Коллажды жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ, «EQ»
Президент тарапынан азық-түлік инфляциясы, баға тұрақтылығына нақты тапсырма берілгеніне қарамастан көптеген сарапшы осы саладағы шаралар «салдарымен күресу» деңгейінде қалып отырғанын, тиімді түпкі себептерді жоюға жеткіліксіз екенін атап көрсетеді.
Экономикалық саясаттың басты бағыты – еліміздің ішкі жалпы өнімін екі еселеп, 2029 жылға қарай көлемін 450 млрд долларға жеткізу. Бұл – өте ауқымды мақсат. Бүгінгі нақты көрсеткіштерге қарағанда қол жеткізуге болатын межелердің бірі.
Өткен жылдың қорытындысында мемлекеттік бюджет кірісі 44 млрд доллардан асты. Бұл – Өзбекстан көрсеткішінен бір жарым есе, ал Қырғызстаннан шамамен он есе жоғары.
Осы жылдың алғашқы тоғыз айындағы экономикалық өсім – 6,3%, өңдеу өнеркәсібіндегі өсім де тұрақты: кейінгі жылдары бұл сала жылына 4-6% аралығында өсіп келеді.
Экономика дамуы жөнінде сөз еткенде Президент өңдеуші өнеркәсіпті ұлттық өсімнің негізгі тірегіне айналдыруды басты басымдық ретінде белгіледі. Бұл ұстаным кездейсоқ емес: қазіргі әлемде шикізатқа ғана сүйену – тұрақсыздықтың басты көзі, ал қосылған құны жоғары өнім өндіру – ұзақмерзімді дамудың кепілі.
Қазіргі жаһандық экономикалық жағдайда елімізге инвестиция тарту жүйесін өзгерту қажет. Бұл, бір жағынан, табиғи қадам. Себебі инвестициялар үшін бәсеке ешқашан тоқтамайды: әлем елдері капиталды тарту үшін тұрақты түрде күрес жүргізеді. Екінші жағынан, Президенттің бастамалары жаңа геоэкономикалық шындық талаптарына жауап береді.
Бүгінде жаһандық қосылған құн тізбектерінің ыдырауы, өндірістердің аймақтарға қайта бөлінуі және капитал үшін күрестің күшеюі тұрақты үрдіске айналды. Осындай жағдайда еліміздің инвестициялық саясатын заманауи талаптарға бейімдеуі – объективті қажеттілік. Елдегі соңғы бастамаларға қарасақ, Қазақстан алдағы жылдары инвесторларға тек шикізаттық активтерді ғана емес, өңдеуші өнеркәсіпті, жоғары технологиялық өндірістерді дамытуға арналған толыққанды экожүйе ұсына алатын елге айналуға ниетті. Президент атап көрсеткендей, энергетикалық ресурстардың кепілді жеткізілімі, инфрақұрылым қолжетімділігі, әкімшілік рәсімдердің жеңілдетілуі – жаңа инвестициялық модельдің өзегі болуға тиіс. Бұл ретте көршілес елдермен, Ресей, Қытай, Еуразиялық экономикалық одақ пен Шанхай ынтымақтастық ұйымына мүше мемлекеттермен үйлесімді жұмыс істеудің маңызы ерекше. Мысалы, Ресейдің атом, газ химиясы және машина жасау салаларындағы тәжірибесі, Қытайдың арнайы экономикалық аймақтар мен индустриялық парктер құрудағы табысты тәжірибесі елімізге пайдалы синергия бере алады.
Президент Жолдауында энергетикалық ресурстарға қатысты берілген кепілдіктер – еліміз үшін серпінді жаңа бағыттарды ашатын сигнал. Бұл, әсіресе, атом энергетикасы, газ өңдеу, мұнай-химия салаларында шетелдік инвесторлармен ірі кооперациялық жобаларды дамытуға мүмкіндік береді.
Инновация мен бар артықшылықтарды үйлестіру – еліміз үшін ең оңтайлы жол. Бұл модель еліміздің Еуразия кеңістігіндегі экономикалық архитектурада тұрақты, ықпалды, бәсекелі ойыншы ретінде орнығуына мүмкіндік береді.
Цифрландыру мен инновациялық технологиялар еліміздің инвестициялық саясатының тиімділігін арттыра алады. Бұл – жаңа экономикалық бағытын айқындайтын стратегиялық парадигма. Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың көзқарасында цифрлық трансформация тек заманауи үрдісті қуып жету емес, инвестициялық саясаттың өзегіне айналатын құрал. Әлемде әр мемлекет инвесторларға «тартымды болуға» талпынады, бірақ еліміздің ұсынатын моделі бұл түсінікті жаңа деңгейге шығарып отыр.
Осы бағыттағы тағы бір маңызды аспект – аймақтық кооперацияның цифрлық трансформациямен үндесуі. Қазір Ресей мен Қытайда жасанды интеллект, нейрожелілер, «ақылды» логистикалық хабтар қарқынды енгізіліп жатыр. Қазақстанның бұл үдеріске қосылуы – тасымал, транзит, агротехнология, өнеркәсіп кооперациясы салаларында жаңа мүмкіндік ашады. Мәселен, «ақылды» көлік дәліздерін құру тек техникалық жаңалық емес. Бұл – елімізді Еуразиядағы негізгі логистикалық түйіндердің біріне айналдыратын геоэкономикалық артықшылық.
Атом энергетикасы мен энергетикалық жүйелерді жаңғырту саласындағы «Росатоммен» бірлескен жобалар да цифрландырудың стратегиялық инвестициялар үшін қаншалықты маңызды екендігін дәлелдеп отыр. Инфрақұрылымның цифрлық деңгейі көтерілген сайын инвестордың сенімі де артады, себебі ол болашақ жобаның тұрақтылығына, жоспарлаудың анықтығына көз жеткізеді.
Шын мәнінде еліміздегі цифрлық модернизация – еліміздің бар мүмкіндігін дұрыс пайдаланып, жаңа серпін берудің тиімді жолы. Цифрландыру арқылы бұрыннан бар салалардағы ескірген жұмыс тәсілдерінен бас тартып, оларды қазіргі заманға сай технологиялық экожүйеге көшіреміз. Бүгінгі таңда цифрлық қызметтердің кеңеюі халыққа да, бизнеске де үлкен жеңілдік әкеліп отыр. Яғни цифрландыру – еліміздің дамуына жаңа қуат беретін құрал. Ол дұрыс қолданылса, елімізді технологиялық жағынан озық елдердің қатарына қосатын маңызды қадам болмақ.
Цифрландыру арқылы еліміз бәсекелестік артықшылықтарын заманауи талаптарға бейімдей алады, экономиканың ашықтығын күшейтеді, инвестор үшін ұзақмерзімді, стратегиялық жобалардың тартымдылығын арттырады, Еуразия кеңістігіндегі экономикалық архитектурада өз орнын нығайтады.
Бүгінгі тенденция айқын: кім цифрлық шешімдерге сенім артады – сол болашақ инвестицияларды тартады. Ал бұл жолда Қазақстанның таңдаған бағыты дұрыс әрі уақытқа сай.
Еліміздің ең үлкен артықшылығының бірі – ұлттық қордың тұрақты резерві. Халықаралық валюта қорының дерегінше, әлемнің бар-жоғы 57 елінде ғана ұлттық қор бар, Қазақстан сол тізімде (Ұлттық қордың активтері – 64 млрд доллар, алтын-валюта резервтері – 52,2 млрд доллар, жыл басынан бері өсімі – 20%). Бұл қорлар сыртқы саясаттың да, ұлттық экономиканың да қауіпсіздігін қамтамасыз ететін стратегиялық «қауіпсіздік жастығы». Дегенмен әлемдік экономика түбегейлі өзгеріп жатқан кезеңде шикізаттық емес кірістердің жаңа көздерін іздеу, Ұлттық қор қаражатын басқарудың тәсілдерін қайта қарау қажет. Мұнай-газ секторына деген тәуелділік төлем балансының жай-күйінің нашарлауын, ұлттық валютаның тұрақтылығы тәуекелін тудырады. Сондықтан кәсіпкерлікті, әсіресе, өнеркәсіпті қолдауға айтарлықтай күш-жігер жұмсалуға тиіс.
Ел өңірлерінің аймақтық экономикасы да біркелкі емес. Экономиканың жалпы серпіні жоғары болғанымен, өңірлік деңгейдегі тиімділігі әлі толық емес. Бұл – ел дамуының қазіргі кезеңіндегі басты түйткілдің бірі. Бір жағынан қарасақ, елімізде «аймақ-локомотивтер» қалыптастыруға бағытталған нақты бастамалар бар. Мәселен, Алатау қаласының инновациялық хабқа айналуы, Алматы мен Қарағанды облыстарындағы машина жасау кластерлері, т.б. Бұл тәжірибе әлемдегі өңірлік даму моделінің қазақстандық нұсқасы ретінде сәтті іске асып келе жатқанын көрсетеді.
Өңірлер арасындағы теңсіздік әлі сақталып отыр. Сырт қарағанда өсім бар сияқты көрінгенімен, ел ішінде айтарлықтай экономикалық асимметрия байқалады. Ұлттық табыстың негізгі бөлігін қамтамасыз ететін мұнайлы өңірлер Атырау мен Маңғыстау облыстарының экономикасы шикізатқа тым тәуелді. Ал Павлодар, Қарағанды, Қостанай сияқты индустриялық облыстардың өндірістік әлеуеті жоғары болғанымен, терең өңдеу деңгейі әлі жеткіліксіз. Ауылдық өңірлерде агроөнеркәсіп әлеуеті зор болса да, логистика мен өткізу тізбегі толық жолға қойылмаған. Сондықтан Президент Жолдауында атап өткен «өндірушіден сөреге дейін» жұмыс істейтін бірыңғай тауар өткізу жүйесін құру – өңірлік теңгерімсіздікті жоятын маңызды құрал. Бұл бастама әзірге толық іске аса қойған жоқ, бірақ өңірлер экономикасының үйлесімді дамуы үшін стратегиялық маңызы өте жоғары.
Өңірлердің экономикалық мүмкіндігі зор, бірақ даму қарқыны біркелкі емес. Бір өңір инновацияға бет бұрса, енді бірі әлі де шикізатқа тәуелді. Осы теңгерімсіздікті жою керек. Ол үшін экономиканы ырықтандыру, индустриялық саясат, өңдеу секторын қолдау, «Өндірушіден өнімді жеткізуге дейінгі» тізбекті құру, өңірлерді рекордтық деңгейде қаржыландыру маңызды рөл атқарады. Егер осы бағыттағы жұмыс тиімді әрі жүйелі түрде жалғаса берсе, еліміз 2029 жылға жоспарланған негізгі мақсат – ішкі жалпы өнімді екі еселеу межесіне сенімді қадаммен жақындай түседі.
Қорыта айтқанда, ел экономикасының қазіргі даму қарқыны жүйелі және салмақты саясат жемісі екені айқын. Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың стратегиялық көзқарасы мен саяси ерік-жігері экономиканы әртараптандыруға, индустриялық базаны күшейтуге, әлеуметтік міндеттемелердің толық орындалуына, халықтың әл-ауқатын арттыруға нақты серпін берді. Мемлекет басшысы ұсынған реформалар жекелеген салаларды емес, бүкіл экономикалық модельді жаңғыртуға бағытталған. Президенттің айқындаған міндеттерін Үкімет нақты шараларға айналдырып, Парламент заңнамалық қолдау көрсетіп, осындай институционалдық тұтастық пен тиімді басқару мәдениеті орныққан жағдайда ғана экономикалық реформалар толық жүзеге аса алады. Бұл жолда саяси жігермен қатар, орындаушы тетіктердің мықты болуы шешуші рөл атқарады.
Руслан ДҮЙСЕНОВ,
мемлекеттік басқару саласының сарапшысы