Сыртқы саясат елдің әлем алдындағы ұстанымын анықтайтын өте күрделі де жауапты сала. Қазақстан дипломатиясының әрекет траекториясы бүгінгі күні дүниежүзінде салмақты орынға ие болып отыр. Парламент Сенатының Халықаралық қатынастар, қорғаныс және қауіпсіздік комитетінің төрағасы Икрам АДЫРБЕКОВТІ әңгімеге тартқан едік.
– Өткен жылғы сыртқы саясаттың қадамдарына тоқталсақ, әсіресе, қандай маңызды шаралар мен істерді ауызға алуға болар еді?
– 2015 жыл біздің еліміз үшін қызығы да, қиыншылығы да мол жыл болды десек артық айтқандық емес. Әлемдегі саяси жағдайлар, түрлі деңгейдегі шиеленістер күрделілене түсті. Біздің негізгі экспорттық ресурстарымызға деген сұраныс азайды, мұнай бағасы жыл бойы төменге сырғумен болды. Соның бәрі біздің экономикамыздың дамуына кері әсерін тигізіп отырды. Осыған қарсы әрекеттер жасауды ғана емес, қалыптасқан жағдайды ұтымды пайдалануды көздеп Мемлекет басшысы өзінің Бес институттық реформасын және мамыр айында болған Үкіметтің кеңейтілген отырысында оны орындаудың жолдарын көрсеткен «100 нақты қадам» Ұлт Жоспарын жария етті. Оларды 2016 жылдың 1 қаңтарынан бастап іске асыруға кірісу үшін Парламент оның заңнамалық базасы болатын 59 заң жобасын тиісті мерзімде қабылдады. Сөйтіп, Парламент палаталары күз айларында өте нәтижелі жұмыстар атқарғанын білесіздер.
Жүз қадамның жартысы жаңа жоғары технологиялық экономикалық өсу мен адам капиталын дамытуды ынталандыратын, қазақстандықтардың өмір сапасын жақсартуға тікелей бағытталған нақты шешімдерді қамтиды. 19-қадам сот жүйесін және құқық қорғау органдарының жұмысын жаңғырту жөніндегі тиімді әрекеттерді көздесе 15-қадам мемлекеттік аппараттың кәсібилігін түбегейлі арттыруға бағытталған. 10-қадам «Ашық үкімет» жұмысының тетіктерін жетілдіруді, мемлекеттік органдардың ашықтығын және есеп беруін, қоғамдық бақылаудың күшейтілуін және азаматтардың қатысуын кеңейтуді қамтамасыз етеді. Қалған 6 қадам жалпықазақстандық бірегейлікті, қоғамның тұтастығын, «Мәңгілік Ел» құндылықтарының жүйесін дамытуды көздейтін толыққанды шаралар. Міне, осы қадамдардың бәрі де сыртқы саясаттың сапалы, сыртқы экономикалық байланыстардың тиімді жүргізілуіне тікелей байланысты. Бүгінгі күні әлемдегі саяси қарым-қатынастарды реттейтін халықаралық құқықтардың негіздері бұзыла бастады. Ауқымы зор, беделді де белді мемлекеттердің арасындағы өзара сенімсіздік күшейді. Осы келеңсіздіктер әлемді саяси дағдарыстың шегіне әкеліп отыр. Осынау екіұдай кезеңде біздің Елбасымыздың сыртқы саясаттағы рөлі ерекше екендігі бүкіл әлемге танылды. Мысалға, Украина дағдарысы басталған сәттен АҚШ Президенті әлемдік көшбасшылардың қатарында Қазақстан Президенті Н.Назарбаевқа өзі телефон шалып, оның қалыптасқан жағдайға байланысты пікірін біліп, ұсыныстарын тыңдады. Өткен жылдың басынан осы үдеріс жалғасып келеді. «Норманд төрттігінің» келіссөз үстелінің басында кездесіп, жағдайды бейбіт жолмен реттеуге келісуі керектігін алғашқы болып қуаттаған мемлекет басшыларының бірі біздің Президент. Елбасымыз Франция Президенті Ф.Олландтың Ресей Президенті В.Путинмен кездесуіне де тікелей ықпал еткені белгілі. Нұрсұлтан Әбішұлы тіпті келесі кездесуді Астанада өткізуді де ұсынып, үлкен сенім танытты. А.Меркель де бұл ұсынысты қуаттап, келесі кездесудің Астанада өткізілуі мүмкін екенін жариялаған. Міне, әлемдік аса күрделі осындай мәселелердің қазақстандық дипломатиямен ұштасуының өзі еліміздің сыртқы саясаттағы беделін көтере түскені анық.
– Жыл бойында бұлардан басқа да дипломатиялық табыстар болды ма?
– Әрине, болды. Он жыл бойы тұрақты жүргізілген келіссөздердің қорытындысы бойынша, еліміздің мүддесін табанды түрде дипломатиялық шеберлікпен қорғаудың нәтижесінде Еуродақпен стратегиялық әріптестікті тереңдету жөнінде жаңа келісімшартқа қол қоюға қол жеткізілді. Сөйтіп, Еуродақпен тығыз ынтымақтастықтың, ірі инвестициялық жобаларды іске асырудың жаңа мүмкіншіліктері туындады, екіаралық қатынастарда жаңа сападағы кезең басталды. Сондай-ақ, жылдың дипломатиялық жемісінің қатарына Қазақстанның ДСҰ-ға мүше болғандығын мақтанышпен атап айтуға болады. Жиырма жыл бойы тұрақты түрде тиянақты келіссөздер жүргізіліп, аса ауқымды жұмыстар жасалды. Қазақстандық мүддені қорғау, әсіресе ауылшаруашылық кәсіпкерлерін мемлекет тарапынан қолдау, оларға субсидиялар беру деңгейін сақтап қалу, кейбір бағыттар бойынша біздің елге жеңілдік мерзімін беру сияқты нақты нәтижелерге қол жеткізілді. Сондай-ақ, Президенттің өткен жылдың қазан айында БҰҰ Бас Ассамблеясының сессиясында сөйлеген сөзі әлем назарында болып отыр. Онда Елбасы халықаралық шиеленісті, қауіп пен қатерді сейілту мақсатында жаңа ойлары мен ұсыныстарын ортаға салды. Соның ішінде әсіресе терроризмге қарсы күресті жүргізудің дүниежүзілік жүйесін құру мәселесі көптеген елдердің көшбасшылары тарапынан қолдау тапты. Мемлекеттер арасындағы қарым-қатынастарды жақсартудың жаңа әдістерін іске асыру, өзара сенімсіздіктерді еңсеру сияқты мәселелерді де ортаға салып, соның алғашқы қадамы ретінде БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесі құрамын ұлғайту туралы ұсыныс жасады. Сондай-ақ, БҰҰ шешімдері тек ұсыныс ретінде емес, нақты орындалып, іске асырылатын құжат болып танылуына қол жеткізу тетіктерін жасау туралы тың ойын ортаға салып, бүгінгі заманның талабына сай мәселелерді көтерді. Әлемдік, дәстүрлі діндердің терроризмге қарсы белсенді әрекет етуі керектігі де өзекті, нақты ұсыныс болды деп айтуға болады. Қазақстан осы мәселені іске асыруда алдыңғы шепте келе жатқан елдің бірі екендігі белгілі.
– Оны қай жерден көруге болады?
– Мамыр айының аяғында «Діндер терроризмге қарсы» атты халықаралық конференция өтетін болады. Оған тұспа-тұс Әлемдік және дәстүрлі діндер съезі Хатшылығының отырысы өтеді. Конференцияға осы хатшылық құрамына кіретін әлемдік және дәстүрлі діндер жетекшілері қатысады деп күтіліп отыр. Сонымен қатар, оған ЕҚЫҰ Парламенттік ассамблеясының мүшелері, Еуродақ және т.б. халықаралық ұйымдар парламенттік ассамблеяларының депутаттары қатысатын болады. Бүгінгі күні Сенат Сыртқы істер және Мәдениет және спорт министрліктерімен бірлесе отырып, осы ауқымды шараны өткізудің дайындық жұмыстарына кірісіп кетті.
– Парламенттің Сыртқы істер министрлігімен ынтымақтастық жұмыстарына тереңірек тоқтала кетсеңіз?
– Классикалық дипломатияда «парламенттік дипломатия» деген үлкен ұғым пайда болып отыр. Бүгінгі күні әлемнің көптеген елдерінің саяси жүйесі парламенттік республика құрылымын қалаған. Демек, оларда парламент депутаттарының алар орны ерекше. Олар елдің үкіметін жасақтаумен қатар, ішкі және сыртқы саясаттың бағдарын белгілейді. Біздің жас мемлекетіміздің сыртқы саясатында да Парламенттің рөлі өсіп келеді. Барлық халықаралық ұйымдардың шеңберінде парламенттік ассамблеялар бар. Соның бәрінің жұмысына біздің Сенат пен Мәжілістің арнайы бекітілген депутаттары қатысып отырады. Олар халықаралық ұйымдар парламенттерінің жұмыстарына қатысып қана қоймай, сол мінберді ұтымды пайдаланып келеді. Осы ұйымдардың жұмысы барысында Президенттің халықаралық өзекті мәселелер бойынша ұсыныстарын, пікірлерін осы мінбер арқылы әріптестерге жеткізеді. Сонымен қатар, керек жағдайда ұлттық мүддемізді де осы мінберлерде қорғап отырады. Сондай-ақ, әріптестеріміздің ұстанған позициясын әлемдегі шиеленістер, проблемалар бойынша өзіндік ұстанымын да осы жерден біліп отырамыз. Осы жұмыстарды іске асыруда Сыртқы істер министрлігімен тығыз ынтымақтастық орнатылған. Қазақстанның барлық елдердегі елшіліктерінің қызметкерлері, арнайы дипломаттар біздің парламентарийлерімізге талқыланатын мәселеге қатысты пайдалы кеңестерін, керекті ақпараттық-саяси материалын тұрақты жеткізіп отырады. Былтырғы жылы әлемде қалыптасқан саяси жағдайға байланысты ЕҚЫҰ Парламенттік Ассамблеясының отырысы аса маңызға ие болды. Өйткені, Ресей делегациясы Еуропа кеңесі парламенттік ассамблеясында дауыс беру құқынан айырылған болатын. Сондықтан, бұл ел Украинаға, Сирияға, Түркияға байланысты дағдарыс жөніндегі өздерінің позициясын тек осы мінберден ғана жария ете алды. Біздің дипломаттарымыз осында айтылған әр елдің позициясын терең зерттеп, біздің парламентарийлеріміздің, Президент белгілеген бағдарға сәйкес, ұстануға тиісті позицияларын анықтап отырды. Сондықтан да Парламент пен Сыртқы істер министрлігінің ынтымақтастығы өте тығыз екенін көріп отырған боларсыз.
– Сыртқы саясатты заңнамалық тұрғыдан қамтамасыз етуде комитет өткен жылы қанша заң жобасын қарастырды?
– Парламент жалпы 147 заң жобаларын қарастырды. Заң жобаларымен жұмыс жасауда комитет жауапты болып қарастырған заң жобалары негізінен еліміздің азаматтық қорғанысын ұйымдастыру қағидаты мен қызметіне, мемлекеттің қауіпсіздігін қамтамасыз етуге байланысты мәселелерді реттеуге, мемлекеттік шекараны және қорғаныс қабілетін нығайтуда негізгі тапсырмаларды анықтауға және т.б. бағытталды. Сонымен қатар, «Бітімгершілік қызмет», «Ақпаратқа қол жеткізу», «Жемқорлыққа қарсы күрес» туралы және т.б. көптеген заң жобалары болды. Жалпы қабылданған заңдардың ішінде еліміздің қауіпсіздігін, халықаралық қатынастарды заңнамалық тұрғыдан негіздейтін заңдар да жеткілікті. Олардың сыртқы саясаттың нәтижелі жүргізілуіне қосар нақты үлесі болатыны сөзсіз.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен
Жақсыбай САМРАТ,
«Егемен Қазақстан».