Осы сұрақтың төңірегінен жауап іздеген Табиғи монополияларды реттеу агенттігінің төрағасы Нұрлан Алдабергенов облысқа жұмыс сапарымен келіп кетті. Тіпті, осы тақырыптағы туындаған мәселенің мәнісіне көз жеткізу үшін Екібастұздағы ГРЭС-1 электр стансасына да арнайы барды. Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық инфрақұрылымын жетілдіру, оның пайдалану шығындарын төмендету және қор үнемдеуші технологияларды енгізу туралы мәселелер жайлы Елбасы Жолдауында айтылып, осыған сай тапсырмалар жүктелгені белгілі.
Облыс тұрғындары электр қуатының тарифтері өскен сайын “мұржалары сорайған стансалар дәл қасымызда бола тұра, тұтыну құны қымбаттай беретіні қалай?” дегенді таңданыспен сұрап жатады. Ал, бұған жауап ретінде монополияларды реттеу агенттігінің жергілікті жердегі мамандары да қарап қалмайды, олар “өндірушілердің де жағдайымен санасыңыздар” дейді. Стансалардағы құрал-жабдықтардың ескіргендерін, оларды жаңа заман технологиясына көшірудің қаншама қаражат керек ететіндігін алға тартып келді. Жылу бағасының өсуі жөнінде сөз болғанда, биылғы қақаған қыстың алдағы жылдарға сабақ болары тағы бар. Қайта, аязды қыстан қысылмай әйтеуір аман-есен шықтық. Стансалар ешбір апатқа қалмай қалыпты жұмыс істеді. Ал, қазақ айтқандай, судың да сұрауы бар деген сөзге де мән беретін уақыт келді. Үнемдеу, тұтыну бағасы, тұтынушы, өндіруші, бағаны бақылау, жариялылық деген ұғымдар бір бүгін ғана аспаннан салбырап түсе қалған ұғымдар емес. Бұрын бәрі тегін секілді көрінгенімен біз оны тапшылық пен қымбатшылық келген кезде, монополист қожайындар билік жасай бастаған кезде ғана ұғынғандай болдық. Бұл күндері электр энергетикасы туралы заңға байланысты электр қуатын өндіретін стансалар бағаны Үкімет белгілеген мөлшерден асырмауы қажет делінеді. Яғни, электр қуатын өндіруші стансалар Үкімет бекіткен тарифтерге сай алдағы жеті жыл бойы бағаны үздіксіз көтеріп отыру құқығын алды. Сөйтіп, елімізде ұзақ мерзімді тарифтік саясат жүзеге асырыла бастады. Әр кәсіпорын электр қуатына бағаны енді өздері тағайындауға құқылы. Тарифтің жаңа түрлері өмірге енді. Мемлекет осы жаңа тәсілді ендіру арқылы стансаларды жабдықтау мен жаңғыртуды үстеме тарифтерден түскен пайда арқылы инвестициялық жобаларға жұмсауға міндеттеп отыр. Алайда аталған кәсіпорындар бөлінген қаражатты қаншалықты тиімді, мақсатты жұмсауда?.. Ақша қайда кетіп жатыр?...
Осыдан кеп түрлі сұрақтардың туындайтыны сөзсіз. Екібастұзда болған агенттік басшысы Нұрлан Алдабергенов пен облыс әкімі Бақытжан Сағынтаев жиынға қатысқан кәсіпорын басшыларынан қарапайым халық үшін осындай түсініксіз сұрақтар туындамас үшін ашықтық, жариялылық жолымен жұмыс жасауларын талап етті. Тариф бағалары биліктің бақылауында тұрғанын, қарапайым халықтың талап-тілегімен де санасу керектігін ескертті. Жалпы бекітілген шарт бойынша барлық стансалар 13 топқа жіктелді, осыған сәйкес әрқайсысының жеке тарифтері белгіленді. Бірінші топқа енген Екібастұз ГРЭС-1, ГРЭС-2 және Ақсу ГРЭС-інің тарифтері өткен жылы-3,6 теңге кВт/сағ мөлшерінде болса, биыл оның көлемі 4,66 теңге кВт./ сағатты құрап отыр. Ал, үшінші топқа енген облыс орталығындағы №2, №3 жылу электр стансалары үшін тарифтер сағатына 4,3 және 4,94 теңге болып бекітілді. Кәсіпорындардың инвестициялық жобаларының ішінде мысалы, “Павлодарэнерго” АҚ өткен жылы 3,257 млрд. теңгеге инвестициялық келісім жасады. Ресейден құрал-жабдықтар, генератор алынады. Биыл Екібастұз ГРЭС-1 стансасының №5-ші энергоблогында қалдықты жылына 14 мың тоннаға дейін азайтуға мүмкіндік беретін электр сүзгісін орнату жоспарлануда. Одан кейін қолданысқа №8 блок беріледі. Осы кезде стансаның электр энергиясын өндіру қуаттылығы 500 Мвт-ға артады. Бұл жұмыстардың барлығы да шекті тарифтер жүйесі негізінде жүзеге асырылады. Агенттіктің жүргізіп отырған саясатының бірі энергияны үнемдеу, осы мақсатпен елімізде электр энергиясына тәулік кезеңдері бойынша және тұтынушылардың тұтыну шамасына қарай белгіленген тарифтер енгізілген болатын. Дифференциалды тарифке көшу жайында тағы да нақты айтылды Монополияға қарсы агенттік жүргізген мониторинг нәтижесінде тұрғындар осы тарифке көшудің қажеттігін өздері айқындап беріпті. Жаңа дифференциалды тарифтің енгізілуіне орай еліміздің ірі қалаларында былтыр 1 млрд. теңгеден астам қаржы үнемделген көрінеді. Тиімділігі бар екені байқалды. Әлемдік тәжірибеде де бұл жүйені ірі орталықтарда қолдану көзделеді. Ал, біздің облыс болса, алғашқылардың бірі болып, дифференциалды тарифтің болуын қолдап, қолдануға көшті. Бұрын барлық тұтынушы бірдей деген түсінік болды. Қазіргі қолданысқа еніп отырған жаңа тарифтің ерекшелігі – пайдаланған энергияны жыл мезгіліне және тәулік мерзіміне байланысты есептейді. Яғни, жазда, қыста түнде және күндіз төлемақы әртүрлі болады. Ең арзаны түнде пайдаланатын қуат көзі. Бұл бір. Екіншіден, дифференциалды тарифті пайдалану барлық тұтынушыларға бірдей міндетті емес. Ал, жоғарыдағы айтылған кәсіпорындар үшін бұл – талап. Үшін-шіден, жаңа тариф қарапайым адамдарға тиімді болуы мүмкін. Бұл үшін көп арналы есептегіш құралдарын тұтынушы өз қаражатына орнатуы қажет. Сонымен дифференциалды тариф дегеніміз Үкіметтің энергия үнемдеуге бағыттаған шараларының бірі. Әдетте кешкілік уақытта бәріміз энергияны көп пайдаланамыз, ал, жаңа тариф бойынша кешқұрым пайдаланылған қуат көзінің ақысы да жоғары. Одан кейінгісі – кәдімгі қара суды үнемдеу мәселесі. Су мамандары елімізде су қоры азаюда деп дабыл қағуда. Шүмектен ағып тұратын су бізде арзан тұрады, құны жоқ. Ағыл-тегіл пайдаланатындар әлі де бар. Дегенмен де, біздер осыдан бес-алты жыл бұрын барлық көршілер пәтерлерімізге есептегіш құралдар орнаттық. Тиімді ме, тиімді. Бір айда мысалы біз ыстық су мен суық суың бар 320 теңге төлейміз, кейде төмен, кейде жоғары бес-он тиын қосылып келеді. Су бағасы арзан дегеннен шығады. Есептегіш құралдар тұрған соң, суды үнемдеуге, беталды пайдаланбауға үйрендік. Келген қонақтар да “есептегіш құралдарың бар ма еді?” деп артық-ауыс пайдаланбауды ескеріп жатады. Электр қуатын есептейтін мезгілдік және тәуліктік электронды есептегіштер орнаттық. Тиімді ме, тиімді. Бұл жаңалықтың мәнісін, қыр-сырын түсінбей жүрген пәтер иелері әлі де аз емес. Жаңалыққа үрке қарайды. Бұрын бәрі де тып-тыныш еді ғой дейді. Есептегіш құралдарды өздері келіп неге орнатып бермейді деген ескі көзқарас басым. Агенттік төрағасы Нұрлан Алдабергеновтің айтуынша, Еуропа елдерінде керісінше су бағасы қымбат, солардың тәжірибесіне сүйеніп, суға деген тарифті күрт өсіретін болсақ, сонда ғана, халық түсініп, үнемшілдікке барады. Ал, екіншісі, тұтыну мөлшеріне қарай сараланған тариф енгізу болып табылады. Біз осы екінші тәсілді таңдап отырмыз. Жақында бұл әдіске де дайындық жұмыстары басталады.
Ал, жыл соңына қарай табиғи монополияларды реттеу саласы бойынша заңнама талаптарына енгізілген өзгерістерге сай еліміздегі барлық табиғи монополия субьектілері инвестициялық тарифке көшпекші. Бұл электр қуатын тұтынушылар үшін тарифтің тұрақтылығын сақтап қалуға, активтерді дер кезінде модернизациялауға, инвестициялар тартудың есебінен қызметтің сапасын арттыруға жол ашады.
Фарида БЫҚАЙ, Павлодар.