа қалып қоятындары да бар. Аталған компания мені жұмысқа шақырғанда дәл осы мәселенің шешімін табуды тап­сырды. Содан компанияға жетіспейтін жұмысшы мамандарды оқытатын Қостанайдағы техникалық колледжде қазақ тобын аштырдым. Оған оңтүстік пен батыс өңірлерден талапкерлерді тарттым, 120 балаға мақсатты грант беріп, бітіргеннен кейін «Allur» зауытына жұмысқа алуды көздедік. Оқытайық десек, қазақ тілінде оқулық жоқ. Енді мен мемлекет деңгейінде мәселені шеше алмаймын ғой, құзыретім жетпейді. Қолымнан келгені – компания басшылығына айтып, ақша бөлдіріп, сол автоөндірісте күнделікті қолданылатын корей, орыс, қытай (инвесторлар­дың) тіліндегі сөздерді, терминдерді белгілі ғалым Шерубай Құр­ман­байұлымен бірге аударып, детальдарының суретін қоса салып, «Машина жасау сөздігін» жасап шықтық. Соның нәтижесінде студенттер ешбір тілдік барьерсіз білім алып жатыр. Бүгінде сол колледждің түлектері «Allur» зауытында еш қиындықсыз еңбек етіп жүр. Қазір зауытта 80 па­йыз қазақтар жұмыс істейді. Бұл мен үшін «қазақтар жалқау, тойшыл, технарь болу қолынан келмейді» деген қасаң көзқарасты жойған нақты іс болды. Маған әкем: «Айттың ба – істе, істей алмайсың ба – айтпа» дейтін. Осы сөз мені әр істе алға жетелейді.

– Кәсіпкерлікті идеология арқылы дамытуды ғылыми тұрғыда зерттеп жүрген адам ретінде айтыңызшы, біз неге бизнестен кәсіпкерлікке өте алмай отырмыз? Бұған мамандар мәселесінің тікелей қатысы бар секілді, әлде бәрі идеологияға байланысты ма?

– Бұл жерде екеуі де бар. Әлихан Бөкейхан кезінде «Зауыт ашыңдар» деп айтып кетті. Мысалы, қазір жаман-жақ­сы машина құрастыратын зауытымыз жұмыс істеп тұр. Енді сол зауытты дамытып, құ­растырудан өндіруге көшу керек қой. Айталық, «Мынау көліктің осы бір бөлшегін бізде бар металдан өзіміз жасайық» десе, ақы­рын өндіріске аяқ баспаймыз ба? Алайда соған жеткізетін маман жоқ қой. Екі темірді дәнекер­леуді үйретті ме, сол жерде тұра бе­реді, әрі қа­рай жетілдіруге тал­пы­ныс жоқ. Өзгенің үйреткенінен әрі аса ал­майды, жасампаздық жоқ, тех­никалық намыс жоқ. Бұл – идео­логиялық тұрғыдан соншалық­ты бір орында тұрып қалғаны­мыз­дың көрінісі. Бізге бүгін 300 мың теңге алғанына қанағат қылып отыра беретін, «тәубәға тойып алған» тоқтық емес, техникаға, жаңа технологияға, өндіріске, жаңашылдыққа, түптің түбінде еңбекке деген «аштық» керек. Мамандар мәселесі, яғни адами капитал деп дұрыс айтып отыр­сыз, бізге өзгеге тәуелді бол­май, өндіріске итермелейтін мық­ты идеология, ал жаңа нәрсе жа­сауға өндірістің қажетін қанағат­тандыратын жоғары білім қажет.

– Сонда елімізде қан­ша­ма техникалық универси­тет бола тұра қазіргі өнді­ріс­­тің қажеттілігін қанағаттан­ды­ратын білімі бар маман жоқ па?

– Шынын айтайын, ел бойын­ша біраз техникалық жоғары оқу орнын аралап, автоөндіріс­тің қажеттілігіне сай мамандар даярлайтын университет пен оқытушыларды таппадым. Біз­де әр министрлік бір кеңістікте, бір үкіметтің құ­рамында бол­ғанымен, бір-бірі­нің жұмысын­да үйлесім, байланыс жоқ. Мұны мойындау керек. Мойындадым, ойланып, әрекетке көштім. Университет іздеп жүргенде Қ.Сәтбаев атын­дағы Қазақ ұлттық техникалық зерт­теу университетіне жаңа бас­шы келді де, мен сол ректор Мейрам Мұхаметрахимұлы­на студенттерді зауытымызда ақылы өндірістік практика­дан өткізуге ұсыныс жасадым. Бұл ұсынысыма «Allur» ком­па­ниясындағылар «Сонау Алма­­тыдан Қостанайға жастар кел­мейді, утопия» деп күмәнмен қарады. Бірақ Мейрам мырза мені бірден түсініп, қолдай кетті. Әуелі Қ.Сәтбаев университетінің ғалымдары мен оқытушыларын цифрландыру, автоматтандыру, робот, материалтану бағытына өндірістік тағылымдама ретінде зауытта оқыттық. Осы оқыған оқытушылық құрам жоғары оқу орнына барып студенттерді оқытты. Содан соң сол студенттер өз оқытушыларынан алған білімін іс жүзінде бекіту үшін бізде айына 200 мың теңгеден төленген 1 жылдық ақылы практикадан өтті. Талап бойынша дипломдық жұмыстары «Allur» компаниясының өндірістік қа­жет­тілігіне қарай жазылды, бұл оларға инновациялық идеяларын іске асыруға мүмкіндік берді. Қазір олар – біздің әріптесіміз. Кейбірі «Kia» компаниясына жұмысқа шақырылды, яғни сұраныстағы маман бола алды. Бастапқыда соңғы курстың сту­денттерін практикаға қабыл­дадық, содан соң 3-курстың сту­денттерін өткіздік. Ал биыл 2-курс студенттерін шақырғалы отырмыз. Осы жұмыстың бә­рін жүйелі іске асыру үшін «Allur» компаниясында Жоғары инженерлік мектебін аштым. Бір қуанғаным, осы мектепті ашқанымызға 1,5 жыл болған­да Президент әр өңірде озық инженерлік мектеп ашу керегін айтты. Дәл сол тапсырма қолға алынса, мендегі мектептің дайын­ модулін беруге әзірмін. Енді осы бізде нәтиже көрсеткен тәжі­рибені ел көлемінде тарату үшін мықты мамандардың басын қо­сып Ә.Бөкейхан атындағы инновациялық хаб ашып жатырмыз. Өйткені Әлихан атамыз – «технократ болу керек» деген идеологияның басында тұрған адам. Ал хаб арқылы өн­ді­рістің өкілі мен оған маман дайындап беретін жоғары оқу орны оқытушыларын екі тарапқа ортақ мәселені бірге шешуге жағдай жасамақпыз. Жоғары оқу орнына қандай дағдыны меңгерген маман керегін өнді­ріс белгілеуі керек, маман сонда сұ­раныста болады. Жақында «Allur» компаниясының қолдауымен Қа­рағанды және Қостанай қала­ларының ғалымдарын Сеул және Пусан қалаларындағы авто­өндірісті көзбен көрсетіп, 4 зауыт, 5 университетте іскерлік кезде­су ұйымдастырып қайттық. Өзім­нің де көп нәрсеге көзім жетті, Сеулдегі техникалық универси­тет 90 пайыз интеграциялық бағыт­та, яғни университет өндірістегі түрлі зауыт, компаниялармен бірлесіп маман даярлайды. Бұл жүйе «Алдымен – адами капитал, содан соң – өндіріс және инновация» деген қағидамен жұмыс істейді. Мұндай жүйенің қандай нәтиже беретінін корейлердің автоөндірістегі табысы мен беде­лінен көріп отырмыз.

– Елімізде кейінгі жылдары ең көп грант инженерлік мамандықтарға бөлініп келеді. Бірақ бәрібір техникалық мамандар тапшы. Неге?

– Өте күрделі мәселе. Десе де мұның шешімі бар. Инженер­лік мамандықтарға деген сұра­ныс біздің қалауымыздан емес, заманның талабынан туындап тұр. Ал грант бөлу мен мүмкін­дік жасау инженер болу немесе инженер қалыптастыру деген сөз емес. Инженер мектептен қалыптасады. Технарь болатын адамды оқушы кезінен анықтап, бағыттауымыз керек. Сонда инженерлік саланы қан­дай мамандыққа түсетінін соң­ғы сыныпқа өткенде шешкен адам емес, нақты мақсаты бар талапкер таңдайды, ондай жан сөзсіз осы салада қалып жұмыс істейді. Енді қараңыз, технарь болатын баланы мектеп кезінен кім анықтайды? Әр сала өзінің кадрымен, мамандарының сапасымен мықты. Осы ойды терең ұғынған компаниялар өзінің қызметкерлерін үнемі кәсіби тұрғыда шыңдап, қайта даярлап, біліктілін арттырып отырады. Сол себепті барлық мектеп мұғалімі, әсіресе жаратылыс­тану бағытында сабақ беретін мұғалімдер сақа болуы қажет. Мұғалімдер дайын делік, одан әрі 5-сыныпқа өткен әр балаға оның ата-анасымен (міндетті түрде) қоса мықты-әлсіз жағы, қабілет-қарымы қандай екенін анықтайтын диагностика жасау керек. Содан соң инженерлік мамандықтарға қабілетті балаларды сол сыныптан бастап-ақ осы мамандықтарға тереңдете оқы­ту керек. Мектеп бітіріп тех­нарь болуды таңдап, универ­ситетке түскен студентке қазір­гідей мектептегі пәндерді қайта оқытпай, оны 1-курстан өндірістік тәжірибеге жіберген жөн. Сонда ғана ол толыққанды инженер болып шығады.

 

Әңгімелескен –

Айдана ШОТБАЙҚЫЗЫ,

«Egemen Qazaqstan»