Жер аяғы кеңіп, маужыраған жаз шыға, қыстың қаһарлы қыспағында бұйығып жатқан көп елдің аралас-құраласы артып, жөн-жоралғының молайған шағы болатын.
Иісі Кәрсөнде Бегалыдан асқан бай жоқ еді. Бүгін соның баласы Сыздықтың тойы еді.
Төрге тілеулес болып жүрген Қыздарбек жайғасқан. Оң жақта отырған ақсұр қызбен күні бойы іргесі бөлінген жоқ. Көрер көзге ықылас-пейілін танытып, құрметпен қарайды. Қыз балаға тән арзан қылық емес, пайымы тереңдеу мінез. Бір қаға берісте: «Мен сіздің өнеріңіздің құлымын. Менде басқа ой жоқ. Уәделесіп қойған жігітім бар. Соны осы ауылдың байы қалаға ертіп кетіпті. Қолұшын бергеніңізді қалаймын» деді.
Бұлар түн қараңғысымен аттанып еді. Қазіргі шақтағы түннің қоңыржай, салқын лебі ұзақ жүрістен еті қызған аттардың белін көтеріп, өнімді жүріспен біраз жерді қусырып тастаған. Қуғыншыларға алаңдап, уайым торлаған қыз бен жігіт күні бойы жортып, көдесі ұйыса біткен бір сайға бекінген.
Ер-тоқымын жастанған қыз да, тұсаулы аттарын қайта-қайта байқастаған Қыздарбек те түнді тыныштықпен өткізді. Таңғы жусауға іліккен аттар аяғын кезек суытып, мүлгіген тұста жігіттің көзі ілініп кетіпті. Оянса, күн шыққан. Биік басына шығып, қыз қарауыл қарап отыр екен.
Арттан қою шаң көрінді. Ілесе жеткен қуғыншыны ат бауырына құлай бере, қамшымен тартып өткен. Сөйткенше болған жоқ дәл сілтенген тұзақ өзін де ат үстінен жұлып түсті. «Мылжа-мылжасын шығар» деп тағы біреуі сойылын төндіре бергенде Қыздарбектің күйшілік өнеріне қанық біреуі дойыр қамшымен сілейте қырынан соғып өтті.
«Тарт қолыңды! Немене, атаң қызға қырындайтын жігіт болмап па еді? Осы тұрған бәрің бұл жігіттің күйсандық көкірегі түгіл, тырнағына татисыңдар ма? Айдалада итжемеге қалдыратының бұл емес сенің. Танып алыңдар, таныңдар да табыныңдар!».
Ат басын елге бұруға жүзі шыдамады. Не деп барады? Жігіттің жігіттен бәсі артықтығы – біліктілігінде. Өнерпазбын деп өрекпіген жері жоқ еді. Сауға сұраған жас түлеудің көңілін таппай, шарасыздық танытқанына ғана өкінеді. Ат басын елге бұрмай, беті ауған жаққа жүріп кеткен.
Қыздарбек ұзын аққан Сарысуды жағалап, ұзақ жортты. Дамылдап, аяқ суытар елді мекен ұшыраспады. Ақыры бір ауылдың қарасы көрінген. Қазақ жұртының жағадан алып, жөн сұраспайтынын жақсы біледі. Ізін аңдып, құрық сүйреткен ұры емесін, өнер іздеп, ел мен жерді көріп, сырына қанығуды мұрат еткен жас екенін аңғарған үй иелері де Қыздарбекке көңіл хошын білдіріп, төрін босатқан.
Шайға қанып, бабына келген Қыздарбектің ілулі тұрған үкілі домбыраға аңсары ауған. Домбыра көмейінен құмыға шыққан қоңыр әуен текірек қақпай, дүбірлі жүйріктің аяқ алысындай сырғи жөнелген. Бір сәтке жалғыз шекті еркіне жіберіп, сызылтып алды да, пернеге қадалған саусағы қоңыр әуенді тербеп, бебеулей сарнап, дірілдеп тұрып алды.
Күні бойғы көрген жол азабынан ада болып, сиқырлы дыбыс болып төгілген күй әсері баураған сайын денесі қызған тұлпардай Қыздарбек те бусанып, рахат сезімге бөленген.
Атақты шешен, дуалы ауыз Тойымбек қария жөн сұрасқан.
– Қай баласың, қарағым?
– Төребайдың Қыздарбегімін. Кәрсөнмін.
Бұрынғының адамдары күйді ерекше қастерлеген. «Паһ, шіркін! Ішімізді бір ақтарып тастады-ау! Әбден ішқұса болып кетіп едік».
Сыртта иттің ұлығаны емес, адамша ыңырсығаны естілді. Жиналған жұрт: «Апырай-ай, күй сарыны ит екеш иттің де санасына жеткенін қарашы! Адамша күңіреніп, ыңырсуын!».
Ертеңіне жұрт жиналып, Қыздарбектің өнерін қызықтауға келген. Тойымбек қария: «Халайық, бүгінгі күй тартыс бөлекше болғалы тұр. Қыздарбек те үкілі домбыраның иесін бір көруге асық екен. Олай болса Еркешім мен Қыздарбектің күй жарысына кезек берейік», деді.
Қыздарбек: «Кешеден бері домбыраның иесін білмей, иелік етіппін. Бүгін жолымды қарындасқа бердім», деді.
Қыз сұқ саусағымен шекті аялай сипап өтіп, қоңыр әуен шығарды да, шынашағымен іле тартып, жорғалата жөнелді. Ә дегенде Қыздарбек күй сарынына бойлай алмай қалды. Әйтеуір бір таныс әуен тәрізді. Иә, кеше осы үйде тартып, кейін ұшығына жете алмай қалған мақамы. Қандай зеректік! Қалай ғана есіне сақтап қалған?! Күй өнерінің сайысы бойынша, бір-бір күйден асырмай, кезек жарысқан қыз бен жігіт өнер таластыра берген. Өзі білетін біраз күйдің басын қайырып тастаған. Еркештің қалысар түрі жоқ. Қыздарбек сасайын деді.
Содан «Уа, пірім!» деп ұстазы Итаяқтың құпия қалтарысы көп, сансыз тармақты «Он екі тармақ» зарына басқан. Қатпары қалың, мың бұралған күй жаралы жүректерді тілгілеп, аһ ұра өкіндірді. Бірде көк мұнар арманды аңсаса, бірде өлшеулі өмірдің өкінішке толы баянсыздығын алға тосады.
Бір кезде сорғалап барып күй де аяқталды. Тойекең ақсақалдың жанарына жас кілкіді. Кезегі келген қыз домбырасын іргеге сүйеп, үнсіз ғана тағзым еткен.
Қыздарбектің көзі ілінгені сол еді, бетін ыстық дем шарпыды. Содан соң маңдайына біреудің алақаны тиді. Денесі тітіркеніп, көзін ашып еді, кеудесіне төгіліп жатқан бұрымды көрді. Өзіне төніп тұрған ақ-қарасы айқын нұрлы жанарымен табысып, арбалып қалды. Құлағындағы сырғасы дірілдеп, күнәсіз жымиды. Түс көріп жатырмын ба деп ойлаған. Кірпіктерін жасқана жұмды. Көзін, бетін сипады. Жұмыр иегі дірілдеп, қасын еркелене қағып, жұмсақ үн қатқан: «Кешіріңіз, шарасыз жанның құр далбасасы ғой. Ешбір жанға селт етпеген көңілімді еліктей елеңдетіп кеттіңіз. Қыз ғұмыры қысқа, қайта айналып келер ме екен осы күнім?!».
Арада он жыл өткен. Қыздарбек осы ауылға қайта соққан. Әлі үйленбеген еді. Аңсары біреуді сағына іздегендей еді. Әбден қартайып, шөгіп қалған қадірлі Тойекең: «Базарлы шағыңды іздеп келдің бе? Ол алысқа кетті ғой», деп көкірегі қарс айырыла күрсінген.
Қыздарбектің көңілі құлазыды. Алыста, көңілінің терең түкпірінде жасырынып жатқан көмескі бір сырдың пернесін қозғап, мазасыз күйді бастан кешірді. Тұла бойын баянсыз тірліктің жалыны шарпып, жандырып барады.
Көкірегіне жиналған өкініш, мұң наласы тыншу бермей, күй болып сарнап төгіле жөнелді. Тыңдаушы барда, көкейден кетпес, жастық шақтың жоқтаушысындай болып «Сылқым қыз» күйі дүниеге келген еді.
Қыздарбек жүз шақты күй тартқан. Олардың ішінде: «Сылқым қыз», «Жұбаныш», «Терісқақпай», «Сылқылдақ», «Майда қосбасар» сияқты күйлері болған. Қазір осы мол мұраның он шақтысы ғана сақталған.
Қыздарбек күйшіден тікелей тәлім алып, күйшілік мектебінен еркін сусындағандар – Әбди, Сембек, Кенжеқара, Мақаш, Аққыз сияқты аты мәлім күйшілер.
Сары Тоқаның алдын көріп, үлкен өмірінен тағылым алған Қыздарбек Төребайұлының атамекені қазіргі Қарағанды облысының Шет ауданындағы Бұғылы, Тағылы, Қызылтау деп аталатын сілемді таулардың Ақтас, Шалтас қыстауы.
Сүйегі Арқарлы тауының алқымында жатыр.
Түсіпхан КҮЛМАҒАМБЕТ
Нұр-Сұлтан