Таным • 12 Тамыз, 2024

Шолохов. Ат басы және адам тағдыры

90 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Мәскеуге жолыңыз түсіп, Гоголь бульварына бара қалсаңыз, ерекше бір ескерткішті көрер еді­ңіз. Ол – кеңес одағынан шық­қан Нобель сыйлығының лау­реаты, әйгілі жазушы Михаил Шолоховтың әйкелі (бауырлас өзбек пен қырғызға құрметіміз болсын, ескерткіш бірінде – хәйкел, екіншісінде әйкел аталады).

Шолохов. Ат басы және адам тағдыры

Авторы – Александр Рука­виш­ников. Бұл кісі – екі-үш атасынан бері мүсін өнерін қуған танымал тұлға. Қазір жасы 74-ке қарап тұр. Оның қолынан 70-жылдардан бері талай дүние шыққан. Қысқар­тып қана айтайық, В.Высоцкий, В.Набоков, В.Татищев, Ю.Никулин, Л.Яшин, М.Магомаев, Ю.Семенов, т.б. ескерткіштері. Ең қызығы, коммунист көсемінен бастап большевик қолынан ажал тапқан діндарларға дейін сомдаған.

А.Рукавишников шығармашы­лы­ғы­ның бір ерекшелігі – туындылары ­соцреализм шекпенінен шықпағандығы. Ойлы, салмақты һәм тосын. Біразын Ресей қоғамы ауыр қабылдаған (мысал­ға Ф.Достоевский ескерткішін). Соған қа­рамай түрлі атақ-дәрежеден кенде емес.

а

Біз өзіміз көрген М.Шолохов ес­керткіші туралы айтайық. Бұл туынды 2007 жылы орнатылыпты. Шаһардың екі ғимараты ортасындағы сәл ойпаң жерде қайыққа отырған классик-жазушы бейнеленген. Су – Дон өзені, жалпақ тас тербелген толқын еке­ні тұс­­палданған. Ықшамдау күрткі жа­мыл­­ған қаламгер ойланып отыр. Қо­­лын­дағы темекі де байқалады. Бір ес­кегі – қайықтың жақтауында, екін­шісі – үстінде. Өнертанушылар ­М.Шо­лоховтың көз тіккен жағы – бір кезде өзі Мәскеуге келіп, аялдап жүрген Ар­баттың «Сивцев Вражек» орамы
деседі.

Туындының тосын тұсы – мұнда емес, қайық бағытына кері жүзіп бара жатқан жылқыларда. Әрине, терең де телегей Дон өзенінің бейнесін қыл­құйрықтардың басы және дөңес­теу жерден құлаған су имитация­сы айқындай түседі. Ерекше деталь – барлық аттың жүгені анық көрі­неді. Алайда үстінде адамы жоқ (құдды, «Иең қайда, Ақбозат, иең қай­да?..»). Жалғыз бір құлын ғана адас­қандай – жазушы қайығы бет ал­ған жағаға қарай бұрылыпты (жазу­шы­ның «Құлын» әңгімесіндегі су иірі­мінде қалған жануар баласын құт­қарамын деп оққа ұшқан кейіпкер еске тү­седі). Скульптордың осы шешімін өнер­танушылар «А.Рукавишников Шоло­ховтың шығармашылығына сүйеніп, төңкерістен кейінгі аласапыранды, ақ пен қызыл қырғынын, құрдымға кете бастаған Ресей дәстүрін, белгісіздік пен қиындықты меңзеген» дейді.

Иә, жүгені бар да, иесі жоқ ат­тар­ға қарап, мұндай дағдарыс кез кел­ген берекесіз елде қайталанып тұра­тынын аңғарғандай боламыз. Де­генмен қай уақытта да тығырықтан жол табар азаматтар табылады. Осыны сездіргендей, М.Шолохов «Тынық Дон» романында «Ақылды-ақ басың бар, бірақ ол ақымаққа бұйырыпты» деген халық нақылын еске алады...

Жылқыны қадір тұтқан қазақ үшін ат басының киесі бар. Халық тыйымында «Малдың басынан ұрмау керектігі» ескертіледі. Даланың әл-ауқаты мал басымен есептеледі. Хан-сұлтанның жомарттығы «данышпанға ат басындай алтын бергенімен» өлшенеді. Қадірлі тұлпарының басын арулап жерлейді. Қазақ сахарасында Атбасы, Жылқыбасы деген топонимикалық ­атаулар аз емес.

Салыстырмалы түрде қарасақ, ат басы мен адам басының айырмасы аз. Айталық, қыр қазағының жылқы басын қадірлеуі – өзін, шаруасын, ізгі ниетін, бүгіні мен болашағын қадірлеумен бір есеп. Скульптор Александр Рукавишников Дон казагы арманын жеткізген Михаил Шолоховқа осы өреде қарап отыр.

Арман дегеннен шығады, М.Шо­лоховқа айшықты әйкел қою мүсіншінің әкесі Иулиан Рукавишников ойында әбден піскен екен. Тіпті ол осы жобаны 80-жылдары ұтып та алыпты. Бірақ жетілдіру мен орнатудың сәті түспепті. Кіші Рукавишников әке арманын да, өзінің дара идеясын да жүзеге асырды.

Иесіз жылқыларды Дон өзенінің түп­сіз иірімі жұта ма, жоқ, бұл жануар­лар амалын тауып, келесі жағаға аман-есен шыға ма – ескерткіш авторы мұны ойлауды қоғам еркіне қалдырған.

Айтуған Досби