Өткен 2010 жылдың соңында, анықтап айтсақ, Тәуелсіздік күні қарсаңында Астана қаласының бір топ зиялылары «Тілдерді қолдану мен дамытудың 2011-20 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы» деген Үкіметтік жобаға қатысты, өз мәлімдемесін жасады десек, осы ұсыныс-үндеуді барлық газеттер іліп әкететіндей, артынша барлық басылымдар «атой» салатындай көрінген. Өйткені, қалың бұқараға керектінің тамырын тап басқан, әлеуметтің бітеу жарасын ашуға пайдалы бастама осындай-ақ болар. Бірақ... айнала жым-жырт... Төмендегі мақаланы осы парадокстің сыры мен табиғатына үңілуге деген шағын талпыныс деп қабылдаған жөн.
Әңгіме қоғамның мінезіне қатысты болғандықтан, оны сана мен тілге анықтама беруден бастайын. Адам жанының сипаттары мен қасиеттері жиынтығын «сана» дейміз. Сайып келгенде, жан тазасы мен сана тазасы бір ұғым. Ал тілге келер болсақ, ол қатынастың және күллі мәдени-рухани дамудың пәрменді құралы.
Гәп сонда, екі феномен (тіл мен сана) өзара әсер етпей қалмайды, бірі екіншісінің етегіне табиғи түрде жармасып жүреді. Сондықтан тіл тоқыраған жерде, сананың толысуы неғайбыл, бәлки мүмкін емес. Бұл – бір.
Келесі айтарым: адамзат тарихы бізге бір елдің басқа жұрттың жер, суын жаулап алуын паш етеді. Мұны отарлау, я болмаса басқыншылық дейді. Қарумен отарлау – жағалауға ұрған сойқанды толқын сияқты, күші сарқылса болды, кері қайтады. Ал, бір тілдің екінші тілді жаулап алу ерекшелігі неде? Бұл әлем бойынша тек өткен ғасырдың соңында ғана қарқын алған, сондықтан сыры беймәлім құбылыстың бірі. Бәлкім, біздің қоғамда орын алып отырған тілге, аса нәзік мәселеге деген жанашырлық жоқтықтың, бейқамдық пен қаперсіздіктің сыр-себебі осы арада болар.
Тілдің әрі-сәрі шалажансар халде болуы ұлтқа қатер төндіретіні күмәнсіз. Оны бірінші кезекте жаңа айтқандай, сана саяздығынан көре аламыз.
Дәлелге күнделікті өмірден бірер мысалдарды келтіре кетелік. Жұрт аузына қараған азаматтарымыз бірінің сөзін бірі тотықұстай қайталап жүр. Мәселен, кейбіреулері «Өзге елдерден ойқастап оздық» (бұған ғылымнан, руханилықтан, демографиядан дәлелің кәне, жетілуді тоқтықпен шатастырсақ, құдай ұрды) десе, енді біреулер «20 жыл – қас қағым ғана сәт» деп қасқаяды. Шындығында бұл бір толқын ауысатын уақыт қой. Мына шапшаң заманда 20 жыл түгілі, небары 10 жыл ішінде ұрпақтар сабақтастығы үзілмек. Көзің күнде көреді, әке мен бала, ата мен немере арасындағы тілдік қатынас қиындағандығын, оған дәлел керек емес.
Мынау да айта-айта жауыр болған мысал, мемлекеттік мекемелерде іс-қағаздар алдымен орыс тілінде даярланады, онан соң қазақшаға еш сапасыз, шала-шарпы аударылған болады. Қорлық емей не?! Мемлекеттік тілдің ғылымдағы және ұлтаралық қатынастағы рөліне де қарның ашады.
Естуімізше, қазақ тілінің ғылым саласындағы үлесі 10 пайыздан аспайды. Ал оның ұлтаралық қатынас тілі ретіндегі рөлін сөз етудің өзі де ұят. Қазақ мектептерінің саны көбеюде деседі. Бірақ бұл жұбанышымыз көшенің, интернеттің, барша ақпарат тасқынының астына көміліп қалды.
Абай заманында қазақтың тілі, ділі мәрмәр тастай тұтас болса, діні де сондай тұтастұғын. Қазіргі алашұбар тілдік ахуал елімізде түрлі діндердің қаулап, оның ішінде ислам тармақтары көбеюіне құнарлы топырақ болуда.
Қай қырынан қарасақ та, ана тіліміздің шарасыздығының куәсіміз. Қазіргі өзге тілдің жылдан жылға үдеген басқыншылығына қарап отырып, ана тіліміздің кеңестік кезеңдегі жағдайына жылап көрісетін болдық. Ең сорақысы, жас буын санасында қазақ тілі керексіз, пайдасыз деген теріс пікір орнығуда. Тілді білмейді емес, біле тұрып сөйлемейтін топтарды қайтерсің.
Қорыта айтқанда, тіл мен сананы бірін біріне кіріктіріп, олардың бөліп-жаруға келмейтін тұтас архитектурасын, үйлесімін табудың уақыты жетті. Тілдің дамуы мен қоғамның рухани келбеті қалыптасуын ортақ арнаға бұратын бірегей бағдарлама, жаңа идеологиялық ұстаным керек.
Астаналық бастамашыл топ үндеулерін: «Ана тілін, Конституцияда жазылған мемлекеттік тілді 33 жыл оқыған әлемде ешбір халық, ешбір мемлекет жоқ» деген сөздермен аяқтапты. Мұны құр байбалам деп кім айтар. Айналайын ағайындар-ау, бұл ахуал тағы он жылға жалғасса, онда не болдық?!
Қысқасынан қайырғанда, мемлекеттік тілді қажетсінбейтін, керек десеңіз, оған қарсы әрекеттегілердің қарасы жылдан жылға молайып, қалың нөпірге айналды қазір.
Тілі сорлаған елдің салт-санасы солғындап, рухы азып-тозып, төменшіктейтінін көре білген ұлт көсемі Ахмет Байтұрсынов: «Тілдің өлгені, халықтың өлгені» десе, Халық қаһарманы Бауыржан Момышұлы: «Қазақ пен қазақтың қазақша сөйлеспегенінен қорқамын» деген. Абай, Мұхтардың тілінен жеріген, елдің мұң-зарына миығынан күлетін тоғышар топтардан не қайыр, не үміт?
Жоғарыда айтылған ой-пікірлерімді Абайдың: «Пайда ойлама, ар ойла» деген ақыл-кеңесімен бекітейін. «Ар» ұғымының сөздік мағынасы ождан, ұят деп білеміз. Ал, терминдік мағынасына келсек, ол – әділдік, әділ болу. Сол себепті, «арлы адам» мен «әділ адам» жақын ұғымдар. Мысалға қариялар бата бергенінде:
Ар-әділет азық болсын,
Жүрген жерің жазық болсын, – деп жатады. Абайдың 38-сөзінде: «Бәлки ғадалет барша ізгіліктің анасы дүр. Нысап, ұят – бұлар ғадалеттен шығады» деп түйетіні де сол.
Иә, әділет – кез келген қоғамның іргетасы. Оны жетілудің, береке-бірліктің ең зор заңы десе де болады. Тілдің, руханияттың дамуы, әрине, осы құдайылық заңның аясында өтеді һәм оның бір үлкен тармағын құрайды.
Сондықтан елдігіміздің мәні, тәуелсіздігіміздің мұраты – мемлекеттік тілді тұғырына қондыруға асығайық, ағайын! Ғасырлар асуында санамыз тентіреп, қап деп сан соғып, қапы қалмау үшін, ең бастысы, әлемдік тарихта қазақ болып қалғымыз келсе, астаналықтардың «Тілді үйренуге 3 жыл» деген ұранын бір кісідей қолдап, іске асырған абзал. Бұл ар-әділеттің талабы әрі келешек ұрпақ алдындағы парызымыз екені хақ.
Асан ОМАРОВ.