Қазақ тілі мен әдебиеті пәнінің мұғалімі, Қазақ КСР білім беру ісінің үздігі Олег Григорьевич Свет өзі жұмыс істейтін Ақтөбедегі №9 орыс мектеп-гимназиясында «Абайтану» курсын жүргізеді. 35 жылдан астам орыстілділерге қазақ тілін ұғындырып келе жатқан тәжірибелі педагог Абайды түсіну үшін Құнанбай құбылысын зерттеу керек дейді.
Ол: «Абайдың әкесі Құнанбайдың ауқатты, ақылды адам болғанын жұрттың бәрі біледі. Ел іші ол кісіні шүленгер атандырған. Шүленгер сол заманда шүлен берген адам, қазіргі тілмен айтқанда –меценат. Құнанбайдың ақылдылығы сол, заманның өзгеріп жатқанын, елді қаталдықпен, бағыныштылықпен бағындырудың кетіп бара жатқанын, білімді жұрттың күні жарық болатынын ұғынып, түріктен, араб, парсыдан медресе мұғалімдерін, Ресейден оқытушылар шақыртып, бөлек үй салып беріп, бала оқытты. Ол көп баланың ішінен Абайдан көп үміт күтті. Бірақ Абай тым ақылды болып кетті де, орыс оқуын оқыды. Маған ылғи да Абайдың артында Құнанбай тұрған сияқты көрінеді. Биыл гимназияның 11-сыныбында Абайдың қара сөздеріне негізделген «Абайтану» курсын бастадым. Оқушыларыма Абайдың әр қара сөзін жаттатып, оны сабақта талдаймыз» дейді әңгімені әріден қозғап.
Олег Георгиевич 1957 жылы Атырау облысы Қызылқоға ауданының Миялы ауылында мұнайшы отбасында дүниеге келген. Ата-анасы Кострома өлкесінің орыстары: әкесі – мұнайшы, анасы – мұғалім. Оларды жас маман ретінде осы жаққа жіберіп, содан Миялыда қалып қойған. Олегтің 2 жасқа толмаған кезінде әкесі қайтыс болған.
– Шешем Людмила Дмитриевна Потехина Миялының қазақ мектептерінде орыс тілінен сабақ берген, ол бүкіл Қызылқоғаның жұртына өте сыйлы болды. Менен сәл ересектеу апайым екеумізді жалғыз өзі өсіріп жеткізді. «Өзіміздің ауылдың қазақ мектебін бітірген балалары Мәскеу, Ташкентке барып оқып келіп жатыр. Сен де қазақша оқисың», деп жеті жасқа толмаған мені қазақ сыныбына жетектеп апарды», – дейді ұстаз ойын одан әрі жалғастырып.
Маманды жас кезінде бағалаған жөн
Мектеп бітірген соң Гурьев педагогикалық институтының филология факультетіне оқуға түсіп, бітірген бойы Миялыға қазақ мектептеріндегі орыс тілі мұғалімі болып барған Олег Григорьевич осы саладан кеткен жоқ.
1986 жылы 29 жасында Қазақ КСР білім беру ісінің үздігі атанған. Бұл – ол кездің мұғалімдері үшін зейнеткерлікке шыққанда ғана берілетін атақ. Олег Григорьевич сол кездегі Миялы қазақ орта мектебінің директоры Бәтима Бақтироваға әлі күнге дейін риза: «Бәтима апай – нағыз қазіргі заманға лайық директор. Ол кісінің дұрыс бағалауының арқасында жұмысқа деген құлшынысым артты, өзіме артылған сенім жүгін сезіне түсіп, барынша жақсы жұмыс істегім келді». Сол уақытта 40 жылдық еңбегі сіңген ұстаздарға «Оқу ағарту саласының үздігі» атағын тамыз мәслихатында зейнетке шығып жатқанда берілетін. Олег Григорьевичтің ойынша, маманды жас кезінде бағалаған жөн. Сонда ғана жас педагогтің жұмысқа деген құлшынысы артып, бойында өзіне де, өзгеге де сенім пайда болады.
2000 жылдары Ақтөбеге қоныс аударған Олег Свет қаладағы қазақ мектептеріне, колледждерде орыс тілінен сабақ бере бастады. 2004 жылы «Жыл адамы» атанып, сол кездегі облыс әкімі Елеусін Сағындықовтың жеңіл көлік сыйлауы оған үлкен қолдау болды. Ол «Ақтөбе менің атағымды шығарды», деп мақтанышпен айтады.
Светтің қағидалары
Қазіргі жаңа білім жүйесі жаңа қағидаларға сүйенеді. Бұл – мұғалім мен оқушы, мұғалім мен ата-ана арасында басқаша қатынастарды да тудыруда. Ескі жүйеде жұмыс істеген мұғалімдер жаңа өлшемдерге сай келіп жатыр ма? Қиындық неде? Жетістігі ше? Бұған тәжірибелі педагогтің ұстанымы мынандай: «Бұрынғы жүйеде бала өздігінен көп ізденбей, кітап көлемінде мұғалімнің түсіндіргенін оқып айтатын болса, жаңартылған білім жүйесінің жақсы жағы – баланың ой-қабілетін дамытуға үлкен мүмкіндік бар. Баға қойылмағасын өз ойын ашық айтуға қорықпайды. Өз бетімен ізденеді, ойы шектелмейді».
Бүгінде орта білім мен колледждерде негізгі салмақ зейнеткерлік жасқа жетіп қалған мұғалімдерге түсіп тұр. Олег Георгиевич бұл салада жас маманның тұрақтамауының бір себебін мұғалімнің оқушылар мен ата-аналар тарапынан туындайтын кикілжіңге шыдай алмауынан деп түсіндіреді. «Бүгінгі бала мен кешегі бала басқа, кешегі ата-ана мен бүгінгі ата-ананың да айырмашылығы көп. Егер бұрынғы оқушы мұғаліммен іштей келіспей тұрса да, пікірін ашып айтпайды. Қазіргі оқушы көбіне тайсалмай, ойындағысын ашық айтады. Кикілжің осы жерден туады. Кемшілік – мұғалімдер даярлайтын көпшілік ЖОО студенттерге баламен қарым-қатынас тәсілдерін үйретпейді, оқыту процесі бірыңғай сабақ түсіндіру емес. Бұл орысша айтқанда, «обучая воспитываем» деген. Балаға құр ақыл жүрмейді, жақсы оқы, тәртіпті бол дегенмен, бала тыңдамайды. Мұндай кезде ұстаз балаға басқаша әсер етуі керек. Мұғалімнің шын көңілмен, жанашырлықпен қарым-қатынасын бала сезеді, түсінеді. Рас, қазіргі уақытта отбасылар да әртүрлі, бала тәрбиесі де ала-құла. Бірақ өз үйінде айтарлықтай жақсы тәрбие алмаған, жақсы өнеге көрмеген оқушы мұғалімдерінің берген бағытымен, мектеп тәрбиесімен жақсы бағыт алып, қалыптасып кетіп жатады. «Бұған өз тәжірибемнен мысал көп, – дейді ол. – Бұзақылық жасаған балалармен жайлап сөйлесе отырып, көп жағдайдың басын ашып аламын. Бала мінезі әртүрлі ғой, біреуі – сабырлы, екіншісі – күйгелек, тым ашушаң. Қарсы шықса үндемеймін, айтқанына келісе отырып, жайлап түсіндіремін».
– Жас мұғалімдердің тұрақтамауының тағы бір себебі – жалақының аздығынан болар?
– Әрине, оқу бітіріп келген жас маманның еңбекақысы аздау. Бірақ жалақы жыл сайын өсіп келеді емес пе? Жақсы жұмыс істесе, бір жылдан кейін санаты жоғарылайды. Тек ол үшін оқушылары сапалы білім көрсетуі тиіс. Пәндік олимпиадаға қатысып, жүлделі орындарға ие болып жатса, оны мектеп басшысы көріп, жұмысын қалалық білім бөліміне ұсынады.
Менің ағалық ақылым, асығатын ештеңе жоқ. Екі жыл ерінбей жұмыс істеп, жұмыс нәтижеңді көрсетсең, әрі қарай жалғасып кете береді. Кейбір жастар аздап шыдамсыздау. Сосын жас мамандар қазіргі білім беру жүйесін терең білмеу себебінен де кетіп жатады.
Олег Георгиевичтің ойынша, баланы тұлға ретінде, адам ретінде сыйлау керек. Баланың қателігін де сыйлау керек, ақылмен, сабырмен түсіндірген жөн. Рас, бағынбайтын, ашулы, мұғалімге тіке қарсы шығатын балалар қай кезде де болады. Бірақ ол 37 жылдық тәжірибесінде тентектік жасаған оқушыны бірде-бір рет директорға апарып көрмепті. Не ата-анасын шақыртып, балаңызға дұрыс тәрбие берген жоқсыз деп кінә артпаған көрінеді. Себебі бір бала мұғалімге қатты айтса, кінә мұғалімнен. «Дәрежесі кіші бала мұғалімге дөрекі сөйлесе, неге мұндайға жол берілді?
Келіспеушілікті дау-жанжалсыз шешудің амалдары көп. Осындай тентектерді ақылмен, сабырмен түзеген Олег Георгиевичке сол тентектер мектеп бітіріп жатқанда, бетінен сүйіп, алғысын айтып қоштасып жатады. Жас мұғалімдер қазір Олег Георгиевичтен жиі ақыл сұрайды. Онымен бірге істейтін мұғалімдердің бірі бізге жақында Құлсарыдан көшіп келген ата-анамен арадағы түсініспеушілікті Светтің қалай шешкенін айтты. 1 сыныптың мұғалімі балаңыз дым білмейді дегесін, баланың анасы ашуланып, директорға кірейін деп отыр екен. Мұны көрген Олег Георгиевич баланың анасы мен мұғалімін өзі бітістірген. Сөйтсе, баланың ата-анасы сабақ үлгерімін жоғарылату үшін, қосымша репетиторға бергенімен, нәтиже болмапты. «Сырттағы репетиторлар ақшасын алғасын, балаңыз жақсы деп қоя береді. Одан да өз мұғалімінің қосымша оқытқаны дұрыс, деп түсіндіріп айтқан. Бастауыштың жас мұғаліміне: «Демалыс күні 1-2 сағатқа мектепке қосымшаға шақыртып оқытуға ата-анасы келісіп отыр. Баланың әлсіз жағын сырттағы репетитор емес, өзің білесің. Осы баланың білімін көтеріп жіберсең, өзіңе де жақсы, ата-анасы да риза болады емес пе?» деп бітістірген.
Олег Свет осындай келіспеушіліктерге жиі кірісіп кетіп, мектеп психологінің рөлін байқамай атқарып кете береді. Мұның өзі қазіргі уақытта орта білім орындарында Свет сияқты тәжірибелі, адамды сыйлауға, құрметтеуге әзір тұратын жандардың азайғандығын білдіреді. Оқушыларын Абай тәлімдерімен тәрбиелеп жатқан Олег Светтің тәжірибесін №9 мектеп-гимназияның бұрынғы директоры Людмила Гузилева да, қазіргі директоры – Салиха Қазыбаева да ерекше бағалап отыр.
Олег Светтің ең басты ақылы: «Мұғалімдер ата-аналар жиналысында ешқашан да баланы жамандамау керек. Өйткені балаң жаман деген соң ата-ана қысылады. Нашар оқитын балаларды жиналыс сайын көптің көзінше айта берсең, «менің баламнан жаман бала жоқ, соны есту үшін келем бе» деп ата-ананың көңілі қалады да, ендігәрі жиналысқа барғысы келмейді. Содан мектепке деген қарым-қатынас нашарлайды. Сынып жетекшісі ата-аналар жиналысын көңілді түрде өткізуі керек. Пікірлерін тыңдасын. Өнерлі ата-аналар ән айтсын, домбыра тартсын, тағы басқа да өнерін көрсетсін. Ал сабақ үлгерімі, тәртібі нашар оқушыларын жиналыс соңында жеке алып қалып, оңаша сөйлессін. Сонда мектеп пен ата-ана арасында байланыс нығаяды».
Олег Светтің ұстанымдарын, өмірлік тәжірибесін жас мұғалімдер жақсы меңгерсе, мектептерде ата-ана мен мұғалім, мұғалім мен оқушылар арасында жанжал да болмаушы еді. Бір жағы Макаренконың педагогикалық ұстанымдарын, екінші жағынан Абай тәлімдерін өмірлік темірқазығына айналдырған 40 жылға жуық қазақ тілі мен әдебиетінің маржандарын орыстілді оқушылардың зердесіне ұғындырып келе жатқан Светтің Ақтөбеде орны ерекше. Ұстаз- ұстамды, парасатты, байыпты болса ғана, мектепте қалыпты көңіл күй орнайды. Бұл, әсіресе қазіргі онлайн оқу кезінде керек-ақ қасиет.