Мінеки, Қазақстанның Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымына төрағалығы өз мәресіне жетті. 2011 жылдың 1 қаңтарынан бастап Ұйымға басшылық ету тізгіні Литва Республикасына өтті.
Әрине, өткен жыл бойы ұлттық жоба маңызына ие болған еліміздің ЕҚЫҰ-ға төрағалығы туралы бұқаралық ақпарат құралдары, саясаткерлер мен сарапшылар көп айтты, сан пікір білдірді. Дегенмен, осынау абыройлы миссия толығымен аяқталған соң, біз оқиғалардың нақ ортасында қызмет атқарған, Венадағы Ұйым Тұрақты кеңесінің жұмысына жетекшілік еткен Қазақстанның ЕҚЫҰ жанындағы Тұрақты өкілі елші Қайрат ӘБДІРАХМАНОВПЕН әңгімелесіп, негізгі қорытындылар бойынша пікірін білген едік.
– Елші мырза, білуімізше, ЕҚЫҰ бүкіл Еуропамен бірге рождестволық және жаңа жылдық демалыста болуда. Дәл осындай тыныш маусым байсалды қорытындылар шығарудың ең ыңғайлы сәті шығар?
– Шынымен-ақ, Еуропаның мерейтойлық көңіл-күйге малынып жатқан шырайлы мезгілі дәл осы күндері аяқталып келеді. Бірақ, Қазақстан төрағалығының Астана мен Венадағы қызметі желтоқсанның дәл 31-іне дейін үздіксіз жүргізілді. Қазақстан төрағалығымен өткен соңғы жоспарлы Тұрақты кеңес 16 желтоқсан күні (еліміздің Тәуелсіздігі күнімен тұспа-тұс) болып, сол күнгі жұмыс мәжілісі аясында литвалықтарға төрағалық тізгінін формальді түрде тапсырдық. 20 желтоқсанда ЕҚЫҰ конференциялар қызметі ресми түрде демалысқа шыққанмен, төрағалықтың соңғы күндері бірнеше арнайы мәжіліс өткізуге тура келді. Оған себеп, Ұйым бюджетін уақтылы мақұлдау, әрі ЕҚЫҰ-ның Балқан түбегінде, Шығыс Еуропада, Оңтүстік Кавказда және Орталық Азияда орналасқан миссияларының мандаттарын 2011 жылға ұзарту бойынша кеңестер өткізіп, оларды консенсусқа келтіру және тиісті шешім қабылдау қажет болды. Осылайша, соңғы Тұрақты кеңес желтоқсанның 23-інде, ал Кеңес жанындағы Дайындық комитеті айдың 31-і күні өтті.
Ал төрағалық қорытындыларын айтатын болсақ, өткен жыл оқиғаларға толы болғанын ең алдымен атап өткеніміз жөн. Әрине, олардың бастысы Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың бастамасымен өткен ЕҚЫҰ Саммитін айрықша атау қажет. Онда қабылданған Астана мерекелік Декларациясы Ұйым дамуын сапалы жаңа кезеңге шығарып, яғни «баршаға ортақ, ынтымақтастық пен бөлінбес қауіпсіздікке негізделген қоғамдастық идеясын» толық мәнінде жүзеге асыруға жол ашты.
ЕҚЫҰ-ның ағымдағы қызметі және төрағалық басымдықтарын жүзеге асыру мәселелері жыл бойына Қазақстан Президентінің басты назарында болғанын айрықша атап өткен жөн. Ұйым күн тәртібіндегі өзекті мәселелерді шешудегі төраға Мемлекет басшысының тікелей араласуы бұдан бұрын жиі байқалмайтын. Ал біз көргеніміздей, Қазақстан басшысы қызметі мен қолдауы айқын нәтижелерін берді, әрине, ең алдымен Саммитті шақыртуға, оны табысты өткізуге орасан септігін тигізді.
Саммит алдында үш өлшемдегі міндеттемелерді орындауға Шолу конференциясы үш кезеңмен Варшава, Вена және Астанада өтті. Алматыда Сыртқы істер министрлерінің бейресми кездесуі болды. Іс басындағы төраға Қанат Саудабаев және оның арнайы өкілдері ЕҚЫҰ-ның далалық миссиялары орналасқан барлық аймақтарға және ірі халықаралық ұйымдардың штаб-пәтерлеріне сапарлар жасады. Жанжалдарды реттеу аясындағы шараларды айтатын болсақ, Приднестровье бойынша «5+2» пішінінің бейресми бес раунды, Грузия бойынша Женевадағы пікірталастардың алты мәжілісі болды, Таулы Қарабақ жанжалын реттеу үдерісі аясында бірқатар іс-шаралар мен сапарлар жасалды. Қырғызстандағы жағдайды тұрақтандыру бойынша едәуір жұмыс атқарылды.
Құжаттардың нақты статистикасын келтіретін болсақ, Қазақстан төрағалығы кезінде ЕҚЫҰ-ның мемлекет және үкімет басшылары деңгейінде маңызды қорытынды құжат, яғни он бір жылда алғашқы рет Саммит декларациясы қабылданды; Сыртқы істер министрлері деңгейінде 5 шешім, Тұрақты кеңестің 53 шешімі қабылданды. Мұның барлығы консенсусты қамтамасыз ету бойынша жұмыстың нәтижесі болып табылады.
2010 жылы біздің басқарумен Тұрақты кеңестің 56 мәжілісі, Дайындық комитетінің 60 мәжілісі, Басқару және қаржы жөніндегі консультативтік комитеттің 39 мәжілісі, Қауіпсіздік комитетінің 8 мәжілісі, Экономика-экологиялық комитеттің 16 мәжілісі және Гуманитарлық комитеттің 16 мәжілісі өткізілді. Еуропа қауіпсіздігінің болашағы жөніндегі үнқатысу (немесе «Корфу үдерісі») аясында он бейресми мәжіліс пен бірнеше көшпелі жиындар өтті.
Осыған қоса үш өлшемдегі маңызды форумдар, конференциялар, семинарларды атап өткен жөн. Олар Парламенттік Ассамблея отырыстары, Қауіпсіздік саласындағы мәселелерге шолу жасау жөніндегі конференция, Экономикалық және экологиялық форум, Адам құқықтары өлшемі саласындағы міндеттемелерді орындау жөніндегі кеңес, Толеранттылық пен кемсітпеушілік жөніндегі Жоғарғы деңгейдегі конференция, Терроризмнің алдын алу жөніндегі конференция, Копенгаген құжатына 20 жыл толуына байланысты конференция және т. б. шаралар.
Төрағалық жылында Қазақстан Ұйымға мүше мемлекеттердің барлығын бірдей қамтитын көпжақты және екіжақты консультациялар кестесін толығымен жүзеге асырды. Бұл Ұйым күн тәртібіндегі көкейкесті мәселелер төңірегіндегі әртүрлі ұстанымдарды жақындастыруға, әрекеттер үйлесімділігі және жұмыс барысында қосарланушылықтың алдын алуға кең мүмкіндік берді.
Қорыта келгенде, өткен төрағалық Тәуелсіздігіміздің жиырма жылдығы қарсаңыңдағы еліміз үшін едәуір саяси және дипломатиялық сынақ болды. Және біз бүкіл ел болып, бұл сынақтан абыроймен өттік деп санаймын. Жалпы, бүкіл жыл бойына әлем жұртшылығы алдында өзімізді нағыз «бірлігі жарасқан», ұйымшыл, қонақжай, дәстүрлерге бай әрі прогресшіл халық ретінде көрсете білдік.
– Астанадағы Саммит туралы көптеген пікірлер айтылды. Дегенмен сіз, сарапшы әрі ЕҚЫҰ мәселелерімен тікелей әрі тығыз айналысатын маман ретінде Астана басқосуының Ұйым үшін нақты қандай маңызды әрі пайдалы қорытындылары болды деп санайсыз?
– Біз Астанадағы Саммит аяқталған соң Венада жоғары деңгейдегі форумның нәтижелері туралы бірнеше дөңгелек үстел ұйымдастырдық. Оған келіссөздерге тікелей қатынасқан дипломаттар мен халықаралық сарапшыларды, сондай-ақ ғылыми топтарды қатыстырған едік.
ЕҚЫҰ-ның бұрын болған саммиттерін саралағанда, олардың Еуропа үшін қаншалықты тарихи сипатқа ие болғаны тек жылдар өткен соң ғана сезілгені аңғарылады. Мысалы, 1975 жылғы Хельсинкидегі басқосу дәл сол кезде қоғамда айтарлықтай саяси әсерге ие болмаған еді, бірақ жылдар өткен соң әлем жұртшылығы оның шынайы тарихи мәнін толығымен сезінді. Ал Ыстамбұлда 1999 жылы өткен саммит, онда қабылданған Еуропа қауіпсіздігі хартиясы халықаралық қоғамдық пікірде едәуір оптимизм ұялатқан еді. Алайда, одан кейінгі онжылдық еуропалық қауіпсіздік жүйесінің күрделі дағдарыстық үдерістерін айғақтады.
Демек, он бір жылда алғаш рет қабылданған Саммит Декларациясы басталу нүктесі ретінде қарастырылуы тиіс. Бұл құжатқа әртүрлі мемлекеттерді мазалайтын өзекті проблемалардың тізімі енді. Астана Декларациясы – болашақ туралы ортақ көзқарасты, оған қол жеткізудің амалдары туралы ойларды айқындайтын ықшамды әрі түсінікті құжат. Халықаралық мамандардың айтуынша, Астана басқосуы мен оның құжаты жаңа саяси ырғақтың күшті серпіні ретінде қабылдануы тиіс. Және бұл серпінді қалай болғанда да жоғалтпау қажет.
Келіссөздерге қатынасқан саясаткерлер мен дипломаттардың мойындауынша, қабылданған Астана Декларациясы күтілген деңгейінен асып түсті, себебі, мұндай салмақты консенсусты құжаттарды дайындап мақұлдау анағұрлым көп уақытты талап етеді. Мысалы, Хельсинки және Ыстамбұл саммиттеріне белсенді дайындық пен келіссөздер үшін үш жылдай уақыт жұмсалды. Астанадағы Саммит туралы ортақ ресми шешім биылғы жылдың тамыз айында қабылданып, оның қорытынды құжатын әзірлеу бойынша белсенді жұмыс үш ай ғана жүргізілді.
Астана Саммиті құжатын келістіруде Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың жеке араласуының шешуші рөл атқарғаны баршаға мәлім. Әсіресе, Саммиттің екінші күнінде дипломатиялық тығырық пайда болып, құжаттың мүлдем қабылданбау қаупі туындағаны жасырын емес. Сол кезде Қазақстан Президенті халықаралық деңгейде көшбасшылық танытып, өз әріптестерімен құжат жобасы бойынша тікелей жұмыс істеген еді. Жалпы, ЕҚЫҰ Саммитінің Декларациясы Елбасымыздың беделінің көрінісі деп білу қажет.
Басқосу бойынша халықаралық саясаткерлердің негізгі түйіні: Астанадағы Саммиттің басты құндылығы – оның қауіпсіздіктің ең өзекті мәселелері бойынша үнқатысуды жаңғыртуында. Мен осыған «Астана рухы» негізіндегі жаңа «үнқатысу мәдениетінің» пайда болуын қосар едім.
– Дегенмен, ЕҚЫҰ-ның бұл құжатының ерекшелігі неде? Бұрын қабылданған декларациялардан айырмашылығы қандай?
– Астана Декларациясы әртүрлі ойыншылар мүдделерінің нәзік балансын айғақтайтын және салмақты саяси жүктемеге ие құжат болып табылады. ЕҚЫҰ тарихында тұңғыш рет «Еуроатлантикалық және еуразиялық қауіпсіздік қоғамдастығы» термині мен ұғымы бекітілді. Құжатта айтылғандай, бұл қоғамдастық келісілген қағидаттарға, бірлескен міндеттемелер мен ортақ мақсаттарға негізделіп, еркін, демократиялық, ортақ және бөлінбес болуы тиіс.
Декларация Ұйымның үш өлшеміндегі барлық міндеттемелерді қуаттайды. Әсіресе, қатысушы мемлекеттердің міндеттемелерді толығымен іске асырудағы өз азаматтары мен бір-бірінің алдында жауапты екені айтылады. Бәрін қамтитын қауіпсіздіктің негізгі қағидаттары айқындалды және қуатталды.
Адами өлшемдегі міндеттемелердің бірқатары мемлекет және үкімет басшылары деңгейінде алғашқы рет қуатталды. Мысалы, азаматтық қоғам мен тәуелсіз бұқаралық ақпарат құралдарын демократияландырудағы маңызды рөлінің мойындалуын атап өтуге болады.
Экономикалық-экологиялық саладағы міндеттемелер қуатталып, энергетикалық қауіпсіздік жөніндегі үнқатысуды нығайтудың маңыздылығы мойындалды.
Ұзаққа созылған жанжалдарды реттеу қағидалары мен бұл саладағы белсенділікті арттыру міндеті көрсетілді.
Сенім мен қауіпсіздік шаралары және қаруға бақылау тетіктерін жаңарту қажеттілігі айтылды. Осы орайда 1999 жылы қабылданған Вена құжатын және кәдімгі қаруларға бақылау бойынша келіссөздерді жаңғыртуға үндеу жасалды.
Трансұлттық қауіп-қатерлер және оларға бірлесіп төтеп беру қажеттілігі бөлек параграфқа шығарылды. Тұңғыш рет терроризм, ұйымдасқан қылмыс, заңсыз көші-қон, жаппай қырып-жоятын қарулардың таралуы, киберқауіп, жеңіл, атыс қару-жарақтары мен есірткінің заңсыз тасымалдануы және адам саудасы сияқты қатерлердің өзара байланысы көрсетілді.
ЕҚЫҰ-ның әріптес елдермен ынтымақтастығын күшейту міндеттемесі қабылданды. Мемлекет және үкімет басшылары «тұрақты, тәуелсіз, өркендеуші және демократиялық Ауғанстанды құруға жәрдемдесу жөніндегі халықаралық қоғамдастықтың ұжымдық күш-жігеріне тиімді үлес қосу» қажеттігін айрықша атап көрсетті.
Құжатта айтылғандай, ЕҚЫҰ-ның тиімділігі мен ықпалдылығын арттыру жұмысы жалғастырылатын болады.
– Төрағалық аяқталғанмен, Қазақстан 2011 жылы ЕҚЫҰ Үштігінде жұмысын жалғастырады. ЕҚЫҰ-ға қатысты алдағы жоспарларымыз қандай?
– Биылғы жылы біз төрағалық Үштігі құрамында қызмет атқарамыз. Осы жылдың Үштігіне бізден басқа жаңадан төрағалыққа кіріскен Литва және келесі жылы төрағалық ететін Ирландия кіреді.
Үштік – іс-қимылдар мен ортамерзімдік жоспарлауды үйлестірудің маңызды құралы. Ол Ұйым қызметіндегі сабақтастықты қамтамасыз ететін және Іс басындағы төрағаға кеңес беретін орган болып табылады.
Үштіктің министрлер деңгейіндегі кездесулері мен консультацияларынан басқа, апта сайын Венадағы елшілер деңгейінде кеңестер өткізіледі. Оларға Ұйым Бас хатшысы да қатысады. Үштік ЕҚЫҰ-ның далалық миссиялары басшыларының жалпы және аймақтық кездесулеріне қатысады. ЕҚЫҰ Үштігі Еуропалық Одақпен министрлер және елшілер деңгейінде ұдайы кездесулер жүргізеді, ЕҚЫҰ – Еуропа кеңесі Үйлестіру тобының мәжілістеріне қатысады. Сыртқы істер министрлері кеңесінің жыл сайынғы мәжілістері қарсаңыңда Үштіктің азиялық және жерортатеңізіндік әріптестермен кездесулері өткізіледі.
Биылғы жылы Қазақстан Үштік мүшесі ретінде ЕҚЫҰ-ның азиялық әріптестерімен ынтымақтастығы жөніндегі байланыс тобында төрағалыққа кіріседі. Ынтымақтастық жөніндегі азиялық байланыс тобына ЕҚЫҰ-ға қатысушы 56 мемлекетпен қатар, Австралия, Ауғанстан, Жапония, Моңғолия, Корея Республикасы және Тайланд кіреді.
Астана Декларациясында «ЕҚЫҰ аумағындағы қауіпсіздік көрші өңірлердегі, әсіресе, Жерорта теңізі мен Азия өңірлеріндегі қауіпсіздікпен ажырағысыз байланыста» екені айрықша атап өтілді. Есіңізде болса, 2009 жылы Қазақстан Үштікке жаңадан енген мүше ретінде Жерортатеңізіндік әріптестермен ынтымақтастық жөніндегі байланыс тобында төрағалық атқарған болатын.
2011 жылы Қазақстан ЕҚЫҰ аясындағы тағы бір маңызды әрі жауапты миссия атқаратын болады. Ол қыркүйек пен желтоқсан аралығындағы ЕҚЫҰ-ның Қауіпсіздік саласындағы ынтымақтастық форумына (ҚЫФ) төрағалық ету қызметі.
Форум Тұрақты кеңес, Министрлер кеңесі және Саммитпен қатар, ЕҚЫҰ-ның дербес ресми шешімдер шығаратын органы болып табылады. Ол қатысушы мемлекеттердің өкілдерінен құралып, апта сайын Венада негізінен әскери-саяси мәселелер, әсіресе, сенім мен қауіпсіздік шаралары бойынша келіссөздер мен консультациялар үшін мәжілістер өткізеді.
Айта кететін жәйт, ҚЫФ-қа төрағалық ЕҚЫҰ Үштігіне мүшелікке тікелей байланысты емес. Қалыптасқан дәстүр бойынша бұл форумдағы төрағалық қатысушы мемлекеттердің француз әліпбиіне сәйкес рет-ретімен жүзеге асырылады. ҚЫФ төрағалығы төрт ай жүргізіледі. Осылайша 2011 жылы форумға үш мемлекет төрағалық ететін болады, олар Исландия (қаңтар-сәуір), Италия (мамыр-тамыз) және Қазақстан (қыркүйек-желтоқсан).
Қазақстанның оннан астам өкілі ЕҚЫҰ-ның әртүрлі атқарушы құрылымдарында өз қызметтерін жалғастыруда. Ал литвалық төрағалық еліміздің Парламенті Сенатының депутаты Әділ Ахметовті Іс басындағы төрағаның Мұсылмандарға қатысты төзімсіздікке және кемсітушілікке қарсы күрес жөніндегі Жеке өкілі етіп қайтадан тағайындағанын айрықша атап өткен жөн.
– Ал Литва төрағалығының басымдықтары белгілі болды ма? Астана Саммиті нәтижелерін одан әрі жылжыту жөнінде нақты жоспарлары қандай екен?
– Саммиттің қорытынды құжаты келешек төрағалықтарға Астана уағдаластықтарын іске асыру бойынша нақты тапсырмалар жүктейді. Осыған орай Литва Қазақстан төрағалығы кезінде басталған үдерістерді одан әрі жалғастыруға әзір екенін бірнеше мәрте мәлімдеген болатын.
Іс басындағы жаңа төраға – Литва Сыртқы істер министрі Аудронюс Ажубалис өз елінің ЕҚЫҰ-дағы төрағалығының нақты басымдықтарын 13 қаңтар күні Венадағы Тұрақты кеңес мәжілісінде ресми түрде жариялайтын болады. Төрағалық бағдарламасының мазмұны сонда белгілі болады.
– Уақыт бөліп, сұхбат бергеніңіз үшін рахмет.
Әңгімелескен Талғат ЖҰМАҒҰЛОВ.