Ұлт тарихында, ағарту бағытындағы жаңарулар үдерісінде ерекше тағдырымен көрінетін біртуар тұлға – Шаймерден Қосшығұл. Ол отаршылдық қысым мен Абай сынаған дін-исламдағы күрделі жағдайда (дағарадай сәлде, құранды теріс оқу т.б.) қарсылық пен адалдықтың рәмізіне айналды. Оның өмір жолы бізге рухтың күші мен озбырлықтан қаймықпауды еске салады. Осы ерекше адамның ғұмырбаян ізімен біз тарихтың беймәлім беттерін ғана емес, ең қиын сынақтарды жеңе алатын ұлт рухын байыптаймыз.
Шаймерден Қосшығұл – «ұмытылған тұлғалар» қатарында халқымен ұзақ уақыт қауыша алмаған, бірақ қазіргі Қазақстан тарихынан лайықты орнын алып келе жатқан есім. Оның өмір жолы мен күресі халықтың санасына отаршылдық саясатқа қарсы күштің, сенімнің, батылдықтың рәмізі ретінде енді.
1874 жылы дүниеге келген Шаймерден ауыл молдасынан тіл сындырып, әліпби үйреніп, одан кейін оқуын Көкшетаудағы Науан хазірет мектеп-медресесінде жалғастырды. Бұл кезде жас та алғыр бозбала білімнің маңызын және қоғамға тигізетін әсерін түсіне бастаған еді. Оның күш-жігері молдалық яки мұғалімдік қызмет шеңберімен шектелмеді, ол өз заманының мәдени және саяси қозғалысының жарқын өкілі болуға ұмтылды. ХХ ғасырдың басында патша билігі отаршылдық саясатын тереңдетіп, мұсылман қауымына қысым көрсетуін күшейткенде, Шаймерден қатарластарының алды болып сенімі мен мәдениетін қорғауға кірісті. Ол патша империясының қазақ халқының діни ұстындарын өзгерту және оны христиан дінін қабылдатуға мәжбүрлеу әрекеттеріне белсенді қарсы тұрды. Шаймерден ойлы, жүйелі сөзімен, іс-әрекетімен сенім мен мәдени бірегейлікті сақтауға ұлтын ынталандыра білді. Халық оны ерекше сыйлап, «Шәйке молда» деп атаған. Ол ислам құндылықтарын қорғау және насихаттау үшін үлкен саясатқа барды. Бұл нәтижесіз де болмады.
II Мемлекеттік Думаның Мұсылман фракциясының депутаттары тобы. Сол жақтан санағанда бірінші қатарда отырған – Ш.Қосшығұл.
Ол жат діннің зорлық-зомбылығына, Ресей империясының сыңаржақты аграрлық реформаларына қарсы тұрудың жөн-жобасын іздеді. Шаймерден көзсіз батырлықтан бұрын ақыл мен парасатты алға қойды. Науан хазірет екеуі халықты зорлық-зомбылыққа итермелемей, бейбіт жолды – аймақтың түрлі көрнекті қайраткеріне түсіністік пен қолдауды сұрап хаттар жолдады. Ал ресми үкімет бұған жауап ретінде шұғыл қуғын-сүргін ұйымдастырып, өзін де, жақтастарын да тінти бастады. Осындай «қылмыстық іздестіру» кезінде дана Абай үйінен Шаймерден Қосшығұлдың «қазақ халқының ар-намысы мен қадір-қасиеті үшін күресте күш біріктіруге шақырған» хаты табылып, бұл құжаттық дәлел ретінде тіркелді.
Тексере келгенде, Абай Құнанбайұлына хат жіберуші Көкшетау мешітінің жанындағы интернат мұғалімі Шаймерден Қосшығұл болып шықты. Мұнда қазақ халқы үшін аса қиын уақытта ақынның халық алдындағы рухани беделі, ой-пікірі маңызды екені айтылған. Осы оқиғадан кейін ол патша жандармериясының бақылауына алынды. Полиция шәкірттерден Көкшетау мешітінің жанындағы интернаттан гектографта басылған жүздеген араб тіліндегі кітапты, сондай-ақ мұғалімнің өзінен Семей губерниясындағы Абайға жіберген хатының чегін тапты. Хаттың мазмұнын, онда патша үкіметіне қарсы мәлімдеменің бар-жоғын білу үшін полиция белсенді әрекетке кіріседі. Осыған байланысты Көкшетау мешітінің молдасы Наурызбай Таласұлы мен оның көмекшісі Шаймерден Қосшығұл қамауға алынып, үстінен қылмыстық іс қозғалды. Ақынның да, молданың да есімі полицияның қара тізіміне еніп, тінту жүргізілуі – Ш.Қосшығұлды жоюға бағытталған жобаның бастамасы еді.
Тексеруден соң «молда Таласов пен мешіт жанындағы интернат мұғалімі Қосшығұлов, сондай-ақ басқа да молдалар Ресейдің отарлау саясатына қарсы болғаны» анықталады. Басқа да «кінәлар» тізбектелді.
Ал шын негізінде Науан хазірет пен Шаймерден молда бостандықты сүйетін, демократиялық қазақ қоғамын және мүфтиге бағынатын тәуелсіз діни ұйым құрғысы келді. Сондықтан қазақ қоғамы құрметті азаматының бірі Абай Құнанбайұлына үлкен үміт артты. Патша үкіметі Санкт-Петербордан Абай ауылына дейін шұғыл бақылау орнатты. Осындай тырнақ астынан кір іздеудің салдары ма екен, ұлы ақын көп кешікпей 59 жасында дүние салды...
Ызбарлы жүйе өз дегенін жасады: 1903 жылы Науан хазірет пен Шаймерден Иркутск генерал-губернаторының бақылауына – Батыс Сібірге жер аударылды. Содан кейін олар Саха-якут жеріне ауыстырылды.
Бұл оқиға ұлт зиялыларын қатты толқытты. Болашақ Алаш көшбасшысы Әлихан Бөкейхан мен келешек ұлттың тұңғыш журналы – «Айқаптың» басшысы Мұхаметжан Серәлин сияқты тұлғалар оларды босатуға барын салды.
Шаймерденді тұтқындау және Сібірге айдау оның күрес жолында уақытша кедергі болды. Ә.Бөкейхандардың тиянақты талап хаттары, 1905 жылғы Ресейдегі өзгеріс оның бостандық пен теңдік жолындағы жігерін нығайтты. Шаймерденнің Санкт-Петербордағы шеруге және Бүкілресей мұсылмандары съезіне қатысуы – белсенді азаматтық ұстанымы мен жалпы бостандыққа деген ұмтылысының дәлелі. Бұл – оны Қазақстан тарихындағы маңызды тұлғаға айналдырған саяси қызмет. Шаймерден Қосшығұлдың тұлғасы отаршылдыққа қарсылықтың, азаттық жолындағы күрестің, ел мұратына адалдықтың рәмізіне айналды.
1906 жылдың 15-23 қаңтары аралығында Санкт-Петерборда өткен Бүкілресей мұсылмандарының екінші съезі Ресей империясы 20 миллиондық қауымының саяси дамуына айтарлықтай әсер етті. Бұл жиын мұсылман халықтарын бірлестіретін және оның саяси өкілдігіне қатысты маңызды мәселелерді талқылайтын алаң болды. Съезге қатысушылар ішінде Шаймерден Қосшығұл, Сәлімгерей Жантөрин, Мұстафа Оразаев және тағы басқа көрнекті ұлт өкілдері құпия көп нәрсені талқылады. Өйткені мұндай іс-шараны өткізуге билік ресми рұқсат бермеді.
Съездің негізгі шешімдерінің бірі – империяның 16 қаласында филиалы бар Ресей мұсылмандары одағын құру еді. Бұл ұйым Ресейдің мұсылман халықтарының мүддесін қорғауға және олардың мемлекеттік істердегі саяси мінберіне айналуға арналған.
Бұл туралы құнды мәліметтерді 1906 жылы Мәскеуде М.Бойовичтің құрастыруымен жарық көрген «Мемлекеттік Думаның мүшелері. Суреттер мен өмірбаяндар» жинағынан көруге болады. Мұнда: «Қосшығұлов Шаймерден – қазақ. Көкшетаудың имамы. Бұхарада білім алған. Қазақтар арасындағы халық сотына үзілді-кесілді қарсы. Шариғаттың жақтаушысы. Мүшелікке сайланғаннан кейін оның орыс тілін білмейтіні анықталып, бұл «Мемлекеттік Думаға сайлау ережелерінің» 55-бабына сәйкес облыстық сайлау комиссиясының сайлау қорытындыларын қабылдамауға себеп болды. Ол Ақмола облысы қазақтарының атынан сайланған», делінген.
1906 жылы Мемлекеттік Думаға сайлау өтті, нәтижесінде Шаймерден Қосшығұл Ақмола облысы қазақтарының мүддесін қорғайтын депутат болып сайланды. Алайда берілген дауыс санына қарамастан, ресми органдар сайлау нәтижелеріне дау айтты. Бірақ әділдік жеңіп, Ш.Қосшығұл бәрібір де I Мемлекеттік Думаның депутаты болып танылды.
Санкт-Петербор кезеңінде Шаймерден Қосшығұл Невский даңғылы бойындағы «Париж» қонақ үйінде тұрады. Мұнда ол ақын Міржақып Дулатұлымен, Императорлық әскери-медициналық академияның студенті Санжар Асфендиярұлымен, басқа да озық ойлы қазақ зиялыларымен кездеседі. Ш.Қосшығұл қаламгер Мыржақып Дулатұлының бастамасын қолдап, 1907 жылы Санкт-Петерборда татардың «Улфат» газетіне қосымша болып шыққан қазақтың «Серке» газетін қаржыландырады.
1907 жылы 6 сәуірде құрамында Шаймерден Қосшығұл бар 36 депутат Мемлекеттік Дума төрағасына жіберілген Үкіметтің заңсыз қоныс аудару саясатына қатысты қатаң мәлімдеме жасайды. Ақмола көпестері депутат Шаймерден Қосшығұлға кең әрі жайлы үй тұрғызды. Осы қалада оның қамқорлығымен мәдени орталыққа айналған халық кітапханасы ашылды. Ш.Қосшығұл кітапханасында жергілікті зиялы қауым өкілдері, ақындар, жазушылар, музыканттар кездесіп, мәдени кештер ұйымдастырылды. 1917 жылғы төңкерістерге дейін Мәскеу, Қазан, Ташкент қалаларының түрлі баспаханасынан Ш.Қосшығұл кітапханасына баспа өнімдері, кітаптар, газет-журналдар келіп тұрды. Олар қала тұрғындары арасында үлкен сұранысқа ие болды.
Ақмоланың әйгілі көпесі Баймұхамет Қосшығұлмен әрі туыс-бауыр, әрі мүдделес болған Шаймерден осы қалаға жиі келіп тұрған ұлт зиялыларымен қарым-қатынасын жалғастырды. Қиын жылдары Ш.Қосшығұл белсенді саяси қызметтен қол үзбей, екі мәрте депутат болып сайланып, мұсылман халқының мүддесін қорғады. Ол діни ағартушылықпен айналысып, балаларға сабақ та берді. Цензура «Серке» газетін саяси сенімсіз деп жапқанда, татар баспасөзін де орайлы пайдаланды.
Көпес Баймұхамет Қосшығұл мен Шаймерден Қосшығұлдың туысқандығын айта кетейік.
Кенжебайдан – Ырай, Құрман. Құрманнан – Алшынбай, Ұса, Мұса, Құлжабай, Марал (әйгілі Марал ишан), Арал. Құлжабайдан – Ермек, Қосшығұл, Ораз, Наурыз. Қосшығұлдан – Баймұхамет (бәйбішесінен), Қалыш, Әбіш, Құрыш, Мұстафа, Шәймерден (кіші әйелінен). Сонда әйгілі Ақмола көпесі Баймұхамет пен Мемлекеттік Дума депутаты Шәймерден – ағалы-інілі бауыр. Бірақ жас алшақтығы едәуір.
1907 жылы Шаймерден Қосшығұл Әлихан Бөкейханның тапсырмасымен Түркияға арнайы барып, осы елдегі үкімет пен парламент басшыларымен кездесті. Түрік газет-журналдарында қазақ халқының мүддесін қорғап, Ресей патшасы II Николайға үндеу тастады (мысалы, «Тәаруф-м муслимин» журналы).
Ағартуға және пайдалы тәжірибеге иек артқан қайраткер туған ауылы Балықтыда (қазіргі Біржан сал ауданында) алғаш орыс-қазақ мектебін тұрғызып, сондай-ақ су құбырының сол кездегі жүйесі ескерілген құдық орнатты. Немерелерінің айтуынша, ол осы өңірде алғашқы моншаны өзі салған және саламаттылықты насихаттаған.
Ш.Қосшығұл большевик өкіметін қалай қабылдады – ол жағын тек болжап қана айта аламыз. Жұбайы Маузира естелігіне қарағанда, ол ешқашан балалары мен немерелеріне жаңа саясат туралы шешіліп айтпаған. Ол бәлкім қорқып, оларды келешек қиындықтан құтқарды. Соған қарамастан оның 1931 жылы тұтқындалуы сол уақытта да халқының қорғаушысы болып қалғанын көрсетеді. Қамауға алынғаннан кейін ОГПУ оның үйін тінтіп, бай кітапханасын, соның ішінде алтын парақты көне Құран кітабын өртеген.
Шәйке молда бір жылдан астам уақыт түрмеде отырды. Абақтыдан жазған хаттарының бірінде былай дейді: «Мен Петропавлдағы Ақтүрмедемін. Бірақ Құдай береді, бұл ұзаққа созылмайды, мен үйге қайтамын. Мен бүгін ат үстіндегі, биліктегі адамдардан халыққа әділ болуды және менің отбасыма қамқорлық жасауды сұраймын». Расында, көп кешікпей Шаймерден Қосшығұл босатылды. Бірақ оны артынан іздеп келген ағасы мәйіттер арасынан әрең тауыпты...
1917-1919 жылдары Ш.Қосшығұл Алаш қозғалысына белсенді қатысып, автономияны және ұлт ісінің дұрыс жүйеленуін қорғады. Большевиктер билікке келгенде оның ағартушылық қызметі жаңа идеологияға қайшы деп танылды. Сондықтан ол қудаланды.
Ш.Қосшығұлдың саяси сайлауалды тәжірибесі бүгінгілерге де үлгі болғандай. Ол бастапқыда Ақмола облысы Көкшетау уезінің мұсылман қауымы арасында ауызша үгіт жүргізеді. Мешітте, жәрмеңке-базарларда, құдайы аста, діндарлар жиналатын жерлерде сайлаушылармен жүзбе-жүз кездесті. Шаймерден әрі шешен, әрі дәнекер, әрі қарапайым, әрі мырза азамат еді. Мұндай қасиет оның беделін көтерді. Ш.Қосшығұл Ақмола облысындағы сайлаушылардың кең қолдауына ие болып қана қоймай, Думаның мұсылман фракциясында танымал болды. Шаймерден Қосшығұл әзербайжан, татар, башқұрт, басқа да исламды ұстанатын халық өкілдерінің фотосуреттерінде көрнекі орында отырады. Дипломатиясын жоғарыда айттық. Ә.Бөкейханның қолдауы мен кеңесіне сүйеніп, халықаралық байланыстар орнатуы Алаш елшілігін танытады. Бұл туралы Еуропа баспасөзінде хабарланды.
Жасы жағынан ол салыстырмалы түрде Әлекеңе жақынырақ болды: Думаның таратылуына қарсы Выборг үндеуіне қол қойылған кезде Әлихан – 41-де, ал Шаймерден 34-те екен. Жеті жас айырмашылық. Ресей мемлекеттік тарих архиві қорларының дереккөздері Дума төрағасының атына Ш. Қосшығұлдан (Кощегулов) орыс тілінде жазбаша өтініштер келіп түскенін, ол аудармашы қызметін пайдаланғанын растайды. Шаймерденнің жазбаша өтініштерінің стилін анықтау қиын, өйткені аударма халық қалаулысының талаптары мазмұны мен мәнін ұстамды түрде жанама жеткізеді. Сондай-ақ қазақ депутатының кестелі сөзін, жүйелі ойын анықтау оңай емес. Себебі мұсылманша немесе сөйлеген тілінде стенограмма жүргізілмеген.
ОГПУ-НКВД 1928 жылы оны үш жылға бас бостандығынан айырды және тағы да жер аударды. Ол бұл азаптан да аман келеді.
1932 жылы Омбы облысы Есілкөл ауданы Ақсары ауылында немере ағасы Ермектің баласы Көпейдің шаңырағында қайтыс болады. Зираты Есілкөл ауданы Медвежка селосынан 8 шақырым жерде тұр. Осыған дейін жазылып келген «аштықта қайтты» деген дерек шындыққа келмейді.
Кеңестік қайта құру кезеңінде Ш.Қосшығұлға қатысты әділетсіздік түзетілді. 1989 жылы ол Көкшетау облыстық сотының қаулысымен толық ақталды.
Шаймерден Қосшығұлдың күресі мен қызметінің тарихы әлде де мұқият зерделеуді, зерттеуді, оған қатысты архив деректерін толық жариялауды талап етеді. Бұл – ұлт тарихының маңызды бағыты. Оның ХХ ғасыр басындағы саяси өмірге қатысуы, қоғамның дамуына және халқының құқын, мүддесін қорғауға қосқан үлесі ешқашан ұмытылмауға тиіс.
Самат Жұматайұлы,
Л.Н. Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінің докторанты