(Ойтолғақ)
Жақында Қазақстан халқының өкілдері бас қосып, референдум өткізіп, Н.Ә.Назарбаевтың өкілеттігін 2020 жылдың 6 қаңтарына дейін ұзартуды ұсынды. Бұл республикада кең қолдау тапты. Бір топ депутаттар Конституцияға өзгеріс енгізіп, «ҚР-ның Парламенті Қазақстан Республикасы Конституциясының 54-бабын 2 тармағының 3) тармақшасын басшылыққа ала отырып, Қазақстанды құру мен нығайту ісіне баға жетпес үлес қосқан, Отанымызды прогресс пен гүлдену жолымен батыл алға бастап келе жатқан, тәуелсіз мемлекеттің негізін қалаушы әрі оны құрушы ретінде Сізге, Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президентіне – Елбасына республикалық референдум тағайындау бастамашылығымен үндеу жолдайды және оған «Сіз республикалық референдумда Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті – Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың президенттік өкілеттіктерін ұзарту мүмкіндігін көздейтін «Қазақстан Республикасының Конституциясына өзгеріс енгізу туралы» Заңды қабылдайсыз ба?» деген мәселені шығаруды өтінеді» делінген. Конституцияға өзгеріс енгізу туралы бапты ұсынған депутаттың бірі едім. Өкінішке орай, Елбасы, Президент Н.Ә.Назарбаев бұл ұсынысты қолдамайтынын тиісті Жарлығымен жария етті. Қалыптасқан жағдайдан шығудың заңды жолдарының барлығын жан-жақты қарастыру қажет болды. Референдум өткізу рәсімінің заң аясында жүргізіліп жатқанын бұрынғы Бас прокурор, кешегі Парламент Мәжілісінің спикері, бүгінгі оппозиционер Ж.А.Тұяқбай жоққа шығармайды. Бірақ ол сайлау өткізу демократиялық жол деп біледі. Ал белгілі саясаттанушы Е.Қарин болса: «Оппозицияның біршама бөлігі қазіргі Президенттің өкілеттігін қысқартуға қатысты референдум өткізу жөнінде бастама көтерді. Басқа сөзбен айтқанда, референдумды идея ретінде талқылауға салуға оппозицияның өзі түрткі болды», – деп мәлімдеді.
Идеялар ауысып жүреді. Оны қалай, қандай мақсатта пайдалану бір бөлек. Халықтың көпшіл тобы сол оппозицияның кереғар ұсынысын оңтайлы мақсатта пайдалануды көздеді. Тиісті рәсімдеу өткізді, Орталық сайлау комиссиясына тіркеді.
Сонымен, 5 миллионнан астам адам бүгінгі күнге дейін референдум өткізу қажет деп санайды. Бұл сайлаушылардың қанша пайызы екенін өзіңіз-ақ есептей беріңіз.
Қазақстан Республикасы Конституциясының 3-бабының 1-тармақшасында: «мемлекеттік биліктің бірден-бір бас???? ? ??????,тауы – халық», ал 2-тармақшасында: «халық билікті тікелей республикалық референдум және еркін сайлау арқылы жүзеге асырады, сондай-ақ өз билігін жүзеге асыруды мемлекеттік органдарға береді», – деп жазылған. Яғни, Қазақстан Республикасы мемлекеттігінің, оның егемендігінің және конституциялық құрылымының негізі Қазақстан халқы болып табылады. Сондай-ақ, Қазақстан халқының және мемлекетінің атынан сөйлеуге республика Президенті мен өздерінің конституциялық құқықтары шеңберінде Парламенттің ғана құқы бар. Әрі Президент пен республика Парламентінің Конституциялық өкілеттіктері басқа да мәселелерге теліне отырып, халықтың ерік-жігерін орындауға бағытталған формалардың бірі болып табылады. Бұл халық өз жігерін тікелей және жанама түрде жүзеге асыра алады деген сөз. Ол республикалық референдум арқылы, республика Президентін сайлау, Парламент Мәжілісін сайлау, мәслихат депутаттарын сайлау арқылы тікелей жүзеге асырады, ал жанама түрде мәслихат депутаттарына Сенат депутаттарын сайлауға сенім білдіреді.
Қос палаталы Парламент депутаттары өздерін сайлаған халықтың ерік-жігерін жүзеге асыру үшін, өздерінің конституциялық құзіреттерінің шеңберінде Президент қойған ветоны қос палата депутаттарының бестен төрт бөлігінің дауысымен еңсеруге мүмкіндігі бар.
14 қаңтар – тарихи күн. Сын сағаттан өттік. Палаталардың бірлескен отырысында Мәжілістің 101, Сенаттың 40 депутаты дауыс беріп, Президент ветосын еңсерді.
Енді Президент Заң жобасын Конституциялық Кеңеске жолдайтын болар деп пайымдаймын. Егер Кеңес аталмыш Заң жобасы Ата Заңға қайшы деп таппаса, онда Елбасы не заңға қол қояды, не бүкілхалықтық референдумға жібереді. Егер заңға қол қойса, референдум бір ғана мәселе – Президенттің өкілеттігін ұзартуға ғана арналады. Елбасы Конституцияға толықтыру ұсынған өзгерісті қолдамаған жағдайда бүкілхалықтық референдумның күн тәртібіне екі сұрақ енеді: біріншісі – Конституцияға өзгеріс енгізу, екіншісі – Елбасы өкілеттігін ұзарту жөнінде. Ал референдумда тиісті дауыс жиналған жағдайда Конституцияға өзгеріс енгізіледі, әрі Президент оған қол қоюға тиіс.
Заңға сәйкес референдумды тек қана Елбасы – Қазақстан Республикасының Президенті жариялайды.
Халық таңдауына, депутаттар қолдауына Елбасы, Тұңғыш Президент түсіністікпен қарар деп ойлаймын. Сонымен, түйінді сөз Елбасыда.
Жақында, баспасөзде батыс сарапшыларының сараптамасы жария?????. ???? ланды. Онда Қазақстанда Президенттік сайлау бола қалған жағдайда Н.Ә.Назарбаевтың дәл бүгінгі жинаған дауысын алып қана қоймай, одан да көп дауыс жинауы ғажап емес деген тұжырым айтылған.
«...қазақстандықтар сайлау қашан өтсе де, қандай таңдау жасайтындықтарын ашық көрсетіп отыр» (А.Власов, М.Ломоносов атындағы ММУ ақпараттық-сараптама орталығының директоры).
«Нұрсұлтан Назарбаев өзіне күллі ел сенетінін әлдеқашан дәлелдеген басшы» ( В.Жирихин, ТМД елдері институты директорының орынбасары).
«...кез-келген жағдайда нәтиже белгілі: біздің бәріміз Н.Ә.Назарбаевқа дауыс береміз! Бұл жердегі әңгіме Мемлекет басшысы қанша пайыз дауыс жинайтынында ғана. Бәлкім, 85 немесе 95 пайыз» (О.Сүлейменов).
«2012 жылы президенттік, парламенттік және жергілікті мәслихат сайлауларын кезек-кезек өткізу билікке де, онымен жұмыс істейтін жеке меншік құрылымдарға да үлкен салмақ түсіреді... бір жылдың ішінде барлық сайлауларды өткізу тиімсіз» (А.Чеботарев, «Альтернатива» актуальды зерттеулер орталығының директоры).
«...Бүгінгі таңда президенттік сайлауға қатысуға оппозициясының төрт бірдей өкілі тікелей немесе жанама түрде ықылас танытты... Тіпті сайлау өз уақытында өтіп, оппозиция бірегей үміткерімен саяси додаға қатысса да, жеңіп шығуға мүмкіндігі өте аз болуы мүмкін еді» (Е.Қарин, саясаттанушы).
Ең алдымен ХХІ ғасыр – Қазақстан ғасыры екенін ұмытпайық. Сондықтан да Қазақстан үшін ең өзекті де өркенді бағдарлама – 2020 бағдарламасы болғалы отыр. Қазақстан халқын сол бағдарламаны орындау ғана емес, сол арқылы әлеуеті күшті, өркениетті елу елдің қатарына қосылу үшін қоғам да, адам да, қоғамдық қатынастар да өзгермек. Бір сөзбен айтқанда, тарихи салыстыру тұрғысынан келсек, кезіндегі Рузвельттің АҚШ-ты дағдарыстан шығаруға арнаған «Жаңа бағыты» сияқты бұл бағдарлама өнеркәсіпті, экономиканы, идеологияны дамытатын азаматтық қоғам құрудың алғышарты болатын тосын жол, тың соқпақ, басты бағыт.
Бұл бағдарламаға Н.Ә. Назарбаев әлем өркениеті өткен жолды сараптап, керектісін іріктеп, индустриялық-инновациялық жаңғырту тұрғысынан келді. Өзі өткен жолдың күнгейі мен көлеңкесін уақыт безбеніне салды. Дәнегін алды, кәшегін тастады.
Өнеркәсіп, экономика, руханият, мәдениет бәсекеге түсіп қана қоймайды, адам капиталы арасында бәсеке орнығады. Бір сөзбен айтқанда, таланттыны талантсыз адам басқармайды, талантты адам талантты адамдарды басқарады. Бұл өз кезегінде ұлттардың жақындасуын ғана қамтамасыз етіп қоймай, Қазақстанның ұлттық элитасын қалыптастырады. Көштен қалмас үшін, шынайы таланттар шоғыры көбейе түспек.
Н.Ә.Назарбаев Қазақстанның қазба байлықтарының шексіз ем-естігін айтып қоймай, күш-жігерді жаңа индустриялық жобаларды жүзеге асырып, жапондар өткен жолмен жаңа технологиялық үдерістерді қалыптастыруға жұмсау керектігін ескере отырып, нақты істердің нақты жобаларын ұсынды.
Маған Ақтаудан бір журналист әріптесім хабарласты.
– Мейлі сайлау өтсін, мейлі референдум өтсін, Сіз Назарбаев жеңеді депсіз. Солай-ақ болсын. Егер Президент Назарбаев жеңіске жетсе Қазақстанды не тосып тұр? – деп сұрақ қойды.
Әрине, әңгімеміз телефон арқылы болғандықтан журналиске ықшам жауап бердім. Бірақ көкейімде сол сұрақ қалып қойды. Сондықтан да Қазақстанның болашағы туралы ойтолғақ пікірімді ортаға салғанды жөн көрдім.
...Бірде шағын топпен шәй ішу болды. Үкімет басшысы, палата төрағалары мен қос палаталы Парламенттің оншақты депутаты қатысқан шайдың дастарқанын жүргізу маған бұйырды. Әрине, екі-үш минуттай Елбасы туралы мадақ сөз айтқанымды жасыра алмаймын. Өзімнің Елбасымды, өзімнің Президентімді қалай мақтасам да, қалай мақтансам да жарасымды екенін іштей сеземін, іштей сенімдімін. Бірақ Елбасы мені лезде орныма қойды.
– Сен, Уәлихан, қаламгерсің. Ойыңды айтып жүрсің, жазып жүрсің. Бірақ бұл дастарқанның сөзі емес. Мен сені асабалық қызметтен босатамын, – деді.
Бәріміздің тосылып қалғанымыз рас-ты. Бірақ Елбасы бәрін орнына қойды. Дастарқан билігін өз қолына алды. Ән де айтылды, анекдот та төгілді, сіресіп-сіресіп отырған депутаттардың көмейі де сөгілді. Ертекке бергісіз бір сағаттың ішінде қаншама сыр айтылды, қаншама кездесулер еске түсірілді. Аз ғана уақыттың ішінде сірескен кездесу сырласу кешіне қалай ауысып кеткенін де байқамай қалдық. Арасында әңгіме астананы Алматыдан Ақмолаға көшу сәтіндегі психологиялық сынақ туралы өрбіді.
– Біз өмірде жолымыз болған адамдармыз, – деді Н.Ә. Назарбаев О.Әбдікәрімов, Қ.Сұлтанов үшеуміз жеке қалған сәтте. – Біздің жолымыз халқымыздың сенімі арқасында жүзеге асып отыр. Сол халықтың амандығын тілейік, сол халық үшін абыроймен адал жұмыс істейік.
Көңіл көтерер кештің жүрекке ой салған тұсы ұмытылар ма?
Болашақ жобалар тек Н.Ә. Назарбаев үшін қажет емес. Ол өз соңынан озық ойлы, заманауи нарықтық қатынастар кезінде ой ұсына алатын, жаңа заманның жаңа адамдарын қалыптастыруды армандайды. Болашақтың боз жігіттері мен қыздары, Н.Ә. Назарбаев интеллектуалды мектептері мен Н.Ә.Назарбаев университеті түлектері сол жалпыхалықтық міндетке айналып отырған әлеуметтік жаңғыру мен ұлттық модернизациялау тұғырнамасының локомотивіне айналатын жаңа ұрпақ.
Н.Ә.Назарбаев ұсынып отырған Қазақстанның индустриялық модернизациясы арқылы әлеуметтік саяси өзгерістерге жол ашылмақ. Бұл әлемдік дағдарыс кезіндегі қазақстандық әдістің оңтайлы орын алғанын айғақтап отыр. Демек, «әуелі экономика – сонан соң саясат» ұстанымы әлі де басым бағытқа ие болатынын меңзетеді. Әрі бұл азаматтық және ұлттық ұстанымдарға негізделген мемлекет потенциалының қарқынды дамитын бағдаршамына айналмақ.
Н.Ә.Назарбаев эволюциялық даму арқылы ұлттық санаға революциялық сілкініс әкелуді жөн деп біледі.
Кеңес Одағындағы бесжылдықтар мен егемен Қазақстанның бесжылдығының қандай айырмашылығы бар?! Әлбетте, жер мен көктей. Н.Ә.Назарбаев бесжылдықтары Қазақстанның кенжелеп қалған салаларын қайта жаңғырту арқылы экономикалық бесжылдықтарға қол жеткізуге арналған. Аграрлық-индустриалдықтан – индустриялық-инновациялық жоспарлар нақты экономикалық және ғылыми болжаммен үндесе, үдемелі тұрғыда дамиды.
Жаңа онжылдықта халықтың денсаулығын сақтау, білім беру, ана мен баланы қорғау, ауылдың жаңа инфрақұрылымдарын іске қосу мәселелері ойдағыдай жүзеге асырылмақ.
Зайырлы, құқықтық мемлекеттің заңдары жұмыс істеп, биліктің үш тармағы теңгермелі түрде дамиды. Жаңа жұмыс орындары ашылып, «Еуропаға жол» бағдарламасы жаңа сипатқа ие болады.
Ұйымдасқан қылмыспен, коррупциямен күрес ымырасыз жүргізіледі. Қазақстан азаматтары заң алдында бірдей жауапты екенін түсініп қана қоймай, ол өмір заңдылығына айналады. Бұған соңғы уақыттағы жоғары лауазымды шенеуніктердің жауапқа тартылуы айғақ болады.
2012 жылғы Парламент Мәжілісінің сайлауында кемінде екі партия болатындығы белгілі. Өйткені сайлау жөніндегі заңға тиісті өзгеріс енгізілді. Ал көп дауыс алған партиялардың өкілдері 7 пайыздық деңгейден өткен жағдайда Парламент Мәжілісінен өзінің орнын алары анық.
Бір қарағанда мұның бәрі қиял сияқты. Ал шындығына келгенде Н.Ә.Назарбаев құрғақ уәденің адамы емес, ол нақты істердің адамы. Өмірлік тәжірибесі мол, шаруашылықты, экономиканы, ғылымды, қоғамдық ойды игерген озық ойлы Адам, әлем мойындаған саясаткер.
Сонымен бірге, Н.Ә.Назарбаев посткеңестік жүйеде реформатор ретінде танылып отыр. Қазір Украина қазақстандық жолды таңдаса, Ресей де бұл үрдістен бас тартпай отыр.
«Қазақстан соңғы жылдары бұрынғы Кеңес елдері кеңістігінде ғана емес, әлемде де әлеуметтік-экономикалық дамудың қарқыны мен сапасы жағынан көшбасшы болып келеді. Әрі әлемдік экономикалық дағдарыс кезеңінде Қазақстанның осы артықшылығы бұрынғысынан да айқындала түсті» (И.Николаев, экономика ғылымдарының докторы, ФБК компаниясы стратегиялық сараптама департаментінің директоры).
...Қазақстан тәжірибесін пайдалану арқылы Ресей Федерациясында кеңінен етек жайып келе жатқан дағдарысты тоқтатып, Қазақстан Республикасы қол жеткізіп отырған айтарлықтай сәттілікке жетуге орасан зор мүмкіндіктер тудыратын еді (М.Делегин, экономика ғылымдарының докторы, жаһандану мәселелері институтының директоры).
Міне, Қазақстан болашағы осындай жарқын да жасампаз.
Президент Н.Ә.Назарбаевтың әр минуты халқына қызмет етуге арналған. Оған мына деректерді келтірсек те жеткілікті.
«Президент Н.Ә. Назарбаевтың қатысуымен 2010 жылы 500-ден астам хаттамалық іс-шаралар өтті.
Мемлекет басшысы 14 мәжіліс өткізді.
...еліміздің өңірлеріне 12 рет жұмыс сапарларын жасады.
Оның қатысуымен 180 кездесу мен халықаралық сипаты бар іс-шаралар өткізілді, олардың қатарында екіжақты қарым-қатынастардың шеңберінде шет елдерге жасалған 7 сапар және 16 көпжақты саммит пен 5 халықаралық форум бар.
Н.Ә.Назарбаев 40-тан астам баспасөз мәслихаттары мен брифингтер өткізіп, шетелдік және отандық жетекші БАҚ-тарға 14 сұхбат берді.
Жыл бойы Президент 2500-ге жуық құжаттарды қарап, қол қойды, олардың қатарында 132 заң, 220 жарлық, 61 өкім, 15 мәжіліс хаттамалары, 1500-нан астам қызметтік құжаттар, талдамалық және ақпараттық– анықтамалық материалдар, азаматтардың 218 арыз-шағымдары мен хаттары бар.
Осы кезеңде мемлекет басшысы барлығы 76 күн іссапарда болды, оның 32 күні шет елдерге, 44 күні Қазақстанның өңірлеріне арналды» (Махмұт Қасымбеков, Қазақстан Республикасы Президенті Кеңсесінің бастығы).
Деректер айтуға ғана жеңіл. Бұл сапарлардың әрқайсысы Қазақстанның гүлденуіне, инвестициялардың артуына, саяси аренадағы ел беделі мен біліктілігін көтеруге, қарапайым халықтың ойы мен сұранысын білуге, әділет іздеген адамдардың арашасы болуға, сан құжаттарды сана мен ұлт мүддесі тұрғысынан қарап екшеуге, бір сөзбен айтқанда, халқына қалтқысыз қызмет атқарып жүрген өмір жолының бір үзік кестесі ғана. Сондықтан да халық – төреші, халық – әділ сарапшы. Міне, референдум идеясының түп-төркінінде халықтың Н.Ә.Назарбаевқа сенім арта отырып, Елбасы ұсынған «Қазақстан-2020» бағдарламасын жүзеге асыруына мүмкіндік беру мәйегі жатыр. Халықтың ұлы таңдауына бас иесің!
Уәлихан ҚАЛИЖАН, Мәжіліс депутаты.