Заманында өткен тарихтың өнегесін ұққысы, сырға бөккен көмбесін ақтарғысы келген, әрқилы пікірдің аражігін ажыратып, ақиқатын іздеген адам Өзібек ақсақалға жолығар еді. Өзгенің шежіресін жинаған Өзібек атаның өз шежіресі туралы бір ауыз сөз айта кетелікші. Мынау жарық дүниеге 1908 жылы тоғыз қыздан кейін жарық дүниеге шыр етіп келген шекесі торсықтай ұлға ауылдың аузы дуалы ақсақалы Имекен ата азан шақырып Өзібек деп ат қойыпты. Ілкі замандағы әділдігімен аты шыққан Өзібек ханға тартсын деген болуы керек.
Асылында қазақ ырымшыл халық қой, Өзекең хан болмағанымен, хандай қадірлі болғаны шындық. Тағдыр талай сынаған, әйтсе де жаратылысынан рухы биік Өзекең сынбапты. Төрт жасында отбасындағы төрт бала мен әкесі шешек ауруынан қайтыс болған. Қандай ғаламат соққы. Кейін өзі «маған тиесілі дерт әкеме тиіп, мен аман қалыппын» деп айтып отырады екен. Анасы Рабиға әкесі Елеместің екінші әйелі. Тоқсан жеті жасында өмірден өткен. Елге әділдігімен аты шыққан Ахмет қажының ұрпағы. Бір айта кетерлігі, Елемес әкейдің алғашқы жары да Ахмет қажының ұрпағы, есімі – Зәуре. Одан үш ұл – Оразбек, Молдабек, Оспан туады. Зәуре шешей қайтыс болған соң қайын жұрты Елемес атаға балдызы Рабиғаны қосады. Әжеміздің тұңғышы Жұбаныш – ел ағасы, Социалистік Еңбек ері Баян Жанғаловтың анасы. Ең кішісі ақыл-парасатымен, кісілігімен ел есінде қалған Өзібек.
Отбасына түскен ауыртпалық Өзібек атаны ерте ширатқан. Қабырғасы қатып, буыны бекімей жатып еңбекке араласқан. Көнекөз қариялардың айтуына қарағанда, бала кезінен аттың құлағында ойнап өсіпті. Жаратылысынан денесі ірі, ересен қарулы болған. Төте жазумен сауат ашады. Кейін ұжымдастыру кезінде латынша оқыған, одан әрі жаңа заманның жосығымен білім алған. Қырдағы қараңғылықты жою мақсатында ұйымдастырылған қызыл отаудың жұмысына белсене араласып, үйірмелердің ісіне үйіріліп, киелі сахнада да өнер көрсеткен.
Ауылдастарымен сыр-сұхбат құрып отырып, жарты ғасыр бұрынғы дүниелерді есіне алғанда, пәленше айдың, түгенше күні деп дәл айтып отырады екен. Мәселе тіпті жадында ғана емес, еменнің иір біткен бұтағындай мықтылығында. 1932 жылы ауылда бригадир болған. Ел ішін ақсүйек аштық жайлаған уақыт. Мал қырылған. Адам да соған тақау. Бір уыс масақ тергендер айып арқалап сотталып жатыр. Қайткен күнде де елді аман сақтау керек. Ауылдың малын елге таратып беріп, талғажау етуден басқа амал жоқ. Сол әрекеті үшін айып арқалайтынын, сотталатынын білмеді емес, білді. Бәлкім «еркек тоқты құрбандық» деп ел үшін өз жанын садаға еткісі келген шығар. Ұзын құлақтан тараған әңгіме жоғарыға жеткен. Елін ойлаған Өзібек ақсақал төрт жылға сотталып, Қарағанды лагеріне айдалады. Немересі Ғаділдің естелігіне қарағанда, Өзекеңнің өз аузынан өрбіген сыр мынадай. Сотталып, айдауда жүргендерге жұмыс жоспары бекітіледі екен. Жоспарды асыра орындасаң, берілетін азық-түлік көлемі өседі, ал орындалмай қалса ажал шіркін тоюды, аяуды білмейтін аранын аша бермек. Онсыз да сіңіріне ілініп әзер жүрген адам тойып ас ішпегеннен кейін әлсірей береді емес пе? Әлсіреген адам жоспарды орындай алушы ма еді. Лагерьде жазатайым аяғынан жараланады. Қатердің төнгенін естіген немере ағасы Райымбек Қызылжардың прокурорымен келісіп, екі жылдан кейін ажал шеңгелінен аман алып қалады.
Ел басына күн туған Екінші дүниежүзілік соғыс кезінде әскерге аттанған. Дивизия Қиыр Шығыста болады. Кейін майдан даласына тоғытылады. Қанқасап майданда Өзекең пулеметшінің көмекшісі қызметін атқарады. Өз айтуына қарағанда, қару тапшы. Командирлер майдан даласынан өздерің тауып аласыңдар дейді екен. Өзекеңнің ересен қарулы болғандығын айттық. Бойы шамамен екі метрге жуық, 54 килолық Максим пулеметін бұйым құрлы көрмей арқалап жүреді екен. Пулеметке ұңғылын, оқ-дәрі салған қорапшаны қоссаңыз, жауынгердің иығына түскен жүк аз емес. 1942 жылы майдан даласында контузия алады. Ес-түссіз қалпында тұтқынға түседі. Өз айтуына қарағанда, есін бір жинаса, немістер жусап қалған адамдардың арасынан кеудесінде жаны барларын іздеп, қарап жүр дейді.
1945 жылы лагерьдегі тұтқындарды Америка әскерлері босатады. Алдарында екі жол тұр. Бірі кеңес одағына қайтып, сотталу, екіншісі беймәлім әлем Америкаға аттану. Жар басында, қос қақпаның ортасында тығырықтан шығар жол таппай жанталасқан Өзекең «сотталсам сотталайын, анамды бір көріп барып өлсем арманым жоқ» деп кеңес жағына өтеді. Іріктеу лагерінде НКВД-ның сүзгісінен кейін Донбаста қираған шаруашылықты қалпына келтіруге ат салысып, елге 1946 жылы оралған.
Ол тұста майдан даласындағы қирап қалған шаруашылықты қалпына келтіру үшін тегін жұмыс күші керек еді. Сондықтан тұтқында болғандарды екінші рет соттау басталады. Сол бір кәтепті қара нарға жүк болатын, адам төзгісіз жайды Өзекең былай баяндайды екен. Ұрған жоқ, соққан жоқ, тек ұйқы бермеді. Адамның жүйкесін жегідей жеп, тоздыратын ұйқы екен ғой. Тергеушілер бір-бірімен ауысып отырады. Тәулік бойы көз ілмейміз. Бір жолы тергеуші қазақ жігіті: «Аға, сіз енді бұл жерден шықпайсыз. Сізге ғана айтайын, бізге берілген жоспар бар, одан да мына қағаздарға қол қойсаңыз, тезірек бұл азаптан құтылып, лагерьге жіберілесіз» дейді. Әлденеше түн ұйқы көрмеген адамда ес бола ма, тергеушінің ұсынған қағаздарына қол қоя берсе керек. Айып арқалаған Өзекеңе сот үкімі шыққан. Аттай 25 жыл. Бұрынғының тілімен айтқанда, бір адамның ғұмырына пара-пар уақыт. Азабын қосқанда. Лагерьге жеткеннен кейін ісі қайта қаралған. Айыбының жоқ екендігіне көздері жетсе керек, он жылға қысқартыпты. Тағы да немересі Ғаділдің естелігіне жүгінейік: «Мен өзім тоқсаныншы жылдары Кемерова облысында вахтада жұмыс істедім. Сонда атам айтып отырушы еді «қарағым, мен сол жерде лагерьде болдым ғой, Томь және Уса деген өзен бар» деп. Шынында да осы екі өзеннің қосылған тұсында Томьусинск поселкасы бар екен. Аталарым қисапсыз азап шеккен жер. Кузбасс ең бай көмір қоры бар жер. Атамның айтуына қарағанда, Кемеровадан жаяу айдаған. Кейін Омбыдағы мұнай өңдеу зауытының құрылысын салуға қатысқан. 1956 жылы ғана елге оралған. Кемеровадағы азап лагерінде жүргенде орын алған оқиға туралы айта кетелік. Лагерь басшысының жүген-құрық тимеген асау аты болыпты. Қолға ұстатпайды екен. Лагерь басшысы тұтқындардан шеп құрып, атама «сен жылқы баққан жұрттың ұрпағысың ғой, мынау атты ұстап бер» деп бұйырады. Атам құрық салмай-ақ, жер тарпып тұрған асау атты құрығынан ұстап құлатып, құлағынан басып тұқыртып отырып жүгендейді. Әлгі ғажап көрініске үш мыңнан астам тұтқын мен айдауылдар қайран қалып қарап тұрса керек. Сол сәттен бастап ересен күштің иесі Өзібек ата лагерь ішінде кәдімгідей беделді тұтқынға айналады. Бұған дейін тізесі батқандардың кейбіреуі дастарқан жайып, құрмет көрсетеді.
Өзекең майдан даласынан келгеннен кейін сотталуына себепші болған ел ішіндегі кейбір ағайындар екен. Жау алыстан келмеген, жақыннан. Өз ағайыны, өз туысы. Бар жай бізге белгілі болғанымен, атын атап, түстеп көрсетуді артық санадық. Кейінгі ұрпағының жазығы жоқ қой. Ал Өзекеңнің өзі кешіріммен қараған. «Заман солай болды ғой» дейді екен жарықтық. Мені көрсетпесе, өздері сотталып кетуі мүмкін екен. Қазақта «алдыңа келсе әкеңнің құнын кеш» дейтін сөз бар емес пе, кешірдім деген екен. Арада жылдар өтіп, әлгі нақақтан нақақ жала жапқандар өз ажалымен өмірден өткенде жаназаларын шығарыпты. Қайтпас сапарға аттанып бара жатқандардың жаназасында тіршілікте біліп істеген, білмей істеген қателері болса кешіріңдер дейтін сөз бар емес пе? Өзекең де білмей емес, біліп істеген күнәларын кешірген. Бәлкім, ғасырдан астам ғұмыр кешуі де жүрегінде кек сақтамағандықтан шығар.
Өзекең адам көкірегіндегі адамгершіліктің шуағын жаққан шамшырақ – асыл дінімізді насихаттаған адам. Кеңес Одағының батыры, академик жазушы Мәлік Ғабдуллиннің туған ауылы Қойсалғандағы ескі мектеп үйін өзінің кіндік қаны тамған Игілік ауылына көшіріп, мешіт салған. Ауылдастарына пенде ғұмырда пешенеге жазылған қиындықты көтере біліңдер, ол да Алланың сынағы деп уағыз айтады екен. Түкке тұрмайтын қателік үшін жауласпай сабырлы болыңдар деп елдің ынтымақ-бірлігін қатты қадағалаған. Ел ішінде тұрмысы нашар адам болса, тарығып қалмасын деп жанашырлық көрсетіп отырған. Жомарттығы, ағайынға бауырмалылығы, қолының ашықтығы кейінгіге аңыз болып қалған. Бір күнде тоғыз рет қазан көтеріпті дейтін аңызға бергісіз әңгіме айтылатұғын.
Қоныстас отырған алты ауылдың ақсақалдары көгеріп көктем шыққанда, көненің көзі, асылдың сынығы Өзібек ақсақалға келіп сәлем беріп, ауыл-елдің амандығын біліп тұруды парыз санаған. Бұл да бауырмалдықтың, жанашырлықтың жан жадыратар бір көрінісі. Өзібек атаның жұбайы Қайыр Қазкенқызы әжеміз алдынан жұмыс үркіп отыратын қайратты адам болған екен. Таудан түйенің беліндей тастарды омалата құлатып мал қораларын салған. Бар тіршілікке араласқан. Маңдайдан терін сыпырып жүріп аптал азаматтардың ғана қолынан келетін шаруаны тындырған. Ауылдағы тіршілік еңсесін басқанымен, еңкейте алмаған. Сол еңбегі үшін «Ұлы Отан соғысы жылдарындағы ерен еңбегі үшін» медалімен марапатталған.
Өзекең елге оралған соң «Маленьков» ұжымшарында еңбек еткен. Орталығы – қазіргі Кенесары селосы. Осы жерден зейнеткерлікке шыққан. Немере, шөбере сүйді. Екі шөпшегіне азан шақырып атын өзі қойды. Жүзге келгенін тойлады. 101-ге келген шағында небәрі он күндей ғана ауырып, өмірден өтті. Артында Өзібек ақсақалдың өнегесі дейтұғын жақсы мысалы қалды.
Ақмола облысы