Мемлекет – жеке меншік әріптестігі (МЖМӘ) – әр тараптың ресурстары мен тәжірибелерін және қоғам мүддесін ескере отырып біріктіріп, маңызды жобаларды барынша аз шығындармен және тәуекелге ұрынбай іске асырудың әлемдік тәжірибеде сыналған тиімді тәсілдерінің бірі болып табылады. Бұл тәсіл сапалы және жаңа деңгейдегі инвестицияларды тартуға барынша қолайлы мүмкіндіктерді тудыра алады. Сондықтанда ол көптеген елдерде қолданылады.
Бизнес-жобаларға мемлекет пен жеке бизнесті тартудың қандай құралдары бар? Экономикалық дағдарыстар мен тоқыраулар кезеңінде мемлекет-жеке меншік әріптестігін дамытудың мүмкіндіктері қандай? Осы сұрақтардың жауабы мен осыған қатысты мәселелерді біздің еліміздің жағдайында ала отырып, барынша қысқа түрде қарастырып көрейік.
2006 жылдан бастап елімізде мемлекет-жеке меншік әріптестігі қалыптасып, даму қырлары байқала бастады. Соңғы төрт жылда осы саладағы құқықтық қатынастарды реттейтін “Концессиялар туралы” Қазақстан Республикасының заңы, концессия мәселелері жөніндегі маманданған ұйым құру туралы Үкімет қаулысы және оларды жүзеге асыру тетіктерін қарастырған көптеген нормативтік құжаттар қабылданды. Мұның өзі экономикамыздың одан әрі дамуына едәуір дәрежеде ықпал етіп қана қоймай, сонымен қатар бұрын қолданылмай келген жаңа мүмкіндіктерді іске қосудың өзіндік бір жаңа тәсілдерінің өмірге келгендігін де көрсетіп берді.
Бүгінгі таңда Қазақстанның МЖМӘ құралдары ретінде қаржы институттары, арнайы экономика-лық және индустриялық аймақтар, венчурлық компаниялар жұмыс істеп келеді. Олар өздерінің алдарына қойған мақсаттарына сәйкес бизнестің іріленуіне қолдау көрсете отырып, Қазақстан экономикасы үшін артықшылығы бар бағыттарды дамытуға қолайлы мүмкіндіктерді қалыптастыру үстінде.
Мәселен, Көлік және коммуникация министрлігінің бағамдауы бойынша, ел экономикасының инфрақұрылымдық жүйеле-рін дамытуға бағытталған жобаларды жүзеге асыру үшін 26 миллиард АҚШ доллары қажет екен. Осы саланың жаңа инвестициялармен толығуы тиісті инфрақұрылымдарды қалыптастырып қана қоймай, ұзақ мерзімді перспективада оларды ұстап тұру, күтім жасау қаражатын қамтама-сыз ету мәселесін де шешеді.
Әлемдік экономикалық дағда-рыс біршама елдерде бизнестік жобаларды жүзеге асыру ісінің аяқсыз қалуына немесе осындай жобаларды қаржыландыру көлемі мен түрлерінің қысқаруына алып келгені мәлім. Мұндай жағдайдың Қазақстанда да орын алғаны рас. Еліміздегі екінші деңгейдегі банктердің шетелдің арзан несиелерін алу мүмкіндіктері азайысымен қаржыландыру үстіндегі немесе жоспарланып отырған көптеген жобалар қаржы тапшылығын күрт сезінді. Міне, осы тұста оларға мемлекет-жеке меншік әріптестігі көмекке келді. Кәсіпкерлік құрылымдарға көмектесіп, тығырықтан шығу жолдарын бірлесіп қарастыруда МЖМӘ институттары мен құралдары белсенді жұмыс жасай бастады.
Осындай әріптестіктің нәтижесінде Шар мен Өскемен қалаларының арасын жалғайтын темір жол желісінің құрылысы аяқталып, пайдалануға берілгені белгілі. Бұл жобаны мемлекет пен жеке меншік инвесторлардың бірлесе жүргізе отырып, концессиялық негізде іске қосуы елімізде жүзеге асқан алғашқы бастамалардың бірі еді. Мұнан кейін үстіміздегі жылғы шілденің 13 жұлдызында жалпы аумағы 13 мың шаршы метрді құрайтын, құны 31 миллион АҚШ доллары тұратын “Ақтау халықаралық әуежайының жолаушылар терминалы” құрылысы толықтай аяқталып, мемлекет меншігіне тапсырылды.
Бүгінгі таңда, елімізде Мемлекет-жеке меншік әріптестігі орталығының сараптамасынан өтіп, енді іске асыру көзделіп отырған бірқатар ірі жобалар бар. Солардың қатарында ұзындығы 301 шақырымды қамтитын, кеңдігі 6 жолақтан тұратын “Алматы-Қорғас” автомобиль жолын атап көрсете кетсек артық болмас. Бұл жобаның жалпы құны 385 миллиард теңге тұрады. Осындай тағы бір жоба екінші санаттағы “Астана-Қарағанды” автомобиль жолының құны 262 миллиард теңгені құрайды.
Қаржылық дағдарыс жағдайында мемлекет пен жеке сектор әрқайсысы жеке-жеке келгенде түрлі инфрақұрылымдар мен әлеуметтік мәні бар құрылыстарға үлкен көлемдегі қаржы салымдарын салуға ынталы болмайтыны белгілі. Бірақ осы екеуінің күш-жігерін біріктіре отырып, ортақ мүдде ұштастығын айқындағанда іс түйіні шешіліп сала бермек. Мемлекет-жеке меншік әріптестігінің кереметтігі де осында. Мемлекет өз қолындағы ынталандыру тетіктерін пайдалана отырып, концессияға тапсырылатын немесе сенімді басқаруға берілетін әлеуметтік нысандар құрылысына салық және басқа да жеңілдіктер жасауы мүмкін. Екінші жақтан алғанда кәсіпкерлік құрылымдар мен жеке адамдар үшін акциялар сатып алу немесе банк шоттарында ақшаны ұстағаннан гөрі инфрақұрылымға қаражат салу біршама тиімді болатыны анықталып отыр. Осы тұрғыдан алып қарағанда МЖМӘ жобаларының іске асырылуы қандай жағдайда болмасын экономика дамуының локомотивіне айнала алатындығы дәлелденіп отыр.
Жуырда өткен ІІІ Астаналық экономикалық форумда да осы қағида одан әрі дәлелдене түсті. Қазақстанның мемлекет-жеке меншік әріптестігі саласы форум шеңберінде жан-жақты пікір алмасуын туындата отырып, Қазақстан үшін де, әлемдік МЖМӘ орталықтары үшін де пайдалы шараға қол жеткізді. МЖМӘ саласын ақпараттандырып отыратын халықаралық институттар қауымдастығын құру туралы әлем мемлекеттерінің келісімі алынды. Бұл халықаралық орталықтың офисі Астана қаласында орналасатын болады.
Осы айтылған шаралардың барлығы қосыла келгенде Қазақстанның концессиялық жобаларды әзірлеп, жүзеге асырудағы тәжірибиесін молайтып, МЖМӘ саласы бойынша заңнамалық базаны тиімді түрде жетілдіре түсуге, саланың жаңа даму сатысына көшуіне ықпал ететіндігі айқын.
Сұңғат ӘЛІПБАЙ.