• RUB:
    4.85
  • USD:
    498.34
  • EUR:
    519.72
Басты сайтқа өту
Саясат 16 Шілде, 2021

Саяси өмірдегі соны серпін

337 рет
көрсетілді

Қазақстан Республикасының Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев өзінің «Тәуелсіздік бәрі­нен қымбат» бағдарламалық мақа­ла­сын­да ауыл әкімдерін сайлау сала­сын­дағы саяси реформа халық пен өңір­лер­дегі жергілікті атқарушы органдардың өзек­ті мәселелерді бірлесіп шешуі үшін қа­жет екенін мәлімдеді. Еліміздің өкілеттік мер­зімі аяқталатын 730 ауыл әкімін сай­лау биылғы 25 шілдеге белгіленді.

Мемлекет басшысы «Мұны ел іргесін шайқалтпай, береке-бірлігін бұзбай, байыппен және біртіндеп іске асыруымыз керек. Бірақ реформаны соза беруге де болмайды. Билік халықтың алдындағы өз жауапкершілігін сезінгені жөн. Сол себепті біз ауыл және кент әкімдерін сайлауға көшеміз. Осы арқылы ең төменгі деңгейден бастап жергілікті өзін өзі басқару жүйесін нығайтамыз», деп атап өтті. Мемлекеттік басқаруды кезең-кезеңімен орта­лық­сыздандыру бағыты жергілікті өзін өзі басқару институттарын нығайтады.

Бұрын аудандық маңызы бар қалалардың, ауылдардың, кенттердің, ауылдық округтердің басшыларының кандидатурасын жоғары тұрған әкім ұсынып, ал жергілікті мәслихаттардың депутаттары оларға дауыс бере отырып, жанама әдіспен сайлап келді. Ауыл әкімдерін жанама сайлау жүйесі және олардың өкілеттіктерінің жеткіліксіздігі жергілікті аумақтардың өзекті мәселелері бойынша шешімдер қабылдауды шамадан тыс орталықтандыруға алып келді, дәрменсіздік, бастамашылдықтың жоқ­тығы, тіпті жергілікті билік органдарының нем­құрай­дылығы арта түсті. Мұның салдары жер­гілікті халықтың жоғары және тіпті респуб­ли­калық билік органдарына бүкіл аймақтың кішігірім мәселелерін шешу үшін жүйелі түрде өтініш білдіруіне әкелді.

Мемлекет басшысының 2020 жылғы 1 қыркүйектегі «Жаңа жағдайдағы Қазақстан: іс-қимыл кезеңі» Жолдауына сәйкес берілген ауыл әкімдерінің тікелей сайлауын енгізу туралы тапсырма еліміздің саяси өмірінің дамуына соны серпін берді. Нақты дербестік беру үшін өңірлерде белгілі бір құқықтар мен міндеттер, жеткілікті қаржы ресурстары болуға тиіс. 2022 жылдан бастап 2024 жылға дейін қаржылық тұрақтылықты жақсарту мақсатында жергілікті өзін өзі басқару органдарына бірыңғай жер салығы, жер учаскелерін пайдаланғаны үшін төлемақы, жер учаскелерін сатудан түсетін түсімдер, жер учаскелерін жалдау құқығын сатқаны үшін төлемақы, су ресурстарын пайдаланғаны үшін төлемақы, қызмет түрлерімен айналысу құқығы үшін лицензиялық алым, қызмет түрлерімен айналысуға арналған лицензияларды пайдаланғаны үшін төлемақы сияқты бірқатар салық пен төлем беріледі. Ауылдық округтердің өзін өзі қамтамасыз етуі орта есеппен 50%-ды (қазіргі уақытта – 13%) құрай­ды деп болжануда, бюджет қаражаты тек жер­гілікті аумақтардың мұқтаждарына ғана бағыт­талады.

Жаңа жағдайларда сайланған әкімдер сайлау алдындағы бағдарламаны іске асыру бойынша халыққа тікелей есеп береді. Сайланған әкімге дауыс берген тұрғындар да оған жан-жақты қолдау көрсетуге мүдделі болатынын атап өткен жөн. Ауыл әкімдерін сайлау ауылдық аумақтардағы азаматтардың саяси белсенділігін біртіндеп күшейтуге және барлық қажетті атқарушылық және заңнамалық өкілеттікті жергілікті билік органдарына беруге, сондай-ақ саяси бәсекелестік мәдениетін дамытуға мүмкіндік береді.

Тағайындаудың жетілмеген жүйесі және ауыл әкімдері нәтижелілігінің төмендігі заңды түрде ауылдық аумақтардың даму қарқынының баяулауы бойынша теріс факторлардың артуына алып келді. Бұған мысал ретінде жеке ауладағы малды ауылдарға жақын жайылымдармен қамтамасыз ету, суармалы ауыл шаруашылығы дақылдары алқаптарын сумен және мал азығымен қамтамасыз ету мәселелерін айтсақ болады. Ауыл әкімдері мен салалық органдар басшыларының проблемаларды шешуге ұзақ уақыт қатыспауы өнімділіктің төмендеуіне және мал өліміне әкелді. Жақында республикамыз­дың ауыл шаруашылығы саласы басшылығының ауы­суы ауылдық аумақтарды ұтымды пайда­лану бойынша неғұрлым салмақты аграрлық саясат­ты жүргізу қажеттігімен байланысты болды. Егер реформаларды сайланған әкімдер бастаған ауыл халқы белсенді қолдайтын болса, онда ол қысқа мерзімде оң нәтиже береді.

Ауыл экономикасының өсу резервтерінің бірі – осы уақытқа дейін тиісті деңгейде дамы­маған ауыл шаруашылығы кооперация­сы. Ауыл әкімдері өздерін қызмет көрсететін шенеуніктер ретінде ғана санамауы керек, олар жергілікті жер­лердегі кооперацияларға бастамашылық жасап, оларды басқарғаны жөн. Ауыл шаруа­шы­лығы шикізатын қайта өңдеу бойынша ұжым­дық өнеркәсіптік кәсіпорындарға, кооперативтерге біріккен жеке шаруашылықтар түрінде тауар шаруашылықтарын құру орнықты ауыл экономикасының берік іргетасын қалайды.

Сайлауды ұйымдастыру ісінде жергілікті ат­қарушы органдар, аумақтық сайлау комиссия­лары, үкіметтік емес ұйымдар мен саяси пар­тиялар сайлау заңнамасын қатаң сақтауға мүд­делі болуы керек екенін атап өткен жөн. Лоб­бис­тер тарапынан құқыққа қарсы іс-әре­кеттерге, жер­гілікті халықты руы мен ұлты­на қарай бөлу­ге жол бермеу керек, сөз байласу мен сыбайлас жемқорлық көріністерін түбірімен жою қажет. Барлық кандидат үшін тең жағдай жасау және жергілікті тұрғындар арасында ақпараттық-түсіндіру жұмыстарын белсенді жүргізу қажет.

Болашақта жергілікті өзін өзі басқару бо­йынша бірқатар нормативтік-құқықтық акт қабылданады, онда сайланған әкімдерге кең басқарушылық және шаруашылық өкілеттіктер беріледі. Сондықтан олар үшін Президент жанындағы Мемлекеттік басқару академиясы Ұлттық экономика министрлігі­мен бірлесіп, арнайы қайта даярлау бағдарлама­сын әзірледі, онда оларды жергілікті өзін өзі басқару, ком­муналдық меншікті басқару, мемлекеттік сатып алуды өткізу, ауылдық бюджетті жос­пар­лау және басқару, ауылдық бюджетке түсетін салық түсімдерін басқару сала­сын­дағы стратегиялық және нормативтік құжат­тар­мен таныстыру бойынша модульдер қарас­ты­рылған. Бұдан бөлек, оқыту аясында сайлан­ған әкімдер тиімді коммуникация жасай білу дағдысын, команданы басқару әдістерін, дағ­дарыстарды, тәуекелдерді және өзгерістерді басқару құралдарын меңгереді.

 

Ерлан ӘБІЛ,

Қазақстан Республикасы Президентінің жанындағы Мемлекеттік басқару академиясының ректоры