Атам қазақ «ел іші – өнер кеніші» деп бекер айтпаған екен. Дәл осы тұрақты тіркестің растығына жуықта туған жерге барып, сол өлкеде өсіп-өнген ағайындармен болған әңгіме үстінде көз жеткізгендей болдық. Яғни ел аузынан небір қызықты оқиғалар естідік. Әсіресе тау жастанып, жазира жамылып, тұмса табиғаты бұзылмаған өлкеде өмір сүрген халық арасында небір таңғаларлық, тосын қызықты оқиғалар кездеседі екен. Оның дені қасқыр жайлы хикаялар. Соның бір шоғырын газет оқырманына ұсынып отырмыз.
Қасқыр жетелеген кемпір
Бұл оқиға ертеректе болған екен. Жайлаудан құлаған ел күзеулікке жамырай келіп қонып жатқан тұс. Бұрынырақ көшіп келген ауыл адамдары кейін келгендерді ерулікке шақырып мәре-сәре. Осындай бір қыдырыс кезінде жасы әудем жерге келіп қалған кейуана кемпір әдеттегідей Қаратұмсықтың арғы бетіндегі Жағалтөбені жастана қонған үлкен нағашыларына ерулеп баруға жолға шығады. Екі ара онша алыс емес, жаяуға етасым жер.
Еңкіш тартқан кейуана күзгі самал желпіген ақшытыра шылауышын желбіретіп, қолында көнетоз орамалға түйіп ұстаған бес-алты құрты мен жарты таба наны бар баяу адымдайды. Жарықтық кезінде Алтай-Қобдаға аты шыққан байдың қызы екен. Қазіргі күні мынау, яғни төңкерістен кейін төңкеріліп түскен көптің бірі. Әкеден қалған мыңғырған мал қазір үкіметтің мүлкі. Тек шешесі бейбақ байталау (кәмпеске) кезінде енесінен қалған жалпақтығы бес елі, сом күмістен құйылып, жиегіне жіңішке күміс жіппен сырмалы ою шекіткен, қалыңдығы пышақ сырты білезігін беріп кеткен. Оны кейуана көп жыл жан баласына көрсетпей сандыққа сақтап келген еді. Диірменнің тасындай шыр айналған дүние тағы бір төңкерілгенде, саясат жұмсарып, қарғыс алғысқа ауысты. Сөйтіп, кейуана апамыз сандықта жатқан сом білезікті жасқанбай тағып жүретін күнге де жетті.
Енді сүтпісірім жүрсе апамыз діттеген жеріне жетері хақ. Алдағы ұрымтал белегірден асса болды. Бұл жерді былайғы жұрт «Қасқырсоқпақ» дейді. Себебі артқы жақтағы қызыл тау Жаматыда бөрі ұялайды, олар күзде есейген күшіктерін ертіп осы соқпақпен ойға түседі.
Қызық болғанда апамызға ұялы қасқыр кездесе кеткені. Бұлар сел жырған терең жылғаға жығылып, үйелеп өлген кәрі сиырдың жемтігін жеп жатыпты. Жалғыз-жарым кәрі кейуананы көрген үйірдің арланы ақырын тайқып, күшіктерін бастап жылыстай берген көрінеді. Әлде қорықты, әлде солай жасауды құп көрді ме екен апамыз қолында қисық таяқ, қасқырларға қарай ақырып ұмтылыпты. Сол сәтте жемтікті қызғанған өлікшін қаншық қасқыр тұра ұмтылып, кейуананың қолын білегіне дейін қауып қалса керек. Қызық болғанда қасқырдың тісі сом білезікке тиіп, шақыр-шұқыр тістесіп тұрып қалмай ма. Сасып қалған апамыз қасқырдың тілін қызыл өңешімен қосып бүріп ала қойыпты. Әлде ерлік, әлде Құдайдың қуаты. Сөйтіп, жарықтық тілі тұтылып, өңеші шеңгелденген қаншық қасқырды жетелеп ауылға алып келіпті. Мына қызықты көрген нағашылар ауылының білекті жігіттері дереу кемпірдің жетегіндегі қасқырды сойылмен соғып алыпты.
Аю жарған қасқыр
Бұл оқиға да тым ертеректе, шамамен Шыңжан-Алтай бетіне қоныс тепкен қазақтар өрісін кеңейтіп, Қобда бетіне қоныстана бастаған тұс дейді үлкендер. Білтелі мылтығын асынған аңшы қазақ Өрмегейті асуының екі бетін кезек-кезек шолып аң аулайды екен. Бірде биік жартастың көлеңкесінде жусап жатқан бір топ тауешкіні көреді. Бұлардың біреуін атып алмаққа ық жағына шығып, аяқты мылтығын құрып қойып, жануарлардың өруін күтіп жатады. Сол екі ортада үлкен қоңыр аю жардың үстіне баспалап шығып, күректей тасты жусап жатқан тауешкілерге атады. Ешкілердің біріне тас дәл тиіп сеспей қатқан екен. Қалғаны дүр етіп үркіп жоқ болады. Аңшы Құдай берді деп аюды атуға ыңғайланады. Аю қобаңдап келіп, олжасын жәукемдей бастайды.
Аңшы асықпай белдігіне байлаған дәріқабын алып, оны оқшантайға құюға оқтала беріп, аюдың оңжағынан баспалап келе жатқан көкшулан қасқырды байқап қалады. Енді не болар екен? Қасқыр оқша атылып аюдың астынан зып етіп өте шыққандай болады. Аю арс етіп бауырынан өте шыққан қасқырды қауып түседі де, қорбаңдап бірдемелерді суырып әбігерге түседі.
Аздан соң қорбаңдаған аю тып-тыныш жер бауырлап жатып қалады. Не болып жатқанын көлденеңнен аңдып отырған аңшы түсіне қоймай, ақырын күтеді. Арада сүтпісірім өткенде мана аюдың астынан ағындап өте шыққан көкшулан асықпай келіп, аюдың олжасын жей бастайды. Аю тыпыр етпей үнсіз жатыр. Оған бір нәрсе болғанын аңғарған аңшы дереу қасқырды атып алып, жартастың түбіне келсе, аю өзінің ішек-қарнын суырып алған, өліп жатыр.
Сөйтсе, оқиға былай өрбіпті. Олжасын апыл-ғұпыл жәукемдеп жатқан аңқау аюдың сырын білетін кәнігі қасқыр оның астынан өткенде жұқа шабын жарып кеткен екен. Қасқырды қабам деп арс еткен аю өзінің шала жарылған ішек-қарнын өзі суырып алып, ақыры өліп тынған. Оның өлгенін күтіп тұрған айлалы қасқыр жетіп келіп, семіз тауешкінің етін жей бергенде оны аңшы атып түсірген.
Қасқыр алған сасықкүзен
Тағы бірде жалғыз аңшы иен далада келе жатып, құладүзде жайылып жатқан қалың суырды көреді. Суыр жүрген жерге қасқыр, қарсақ, сасықкүзен сияқты терісі бағалы жыртқыштар келері хақ. Осы түйсікпен аңшы атын сайдың ішіне доғарып тастап, өзі тастан тұрғызған қалқанның ығында жасырынып жатады.
Көп өтпей суырлардың аңқиттаған даусын естіп басын көтермей маңайын шолып қараса, қарсы беттен бір қасқыр суыр ұстау үшін бауырлай баспалап келе жатқанын көреді. «Қап, бәлем, қанды басыңды бері тарт», деп мылтығын кезей бастағаны сол еді, әлгі қасқыр ыршып-шоршып, өзінен-өзі жанталасып қарғи бастайды. Алыстан анық көрінбейді, қасқырдың алқымында бір нәрсе жабысып жүрген сияқты. Не болып жатқаны түсініксіз.
Бір заманда қарғып-қарғып болдырған қасқыр сылқ түсіп жатып қалады. Сол беті тұрмайды. Аңшы оқтаулы мылтығын кезей ұстап жақындап келсе, қасқыр өліп жатыр. Алқымы қанжоса. Тамағынан әлі қан ағып жатыр. Аңшы жан-жағына бажайлап қараса, анадай жерде шақар сасықкүзен отыр. Сонда барып аңшы оқиғаның мән-жайын түсінеді.
Яғни есі кетіп суырды баспалап келе жатқан аш қасқырды сасықкүзен көреді де, жеміме ортақ болмасын деп, білдірмей келіп оның тамағына жабыса кеткен. Оны есіл-дерті суыр болып келе жатқан қасқыр байқамай қалған. Сөйтіп, өткір тістерімен қасқырдың күретамырын орып жіберген. Қасқыр алған сасықкүзен ақыры аңшының оғынан құтылмаған көрінеді.
Қарға көмілген қасқыр
Ел жақта Қабылмұрат Қариұлы дейтін сыныптас досым бар. Мына әңгімені сол айтып берді. – Өткен екі мыңыншы жылдардың басы болатын, – дейді Қабаң дос. – Қараша айының басында табиғатты қорғау қызметкерлерімен бірге Ақсу-Сырғалы өлкесіне бардым. Менің міндетім – қар көп жауған жағдайда жол бұзатын техниканы басқару еді.
Расында, бұл өлкеге қар ерте түседі. Соған байланысты таудың суыр, тараққұйрық сияқты ұсақ аңдары ойдағы хайуандарға қарағанда ерте ұйқыға кетеді. Бұл өлкеде тауешкі мен арқардың үйірі мол. Табиғат қорғаушылар қыс түспей тұрып белгіленген нүктелерге кесек-кесек тұз тастап, қар қалың жауатын ойпаң жерге емес, биік-биік жалаңаш қыраттарға престелген шөп апарып тастайды.
Қабаң достың айтуына қарағанда, жұмысшылар ерте тұрып тұз бен шөбін арқалап тауға шығып кеткен. Тұрақта бір өзі қалған соң іргеде қаңтарулы тұрған қарда жүретін көлікті міне салып, күртік қарды жиектеп біраз жүріпті. Таудың ықтасын қолатында қонақтаған бір топ тауешкі мотордың үнінен үркіп өрлей бергені сол екен, бөктерден құлдай желген үш қасқыр тұра қалып, ішіндегі ірілеу бірін суағар жылғаға жиналған омбы қарды апыр-топыр қазып көміп тастайды да, қалған екеуі тауешкілерді екі жақтан қаумалап тықсыра-тықсыра дәл көмулі қасқырдың үстіне әкеліп тоғытады.
Осы сәтте қардың астында көмулі жатқан қасқыр қарғып тұрған үйірдің дәл ортасында орғып бара жатқан серкештің алқымын ала түсіп басып қалыпты. Бұл оқиғаны көзімен көрген досым «Егер бұл дүниені көзіммен көрмей біреуден естісем сенбес едім, қасқырдың мұндай ақылды боларын кім білген» деп басын шайқап, таңданып отырды.
Қасқыр соққан Кәсіп апай
Бұл оқиға Қобда аймағының тек қазақтар мекендейтін Қобда сұмыны жерінде болған екен. Жон жайлап, тау сағалап өскен халық даланың тағысы қасқырмен соқтығыспай жүруі некен-саяқ. Осындай күннің бірінде Кәсіп Бейісбайқызы дейтін апамыз түн ішінде қотанда дүркіреп қой үріккен соң жүгіріп далаға шығады. Ай сүттей жарық. Екі күн бұрын қыстауға көшіп келгендіктен отар қойды тас қораға қамамай сыртқа тастап қойған болатын.
Үйден атып шыққан апамыз бажайлап қараса, отар қойдың ортасында ит сияқты бір хайуанның жүргенін көзі шалады. Қасқыр дейін десе тұрқы кіші. Ал иттің қотанға түсіп қой үркіткенін бұрын-соңды көрмеген. Ойланып тұруға уақыт жоқ, апамыз жан-жағына қараса қолына іліп алар ештеме жоқ. Содан тұра ұмтылып ақшулан иттің артқы сирағынан шап еткізіп ұстай алып, сүйрей жөнеледі. Сүйреп келе жатып ойланды. Мына хайуан ит емес. Ит болса қыңсылар еді. Тегі күшік қасқыр болса керек...
Көңіліне күдік кірген Кәсіп апамыз қасқырдың сирағын тастай беріп, қақ шекеден құлақтайды. Қасқыр бұлқынған сайын бас терісі бұлғақтап күш беретін түрі жоқ. Бір кезде арпалысқан қасқыр кірш еткізіп алақанын тістеп алады. Оған қарайтын уақыт қайда. Айқасып жүріп үйде жатқан күйеуіне «Тез, тесені әкел!» деп айғайлайды. Ойында ештеңе жоқ үйден шыққан күйеуі кеше ғана қойдың қиын ойған темір тесені іздеп кетіп барады. «Тез тесені әкел!». «Не болды?».
– Көрмей тұрсың ба, бейбақ, қасқыр құлақтап жатырмын, – деп астына басып алып, тыпыр еткізбей ұстап отырған қасқырды көрсетеді. Енді момын күйеу сасқалақтасын. Тесені алып жетеді.
– Ұр, тұмсықтан! Сасқан күйеуі тесемен қасқырдың тұмсығын емес, әйелінің қанжоса қолын періп кетеді.
– Өй, қара басқыр, мені емес қасқырды ұр! Содан не керек тесемен соққылап жүріп, қасқырды естен тандырады. Қасқыр өлді. Бірақ апамыздың қасқырдың құлағында қарысып қалған қолы жазылмайды. Зорға дегенде қарысқан қолын босатып, «үһ» деп көршісі Оразбайға «тез жетсін» деп адам жібереді.
Сол екі ортада қойлар тағы да дүр етіп үркеді. Қараса, әлгі өлген қасқыр сүйегін сүйретіп, жер бауырлап жылжып барады екен. Әбден ашуланған Кәсіп апамыз үйден соғым соятын ағаш сапты пышағын алып шығып, ақшуланның қарнын жарып тастап барып тынышталады. Таң жарығымен шауып жеткен Оразбай оташы дереу қасқырдың өті мен бауырын араластырып, бөрінің тісі тиген жерлерге жағып шығады да, сыртынан қасқырдың шарбы майымен орап тастайды. Аз күнде апамыздың жарасы жазылып, ел ішінде «Қасқыр соққан Кәсіп» атанып кеткен екен. Осында келген соң Кәсіп апамызды білетіндерден сұрастырып едім, жарықтық дүниеден өтіп кетіпті. Өзінен тараған ұрпақтары Қарағанды облысы, Ақтау-Теміртау маңында тұрады екен.
Таяқты қасқыр
Ал мына оқиғаны айтып берген адам – Шынай Рахметұлы дейтін танымал өлкетанушы ағамыз. – Бірде, – дейді Шықаң, – Сайыр тауына аң қарауға шыққан аңшылар қатар жұптасып, бірін-бірі қолтықтап қашып бара жатқан үш қасқырды көреді. Аңшылар аң-таң. Қасқыр деген хайуан бірінің артынан бірі тізбектеліп жүруші еді, мыналардың әрекеті қызық екен. Жүрістері де өнімсіз бе қалай...
Содан аңдыған алмай қоймас дегендей, қолтықтасқан қасқырлардың ізіне түскен кәнігі аңшылар келесі белестен күтіп жатып ең ірісін қарауылға алады. Оқ дәл қос өкпеден тиген арлан сеспей қатады. Мына қызыққа қараңыз, қалған екі қасқырдың бірі жосып береді де, екіншісі тыпыр етпей жатып қалады. Тәжірибелі аңшылар аттарын жақын маңға тұсап қойып, оқтаулы мылтықтарын кезіп жақындап келсе, үлкен қасқыр өліп қалыпты, ал жер бауырлап қаша алмай қалған қасқырдың алдыңғы екі аяғы жоқ екен. Бейбақ жер бауырлап жатып қалған артқы екі аяғын шондайына дейін көтеріп, тыпыр-тыпыр етеді.
Мұндай тосын оқиғаға тап болған аңшылар анықтап қараса бұл хайуан күшік кезінде қақпанға түсіп, содан алдыңғы екі аяғын қиып құтылған сияқты. Содан бері екі аяқтап күн көрген. Ұяластары мұны далаға тастап кетпей, алдыңғы екі қолтығына көлденең ағашқа жүгіртіп, оның екі басын екі қасқыр аузымен тістеп алып, үшеуі қатарласа қашады екен. Шамамен осылай 7-8 жыл өмір сүрген сияқты.
Екі көзі қанталап кеудесімен жер жастанып жатқан қасқырды аңшылар атып алып қараса, көлденең таяқ ағаш тіпті жүніне оралып, қолтық етімен тұтаса бітіп кеткен екен. Осылай таяқты қасқырды атап алған аңшылар бұл хайуанның әрекетіне тамсана таңданып, ел-жұртқа көргендерін айтып жүріпті.
Ақтөс қара қасқыр
Менің туған ауылымның батыс жағында оншалық алыс емес Доланқара (Жылықара) деген тау бар. Бала кезден білемін, таудың күн беті қыстың өзінде шуақ тартып тұрады. Сол себепті де, осылай аталған болуы керек. Дәл таудың бөктерінде менен бірнеше жас кіші Қуаныш дейтін азаматтың қыстауы орналасқан.
– Осыдан оншақты жыл бұрын, – дейді Қуекең. – Қайдан келгені белгісіз ақтөс қара қасқыр пайда болды. Өздері тым әккі, маңайдағы тайынша-торпақтан түк қоймады. Бұрын мұндай ақтөс қара қасқыр көрмеген ел аң-таң. Біреулер бұлар қасқыр емес, жабайы ит шығар дейді. Қысқасы, нақты жіп таға алмай қиналады. Содан Бердіхан деген аңшы қақпан құрып қасқырдың бірін қолға түсірді. Кәдімгі қасқыр. Екіншісін, аңшы Жәнібек атып алды. Бұл жігіттер қасқырдың қара терісіне қызыққан сияқты.
Кешікпей бұл қара қасқырлардың да сыры ашылыпты. Жаңағы Долан таудың теріскейіне қыстау салған Кеңшілік деген қойшының атақты қасқыр алатын «құтпан» атты ақтөс қара иті бар еді. Осы ит екі жылдың алдында жоғалып кеткен болатын. Кеңшілік қария тап бір атан түйесі жоғалғандай қайғырған екен.
Артынан анықталғандай құтпан Қатубелдің жонында ылыққан қасқырлармен бірге жүргенін мал отарлатып барған қойшылар көрген екен. Қысқасы, батыл төбетті үйіккен ұрғашы қасқыр ертіп кеткен екен. Ақыры ана ақтөс қара қасқырлар құтпанның күшігі болып шықты.