Ондағы өзгерістер қандай?
Жаңа жылдан бері «Елбасының «5 институттық реформаны жүзеге асыру бойынша 100 нақты қадам» Ұлт Жоспарын орындаудың практикалық кезеңі басталды. Осыған орай жаңа құқықтық орта қалыптастыратын 59 заң күшіне енді. Олар біздің қазақстандық арманымызға қол жеткізуге жол ашады деген сенімдеміз. Сол қабылданған заңдардың бірі – Еңбек кодексі.
Жаңа Еңбек кодексі халықаралық тәжірибеге, оның ішінде, бірінші кезекте Экономикалық ынтымақтастық және даму ұйымы елдерінің тәжірибесіне сүйене отырып жасалды. Еліміз болашақта осы ұйымға кіруді жоспарлап отыр. Сол себепті де еңбек заңнамасын ырықтандыру міндеттері басты назарға алынды.
Кодексте жұмыс беруші мен қызметкерлер арасында еңбек қатынасы саласына мемлекеттік араласу шеңберлерін нақты анықтау және тараптардың мүдде теңгерімділігін қамтамасыз етуін есепке ала отырып, еңбек қатынастары субъектілерінің рөлі мен жауапкершілігін үйлестіру ұсынылды. Мемлекет өз тарапынан қызметкерлерге базалық кепілдіктер мен өтемақылардың төменгі еңбек стандарттарын орнатып, негізгі құқықтары мен міндеттерін белгілеп, жұмыс берушілер тарапынан олардың орындалуына қатаң бақылау жүргізеді. Бұл ретте, төменгі әлеуметтік стандарттар, қауіпсіздік және тазалық талаптарына жауап беретін еңбек бостандығына, еңбек жағдайларына, қандай болса да кемсітушіліксіз еңбегі үшін сыйақыға әрбір азаматтың еңбекке қатысты конституциялық құқықтарын толық көлемде қамтамасыз етеді. Жұмыс беруші мен қызметкерлердің арақатынастары басым түрде ұжымдық келіссөздер және олардың арасында жасалатын келісімдер мен шарттар арқылы құрылатын болады.
Заңдарымыздың қатаңдығы немесе икемділігі инвесторлар үшін ғана емес, ең алдымен, жұмыс орындарының және халықты жұмыспен қамтудың көзі болып табылатын біздің кәсіпорындарымыз үшін де маңызды. Сол себепті, Кодекс жобасында, бір жағынан жұмыс берушілер үшін белгілі бір көлемде жұмысқа жалдау, кадрлық жылжу, жұмыстан босату, қызметкерлердің еңбек жағдайлары мен еңбегіне ақы төлеуді анықтау ресімдері жеңілдетілді, екінші жағынан, қызметкерлердің базалық еңбек кепілдіктері мен құқықтары белгіленіп, оларды жеке, ұжымдық шарттар мен келісімдер арқылы кеңейту мүмкіндігі қарастырылды. Осылайша, өз дәрежесінде дамымай келген ұжымдық шарттар мен келісімдердің рөлі едәуір артты. 2014 жылы қабылданған «Кәсіптік одақтар туралы» жаңа заңды ескере отырып, жаңа Кодекс қызметкерлердің құқығы мен мүдделерін қорғау, ұжымдық келісімшарттарды жүргізу мәселелерінде кәсіподақтарды ынталандыруға бағытталған.
Еңбек кодексінде Конституцияда белгіленген ұстанымдармен қатар, Халықаралық еңбек ұйымының ұсынымдары мен конвенциялары, халықаралық еңбек стандарттарының талаптарына сәйкес келеді. Мәселен, қызметкерлерді жалдау мәселелерінде айрықша басымдықтар бар. Сонымен қатар, жаңа кодекс бойынша жұмыс берушінің еңбек шарты белгіленген және белгіленбеген мерзімге жасау құқығын беру ұсынылады. Егер мерзімді еңбек шарты жасалған жағдайда жұмыс берушіге ол шартты қайта жасауға құқық беріледі, бірақ мұндай шартты сол мерзімге екі реттен аса қолдануға болмайды. Одан кейін еңбек шарты белгіленбеген мерзімге жасалған болып саналады. Сынақ мерзіміне байланысты да өзгеріс бар. Жұмыс берушіге кез келген санаттағы азаматтарды жұмысқа қабылдаған кезде сынақ мерзімін белгілеу құқығын беру жекелеген санаттағы азаматтарды (18 жасқа толмаған тұлғаларды, жұмысқа алғаш рет кірген оқу орындарының түлектерін, мүгедектерді) жұмысқа қабылдауға жұмыс берушіні ынталандыру қажеттілігінен туындап отыр. Өйткені, осындай шектеулер бұрын олардың жұмысқа орналасуына мүмкіндік бермеді.
Сондай-ақ, экономикадағы дағдарыс құбылыстарды есепке ала отырып, еңбек шартының шарттарын өзгерту рәсімдерін жеңілдету нормалары қарастырылды. Мысалы, жұмыс беруші қызметкерлердің санын қысқартудың орнына толық емес жұмыс уақыты және басқа жұмысқа қызметкерлерді уақытша ауыстыру режімін енгізу оңайлатылды. Осыған байланысты мәжбүрлі тұрып қалу жағдайларында қызметкерді ауыстыру тәртібі қайта қаралған. Айталық, жұмыс орындарын сақтап қалу мақсатында, уақытша ауыстыру мерзімін белгілеу, яғни тұрып қалудың бүкіл кезеңіне (бір айдың орнына); өндірістік қажеттілік кезінде жылына (бір айдың орнына) үш айға дейінгі мерзімге ұсынылады. Өндірістің тұрып қалу жағдайында жұмыскерді, оның денсаулығына зиян келтірмейтін, тұрып қалудың кезеңіне басқа кез келген бар жұмыс орындарына оның келісімінсіз ауыстыруға жұмыс берушінің құқығы қарастырылған. Сондай-ақ, еңбек қатынастарын тоқтатусыз бір ұйымнан басқаға (іссапармен жіберу) ауыстыру құқығы қарастырылған. Іссапармен жіберуге еңбек шартының тараптарының жазбаша келісімімен ғана жол беріледі. Іссапармен жіберілген жұмыскердің іссапармен жіберуді жүзеге асырған жұмыс берушідегі жұмыс орны (лауазымы) сақталады.
Еңбек кодексінде жұмыс берушінің бастамасымен еңбек шартын бұзудың қосымша негіздемелері анық көрсетілген. Мәселен, кәсіпорынның экономикалық жағдайын әлсіретуге алып келген өндіріс, орындалатын жұмыстар мен көрсетілетін қызметтер көлемінің азаюы негіз болуы керек. Қазіргі күннің жағдайын ескере отырып, экономикалық дағдарыс кезінде жұмыс беруші еңбек шартын бұзудағы осы негіздеуді қолдануға құқығы бар. Бірақ қажетті белгілі шартты сақтауы тиіс. Ол шарттар – құрылымдық бөлімшені жабуға (цех, учаске); қызметкерді басқа жұмысқа ауыстыру мүмкіншілігі жоқ жағдайда; қызметкерлер өкілдерін еңбек шартын бұзу үшін негіздеу болған себептерді белгілеумен кемінде бір ай бұрын жазбаша ескерту (жұмыс берушінің экономикалық өзгерумен байланысы тікелей бар болуы және еңбек шартын бұзу қажеттілігі). Осы жағдайларда еңбек шартын бұзу кезінде жұмыстан айырылуына байланысты екі айға орташа еңбекақы мөлшерінде өтемақы төленуі қарастырылған. Ал бұрынғы Еңбек кодексінде тек бір ай қарастырылған болатын.
Бұдан басқа, жұмыс беруші егер еңбек, ұжымдық шарттарда хабарлаудың аса ұзақ мерзімі қарастырылмаса, он бес жұмыс күн бұрын еңбек шартын бұзатыны туралы қызметкерлерді жазбаша хабарлауға міндетті. Хабарлау мерзімі тараптар келісімі бойынша жұмыс жасалмаған мерзімге тепе-тең жалақыны төлеумен ауыстыруы мүмкін. Хабарландыруда жұмыс беруші еңбек шартын бұзу үшін негіз болған себептерді көрсетуге міндетті. Сондай-ақ, жұмыс беруші жұмыстан босату басталғанға дейін кемінде бір ай бұрын жұмыс берушінің экономикалық жағдайын әлсіретуге алып келген өндіріс, орындалатын жұмыстар мен көрсетілетін қызметтер көлемінің азаюына байланысты алдағы уақытта қызметкерлердің жұмыстан босайтыны, босатылатын қызметкерлердің лауазымдары мен кәсіптері, мамандықтары, біліктілігі және еңбекақы мөлшері көрсетіле отырып, босатылуы мүмкін қызметкерлердің саны мен санаттары және олар босатылатын мерзімдер туралы ақпаратты жұмыспен қамту органдарына беруге міндетті. Аталған негіздеме бойынша жүктілігі туралы анықтаманы жұмыс берушіге ұсынатын жүкті әйелдермен, 3 жасқа дейінгі баласы бар әйелдермен, 14 жасқа дейінгі баланы (18 жасқа дейінгі мүгедек баланы) тәрбиелеп отырған жалғызбасты аналармен, аталған балалар санатын анасыз тәрбиелеп отырған өзге де адамдармен, сондай-ақ, уақытша еңбекке жарамсыз немесе демалыста болған кезеңде қызметкерлермен еңбек шартын бұзуға жол берілмейді.
Жаңа Еңбек кодексінде, сондай-ақ, зейнет жасына жеткен қызметкерлермен еңбек шартын тоқтатуға жұмыс берушінің құқығы қарастырылған, тоқтату тәртібі анық регламенттелген. Сонымен бірге, зейнет жасына жеткен қызметкермен еңбек шартын жыл сайын ұзарту мүмкіндігі бекітілген. Бүгінгі күнде азаматтық қызметшілерден басқа зейнет жасына жету мемлекеттік қызметшілер мен арнайы мемлекеттік органдардың қызметкерлеріне қатысты еңбек қатынастарын тоқтату үшін негіз болып табылады. Өзгеше айтқанда, аталған негіздемені жаңалық деп атауға болмайды. Өйткені, экономикалық жағдайды жалпы қарастыра отырып, жастардың, оның ішінде дипломды мамандардың арасындағы жұмыссыздық туралы ұмытпау керек. Зейнет жасына жеткен кезде азаматқа мемлекеттік зейнетақы қамтамасыз етілуіне кепілдік беріледі, ал сол уақытта жас ұрпақта ең аз табыс та жоқ болуы мүмкін.
Еңбекақы төлеу мәселелерінде мемлекет бұрынғыдай айлық және сағаттық жалақынын ең аз мөлшеріне, үстеме және түнгі уақыт жұмысына төлемді, мереке және демалыс күндеріндегі жұмысы үшін төлемге кепілдік береді. Кодексте ұжымдық шартты жасасу бойынша заңнаманың талаптарын бұзғаны, еңбек шартынсыз тұлғаларды жұмысқа тарту, еңбекақы төлемі бойынша талаптарды бұзғаны үшін жұмыс берушінің жауапкершілігін күшейту ұсынылды.
Жалпы алғанда, жаңа заң бірқатар мәселелердің құқықтық реттеуін жақсартады, бұрынғы еңбек заңнамасындағы кейбір кемшіліктерді жояды, жаңа құқықтық институттарды енгізеді және қызметкерлердің құқықтарын қорғау үшін құқықтық талаптар жиынын құрады. Бұл еңбек қатынастарының икемді реттеу тетіктерін кеңейтуге, кәсіпорындардың дамуына кедергі жасайтын шектеулер қатарын алып тастауға мүмкіндік береді, бұл өз кезегінде инвестицияларды тарту және еңбек нарығы, қәсіпкерлікті дамытуда оң мүмкіндік береді деп күтіледі.
Нүркен ТІЛЕУОВ,
Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрлігі Еңбек және әлеуметтік әріптестік департаментінің
директоры.