• RUB:
    4.74
  • USD:
    442.05
  • EUR:
    474.14
Басты сайтқа өту
Экономика 03 Ақпан, 2022

Стрестік активтер жыры: Мемлекет пен мүдделі топтар арасындағы тартыста кім жеңеді?

384 рет
көрсетілді

Президенттің айтқан сөздерін бажайласақ та, соңғы күндері болып жатқан өзгерістерге қарасақ та, қаржы нарығында көп ұзамай елеулі өзгерістер болатынын байқаймыз. Қаржы институттарының нарықта халықпен бетпе-бет қалатын күні де алыс емес секілді. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың банкирлерге мемлекет көмектеспеуі керек деген сөзі көп нәрсені меңзейді.

Президент пәрмені

«Жалпы көлемі 6,3 трлн тең­гені эко­но­микаға бағыттаған дағ­дарысқа қар­сы шараларды жүзеге асыру нәти­жесінде артық ақша массасы пайда болды. Бірақ бұл қаражат жетпей жатқан салалар да бар. Банктер, әсіресе ауылдық жерлерде шағын жобаларға қаржы салмайды» дей келе, ендігі кезекте микроқаржылық ұйым­дар әлеуетін көтеруге көңіл бөлу, Ұлттық банк пен Қар­жы нарығын реттеу және дамы­ту агенттігі бірлесе отырып ше­шім­дер пакетін даяр ету керегін тапсырды. Президенттің арнайылап тоқталған тағы бір мәселесі – стрестік активтер жайы.

«Стрестік активтер деңгейін төмен­дету бойынша жұмыс жүргізу үлкен ма­ңызға ие. Біз мемлекет банкирлерге кө­­мек­­теспеуі керек деген шешім қа­­был­­да­дық. Бұғатталған активтерді эко­­но­­ми­калық айналымға оралту керек, бірақ тек нарықтық негізде. Бұл үшін заңнамалық база қажет. Үкімет агент­тікпен бірлесе отырып жыл соңына дейін заң жобасын Парламентке енгізсін», деді Қ.Тоқаев.

Президент бұл мәселені биыл 21 қаңтарда тағы бір еске салып, стрестік активтердің цифрлы платформасы мен инфра­құры­лымын құруды, оны сатып алатын және сататын қосалқы нарық қалыптастыруды, оларды иелену үшін салық ынталандыруымен қоса жағдай жасауды тапсырды.

Шынайы картина қандай?

Стрестік активтер дегеніміз не? Бұл – төлеу мерзімі 90 және одан да көп күннен асып кет­кен несие қарыздары, қар­жы­лық жағдайдың нашарлауына байланысты қай­та құрылымдалған қа­рыз­­дар, банк­тердің стрестік актив­тер­ді бас­қаруды жүзеге асы­ратын еншілес ұйым­дары­ның балансындағы активтер, сондай-ақ өндіріп алын­ған мүлік. Қазір мұндай проб­лема­лық қаражат көлемі 2,5 трлн теңге деңгейінде.

Қарапайым халықтың тілі­мен айтар болсақ, бұл – «уытты» активтер. Эко­номист Қайыр­бек Арыстанбеков стрес­тік актив­тердің елімізде 2008 жыл­дан бас­тап қалыптасқанын, қар­жылық-өнеркәсіптік топтар мен транс­­ұлттық компаниялардың бір мүд­деге жұмыс істеуі соңында күрмеуі қиын осы проблемаға алып келгенін айтты.

– Бізде белгілі бір топтар коммер­­циялық банк пен ірі, орта кәсіп­орындарды бірдей бас­­қарады. Сосын өзіне қарас­ты банктен өзіне қарасты кәсіп­орынға несие береді. Екеуін де бір қожайын басқарған соң кәсіп­орын көп жағдайда несиесінен құтылмайды. Нәтижесінде, банк­тің шығыны, жұмыс істе­мей­тін активі көбейеді. Сондай шығын­дарды осы күнге дейін мем­лекет сатып алып келді (төлен­беген несиенің орнын толтыру, оны қайта құрылымдау, қайта қар­жыландыру үшін мемлекет банкке тағы да ақша береді – ред). Мем­лекет құрған стрестік актив­­тер қорына Ұлттық қордан, мем­лекеттік бюджеттен ақша бөлін­ді. 2014 жылдың өзінде 250 млрд теңге стресті активтерді сатып алуға жұм­салыпты, – дейді экономист.

 Агенттік не ұсынады?

Сарапшы сөзінен тамырын тым тереңге жіберген сыбай­лас­тық салдарынан мемлекеттің қанша қаржысы көкке ұшқанын, ауыр экономикалық соққы алғанымызды көруге болады. Болар іс болды, енді оны қа­лайда төмендеткен ләзім. Қаржы нары­ғын реттеу және дамыту агент­тігінің мәліметінше, бірқатар бастама заңда көрініс табады.

«Атап айтқанда, жеке инвес­тор­лар­дың қатысуы үшін стрестік активтерді сатып алушылардың тізімін кеңейту ұсы­нылады. Заң жобасында стрестік ак­тив­терді сенімді басқаруды жүзеге асы­­ратын сервистік компания­лар құру көз­делген. Қарыз алу­шылардың құқық­тарын қор­ғау үшін қарыз алушылар­мен өзара қарым-қатынас бойын­ша барлық қолданыстағы заң­на­малық шектеу жаңа инвес­тор­­лар мен сервистік компа­ния­ларға қолданылатын болады. Сонымен қатар заң жобасы банктерді өнді­рілген мүлікті экономикалық айна­лымға тартуға ынталандыруға бағыт­талған. Бұл үшін мұндай мүліктің банк­тердің балансында болуының 3 жыл­­­дық мерзімін белгілеу ұсыны­ла­­ды. Тағы бір басым міндет – стрес­тік актив­тер нарығына арнал­ған толы­қ­­қанды инфра­құры­лым қалып­­­тастыру. Бұл стрес­­тік актив­­тер­ді еркін сатып алу-сату үшін алаң құруды және нарық­қа қатысу­­шылар үшін ақпараттың ашық­­тығын қамтамасыз етуді қам­ти­­ды. Қазір­гі уақытта нарық­тың жеке ойыншы­лары стрестік актив­­терді сату бойынша жер­гі­лікті плат­формалар арқылы жұ­мыс іс­тейді», деп мәлімдейді агенттік.

Олардың хабарлауынша, құрылатын бірыңғай платформа сатушы мен инвестор арасындағы «ақпараттық асимметрияны» еңсеруге ықпал ететін және сатылатын стрестік активтер жөнінде жал­п­ыға қолжетімді ақпарат көзі бол­мақ. Платформа нарықтағы сұра­ныс пен ұсыныс арасындағы қазіргі баға алшақтығын азайту­ға және стрестік актив­терді са­тып алуға мүдделі инвес­тор­лар базасын кеңейтуге, стрестік ак­тив­терді сатып алу мен сатудың қайта­лама нарығын құруға мүмкіндік бермек.

«Бірінші кезекте, платформа жекелеген кредиттер мен активтер туралы ақпаратты, сондай-ақ бенчмаркинг мақсаттары үшін мәмілелер бағалары жөніндегі деректерді қоса алғанда, дерек­терді шоғырландырушы болуға тиіс. Сонымен қатар платформа транзакция процесін стандарттай алады. Бұл транзакция шығыстарының төмен­деуіне әкеліп, стрестік активтер нарығына әлеуетті инвес­тор­лардың кіруіне кедер­гілерді жою­ды қамтамасыз етеді. Агент­тік Ұлттық банкпен және Үкі­мет­пен бірлесіп, стрестік активтер­ді сатып алу және сату бойынша барлық мүд­делі инвестор мен проблемалық кредиттерді ұс­таушылар үшін ашық қол­же­тімділікті қамтамасыз ете­тін бірың­­ғай платформа құру мәселесін пысық­тайды», делінген хабарламада.

 Мүдделер қақтығысы

Бұл бір қарағанда қаржы сек­торы­ның әдеттегі мәселесі секіл­ді көрінуі мүмкін. Бірақ Мем­лекет басшысының кәсіпкер­лерге қарата Қазақстанда табылған табыс Қазақстанда жұмсалуы керек деуі стрестік активтер мәсе­ле­сінің тым тереңде екенін ұғындырады.

«Шетелдік инвестиция үшін күрес күшейіп тұрған қазіргі жағдайда біздің ішкі резервке арқа сүйеуімізге тура келеді. Әңгіме отандық компа­ния­лар­­дың қаражаты туралы болып отыр. Егер сіз келеше­гіңіз­ді Қазақ­стан­мен байланыс­тыр­саңыз, онда өз ақшаңызды біздің елге инвес­тициялауыңыз керек. Сіздің Қазақ­стан алдын­дағы әлеуметтік және саяси жауап­кершілігіңіз осыдан білінеді. «Осында ақша тауып, басқа жақта жұмсаймын» деген ұстанымға енді орын жоқ», деді Қ.Тоқаев бизнес өкілдерімен кездесуінде. 

Президенттің айтуынша, бұл тарап­тағы жұмыс екі бағытта жүргізіледі. Бірі – капиталды елге қайтару немесе капиталдың елге қайтуын ынталандыру. Екіншісі – қаржының офшорға кетуіне кедергілер қою.

«Мұндай механизм әлемнің көп елінде қолданылады, бізге де алға жылжу керек. Осы жұмыс­қа банк­терді қалай тарта­тыны­мыз­ды түсіну маңызды. Ақша нарық­тағы спекуляцияға емес, нақ­ты эко­­но­микаға кетуге тиіс. Біз­дің бан­кирлер «нақты бизнес-жо­ба­лар­ды несиелеу» дейтін өз­дері­нің ті­келей әрі басты функция­сын орын­дауды бастауы үшін қа­да­ға­лауда нені түзеген жөн? Әри­не, өте қиын мәселе, бірақ оны шеше­тін кез келді. Эконо­ми­ка­дағы тың өзгерістерді тежеп тұр­ған да бас­ты бөгет осы», деді Президент.

Талай жылғы сайранның да бір сұрауы болуы керек еді, Пре­зи­дент сол мәселені ашық қозға­ды. Бір оқпен екі қоян алудың ләззатына батқандардың ендігі ке­зекте мемлекет қаржы­сына мел­дектеп то­йып, шығын­далса сауық­тыр деп Ұлттық қорға тағы ала­қан жа­йып, арбаны да сындырмай, өгізді де өлтірмей жүре беруіне анық тосқауыл қойылуға тиіс.