Даланың жыры, дананың сыры, сөздің сиқыры болмысына дарыған, халықтың жан-жүрегін, арман-тілегін толқындата толғаған, «өнерден дәулет жинаған» азу тісі балғадай, тілі мірдің оғындай айтқыштардың айтулысы, «арлан бөрісі», бүгінде туғанына 170 жыл толып отырған Қашаған жырау еді.
Суырыпсалма өнердің дүлдүл көгі Қашаған Ізбаспен айтысында:
Топты аузына қаратқан
Жасымнан жүйрік тілдімін.
Адай түгіл, Алшынға
Хан, хакімдей бұлдымын, – дегенінде ақындық жойқын шабытының, телегей сырлы әлемінің шынайы көрінісі жарқын түрде сипатталған.
Тіл – халық рухының басты сипаты, мәдениет энциклопедиясы десек, онда Қашағанның саф таза жыр-толғаулары, дастандары, айтыстары – ұлттық-мәдени және тарихи ақпараттар көзі деуге лайық.
Ежелден Маңғыстау аймағында жыршылық-жыраулық дәстүр кең қанат жайған. Ақындықтың ұлы мектебі қалыптасып, қарыштап гүлдеген. Қашаған ақын Абыл, Ақтан, Махамбет, Мұрат, Нұрым, Қалнияз, Марабай, Шернияз сынды сұңқар дауысты саңлақтардың үздік дәстүрлерін мықтап көкірегіне тоқып, жетілдіре, көркейте сабақтастырған. «Адайдың жеті қайқысы», сондай-ақ Балаораз, Қоспақ, Қашқынбай, Ізімшайыр, Мұрын, Нұрпейіс, Өмір, Ығылмандармен өнер көгінде, елдің төрінде жарқырап салтанатты жиын-мәслихаттарда, қызықтарда жыр дүкенін қыздырған. Маңғыстау, Хорезм аймағындағы, Еділ-Жайық, Қобда, Жем, Сағыз, Ойыл, Қиыл өзендерінің бойындағы арғы-бергі ғасырларда өмір сүрген жыршы-жыраулардың шығармашылығын жан-жақты талдап тексерген оқымысты Қабиболла Сыдықов: «Қашағанның ақындық, жыршылық өнерін Өскінбай мен Аралбай, Ығылман мен Нұрпейіс, Мұрын мен Өмір Көкшекбайұлы, Сүгір Бегендікұлы мен Сәттіғұл, Шәдіман мен Шамғұл, Көшен мен Құмар сияқты ақын-жыршылар өнеге тұтқан», деп жазады. Тегінде, Мұрын жырау мен ақын Сәттіғұл Жанғабылұлының дерегіне жүгінсек, «Қырымның қырық батырын» көркемдіктің үлдесі мен бүлдесіне бөлеп, оқиғалық желісін қызықтыра түрлендіріп жайнатып жеткізген. Бұл орайда сөз байлығы ақыл байлығына ұласқан Қашаған қазақ халқының эпикалық бай мұрасын барынша терең, жетік игерген. «Түбіріне қарай бұтағы, тегіне қарай ұрпағы» деп Әйтеке би тұжырымдағандай, Қашаған құбылысы – оның ақындық-жыраулық мектебін, өнерлі ортасын, эпикалық дәстүр қуатын, халықтың көркемдік-философиялық дүниетанымын мәлімдейді.
Қашаған жырау түзулікті, турашылдықты қолдап-қорғаған қырғи тілді тапқыр, ұшқыр болған. Оның «Кедей жігітке айтқан ақылы», «Оразалы байға айтқаны», «Есқали сұпыға айтқаны» дейтін сықақтарында от мінезділік, орып түсетін ересен өткірлік бар.
Аралбай ақынның жалғыз перзенті Берекет мезгілсіз дүниеден озғанда, бұл жайдан бейхабар Қашаған келеді. Ол Аралбайдың лебізін сағынғанын айтады. Сонда Аралбай:
Мен – ботасы өлген боз мая,
Тұлыбына келіп аңыраған.
Мен бір жүрген ақ киік,
Лағын түзде алдырып,
Орнына келіп маңыраған.
Мен – қартайған арыстан,
Елсізде қалып ыңыранған.
Мен – жапанға біткен бәйтерек
Жапырағы жерге төгілген.
Мен бір тұрған ақ сауыт,
Адыра қалып сөгілген, – деп көкірегі қарс айрылғанда, сол мезетте Қашаған:
Ашу деген – көк бөрі,
Ақылың – қорған тал болар,
Тәуекел – қайық, сал болар, – деп шарболаттай ғибратты ойын айтады.
Қашаған ақынның жыр-толғауларында адамның тіршілігіне, іс-әрекеттеріне, рухани болмысының кәміл жетілуіне қатысты тағдыр анықтағыштық ой-тұжырымдар жеткілікті. «Бұл өмірдің мысалы» деген лебізінде «әділдіктің белгісі – расын сөйлеу», «Пітне көңіл белгісі – құпия сөйлеп ыржию» екендігінен бастап:
Өпірем болу не керек,
Бақ-базарың ауған соң.
Бәсеке ету не керек,
Бастан билік кеткен соң.
Бұлаң-сұлаң не керек,
Ақ бетіңнен нұр тайып,
Жер ортадан асқан соң.
Елең-селең не керек,
Жас елуден кеткен соң.
Жалтақ-жұлтаң не керек,
Жігіттік бастан өткен соң, – деп адам баласының жас ерекшелігіне орай жүріс-тұрысын, қимыл-әрекетін, киім киісін, ойлау, сөйлеу дағды-машықтарын лайықты табиғи дәрежеде ұстау, көрсету – салиқалылықтың, ішкі мәдениетінің, әдептіліктің белгісі деген ойды поэзиялық қасиеттермен сөйлетеді.
Отаршылдықтың қамытын киген ноқталы қазақ – нешеме асылдарынан, ардақты жөн-жосықтарынан, үлгі-өнегелерінен амалсыздан ажырап қалғаны мәлім. Бұл ретте ақынның қайғылы ой сарындары былайша өріледі:
... Тілінде бар жақсының
Діні кеткенге ұқсайды.
Өтірік сөздер көбейіп,
Шыны кеткенге ұқсайды.
Әкімнен кетіп әділдік,
Бай қайырсыз секілді,
Бай бермеске бекінді.
Қатындардың ұятын,
Қыз, жігіттің ибасын
Шайтан алған секілді («Замана халі», 1912 жыл).
Көргенсіздердің, «күзен тісті, қисық көз сотанақтардың» теріс қылықтарына көкірегі қарс айрылатын «ағыны тасты аударған» Қашаған оларды сөйтіп, алмас тілімен түйрейді.
Өлең сөздің қас жүйрігі, майталман білгір шебері Қашаған жыраудың шығармашылық өмірбаянында кесек-кесек, түйдек-түйдек мағыналы ой-толғаныстар мейлінше мол. Оның «Ұзатылып бара жатқан қызға берген батасында» оюлы да ойлы орамдар аз емес. Мәселен:
Ұзартып жүрме тіліңді,
Ұстатып жүрме мініңді.
Ақыл ойлап пікір ет,
Құдайыңа шүкір ет.
Бәйбіше болсаң балқыған,
Қас-қабағың шалқыған.
Келін менен баланың
Билігіне таласпа,
Ақылыңнан адаспа.
Қашаған жырау поэзиясының көркемдік әлеміндегі лағыл ойлар, айшықты теңемелер сана-зердеге сәуле шашады, жаныңды, рухыңды, сезіміңді сергітеді. Айталық, «Қонақкәде жырына» үңілсек, қыз сұлулығын сипаттағанда «алтыннан құйған асықтай», «күмістен құйған қасықтай», «құбылған беті мақпалдай», «солқылдаған жас талдай», «тауға ойнаған бұлбұлдай», «қастары қама құндыздай», «көздері шолпан жұлдыздай» дейтін жіпке тізген меруерттей сөз асылдарын қисынды қолданған.
Қашағанның Нұрым, Ізбас сияқты «дүбірлі дүлдүл шайырлармен» сайысында оның ақындық-азаматтық тұлғасы, діни-мұсылмандық дүниетаным тереңдігі, жаратылыс құпиясына зеректігі жарқын көрініс тапқан.
Қашаған ақынның:
Көп болды сондай тасқандар,
Әлдерін білмей асқандар.
Пиғылынан солардың,
Қабыса жазды аспан, жер, – дей келіп:
Етпеді шүкір қанағат,
Тап болмай қайтсін ғаламат, – дейтін баяндауынан халықтың басына зұлмат төніп келе жатқанын сезінесің.
Ұлт тарихындағы аңыз-шежірелерге жетіктігін «Адай тегі» аңыз-хикаясы айғақтай түседі. Жыршы тыңдармандарын қызықтыру мақсатында композициялық, сюжеттік құрылымын, архитектоникасын ұсталықпен өріп тоқыған. Әр кейіпкердің өзіне тән дербес сөйлеу мәнерін, ой толғауын, шынайы көзқарасын көрсете білген.
«Атамекен», «Топан» атты дастандарына тарихилық пен деректілік тән. Қазақ халқының жоңғар басқыншылығына қарсы күресі және ХІХ ғасырдың 90-жылдарында Каспий теңізінің ғаламат тасқынына душар болған елдің трагедиясы тегеурінді жырланған. Эпикалық құлашы кең, көркемдікті сезіну қабілеті кемел «Топан» дастанында ақын дамытудың озық үлгісіне сүйенген. Үшқиянның қайырлы, құтты қоныс, дария дәулеттің, шалқыған сәулеттің ордалы мекені («Баққан қойы бүркіттей, Дулығасы үйген іскірттей») екендігін, сонау бір Орманбет ханның уақтысында арша ағашына бозторғай қонып, «құтырған құртты қағып жеп» бүркітке сес көрсетеді. Содан торғайды қылғытқан бүркіт Еділдің жайын балығына қанды шеңгелін салады. Сөйтіп, Балық құтырады. Балықты жеген ел дүрлігеді. Содан құтырынған қара құйынның кесапатынан сұрапылдың желі зулап, теңіз тулап, ел екпіндеп соққан мұздардың соққысына ұшырайды...
Қашаған Күржіманұлы ақпа-төкпе жыршылық өнердің алтын тамыры іспеттес, Сыпыра жырау дәстүрін жалғастырушылардың бірегейі, әсіресе, жыршылық өнердің туын жоғары ұстаған гулеген ақындықтың телегейі. Шабыты шалқыған Абыл, Нұрым, Ақтандардың тәлімгерлігін көрген, «тарихтың ескі ақпарын» («Атамекен» дастанынан) ақтарған, «қағида болып қалынған, шежіре болып жазылған» («Адай кегі» аңыз-хикаясынан) көне эпикалық дастандарды туындатқан. Атап айтқанда, «Топан», «Қарасай, Қази», «Адай кегі», «Атамекен» атты дастандарында ел мен жер тағдыры, «қанжығасы қан заман, таралғысы тар заманның» қилы-қилы суреттері, ата-баба шежіресі, «дабылы күшті», «қайраты қалың», «күндік жерге оқ атқан» ерлердің ерлік-қаһармандық қимылдары суреттеледі. Бұл жырлардың тарихилық-көркемдік және аңыздық қырлары айрықша. Телағыс, Орақ, Мамай, Ер Қосай, Ер Тарғын, Асан қайғы, Қазтуған, Едіге сынды тұлғалар бейнесі қылаң береді. Сонымен қатар байтақ даласы бар қазақтың қаласы, астанасы бары, жазу өнері, әскери өнер, дамығаны, ұлттық тәрбие-тәлімі берік сақталғаны, иіні келгенде, ойына оралып отырады. Қашағанның тарихи зердесі, дүние тану даралығы, замана құбылыстарын көркемдік қабылдау қабілеті, ассоциациялық ойлау жүйесі, суреткерлік қолтаңбасы шығармаларының сөздік-лұғаттық, мазмұндық байлығын, бейнелілік, әуезділік табиғатын айқындайды. Сондықтан да ақын шығармаларында рух, сезім, тіл байлығы ересен.
Қашаған жырау шашақты қара домбырасына қосылып құйқылжыта шырқап-толғағанда сырлы сөздері одан сайын түрленіп құлпырады екен. Поэзиялық ой-суреттеулерін музыкалық күй тербелістеріне айналдырған. Қазақ әдебиетінің классигі Ілияс Жансүгіров «Көбік шашқан» поэмасында:
Қашаған, Құрманғазы қосылғанда,
Адайлар төңкерілген жыр мен күйге.
Я болмаса,
Қашаған қамшысына бүйірін таяп,
Шер толғап әлсін-әлсін жыр толғайды, – деуінде аталы, баталы, өнерлі жұрттың абыз жырауы екендігін ерекше серпінмен елеп ескертеді. Ақын соншалықты жасампаздықпен қолданған сөз-ұғым, сөз-образ, сөз-символдар я болмаса сөз тіркестері, сөйлемдері жаңа энергиямен, рухпен қуаттанып, қанаттанып, алуан түрлі буырқанған бояуларға, реңктерге бөленіп отырады. Қашаған Адай елінің тарпаң мінезді марқасқа ерлерінің болмысын:
Ебейдей төсі салынған,
Егеудей тісі жанылған,
Шеңбердей белі бүгілген,
Еңіреудей көзі үңілген,
Қоғадай жалын төгілтіп,
Шортандай баурын жаратып,
Жорықпен тойда жасанып, – деп өрнектейді.
Немесе Қашаған жырлауындағы «Қарасай, Қази» нұсқасында Қарасайдың қарындасы Қибат сұлудың «айдан ару шынардай» келбетін, жауқазындай балғын болмысын:
Маңдайым күндей балқыған,
Ажарым нұрдай шалқыған,
Қастарым қама құндыздай,
Көздерім Шолпан жұлдыздай, – деп әсерлеп-мәнерлеп келісті жеткізеді.
Қашаған ақын Қарасайдың батырлық құдіретті кейпін:
Мен – бір қайнаған қара бұлтпын,
Мен – бір жез бұйдалы нар тайлақ
Және мен – жез шынжырлы құнан піл, – дейтін мөлдір мағыналы ой-толғаныстармен сәулеттендіреді.
Туған жердің топырағын тұмар еткен, туған жұртын шалқыған жырымен құмар еткен Қашаған Күржіманұлы жыраулық, жыршылық, ақындық өнер тарихында жасампаз дәстүрлерімен жайнап жасай бермекші.
Серік НЕГИМОВ, филология ғылымдарының докторы, профессор.