Алып көршіміз – Қытай экономикасының бәсеңдеуі, сол сияқты, солтүстігіміздегі Ресейдің санкциялық қысымға түсіп отырғаны елімізге салқынын тигізбей қоймайтыны айтпаса да түсінікті. Қазіргі кезде әлемде қауіп-қатерлердің артуына байланысты әр мемлекет өздерінше қам-қарекет жасауда. Аспанасты елінің ішкі тұтынымды арттыру және ішкі жолдарды салу арқылы өз еңсесін көтеруге тырысуы, ал Ресейдің сырттан келетін тауарларды шектеу арқылы ішкі өндірісті дамытуға күш салып жатқаны осыны аңғартты.
Әрине, мұндай кезде Қазақстан да қарап қалмақ емес. Елбасы ұсынған «100 нақты қадам» – Қазақстан Республикасын дамыған мемлекеттердің отыздығына енгізу жөніндегі Ұлт Жоспары соның айқын көрінісі.
Бес институттық реформаны жүзеге асыру көп уақыт пен күш-жігерді қажет ететіні қазірден көрініп қалды. Мұндай кезде, әсіресе, мемлекетшіл азаматтарға артылатын міндет те зор болмақ. Ұлт Жоспарының бірінші бағытының кәсіби мемлекеттік аппарат құруға арналуы да сондықтан. Егер тарихқа көз салар болсақ, 1959 жылы тәуелсіздігін алған шағын ғана арал-мемлекет – Сингапурды 31 жыл премьер-министр ретінде басқарған Ли Куан Ю ешқандай табиғи қазба байлықтарынсыз-ақ өркендеген елге айналдырды. Бұл саясаткер сингапурлықтарды ортақ мақсатқа жұмылдыра отырып, жеке мен мемлекет мүддесін үйлесімді реттей білді. Сыбайлас жемқорлыққа негізделген отарлық экономикалық модельді түбірімен жойып, оның орнына арзан тұрғын үйлер салуға және жұмыс орындарын ашуға, елді индустрияландыруға ден қойды. Ол, сонымен бірге, арал-мемлекетте өмір сүріп жатқан әртүрлі этностық топтардың сингапурлықтар деп аталуына, олардың ортақ мақсатқа жұмылуына негіз қалап берді. Сыбайлас жемқорлықтан ада орта қалыптастырғаны сол екен, елге шетелдік инвесторлар ағыла бастады.
Аспанмен таласқан зәулім ғимараттары бар арал-мемлекеттің жолдары да түп-түзу. Осыдан-ақ темірдей тәртіптің бар екенін сезінесің. Мұнда әлі күнге дейін мемлекеттік қызметте жұмыс істеу зор мәртебе саналады. Арал айналасының барлығы су болғандықтан, ауасы дымқылданып, тыныс алуыңды қиындатады. Сондықтан, осы ортада өмір сүрудің өзі оңай соқпайды. Есесіне адамның еркін өмір сүруі үшін барлық жағдай жасалып қойылған. Тарих бедерінде тәуелсіздігін алғанына көп бола қоймаған Қазақстан үшін де бұл үйренетін үрдіс. Егер осы жоғарыда аталған елмен салыстыра қарар болсақ, онда бізде де сыбайлас жемқорлыққа төзбес орта қалыптастыру және оның алдын алу шаралары қолға алынып келеді. Өткен жылдың 29 сәуірінде Елбасы Н.Ә.Назарбаев Қазақстан Республикасының Президенті лауазымына кірісу рәсімінде былай деді: «Мен реформалар жоспарын Ұлт Жоспары деп атадым, өйткені, реформалар Қазақстанның әрбір азаматының тікелей қатысуын талап етеді. Реформалар – тек мемлекеттік машинаның ғана емес, халықтың ісі. Реформалардың мәні – ұлтты жаңғыртуда. Ұлттың сапасы, халық рухының күші, уақыт сын-қатерлерін қабылдай білу және тек қана алға басу бұрын да мемлекет табысының айқындаушы факторы болған және бола береді».
Шынында да терең реформалар еліміздің әрі қарай жылжуына нақты қадамдар жасайтын болады. Соның ішінде кәсіби мемлекеттік аппарат құру бағыты ең бірінші орынға қойылып отыруы заңды да. Өйткені, өз ісінің мықты мамандары ғана жүйелі реформалар жүргізуге қабілетті. Осы тұрғыдан келгенде, Қазақстан Республикасының мемлекеттік қызмет және жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігінің рөлін күшейтіп, іріктеудің үш сатылы жүйесін енгізуді қолға алуымыз Мемлекет басшысы белгілеп берген реформаларды жүргізу талабынан туып отыр. Корнель университетінің кешенді басқару саласындағы жетекші маманы профессор Чарльз Уайтхед Агенттік тарапынан мемлекеттік, квазимемлекеттік және жеке сектордағы сыбайлас жемқорлықтың алдын алу шеңберінде, сондай-ақ, қоғамда сыбайлас жемқорлыққа қарсы мәдениетті қалыптастыру жөніндегі жүргізіп жатқан жұмысы маңызды екендігін ерекше атап кеткен-ді, бұл бағыттағы жұмыстың орынды жүргізіліп келе жатқандығына назар аудартып.
Енді мемлекеттік қызметке қабылдау тек төменгі деңгейден жүзеге асырылады. Еңбекақы мен бонус төлемі олардың («А» және «Б» корпустары) нәтижелі еңбек етулерімен тығыз байланысты болады. Қазақстан Республикасының Мемлекеттік қызмет және жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігі аппаратының басшысы Айгүл Шайымова бұл үшін қызметкерлерді топтарға бөліп, қол жеткізілген табыстарына орай еңбекақы төленетінін жеткізген. Төрт топқа бөлінген мемлекеттік қызметшілердің жұмыс нәтижелері бойынша ғана алдыңғы екеуіне бонус берілмек. Бұл ретте біріншілері екіншілеріне қарағанда, сәл көбіректеу алып, ал нәтижеге қол жеткізе алмағандарды жетілдіру үшін жоспар құрылатыны да атап көрсетілді. Екі жылдың біріншісін қанағаттанғысыз жұмыспен аяқтаған қызметкер төмендетілуі мүмкін немесе екінші жылының нашар көрсеткіші бойынша жұмыстан босатылуы да ғажап емес. Сондай-ақ, Этикалық кодекс әзірленіп жатса, онда шенеуніктердің жұмыста немесе өзге жерлердегі өздерін ұстауы жан-жақты көрініс табатын болады.
Мемлекеттік басқару академиясы ректорының орынбасары Әлия Мұхамеджанованың айтуынша, мемлекеттік қызметкер әр үш жылда біліктілігін арттыру үшін оқытылады, ал «А» және «Б» корпустарына жұмысқа тұрған адамға қайта даярлаудан өту міндеттеледі. Алдағы реформаларды жүргізу кезінде мемлекеттік қызметке қабылдаушылардың да жауапкершілігін барынша арттырып, қабылдаған шешімдеріне жауап беретіндей тетіктер ескеріледі деген ойдамыз. Өйтпеген жағдайда, қолға алынып жатқан реформалардың барлығы да «баяғы ескі соқпақпен аяңдау» ғана болып шығатыны айтпаса да түсінікті.
Жалпы, мемлекеттік аппараттың кәсібилігін қамтамасыз ету үшін 2016 жылы барлық әкімдік қызметкерлерді кешенді аттестаттаудан өткізу көзделетінін айта кету керек. Мемлекеттік қызметшінің заңдарды білуімен қатар, олардың лауазымдық тұлға ретіндегі сапалары да жан-жақты сараланады деп күтілуде. Бұл ретте аттестаттау комиссиясы мемлекеттік қызметшіні жұмыстан шығару үшін емес, қайта олардың қабілет-қарымын анықтауды көздеп отыр. Тіпті, кейбір мемлекеттік қызметшілерді лауазымға тағайындау туралы ұсыныс аттестаттау комиссиясы тарапынан да енгізілуі мүмкіндігін айта кеткен ләзім. Сөз реті келгенде, мемлекеттік қызметші деген мәртебелі атқа көлеңке түсіріп жүргендер де жоқ еместігін айта кетпекпіз. 2015 жылдың алғашқы 6 айында сотқа дейінгі тергеудің бірыңғай тізілімінде 2133 қылмыстық құқық бұзушылық тіркеліпті. Оның ішінде 1586-сы (74%) сыбайлас жемқорлыққа қатысты. Осы қылмыстарды жасағандығы үшін 6 республикалық, 46 облыстық, 116 қалалық және аудандық деңгейдегі басшылар қылмыстық жауапкершілікке тартылған.
Әкімдік басқармаларының қызметкерлерімен жасалған сыбайлас жемқорлық қылмыстарының 660 фактісі (40%) тіркеліп отыр.Оның ішінде жер қатынастары мәселесі бойынша – 136, білім беру ісі бойынша – 129, құрылыс саласы бойынша – 136, денсаулық сақтау саласы бойынша – 55, ауыл шаруашылығы саласы бойынша – 53 және әлеуметтік сала бойынша 27 қызметкердің жемқорлық қылмыс жасалғаны анықталыпты. Құқық қорғау және сот органдарында сыбайлас жемқорлық қылмыстарының басым көпшілігін ішкі істер органдары (290 – 67%) мен Мемлекеттік кіріс комитетінің (132 – 30%) қызметкерлері жасапты. Әрине, бұл тек тіркелген фактілер ғана. Олай болса, әрбір шенеуніктің немесе жауапты қызметкердің іс-әрекеті сотта ғана қаралып қоймай, агенттік пен партия тарапынан да жан-жақты тексеріліп, тиісті қорытынды шығарылуы тиіс. Біреулердің жолы болмады, ал мен алсам білдірмес пе едім деген ой кез келгенінің бойында туындауы мүмкін ғой. Сондықтан да әрбір сыбайлас жемқорлықтық іс-әрекет партия тарапынан жіті қаралып, шенеуніктердің неге мұндай қадамға барғандықтары агенттік тарапынан талдалып, бұқаралық ақпарат құралдары беттерінен беріліп жатса, онда ешқандай адам өзін мұншалықты масқаралауға жол бермес еді деп ойлаймыз.
Қорыта айтқанда, сыбайластықпен күресудің жолы тек ашықтық екендігін ескерсек, кез келген мемлекеттік қызметші біреуден бірдеңе алмас бұрын алдымен жақсылап ойланар еді. Бір ғана мысал, Қытайда туризм жөніндегі мемлекеттік басқарма төрағасының орынбасары Хо Кэ деген азамат Коммунистік партия қатарынан шығарылғандығын Синьхуа агенттігі хабарлады. Партиялық тексеру оның пара алып немесе беріп өзге лауазым иелерін сатып алғандығын, кадрлық тағайындауларға араласқандығын анықтаған. Міне, осы сияқты әрбір лауазым иесінің мәселесі партия тарапынан жан-жақты талқыға салынып, оның себеп-салдары анықталып жатса, біздің елімізде де сыбайлас жемқорлыққа деген төзбестік орта қалыптасары анық.
Асқар ТҰРАПБАЙҰЛЫ,
«Егемен Қазақстан»