Салық • 15 Ақпан, 2025

Қағидат реттелсе, қазына да молаяды

168 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Үкімет қосылған құн салығының (ҚҚС) мөлшерлемесін өсіруді ұсынып отыр. Бірақ нақты шешім шыққан жоқ. Ұсыныс қоғамда қызу талқыға түсті. Президент бизнес өкілдерімен кездесуде кез келген реформаны жан-жақты сараптап, байыппен жүргізген жөн деді.

Қағидат реттелсе, қазына да молаяды

Коллажды жасаған – Зәуреш Смағұл, «ЕQ»

«Экономика салаларының ерекше­ліктерін ескере отырып, түрлі нұсқа­ларды әзірлеу керек. Қосымша құн са­лығына қатысты бұған дейін көзқа­ра­сымды білдірмеген едім. Өйткені қызметтік дәрежеме сәйкес менің әрбір сөзім, пікірім қатаң тапсырма сияқты қабылданады. Соған қарамастан бұл мәселе бойынша ойымды жеткізгім келеді. Қалай десек те, қосымша құн салығының мөлшерлемесі сараланып белгіленуге тиіс. Үкімет түпкілікті шешім­ді білікті сарапшылардың, қайталап айтамын, білікті сарапшылар мен кәсіпкерлердің, әлбетте депутаттардың пікіріне құлақ аса отырып, нақты есептеулер негізінде қабылдағаны дұрыс. Бір анығы, Үкіметтің қазіргі ұсынып отырған мөлшерлемесі тым жоғары», деді Мемлекет басшысы.

Осыдан кейін 20% емес, 16%, 10%, 0% деген сараланған нұсқа ұсынылды. Президент тапсырмасын Үкімет мүше­лерінен құралған арнайы жұмыс топтары Астана, Алматы, Шымкентте және еліміздің барлық өңірінде бизнес өкіл­дері­мен кездесу жасап, салық рефор­­ма­сын егжей-тегжей талқылап жатыр. Премьер-министр Олжас Бектенов 13 ақпан күні Петропавлда өткен бизнес өкіл­дерімен кездесуде басты мақсат салық-бюджет реформасына қатысты мән-жай­ды жан-жақты талқы­лау, сон­дай-ақ қоғамда пікірталас тудырып отыр­ған сұрақтарға жауап беру еке­нін айт­ты. Үкімет басшысы салық жүй­есін­­дегі кез келген өзгерістердің ең алды­мен бизнеске қатысы барын, алайда мем­лекет тұрақты инвестициялық ахуалды қам­тамасыз етуге мүдделі екенін жеткізді.

«Қазір бюджеттің кіріс бөлігін ұлғайту бағытында жұмыс істеу қажет. Осыған дейін даму бюджетінің деңгейі төмен болды. Салық мөлшерлемелерін төмендету және жеңілдіктерді енгізу туралы бұрын қабылданған шешімдер мемлекеттік шығыстарды кірістерден айтарлықтай жоғары ететін бюджет теңгерімсіздігіне әкелді», деді О.Бектенов.

 

ҚҚС әсері: инфляция 3%-дан аспайды

Ұлттық экономика министрі Серік Жұманғариннің айтуынша, кәсіпорын­дардың 4%-ы ғана ҚҚС төлеп отыр. Көптеген компания салықтан жалтару үшін саналы түрде бизнесін бытыратып тастаған.

«ҚҚС мөлшерлемесін 16%-ға дейін көтеру арқылы бюджеттің тұрақсыз мұнай кірісіне тәуелділігін азайтуға және Ұлттық қордың жинақтау функциясын күшейтуге болады. Мемлекеттік басым жобаларды қаржыландыруға жол ашылады», деді вице-премьер.

Мамандардың айтуынша, салықтың көтерілуі Ұлттық қорға тәуелділікті азайтады. Түскен қаражат инфрақұрылым, агроөнеркәсіп кешені, өңдеу өнеркәсібі және қорғаныс салаларын дамытуға жұм­салады. Осы ретте инфляцияға қан­дай әсері болады деген сұрақ туындайды.

«Салықтың көтерілуінен туындайтын инфляция уақытша сипатқа ие және бір жыл ішінде реттеледі. Қосымша инфляция 3%-дан аспайды деп жоспарланып отыр», деді С.Жұманғарин.

 

Экономика «көлеңкеден» «күнгейге» ауыса ма?

Кей сарапшылардың айтуынша, қосылған құн салығының мөлшерлемесі өссе, «көлеңкелі» экономиканың үлесі де артады. Алайда зерттеулер мен халықаралық тәжірибе көрсеткендей, «көлеңкелі» экономиканың деңгейі ҚҚС мөлшерлемесіне тікелей байланысты емес. Мысалы, 2006 жылы ҚҚС мөлшерлемесі 15% болған кезде, «көлеңкелі» экономиканың үлесі 19,8% болды. 2016 жылы ҚҚС мөлшерлемесі 12%-ға төмендегенде, бұл «көлеңкелі» экономиканың азаюына ешқандай әсер етпеді. Керісінше, оның бизнес­тегі үлесі 9,2%-ға дейін өсті. 2023 жылы ҚҚС мөлшерлемесі 12% деңгейінде сақталғанымен, заңсыз бизнес үлесі 3,5%-ға дейін төмендеді. Демек ҚҚС мөлшерлемесінің өзгеруі «көлеңкелі» экономиканың деңгейіне тікелей әсер етпейтінін байқаймыз. Мысалы, Германияда ҚҚС мөлшерлемесі – 19%, «көлеңкелі» экономика – 11,2%. Ұлыбритания мен Аустрияда ҚҚС мөлшерлемесі – 20%, ал «көлеңкелі» экономика тиісінше – 10,1% және 8,8%. Ал елімізде ҚҚС мөлшерлемесі – 12%, «көлеңкелі» экономиканың үлесі – 17,6%. Алайда әр елдегі жағдай әртүрлі.

«Біріншіден, экономиканың ашық­тығы артады. Әсіресе экспорттаушылар үшін бұл маңызды. ҚҚС мөлшерлемесі жоғары болған сайын қайтарыла­тын сома да көбейеді. Бұл кәсіпкерлер­ді «көлеңкеден» шығуға ынталандырады. Екіншіден, бухгалтерлік есепті автоматтандыруға сұраныс артады. ҚҚС мөлшерлемесінің өсуі кәсіп­орындардың цифрлық жүйеге көшуіне ықпал етуі мүмкін. Үшіншіден, салықтық бақылау күшейеді. ҚҚС мөлшерлемесі өскен сайын, салық органдары есептілікті жетілдіріп, салықтан жалтару жолдарын азайтуға тырысады», дейді салық мамандары.

 

Сауда тәртібі түзелсе, салықтың да есебі түгел

Ұлттық экономика вице-министрі Азамат Әміриннің айтуынша, қосыл­ған құн салығы бойынша тіркеу шегі­нің жоғары болуына байланысты кәсіп­керлер бизнесін бөлшектеп, салық төлеуден жалтарады. Соның салдарынан мемлекет жыл сайын шамамен 800 млрд теңге көлемінде табыстан айы­рылады.

«Біріншіден, орта бизнесте де-факто бар, де-юре жоқ. Яғни кей кәсіпкерлер ҚҚС-тан жалтару үшін бизнесті бірнеше ұсақ құрылымға бөледі. Ірі кәсіпорын­дар бірнеше ЖШС-ға таратылған. Екінші­ден, бюджетке түсетін қаражат азаяды. Мұндай схемалар ел экономикасына үлкен шығын келтіреді. Үшіншіден, әділ бәсекелестік заңдылығы бұзылады. Салық төлейтін адал кәсіпкерлер «көлең­келі» экономикада жүргендермен тең дә­режеде бәсекелесе алмайды. Төртін­шіден, ҚҚС бойынша тіркеу шегін төмендету және жеңілдетілген арнайы режім­ді тек B2C бизнеске қолдану ұсыны­лып отыр. Бесіншіден, мемлекет пен кәсіпкерлердің бірлескен әрекеті ма­­ңызды. Егер бизнес салық әділетті­лігін қолдамаса, мемлекеттік органдар «көлең­келі» экономиканы жоюда толық нәти­жеге жете алмайды», дейді вице-министр.

Оның сөзінше, ҚҚС-тың жалпы белгіленген мөлшерлемесі – 16%. Бірақ азық-түлік және дәрі-дәрмек өндіру­шілер бұл салықтан толық босатылмақ. Бір­қатар сала үшін – 10% аралық мөл­­шерлеме бекітіледі. Үкіметтің ұсыны­сы әзірге осындай. Вице-премьер – Ұлт­тық эко­номика министрі Серік Жұман­ғарин­нің мәлім­демесіне қарағанда, ҚҚС-қа қатысты рефор­маға кірмейтіндер де бар.

«Бөлшек сауда өкілдерінің – шағын дүкен, дүңгіршек, мейрамхана, шаш­тараздардың бұл реформаға мүлдем қатысы жоқ. Олар бұрынғыдай бөлшек сау­даның арнайы салық режімінде жұ­мы­­сын жалғастыра береді. Жылдық жиын­­тық табысы 2,4 млрд теңгеден аспаса 4% мөлшерлемемен салық төлейді», деді.

ҚҚС мөлшерлемесі өссе де жеңіл­діктерін сақтап қалатын салалар бар. Азық-түлік өнімдерінің кейбір түрін шығаратын, жануарлар терісі мен жүнін өңдеумен айналысатын компаниялар ҚҚС мөлшерлемесін 70%-ға дейін төмендетуге құқылы. Кәсіпкер мұндай жеңілдіктерді алу үшін өнімдерге бөлек есеп жүргізуге тиіс.

Табыс айналымы межелі шектен аспаса ҚҚС төлемеуге де болады. Шаруа және фермер қожалықтары (бірақ шаруа қожалығы жұмысына керек тауарларды импорттаса, онда ол ҚҚС төлеуге тиіс); автомобильдер мен ауыл шаруашылығы машиналарына арналған бөлшек өндіру­шілер: бөлшек салық төлеушілер (бірақ қажет болған жағдайда бөлшек сау­да салығын төлеушілер ҚҚС бойынша есепке тұра алады); еркін экономикалық немесе логистикалық аймақ аумағынан тауар импорттайтын компаниялар (бекітілген шарттарды сақтаса) салық төлемінен босатылады.