• RUB:
    5.01
  • USD:
    523.58
  • EUR:
    549.71
Басты сайтқа өту
Тарих 18 Сәуір, 2023

Оразбайдың немересі

6972 рет
көрсетілді

Иісі қазақтың санасында «Абай­ды­ сабаған» деген аңызбен қалған Ораз­бай Аққұлұлының немересі кім­ болғанын бұл күні біреу білсе, біреу­ білмес. «Бірінші Құдайыма, екін­ші Шұнайыма сенемін» деп үш мың­ жылқысы өрісінде жусаған жо­март Оразбайды ұлы жазушы­ Мұх­тар Әуезов өзінің «Абай жолы» эпо­­пея­сында: – Асқан екен Құнан­бай баласы. Тіпті мұндай қорлық­ты­ Құнанбай да көрсеткен жоқ. Тегі­, біздің өзіміз бұларды бұзып бол­ған екенбіз. Құдайын ұмытқан екен­ мына Құнанбайлар. Тап осы жолы­ тұяқ серіппесек, бәрімізді де ата­ның аруағы атсын! Ит болайық, енді­ қыбырламасақ! – деп Оразбай жал­ғыз көзін жалтылдатып, айнала­ қарап, қанын ішіне тартып сөйледі, деп суреттейді. Сонымен бірге ел аузында да Оразбай туралы аңызға бергісіз әңгімелер өте көп айтылады.

Ал осындай текті әулеттен шық­­қан, ұлылардың ұрпағы бол­ған­ Абдулманап Медеуұлы Оразбай да те­гін­ адам емес. Оның әкесі Ме­деу мек­теп ашып, бала оқыт­қан қа­зақ даласындағы зия­лы­лар­дың­ бірі болыпты. Тіпті оның Алаш­ қайраткерлерімен қарым-қаты­насы да жақсы болғаны шын­дық. Осындай текті атаның, білім­ді­ әкенің тұяғы Абдулманап еліміздегі археология ғылымының да­му­ына айрықша үлес қосқан ғалым еді.

Алматы қаласы Орталық мем­ле­­­кеттік архивінде Аб­дулманап Ораз­­баев­тың қолжазбалары мен су­­рет­­­­тері сақтаулы тұр. Саналы ғұ­мы­рын ғылымға арна­ған ол 1922 жылы 20 шілдеде бұрынғы Се­мей облы­сы Абай ауданы Шұ­най бекетінде өмір есігін аш­­қан.­ Ғалымның бала кезінде хат­ тануына Абайдың немересі Ақила көмектескен екен. Се­бебі ол­ Абдулманаптың үл­кен­ ағасы Сәниязға тұрмысқа шық­­­қан еді. Абдулманап 1940 жы­лы С.М.Киров атын­дағы Қазақ мем­лекеттік университетінің тарих­­­ факультетіне оқуға түседі. Оқуы­ сұрапыл соғыс­қа­ тұспа-тұс кел­­ген ол арада екі жыл өткен соң­ Омбы­дағы Фрунзе атындағы әс­ке­ри училищеге ба­рады. 1942 жы­лы­ тамыз айында училищені бітіріп, 45-ші Шорс­­ атқыштар дивизиясының құра­мында қызмет өтей­ді. 1948 жылы­ Қазақ мемлекеттік уни­вер­си­тетінен Ленинград мем­ле­кеттік университетіне ауысып, та­рих­­ факультетінің археология бөлі­міне­ ауысады.

Ол тас, қола дәуірінен бастап,­ Түркі қағанаты дәуіріне дейін­гі­ және орта ғасырлардағы ша­һар­­­ларды зер сала зерттеп, Ақтөбе өңірі мен Баласағұн қала­­сының ежелгі қонысында қаз­ба жұмыстарын жүргізді. «Отандық тари­хы­­мызды зерттеуге, отандық архео­логия мен этнологияның дамуы­на Абдулманап Оразбаев зор­ үлес қосты», дейді тарих ғылым­да­рының докторы, профессор Аманжол Боранбайұлы.

Абдулманаптың әкесі Ме­деу­­ өз еліне, айналасына сыйлы адам бол­ған­дықтан, кезінде ұлт ұстазы Ах­мет­ Байтұрсынұлы оның үйіне түс­те­ніп­ті деген деректер де кездеседі. Соны­мен бірге Мұхтар Әуезовтің кеңе­сі­мен өкпе дертіне шалдыққан Сұлтан­махмұттың Медеудің ұлы Санияз­дікіне барып жайғасып, қымыз­ ішіп емделгені де тарихи шын­дық. Ал Медеу мен Абайдың ұлы­ Турағұлдың жақын құда бол­ға­ны өз алдына бөлек әңгіме.

Үйінен ұлылар үзіл­меген, жастайынан жақсыны көріп өскен Абдулманап қазақтан шық­қан алғашқы археологтердің бірі­ болатын. Ал Медеудің тағы­ бір ұлы Қабыш медицина ғылым­да­ры­ның­ кандидаты болып, А.Н.Сыз­ға­нов­тың жетекшілігімен бас­па ауруын­ емдеуге байланысты құ­рыл­­­ған экспедицияға қатысады. Өкі­нішке қарай, небәрі қырық жа­сын­да өмірден озған. Медеудің Біләл, Мәукіл деген ұлдары да білім­ді азамат болып өседі.

Зерттеуші Еркін Рахметуллин «Ойран­далған Оразбай отбасы» атты­ мақаласында Молдабек Жан­бо­латұлының «Тобықты-Шың­ғыстау шежіресіне» сілтеме беріп,­ мынадай деректерден үзінді келті­ре­ді: «Абай кемеліне келіп, ақылы мен абыройы бар қазаққа мәшһүр кезін­де Жетісудың жалайыр елінде жұрт­ «Жәмеңке аға» деп атап кет­кен Жәлменде дейтін абырой­лы­ қария болыпты. Жәмеңке қар­тайған шағында «арманым, Семей­ еліндегі Құнанбайұлы Абай ақын­ды­ көргім келеді. Ол кісі «Ұят кім­де болса – иман сонда» депті. Ұят­ дегеніміз адамгершілік болса, адам­гер­шіліктің бар сипатын Абай деп біле­мін» деп, ұлдарын ертіп Шыңғыстауға жол тартыпты.

Алыстан арнайы келген­ құр­мет­ті­­ мейманына Абай жеке үй тігіп, ерек­­ше құрмет көрсетіпті. Абай елін­­де бір ай жатқан Жәмеңкеге Абай­­ қайтарында: «Аға, бұйымтай ай­­тып, қалағаныңызды алыңыз» де­­ген­­де, Жәмеңке: «Қамысқұлақ атың­­ды бер» деген екен. «Қайсы қамыс­­құлақ атты айтасыз?» деген­де­ Жәмеңке «Шоқпардай кекілі бар­ қамысқұлақ» деп бас­талатын Абай­д­ың әйгілі «Аттың сыны» деп атала­тын­ өлеңін түгелдей жатқа айтып шығыпты.

Абайдың өз қолында, Құнанбай әуле­­­ті­нің жыл­қы­ларында дәл осы­­­ өлеңде айтылатын сәйгүлік табыл­­­­мағандықтан, қонағын тағы бір­ жұма аялдатып­, бес болыс Тобық­ты еліне жіберіп, өлеңдегі сын­ға­ сая­тын ат іздетіпті. Одан да шық­паған соң, өзімен араз, тоғыз мың­ жылқысы бар Оразбайға: «Ел на­мысы – ер намысы болғанда, ер­ намысы – ел намысы болмай­ ма­ екен? Өзім міну үшін емес, Тобық­ты­ның қонағына сыйлау үшін сұра­тып отырмын. Оразекең бір та­йын аямасын» деген сәлеммен кісі­ жіберіпті.

Сәлемді естіген Оразбай: «Аға­йын­ ащы, мал тұщы­ десем, мен Ораз­бай боламын ба? Жаттан сағы сын­­ба­сын» деп, өңкей сәйгүлік бөлек­ бағылатын бес қос­ жылқы үйір­лерін аралатып жүріп үш ат ұста­тып­ты.­ «Абайға айт, қонағы үшеу­ екен, осы үш атты да бер­сін. Өзі­не қарсы болсам да, ақылы мен ажа­рына қар­сы емеспін», – депті. Үш­ аттың біреуін көріп тұ­рып­ Жә­мең­ке: «Мынау нақ сол өлеңде айты­латын ат екен»­ деп ризалығын біл­ді­­ріпті. Міне, Оразбайдың тек­­ті­­лі­гі, жомарттығы.

Қазақ ғылымында кенжелеп қал­ған салаға ­Аб­­­­­­­­дул­­­манап Медеу­­­­ұлының тың ізде­ністері мен жаз­­ған­ еңбектері соны­ серпін әкелді. Соның нәти­­же­­сін­де ол 1957 жыл­­­­дан бастап Орта­лық Қазақ­стан архео­­логиялық экс­пе­­­­дициясында академик Әлкей­­ Мар­­­­ғұланның орын­басары­ болып­ қызмет атқа­рады.­ 1958 жылы­ А.М.Оразбаев «Қола дәуірін­де­гі­ Сол­түстік Қазақстан» тақы­­ры­бында археолог-ға­лым­­ М.П.Гряз­новтың жетек­шілігімен кан­ди­дат­тық­­­ диссертациясын сәтті­­ қор­ғайды. 1967 жылы ол «Орта­­лық Қазақстанның ерте­дегі мәде­­ниеті» атты­ монографиясы­ үшін Ш.Уәлиханов атындағы сый­­­лық­­тың­­ лауреаты ата­ғын­ иеленді. 1971 жылы шіл­де­ айында Тарих, ар­хео­­­­ло­гия және этнография­ инс­­­ти­­­­тутынан Қазақ КСР ҒА прези­ди­­у­­мының қау­лы­сымен С.М.Ки­ров­­­­­ атындағы Қазақ мемлекеттік уни­верситетінің қай­­та­дан құрылған Археология және­ этнография кафедрасының меңгерушісі болып таға­­йын­далады. Ғалым 1997 жылы өмірден өткен.

Әке көрген ұлдың ұлты үшін істеген еңбектері бұл күндері тарих бетіне жазылып қалды. Оның қазақ­ ғылымына қосқан үлесі шаң басқан архивтерден­ емес,­ ғылым үшін ізденген ұрпақтың санасынан табыл­са екен дейміз.