«Кез келген соғыс... бейбітшілікпен бітеді».
Нұрсұлтан НАЗАРБАЕВ.
Жақында екі тілде жарық көрген Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың сыртқы саясатына бағытталған «Бітімгер» («Миротворец») атты кітап – жеке тұлғаның тарихи контекстегі, атап айтқанда, егемендік жылдарда Қазақстанның жүріп өткен сыртқы саясат жолындағы рөлін сомдауды көздейтін туынды. Нұрлан Оңжановтың кітабы Украинаның шығысындағы жанжалдың бітім жасасумен аяқталуына үлкен ықпал еткен Елбасының белсенді жүргізген іс-шараларының басы-қасында өзімен бірге болған тәжірибелі дипломаттың көрген-білгендері мен ой-елегінен өткізіп, түйсіне зерделегендерінің негізінде жазылған. Дипломат жазбасының негізгі нысанасы Украинаның оңтүстік шығысындағы қарулы қақтығыстың белсенді фазасын тоқтатқан «Минск-2» атанып кеткен Беларусь астанасында 2015 жылы 11-12 ақпанда өткен «Норманд төрттігіне» енген Ресей, Германия, Франция және Украина президенттерінің тарихи кездесуінен әлдеқайда бұрын, тіпті, Минск-1 кездесуіне дейін-ақ, Украинадағы қантөгісті бейбіт жолмен реттеу үдерісіне бел шеше кіріскен Қазақстан лидерінің рөлін әлемдік қоғамдастықтың назарына жеткізу болып табылады. Украинада қалыптасып отырған ауыр жағдайды реттеу мәселесіне келгенде, автор тек көрген-білгендерін қағазға түсірумен ғана шектелген статист-хроникер емес. Себебі, халықаралық мәселелер жөніндегі көмекшісі бола жүріп, Қазақстан Президентінің тек сыртқы саясат емес, ішкі саясатқа да қатысы бар түйткілді мәселелерді шешудегі оңтайлы тәсілдері мен жұмыс істеу әдістерінің қыр-сырын да, әлемдік ауқымдағы саясаткер тұлғаның ішкі дүниесінің тереңдігін де, мәмілегерлік-бітімгерлік қырларын да ой елегінен өткізе отырып, негізгі тақырыпқа байланысты мәселелерді шебер саралаған. Автор Орталық Азия аймағынан сонау ит арқасы қиянда орналасқан әрі Қазақстанмен ортақ шекарасы жоқ Украинадағы қанды қақтығыстарды реттеуге Нұрсұлтан Назарбаевтың білек сыбана кірісуіне негіз болған себептерді де ашып көрсетеді. Сонымен қатар, оқырман назарына әлгі дағдарыстың Шығыс Еуропаның шешілмеген түйткілдері бастан асатын бір елінің аумағында ғана орын алып отырған шағын жанжал еместігін де, дер кезінде тиісті шара қолданбаса, оның салдарының әлдеқайда ауқымды қантөгістер мен апатты шиеленістерге апарып соқтыруы мүмкін екендігін де Нұрсұлтан Назарбаевтың дәл болжап қана қоймай, мұндай жағдайда жайбарақаттық танытып, ат-тонды аулаққа салуға болмайтындығын да терең түйсінгендігін автор дөп басқан. Содан соң, дипломат жазбасында атап өтілгендей, Украина Нұрсұлтан Назарбаев үшін мүлде бөтен ел емес екендігін де назардан тыс қалдырмаған. Елбасы бұл елде өзінің жастық шағын өткізіп, азамат болып есейіп, абыройлы кәсіп иесі болып қалыптасқанын әрдайым өз қаламынан шыққан еңбектерінде де, былай да ашық айтып жүретінін дүйім жұрттың өте жақсы білетінін алға тартады. Автор, сонымен қатар, Украина дағдарысының біздің мемлекетке ғана емес, бүкіл әлемге де үлкен сабақ болғанын еске салады. Мәселен, егемендіктің елең-алаңында-ақ Елбасының көрегендікпен жасаған таңдауларының өміршеңдігі өзін өзі ақтағанын да орынды атап өтеді. Өйткені, Елбасы сол кездің өзінде-ақ негізгі басымдықты, ең алдымен, мемлекетіміздің ішкі тұрақтылығы мен халықтың әлеуметтік-экономикалық жағдайын жақсартуға және ел бірлігін, оның ішінде, әсіресе, этносаралық татулық пен дінаралық түсіністікке екпін беріп, тек сол мақсат-мүдделерге қол жеткізіп алғаннан кейін ғана саяси реформаларға жол беруді қолға алғанын өте объективті түйіндейді. Айтса, айтқандай-ақ бұл шешімнің нағыз көсемдік шешім болғанын бұл күнде өз халқымыз ғана емес, өзгелер де мойындап отыр. Мәселен, кейінгі кездерде Батыс әлемінен біздің елге атізін салушылардың аузынан: «Қазақстан бүгін үйренуші елден үйретуші елге айналды», деген пікірдің жиі айтыла бастағаны жоғарыдағы уәждің бұлтартпас дәлелі деуге болады. Өйткені, Елбасы іске асырып отырған Қазақстан мемлекеттілігінің орталықтандырылған басқару жүйесі «Украина синдромына» ұрындырмай, бүгінгі таңда ел ішіндегі этносаралық бірлік пен қоғамдық келісімнің, саяси, әлеуметтік, мәдени және экономикалық дамудың мызғымас іргетасына айналып отыр. Ал еліміз басқа жолды таңдағанда не болар еді? Олай болған жағдайда аталған синдромның қара құйын дауылы біздің мемлекеттілігімізді де айналып өтпес еді. Ал оның салдары жас мемлекетімізді мұхиттағы басқару тетігінен айырылған кеме секілді соққан дауылдың өтіне төтеп беруге мүмкіндік бермей, бір жағадағы жартасқа соғып, қиратып тастауы әбден мүмкін еді. Жаңа туындыда Қазақстанның бүгінгі таңда ұстанған көпвекторлы сыртқы саясаты да өз жемісін беріп отырғаны автор назарынан тыс қалмаған және еліміздің Ресеймен, Еуропа одағымен, АҚШ, Қытай, ТМД немесе алыс-жақын өзге елдермен жүргізіп отырған экономикалық саясаты ешкімнің де мүддесіне қайшы келмейтіні, керісінше, мұндай байланыстардан барлық мемлекеттердің де ұтып отырғаны дәл сипатталады. Дипломат жазбасында еліміздің Тұңғыш Президентінің жүргізіп отырған сындарлы саясатының тағы бір қырына жете мән берілген. Әңгіме мұнда Елбасының күнібұрын көрегендікпен қабылдаған шешімдері мен олардың сатылап іске асырылуының әрдайым ашықтық жағдайда, халық пен қоғамның пікірінен шет қалмай, қай кезде де ақпарат құралдарының назарынан түсіп көрмегені жайында болып отыр. Мұның айқын мысалдары ретінде Қазақстанның Кеден одағына, Еуразиялық экономикалық одаққа немесе Дүниежүзілік сауда ұйымына мүше болып кіруге байланысты жиырма жыл бойы үлкен табандылықпен жүргізген дайындық жұмыстарының сәтті аяқталғаны жан-жақты баяндалады. «Бітімгерде» келтірілген мына бір деректің де жөні бөлек. Мәселе, Украинаның экс-президенті В.Януковичтің дұрыс, бірақ тым кеш әрі оқыс қабылдап, жойқын салдары ел тағдырын қайғылы жағдайға ұшыратқан шешімі туралы болып отыр. Шындығында да, Украинаның Еуропалық одаққа енуі туралы шарт ақпарат құралдарында ұзақ уақыт бойы талқыланып, екіжақты келісімге қол қойылатын күн де тақалып қалған болатын. Өкінішке қарай, әлгі шарттың Украинаға тиімсіз екенін тым кеш түсінген экс-президент В.Янукович белгіленген сәтке бір-ақ күн қалғанда құжатқа қол қоюдан үзілді-кесілді бас тартып, қас-қағым уақытта күллі Еуропалық одақтың алдында да, өз халқының алдында да «өтірікші» атанып шыға келген болатын. Осының салдарынан Украина мемлекетінің бұрынғы көшбасшысы өзі жіберген әлгі тактикалық-техникалық қатенің салдарынан «аңдамай сөйлеген, ауырмай өледі» демекші, бүкіл әлемнің көз алдында улы трагедияның басты себепшісіне айналып шыға келгенін аңғармай да қалды. Есесіне елдегі саяси ахуал ушығып, тым асқынып кетті. Кітаптың авторы Н.Назарбаевты әлемдік ауқымдағы бітімгер деп әділетті баға берген. Өйткені, бітімгерлік пен мәмілегерлік сипат Елбасының қай ісінен де айқын көрініп тұрады. Мысалы, Президент Назарбаевтың Германия Федеративтік Республикасының Канцлері Ангела Меркельдің: «Мүдделі тараптардың екінші кездесуінің Астанада өтуі міндетті ме?» – деген төтесінен қойған сауалына еш іркілместен «Жоқ, міндетті емес» деген нық жауабы дәлел бола алады. Әрине, Қазақстанның халықаралық беделі тұрғысынан келгенде, «Астана-1» «Минск-2»-ден гөрі, сөз жоқ, ұтымдырақ болар еді. Алайда, Қазақстан лидері Украинаның болашақ тағдырына қатысты шешілуге тиісті мәселенің көкейкестілігі мен жаһандық мәнін бірден таразылап, ірілік танытып, сол сәтте ауадай қажет мәмілегерлік шешім қабылдады. Жалпы, Нұрсұлтан Назарбаевтың бастамасымен іске асырылып жатқан мегажобалардың қай-қайсысын алмасақ та, мейлі ол Азиядағы өзара іс-қимыл және сенім шаралары жөніндегі кеңес болсын, мейлі Әлемдік және дәстүрлі діндер көшбасшыларының съезі болсын, Еуразиялық экономикалық одақ болсын, Жаңа Жібек жолы жобасы болсын, халықаралық аренадағы бітімгерлік акциялар болсын немесе ел ішіндегі өте сәтті шыққан этносаралық және дінаралық сыйласымдық болсын, олардың барлығына да тән әрі көрер көзге бірден шалынатын екі мүддені кітап авторы атап көрсеткен: – біріншіден, бүкіл әлемде немесе жеке аймақтарда орын алып отырған күллі үдерістерді қалт жібермей, қалыптасып отырған өзгерістердің мәніне терең бойлауға үнемі ұмтылуы және олардан өз еліне төнетін сын-қатерлерді Елбасының алдын ала бағамдауға тырысуы; – екіншіден, жер байлығы орасан әрі Еуразия құрлығының дәл ортасындағы жаһандық мүдделердің тоғысқан нүктесінде орналасқан Қазақстан сынды мемлекет үшін ішкі және сыртқы саясаттың әрқашан үйлесімді әрі сындарлы болуының мәні зор екенін Президенттің терең түйсінуі. Сонымен қатар, автор Қазақстан Президентінің халықаралық аренадағы белсенді әрекетінің тек сол мүдделерден ғана туындап, тек сол мүдделермен ғана айқындалатынын әділетті түрде атап өткен. Өйткені, Қазақстанның тұрақтылығы мен тыныштығы өз аумағымен ғана шектелмейді. Себебі, ел тыныштығы мен қауіпсіздігіне айнала қоршай орналасқан алыс-жақын мемлекеттердегі ахуалдың да маңызы зор екеніне Елбасы әрдайым екпін беретіні жасырын емес. Кітапта атап өтілгендей, Елбасының жеке қолтаңбасы деуге лайық және бір қыры да назарға алынған. Бұл – Елбасының стратегиялық мега идеялар мен бастамаларды іске асыру кезінде олардың бүге-шігесіне дейін жете назар аудара алатын қабілеттілігі. Кітап авторы мұндай қабілеттің жетімсіздігінің салдары Донбаста өзін өзі жариялаған республикаларда өткізілген жергілікті сайлауда қателіктерге жол беріліп, бітімге байланысты қол жеткізілген уағдаластықты іске асырмай тастауға аз-ақ қалғанын дөп басады. Дипломат жазбаларында Қазақстан лидерінің бітімгерлікке қатысты ауқымды мәселелерді шешудегі әдіс-тәсілдеріне де жете назар аударылған. Сонымен қатар, автор Елбасының мәмілегерлік қырының тек Украинадағы шиеленіспен ғана шектелмейтінін тілге тиек ете келіп, 1991-1992 жылдары Ресей прези- денті Б.Ельцинмен бірге алғашқылардың бірі болып, Таулы Қарабақтағы қақтығыстарды тоқтатуға бағытталған шараларға қатысқанын да, 2005-2010 жылдары көрші Қырғызстандағы ішкі саяси дағдарыстарды реттеуде де белсенді атсалысқанын оқырман назарына қоса ұсынады. Сайып келгенде, дипломат жазбаларын ой елегінен өткізген оқырман Елбасының Украинадағы дағдарысты бейбіт жолмен шешуге бағытталған белсенді іс-шаралары тек Елбасының өз беделіне ғана емес, еліміздің абыройына да абырой қосып, Батыс әлемінде Еуразиялық экономикалық одаққа байланысты о баста қалыптасқан теріс пікірдің сеңін бұзуға да үлкен үлес қосқанын анық байқайды. Халықаралық ауқымдағы тәжірибелі бітімгер Нұрсұлтан Назарбаевтың «Кез келген соғыс ерте ме, кеш пе, бейбітшілікпен аяқталады» деген прагматизмге негізделген сөзінде бейбітшілікке балама жоқ деген ұғымды меңзейтін шындық жатыр. Бүгінгі таңда әлгі шындыққа құлақ аспайтын саясаткер табыла қоймас, сірә. Мұның дәлелін алыстан іздеудің де қажеті жоқ. Мәселен, 2014 жылы Қазақстанға ресми және жұмыс бабындағы сапарлары шеңберінде Қазақстан Президентінің ГФР Сыртқы істер министрі Ф.-В.Штайнмайермен, Швейцария Президенті және ЕҚЫҰ-ның Іс басындағы төрағасы Д.Буркхальтермен, Чехия Президенті М.Земанмен, Француз Республикасының Президенті Франсуа Олландпен өте маңызды келіссөздер өткізгені белгілі және сол кездесулердің бәрінде де Украинадағы дағдарысты тек қана бейбіт жолмен реттеу керек деген тезистің әңгіменің бас арқауы болғаны жасырын емес. Сөз соңында жоғарыда айтылғандардың бәрі де бір нүктеге келіп тоғысатынын айту парыз. Ол нүкте мынау: әлем көшбасшылары Қазақстан лидеріне үлкен сенім артады және оның өмір тәжірибесін құрметтейді, дәйекті де дәлелді сөзіне құлақ асады, демек, Қазақстан пікірімен есептеседі. Әділ АХМЕТОВ, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері. Астана.